Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Fyra månader sedan när då? jag har undrat över tiderna ibland. min häst var ju sjuk ganska länge så det blir skillnad om man tar från första dagen eller sista. Jag håller naturligtvis helt med dig. Svårigheten blir ju när man vill banta hästen samtidigt. Men jag märker ju snabbt om jag har utsatt henne för påfrestningar.

Vi har ju haft turen att han har blivit bra med en gång. Första gången fick jag order av vet och hovslagare att börja skritta efter fjorton dagar. Denna gången var det EN VECKA. Men jag väntar nog lite, tack.

Trist fettso, att han har blivit dålig igen. Det är rena mardrömmen när sådant händer. Så ledsen för er skull.

Jag har förstått det som om det är fyra månader efter fånganfallet först startade, men det kan ju vara fel! Antar att hovslagaren menar fyra månaders hovtillväxt från tidpunkten för anfallet?

Jag har förstått det som om det är fyra månader efter fånganfallet först startade, men det kan ju vara fel! Antar att hovslagaren menar fyra månaders hovtillväxt från tidpunkten för anfallet?

Men om det varar ganska länge - en månad för att kanske överdriva (ingen aning) så kan ju hovarna fortsätta att gå sönder. Då blir det bara tre månaders hovtillväxt. Eftersom allting är så osäkert med detta så är det antagigen inte så viktigt i och för sig. Jag tar det lugnt i alla fall trots att det har gått fyra månader och en vecka. Nu kan hon gå kvällsrundan utan att pulsen ändras.

Jag tror att det är bra att du bara promenerar henne. När hovslagaren pratade om belastning tror jag inte att han menade ridning - så tolkade inte jag det. Han tyckte inte att jag behövde röntga mer nu förrän till hösten (sept/okt), och jag undrar om det inte är då han menar att man kanske kan tänka på igångsättning med lite ridning?

Jag har tänkt ungefär på samma sätt. Eftersom jag är orolig över insulinet så kommer jag att gå med henne så mkt som det går men sedan vänta med ridningen till hösten.
Vi skulle komma tillbaka efter sex veckor igen, alltså om ca tre v. Det blir i så fall 4:e gången hon röntgas sedan i januari. Allting var ju bra sist eller i alla fall så bra som möjligt efter omständigheterna. Jag börjar bli lite tveksam till om det verkligen är nödvändigt med ett återbesök så snart igen. Det är kanske bättre att min ordinarie hovis skor om henne, i alla fall en gång.

Nej, man behöver nog inte hur täta återbesök som helst när det börjat gå åt rätt håll och om inget nytt och drastiskt händer. Till och med min veterinär tyckte inte att ett nytt besök var nödvändigt, om jag inte själv ville det. Men jag känner nog att jag gärna åker någon gång i höst, när jag tror att allt är bra, för att få bekräftat att allt ser ut som det ska innan jag börjar rida.

Shettisen verkar må fortsatt bättre... Hennes bakhovar är kalla nu på morgonen och ingen puls där alls. Hennes framhovar är väldigt svala (endast lite, lite varmare än bak) och hon har endast svag puls i frambenen. Pigg och glad och tigger som en galning efter maten:)! Tycker även att hon ser bättre ut "i ansiktet", dvs runt ögonen. Hon har ju de där bulorna över ögonen, men jag tycker att de har krympt! Dessutom kan hon se lite svullen ut runt ögonen (har trott att det berott på hennes rinnande ögon), men även där ser jag en förbättring. I stort sett inte svullen alls där. Vad tror ni? Är hon på bättringsvägen? Vi har tagit av skorna, hon får ett nytt "fångfoder" och jag blötlägger allt hö. Om det finns något annat ni tycker att jag ska göra, så säg gärna det! Jag gör (nästan;)) vad som helst!

Jag ska nog ringa och prata med veterinären på kliniken. Det var ju en annan sist som tyckte att vi skulle tillbaka efter sex v. Men helt klart ska jag röntga henne igen lite senare. Det är väl det som är meningen med att man röntgar från början. Annars förstår jag inte riktigt hela meningen om man bara röntgar en gång, konstaterar förändringar och sedan inte mer. :confused:

Det låter bra med din lilla häst. Om de har bulor över ögonen kan de ju ha cushing, minns inte om du har skrivit ngt om misstankar om det. Sedan hade det varit intressant att veta om det är att du vattnar ur höet som har hjälpt eller det nya fodret? I vilket fall som helst så verkar det fungera och det måste kännas jättebra. Mardrömmen är ju annars att det inte vänder.

Om de har bulor över ögonen kan de ju ha cushing, minns inte om du har skrivit ngt om misstankar om det.

Veterinären tog upp det sist, men bulorna är ju den enda symtomen i såfall så det kändes väl inte som överhängande just nu att ta reda på om hon har Cushing. Diskuterade det även med den ena hovslagaren som inte heller tyckte att hon såg ut som de gör när de har Cushing, förutom bulorna då. Så vi får väl se tiden an lite grann innan vi ev testar för sjukdomen.

Kl
För att hästen ska bli bra måste den stå på box med mjukt underlag, NSAID, verkas optimalt samt röntgas igen innan den får gå ut-om den har haft hovbenslägesförändringar vid första röntgen. Strömsholm har ju dessa 5v-intervaller för att de har kommit på att det behövs.

Där vill man inte sko alls för att hela hoven får ta belastningen istället för bara den sjuka hovväggen som det blir vid beslag. Om den dessutom står inne- behövs inga skor.
Inte sällan gör själva sömmningen att den får mer smärta.
När ni kyler- kyl benet från knät, annars blir det varmt fort igen- ställ den i hink o spola sen ovan knät.

Kl
För att hästen ska bli bra måste den stå på box med mjukt underlag, NSAID, verkas optimalt samt röntgas igen innan den får gå ut-om den har haft hovbenslägesförändringar vid första röntgen. Strömsholm har ju dessa 5v-intervaller för att de har kommit på att det behövs.

Men om man sedan är förbi det stadiet och vet tycker att det är OK att hästen går ut. Vad ska man göra sedan? Hur många ggr röntgar de så tätt inpå varandra?

Fast om de fungerar bäst med skor eller utan tror jag är väldigt individuellt (som det mesta vid fång). Min haflinger verkar fungera superbra med sina heartbarskor. De är ju gjorda för att ge hästen det stöd den behöver, och för att förhindra att hovbenet roterar ytterligare (så fick jag förklarat av Helsingborgs djursjukhus hovslagare, och för mig väger det rättså tungt). Att sedan min shettis kanske fungerar bäst utan skor, det är ju en helt annan sak.

5,10 o sen vid 15 v- om hästen då är bra.
Är de bra vid 5 v. får de gå ut i mindre hage.
Det verkar som klinikerna har olika policys eller snarare hovisarna.

Jag har inte sett ngn statistik från t.ex Helsingborg.

Verkningen verkar vara mest avgörande för hur fort den tillfrisknar, såvida att man följer skötselråden om boxvilan mm. Även om den har bantats rejält-ev. IR upphör.

Heartbar är ju gammalt. Där tar inte sulan upp ngn belastning.

Senast ändrad:

Ush inge roligt, hoppas det går bra för din häst!

Oskar står på boxvila butta, har haft boxvila 4 veckor nu.
Fast 1,5 vecka utan butta emellan.

Ush inge roligt, hoppas det går bra för din häst!

Oskar står på boxvila butta, har haft boxvila 4 veckor nu.
Fast 1,5 vecka utan butta emellan.

Inte för att vara sådan men var han inte ute i hagen?
Jag tycker inte att en boxhage är samma sak som boxvila, i alla fall inte för min häst.

5,10 o sen vid 15 v- om hästen då är bra.
Är de bra vid 5 v. får de gå ut i mindre hage.
Det verkar som klinikerna har olika policys eller snarare hovisarna.

.

Klart att de gör olika, har aldrig varit med om att två veterinärer eller hovisar har sagt samma sak om denna sjukdom. Nu är det ju komplicerat så jag förstår varför det är så men man blir lite smått trött ibland.

Men jag undrar vad du menar med bra? Hur är hästen när den är bra? Utan synliga sympom eller har hovbenet slutat att ändra läge eller gått tillbaka till ursprungliga läget?

Bra= när hovbenet har läkt fast vid hovkapseln högst upp. Vuxit ut en bit.

Det är ju därför som det är viktigt att hålla den lugn o hellre vänta så att den biten är är längre- större hållfasthet. Om man inte har tålamod är det inte alls konstigt att hästens får återfall. Den sköra biten kan släppa.

Inte för att vara sådan men var han inte ute i hagen?
Jag tycker inte att en boxhage är samma sak som boxvila, i alla fall inte för min häst.
Hela vitsen med boxvilan är att den ska kunna dippa ner tån, annars sker en brytning i lammellerna hela tiden- hästen har ont längre. Plus att det ska kunna ske en begynnande läkning från kronranden.

Jag är helt med på vad du menar i dina två inlägg. Jag tänker så med min ponny. Det svåra är ju egentligen att veta när tillräckligt mkt har läkt fast. Vad jag förstår så syns inte det på röntgen.

Skillnaden boxvila i stall - boxhage utomhus tänker jag nog mest att det blir en massa skuttande ute.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?