Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Min är ohalt, och har varit så ett tag. Hon var helvild på återbesöket och ville INTE skritta alls :D! Veterinären tycker att hon kan få komma ut i liten hage, men jag har inte min grushage färdig, samt att jag tycker att hästen är väl vild för att våga riskera att hon förstör det som läkt redan nu. Dessutom såg ju hovslagaren "gasfickor" på röntgenbilderna, och han tyckte att hon kunde gå i hage OM hon inte busade för mycket. Det kan jag INTE garantera:crazy:...

Wincent betedde sig också som en tok i boxen i slutet när han började må bra och inte ha så ont längre. Han bockade och reste sig med frambenen och vandrade runt så fort han inte hade något att göra (=slut på hö:grin:). Om du har möjlighet att ha Belle i en liten hage som i princip är lika stor som boxen kan jag rekommendera det. Du kan ju börja med någon timme bara och sen öka på, så hon aldrig hinnar röra för mycket på sig och så att hon knappt får plats heller.

De får lite "hjärngympa" av att komma ut och då står de lugnare sen i boxen också. När Wincent står i sin lilla hage står han mer still än i boxen. I helgen förstorade jag den med ungefär 1,5-2 kvm. Det är inte mycket, men som du sa - man får skynda långsamt! Nu får han i alla fall plats att rulla sig om han vill det.

Jag måste ha boxvilan ute, har inga andra möjligheter just nu.
Ytan är densamma.
Inne blir han orolig och går mkt och skriker+att min andra häst(har bara 2)
springer konstant och gnäggar.
Inne har jag endast halm som strö och då äter han hur mkt som helst av det.

Vad har du för underlag i uteboxen?
När min hade boxvila stod det hela tiden en annan häst inne också, för att han skulle hålla sig lugn.

Jag har fått dessa råd av veterinären, är de OK?
Instängd i lösdrift 10 dgr (24 kvm stor lösdrift)
Metacam varje dag
kyla ben 3*20 min varje dag
högst 10 kg hösilage/dag

Jag är LIVRÄDD att han ska få kolik nu, eftersom anledningen till att jag har honom på lösdrift är att han får kolik av att stå på stall+ej fri tillgång på grovfoder!

Jag har hört (och märkt) att metacam är hårdare mot magen än butta. Stämmer det? Och isf är det bra om mhästen har tendens till kolik?

Min får lättare obalans i magen av hösilage än vanligt hö. Skulle man kunna ge hö i stället? Eller vad har ni andra för erfarenhet av detta?

Tycker 24 kvm låter lite stort, med tanke på att hästen ska stå still.

Att du ska kyla benen låter vettigt, men det finns ju olika åsikter om om det har någon effekt när det bara är så korta stunder. Jag inbillar mig att det har gjort nytta på min när jag har gjort det ibland (som förebyggande), när jag har märkt att han har haft lite ökat puls, men hur stor effekt det har när hästen redan har fång vet jag inte.

Fick du inte besked om att göra en djup bädd till hästen?

Jag förstår att du blir rädd för kolik. Jag var med orolig för det, men det hände aldrig faktisk. Jag har inte så stora erfarenheter av kolik, men kan man inte ge något i förebyggande syfte för att inte detta ska hända? Typ något som håller rätt på magen? Loppfrön gäller väl bara för sandkolik vad jag har förstått. Men linfrön kanske? Bakjäst?

För mig betyder friskförklarad en ohalt häst med normala röntgenbilder (dvs där all sänkning och rotation har gått tillbaks), men jag kanske är lite hård i min tolkning? Det betyder vidare, för mig, en häst som är redo att gå tillbaks till det arbete den utförde innan den blev sjuk. Vissa hästar blir ju "friska", men kan bara gå som sällskapshäst alt avel resten av livet. Jag vet faktiskt inte om jag kallar dessa hästar "friskförklarade" - hur tänker ni andra?
Fast strömsholms statistik grundar sin höga procent just på att de har återkommit till sin forna kapacitet- även tävlingshästar o undrar varför så inte är fallet med de övriga.

Inte alltid, men som regel är det ägarens vård som ger utfallet.

Problemet är att jag ännu inte har en grushage, och jag vågar inte släppa på det minsta gräs, rötter eller dylikt i nuläget. Har en häst som äter ALLT:crazy:...

Jag har med stor framgång använt Profeed under ett längre tid. Min gamling som haft kolik varje vinter har i år inte haft en tillstymmelse. Min fångis åt Metacam nu under sex dagar. Inte ett spår av något magont. Fördelen med det här preparatet är att det inte gräver stora hål i plånboken vilket exvis Biopromin etc gör. Proviva kan man också rekommendera mot magont av Metacam. Är hästen IR så använder man shots i stället. Betydligt mindre socker och fler goda bakterier.

Vid boxvila rekommenderade min hovslagare att jag skulle strö omkring höet i boxen. Detta för att hästen ska röra sig lite mer.

Numera finns ju även Proviva för hästar.... Pro-equo eller vad det heter. Någon som har testat?

Du får låsa in båda o motionera den andra.

Du får skaffa annat strö- om du vill dens bästa.

Jag jag låter hård, men fånghästen kräver lite uppoffring från din sida.

De misslyckade procenten i Strömsholms statistik kommer sig som regel av ponnys- som sköts av barn. De har inte samma ekonomi eller tålamod som en vuxen eller förstår allvaret med sjukdomen. Har för bråttom.

Det står ungefär så i Limans PDF-fil om orsaken till varför inte alla blir helt bra.

Jag har gått helt på veterinärens råd från början.
Han stod på strikt boxvila inne i 2,5 vecka, sedan sa veterinären att han kunde gå ut i boxhage vilket han gjort.
Det är ju som blivit sämre och vet sa att han ska in igen, som jag tvekar.
Han står på butta nu.
Ska köpa spån idag och ta in dom.
Stoet kanske kan gå själv ute dagtid och gå in nattetid som sällskap.

Är mest sugen på att röntga igen, eftersom han sprang jättemkt den dagen han rymde.

Varför fick han tillbaka symptomen nu? Är det vanligt att dom får tillbaka fången så direkt?

Vi har testat i stallet. Betydligt dyrare än Proviva dock. En tiodagarskur cirka 500.

vad har du för underlag i boxhagen då?
det som gäller är massa spån (råspån är 10 ggr bättre än kutter) eller allra helst djup sand så att hästen kan sjunka ner med hoven. gräs, grus eller halm duger ej.

Konstigt eftersom veterinären i Slöinge sa att halm går utmärkt!?
Jag ska köpa spån idag när jag slutar jobbet.

Varför fick han tillbaka symptomen nu? Är det vanligt att dom får tillbaka fången så direkt?

Jag tror egentligen inte att man kan veta varför.
Men om man ändå ska gissa vilket man gärna vill så tror jag att antingen har han ätit ngt som triggat igång ett akut fånganfall eller också så har han rört sig för mkt så att det har gått upp en del i hovarna igen. Om det är vanligt eller inte har jag inte ngn aning om.

I vilket fall som helst så antar jag att du måste ändra på situationen för att han inte ska riskera fler återfall.

Håller med dig! Faktum är att om det endast hade varit min haflinger som varit sjuk hade jag haft shettisen inne hos henne ändå som sällskap, och vice versa. Självklart hade jag låtit den friska hästen få komma ut i hage kortare stunder, eller gått promenader med denne, men den hade fått stå inne den mesta tiden.

Och skaffa spån borde inte vara så svårt, tycker jag? Finns det sågverk i närheten brukar man ju kunna få hämta där gratis/köpa till en relativt billig peng. Jag hämtar gratis råspån och båda mina hästar har tjocka sviktande permanentbäddar.

Fånghästar kräver stundtals ENORMT mycket av ägaren/skötaren, både pengar och tid. Jag försakar just nu massor för att kunna ta hand om mina två hästar på bästa sätt. Det är så mycket som ska ordnas och donas med så att jag känner att jag blir gnällig ibland, men det är hela tiden bara till att ta nya tag och kämpa på och hoppas på att framgångarna ska komma!

Jo men jag vill ändå veta hur framtiden kommer bli!
Jag har ingen möjlighet att INTE ha honom på gräs när han går ute, har ingen paddock.
Enligt veterinären kan han aldrig bli riktigt bra.
Vad säger ni, finns det ngn framtid för en fånghäst?
För mig känns det inte som ett liv inlåst i box, och ute i grushage är ett liv värdigt en häst.
Att hålla liv i en sån häst är själviskt.

Vad har du för underlag i uteboxen?
När min hade boxvila stod det hela tiden en annan häst inne också, för att han skulle hålla sig lugn.

Han har bronkit också, men det får ju gå.
Ska köpa spån efter jobbet idag.

I boxhagen är det jord och pyttelite gräs.

Jag har gått helt på veterinärens råd från början.
Han stod på strikt boxvila inne i 2,5 vecka, sedan sa veterinären att han kunde gå ut i boxhage vilket han gjort.
Det är ju som blivit sämre och vet sa att han ska in igen, som jag tvekar.
Han står på butta nu.
Ska köpa spån idag och ta in dom.
Stoet kanske kan gå själv ute dagtid och gå in nattetid som sällskap.

Är mest sugen på att röntga igen, eftersom han sprang jättemkt den dagen han rymde.

Det är tråkigt, men det verkar som att många veterinärer inte ens förstår alvaret från första början. När min drabbades första gången vet. det inte så jätte alvarligt heller. Något av det som jag tycker är så jobbigt med fång är att man måste dra hela lasset själv. Kräva mycket av veterinärer och hovslagare och alla andra som har med hästen att göra. Det är ingen som berättar för en; "så här ska du göra - punkt slut!". Man är tvungen som hästagare att hålla i en massa trådar hela tiden:(

I boxhagen är det jord och pyttelite gräs.

Jorden är ju ganska hård nu (åtminstone här), så det är inte så optimalt för en fånghäst. Det "alla" säger är ju att de ska stå mjukt så att de kan borra ner tårna åtminstone de första 5 veckorna och det går inte i en boxhage med jord.

Jag tror det var kickikompis (rätta mig om jag minns fel) som hade gjord en boxhage med torv i. Det kanske kan funka, men det krävdes ju lite jobb för det med att täcka över med pressening samt kratta upp det ibland.

Jo det är jag som har en sjukhage med torv i. :) Nu stod ju min häst inne i iaf 8 veckor tror jag, innan hon fick gå ut ett par timmar varje dag i torvhagen. Hon var skodd innan hon gick ut och rörde sig bra. Sen har hon haft puls ändå och varierat i värme. Torvhagen är jättebra och jag kan varmt rekommendera en sån. Det gick åt mkt torv, jag minns inte exakt och har kanske skrivit det innan men iaf 6-7 balar. Man får fylla på och plana ut efter hand. Nu när det inte kommer snö längre behöver vi inte täcka över den om nätterna. Har man en fånghäst som fortfarande är dålig bör man kanske täcka över om det blir regn så att torven inte blir blöt.

Kanske kan man göra en med spån på samma sätt om det är en häst som behöver borra ner hovarna mer och som absolut inte kan vara på boxvila. Hagen måste ju ligga väldigt nära stallet så att hästen inte behöver gå alls långt.

Jag kan berätta att min häst nu går ute nästan 15 timmar om dagen. På morgonen och kvällen går hon i torvhagen men resten av tiden är hon i sin grushage som även utökats med en bit jordhage utan gräs. Det lilla gräs som var i kanten tog jag anti-bit på. Hon går halvtimmespromenader varje dag och betar ca 20 minuter med munkorg där det inte växer så mkt. Jag är extra försiktig eftersom hon fick tillbaka fången i vintras trots att hon bara gick halvdagar i stor hage och då med munkorg. Det verkar som om hoven haft svårt att läka och att det gick upp i vintras ihop med att hon fick en hovböld.

Jag har börjat fundera på simträning för henne och att hålla igång henne lite med hjälp av det. Det blir ju ingen belastning på hovarna då.

Vi håller tummarna för alla er andra!

Jag kanske ska göra något sådant åt mitt "skrälle" ändå, för grusen dröjer ju ett tag till verkar det som (mycket som ska anordnas...). Jag är livrädd att hon ska ta sig ut ur en boxhage, men jag släpper bara henne när vi kan hålla ögonen på henne HELA tiden + att jag i såfall sätter el på tråden (hon respekterar el väldigt, väldigt bra). Vi hade precis ute henne och ledde henne i några minuter i hagen, men hon är HELTOKIG :crazy:... Fasar nästan för vad som kan hända när maken går med henne. Hon bockar, sparkar bakut, studsar - ja, allt hon kan komma på. Och det är ju inte bra för hovarna, även om hon faktiskt har fått stå på boxvila ett par månader och läkt fötterna vid det här laget.

Hade även shettisen utanför boxen för att se hur hon vänder. Hon har fortfarande relativt stark puls på eftermiddagarna, men hon vänder mycket, mycket lättare nu, tycker jag. Hon hängde med mig i snäva små svängar, och var såklart allmänt sur för att hon "slängdes" in i boxen igen.

Nej, jag måste försöka bygga en boxhage åt Belle, för jag tror att hon måste få komma ut och andas lite friskluft ibland!

Jag måste fråga en "idiotfråga":D! Jag har aldrig använt torv till hästar, och vad är det för torv man ska köpa egentligen, och spelar det någon roll? Vi har en torvindustri nära där vi bor och jag kikade på vad de säljer: Blocktorv, Saltströ, Stallströ, Torvmull, Torvströ, Växttorv. Är det "stallströ" man ska ha, eller är det "torvmull" eller är det "torvströ"???? Skillnad på dessa:confused:???

Jag ser likadant på friskförklaring att då är den helt bra men antar att det inte är så axel menar.

Till ngt tidigare inlägg idag :
Jag hoppas verkligen att i alla fall många fånghästar blir bra igen eller så gott som. Det var ngn som hade hört ngt annat av sin veterinär. Men det verkar som om veterinärerna ofta går ut ganska tufft när det gäller fånghästar. Det är min erfarenhet. Det talar om redan i telefonen utan att ha sett hästen att alla fånghästar inte blir bra.

Jag är livrädd att hon ska ta sig ut ur en boxhage, men jag släpper bara henne när vi kan hålla ögonen på henne HELA tiden + att jag i såfall sätter el på tråden (hon respekterar el väldigt, väldigt bra). Vi hade precis ute henne och ledde henne i några minuter i hagen, men hon är HELTOKIG :crazy:... Fasar nästan för vad som kan hända när maken går med henne. Hon bockar, sparkar bakut, studsar - ja, allt hon kan komma på. Och det är ju inte bra för hovarna, även om hon faktiskt har fått stå på boxvila ett par månader och läkt fötterna vid det här laget.

Nej, jag måste försöka bygga en boxhage åt Belle, för jag tror att hon måste få komma ut och andas lite friskluft ibland!

Min var likadan i början. Hon var heltokig! Jag kan nästan tänka mig att det är ännu värre nu i vårvädret. Men hon får fortfarande bara gå i sin hage så länge jag är i närheten. Jag brukar sitta en bit ifrån och läsa eller annat (är väl tramsig men). Hon kommer ut två ggr om dagen i hagen på em och sedan kvällspromenad. Jag tycker det verkar ganska lagom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka