Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Nu har Oskar fått en boxhage fylld med Torvmix!!:)
Det är jättedjupt och mjukt, han började med att rulla sig sisådär 5ggr:D

Anti-bit, är det sådant man köper i hästaffärer och sprejar på täcken, boxväggar etc? Jo, så kan man kanske göra... Kväver torven ogräs och gräs? Det är lite därför jag undrar över markduk/presenning också. Man vill ju kanske inte att det ska börja växa igenom en massa efter ett litet tag... Kanske jag kör på markduk ändå - jag är lite "orolig" av mig:D!

Har faktiskt funderat lite mer och tror att jag ska göra en lite större hage till haflingern (3 x 4 m kanske?) och en liten mindre (3 x 2 m?) "vägg-i-vägg" till shettisen så att de kan ha sällskap av varandra även ute. Då kan man ju ta bort mittstolparna i ett senare skede om man vill utöka hagen. Får börja med att välja exakt var hagen ska vara, och sedan börja med att sätta ner stolpar samt ta bort gräs och spreja anti-bit (som jag antar är REJÄLT äckligt?) alternativt lägga markduk.

Mina permanentbäddar är flera decimeter höga vid det här laget. Perfekt underlag för fånghästar, enligt min veterinär.

Jag håller på och gör permanentbäddar till hästarna hemma som står på box. Så det är bara att börja spara ;)

Jag undrar om det är så klokt med ngt i botten. Jag kan riktigt se min häst framför mig. Jag undrar om hon hade slutat bara för att hon kom till en plastduk. Hon gräver mkt och jag har egentligen ingen lösning. Men om du lägger en vanlig pressening så rinner inte vattnet undan. Torv är ett mkt trevligt material tycker jag som packar sig bra. Men det står kanske inte emot en grävande häst. Jag har bara lera i min minihage. Hon gräver i den och äter en del av rötterna. Jag har inte riktigt bestämt mig för hur pass farligt det verkar vara. Det kan inte finnas så mkt kvar hon har gått där ett tag.

Två hagar bredvid varandra är nog bra. Jag har min inuti den vanliga hagen. Hennes kompisar kommer alltid och går sedan precis utanför så länge hon är där.

Jag är glad idag, för han var bara ljummen i benen och ingen puls vad jag kände! :banana: . gnäggade så fort han hörde min bildörr slå igen och busade hela tiden medans jag höll på att kyla benen. Betedde sig som vanligt, så medicinen verkar fungera iallafall! Pratade även med hovis och han tyckte att det inte verkat vara ett så stort anfall på hästen... jag hoppas verkligen han har rätt!

Det låter ju bra. Vad skönt!
Ett allmänt råd bara: även om vet. säger att det bara är ett lindrigt fall kan jag starkt rekommendera att ta det på största alvar i alla fall och åka o röntga sen om några veckor. Man ångrar sig så om det händer något som man kanske kunde åtgärdat i förväg.

Skälet till att jag säger att boxen verkar stor är att när han börjar må bra pga medicinen finns det risk att han går mer än han klarar av när han inte känner smärtan. Men du gör säkert som du själv anser är bäst för din häst.

KL

Min hade fång i höstas och fick hovbensrotation efter det och även ett nytt fånganfall i jan./feb. Det är snart 3 månader sen vi tog röntgenbilderna och nu går han i en jordhage på ca 32 kvm ungefär 12 timmar om dagen. Däremot går vi inga promenader och han rör sig inte så mycket i hagen. Förutom när han blir glad för att man kommer med hö eller för att hämta honom. Hans puls ligger på en ganska jämn nivå. Knappt någon i framhovarna, men liiite ökat i VB.

Vad tror ni om en hage i denna storlek?

Det låter ju bra. Vad skönt!
Ett allmänt råd bara: även om vet. säger att det bara är ett lindrigt fall kan jag starkt rekommendera att ta det på största alvar i alla fall och åka o röntga sen om några veckor. Man ångrar sig så om det händer något som man kanske kunde åtgärdat i förväg.

Skälet till att jag säger att boxen verkar stor är att när han börjar må bra pga medicinen finns det risk att han går mer än han klarar av när han inte känner smärtan. Men du gör säkert som du själv anser är bäst för din häst.

Största allvar kan jag lova att jag tar det på, kan nog även säga blodigaste allvar. Har haft några riktigt kämpiga dagar nu då det kännts som livet är slut, han är mitt allt, och bara tanken på att han är sjuk gör att jag börjar grina. Lite pinsamt bara när det händer på hemköp...:o Vet ett antal hästar som fått så svår fång där de blev tvugna att avliva, och en häst som skulle må bäst av att avlivas... Men inga solskenshistorier.. tyvärr. . .
Jag frågade veterinären direkt när jag skulle röntga, det skulle man göra senare, men när? Så att röntga honom har jag redan bestämt mig för att göra, jag vill veta på riktigt hur det står till med hans hovar.

Igår kväll sval om alla ben och ljummen i hovarna fram, puls vänster fram.
Idag hittade jag ingen puls. Sval bakbenen och hovarna, sval på frambenen men ngt ljummen på baksida frambenen, ljummen hovarna fram.

Senast ändrad:

Hur ger du grovfoder i grushagen? Jag är lite orolig på sandkolik, men samtidigt föredrar jag att utfodra på marken. Då kan man nämligen sprida ut det lite, så att häste gör annat än att stå på ett och samma ställe och äta. Men det kanske är dumt i en grushage.

Min damsuger ju upp varende strå, så då är det väl större risk att han får i sig sand?

Jag är lite osäker på när det är bäst att röntga. Jag har hört att det ska synas efter 6-8 veckor på utsidan, men det kanske syns tidigare på röntgen. Tyvärr rötgade jag nog lite för sent. Det syntes inte på utsidan på min förrän efter 14 veckor. Men då var det en kraftig rotation som syntes:eek:

Vet du vad din häst fick fång av?

Hur ger du grovfoder i grushagen? Jag är lite orolig på sandkolik, men samtidigt föredrar jag att utfodra på marken. Då kan man nämligen sprida ut det lite, så att häste gör annat än att stå på ett och samma ställe och äta. Men det kanske är dumt i en grushage.

Min damsuger ju upp varende strå, så då är det väl större risk att han får i sig sand?
Är det torrt är det ingen större fara, men om det är blött så är risken större. Jag lägger höt i vattenbaljan dels för att det har blåst så infernaliskt.
Sprid ut höt i boxen. väg upp dagsransonen o ta bort nattransonen o fördela sen resten med en tuss då o då- om du har möjlighet. För att inte få "sockertoppar".:angel:

Fånghästar i det mer akuta skedet bör inte äta från marken iom belastningen på framhovarna. Ett hönät med täta "galler"

helst av allt hade jag vetlat röntga redan igår... men det kanske inte syns något redan??

Kan vara att hästen har varit vilande i två (tre?) månader. Han fick problem att andas för ca 2-3 månader sen, efter många vändor med hemma vet så åkte vi tillm klinik och gick ner i halsen på honom. Vet. ordinerade vila, så det har han fått gjort. Jag böt från hö till hösilage i hals-vändan och haft samma foder nu i ca 4-6 veckor.

Är det torrt är det ingen större fara, men om det är blött så är risken större. Jag lägger höt i vattenbaljan dels för att det har blåst så infernaliskt.

Är det större risk för sandkolik om det är blött i hagen??? Varför?:confused:

Sprid ut höt i boxen. väg upp dagsransonen o ta bort nattransonen o fördela sen resten med en tuss då o då- om du har möjlighet. För att inte få "sockertoppar".:angel:

Jag förstår inte hur du menar här?

Fånghästar i det mer akuta skedet bör inte äta från marken iom belastningen på framhovarna. Ett hönät med täta "galler"

Jag vet, men det är inte akut längre isf hade jag inte släppt ut honom. Han får hö i hönät med små "masker" (eller vad det nu heter på svenska) på nätterna fortfarande för att det ska hålla längre. Men jag ser inte hönät som ett alternativ i grushagen. För det första för att det alltid ramlar ner en del på backen från hönätet, som han kommer att stå o pilla i ändå, så då blir det ändå att han har risk att bli drabbad av sandkolik. För det andra för att hästen helst ska äta mestadels från marken.

Jag tror inte det syns redan.

Men har den stått på boxvila eller bara inte varit i träning? Låter lite konstigt om den har fått fång bara av vila. Är den tjock? (kanske du har svarat på innan - ursäkta).

Är det större risk för sandkolik om det är blött i hagen??? Varför?:confused:
Om hagen nu inte består av lera utan sandjord, så fastnar sandkornen om det är fuktigt- eller hur?

Jag förstår inte hur du menar här? Om man nu har en glupsk häst o är rädd för sandkolik kan man ge 17 i att lägga det på blöt sand o istället sprida ut det som ges inne.

Jag vet, men det är inte akut längre isf hade jag inte släppt ut honom. Han får hö i hönät med små "masker" (eller vad det nu heter på svenska) på nätterna fortfarande för att det ska hålla längre. Men jag ser inte hönät som ett alternativ i grushagen. För det första för att det alltid ramlar ner en del på backen från hönätet, som han kommer att stå o pilla i ändå, så då blir det ändå att han har risk att bli drabbad av sandkolik. För det andra för att hästen helst ska äta mestadels från marken.
Men hur tänker du- Å ena sidan är du skiträdd för sandkolik o andra sidan för ngt annat- lös det!
vilket är värst?
Lägg bitar av transportband- gummi. alt.bygg en låg låda att förvara det i.
Jag tar vattenbaljan- tillräckligt lågt.

Om hagen nu inte består av lera utan sandjord, så fastnar sandkornen om det är fuktigt- eller hur?

Så kan det kanske vara. Det kan ju också vara så att det lättare blandar sig med höt när det är torrt och dammigt. Ganska teoretiskt och ointresseant egentligen, för oavsett hur man löser det ska det ju funka både i när det är blött och torrt.

Om man nu har en glupsk häst o är rädd för sandkolik kan man ge 17 i att lägga det på blöt sand o istället sprida ut det som ges inne.

Visst kan man det. Nu förstår jag hur du menar;)

Men hur tänker du- Å ena sidan är du skiträdd för sandkolik o andra sidan för ngt annat- lös det!
vilket är värst?
Lägg bitar av transportband- gummi. alt.bygg en låg låda att förvara det i.
Jag tar vattenbaljan- tillräckligt lågt.

Jag var bara nyfiken på hur andra hade löst det. Det var av ren kuriosa och inte så konstigt att man väger fördelar och nackdelar med olika lösningar. Du får ursäkta om jag retade upp dig!:)

Å ena sidan är du skiträdd för sandkolik o andra sidan för ngt annat

Skiträdd är jag inte. Men eftersom jag aldrig har varit med om det undrar jag ju lite hur rädd/orolig jag bör vara. Därför undrar jag hur andra tänker...
Är det något konstigt med det?

Fast jag skulle nog mocka bort kisset o ändå få en bädd.

Lamellvidgning utgör en fin grogrund för bärrandsröta.

Nej, jag tror att jag behåller det som det är. Mina hästars bäddar är torra och fina eftersom de är så tjocka (kisset rinner undan långt ner) och jag mockar regelbundet ut ett par extra skottkärror på toppen och lägger in extra ny spån.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka