Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Fast jag skulle nog mocka bort kisset o ändå få en bädd.Mina permanentbäddar är flera decimeter höga vid det här laget. Perfekt underlag för fånghästar, enligt min veterinär.
Jag är glad idag, för han var bara ljummen i benen och ingen puls vad jag kände! . gnäggade så fort han hörde min bildörr slå igen och busade hela tiden medans jag höll på att kyla benen. Betedde sig som vanligt, så medicinen verkar fungera iallafall! Pratade även med hovis och han tyckte att det inte verkat vara ett så stort anfall på hästen... jag hoppas verkligen han har rätt!
Det låter ju bra. Vad skönt!
Ett allmänt råd bara: även om vet. säger att det bara är ett lindrigt fall kan jag starkt rekommendera att ta det på största alvar i alla fall och åka o röntga sen om några veckor. Man ångrar sig så om det händer något som man kanske kunde åtgärdat i förväg.
Skälet till att jag säger att boxen verkar stor är att när han börjar må bra pga medicinen finns det risk att han går mer än han klarar av när han inte känner smärtan. Men du gör säkert som du själv anser är bäst för din häst.
Är det torrt är det ingen större fara, men om det är blött så är risken större. Jag lägger höt i vattenbaljan dels för att det har blåst så infernaliskt.Hur ger du grovfoder i grushagen? Jag är lite orolig på sandkolik, men samtidigt föredrar jag att utfodra på marken. Då kan man nämligen sprida ut det lite, så att häste gör annat än att stå på ett och samma ställe och äta. Men det kanske är dumt i en grushage.
Min damsuger ju upp varende strå, så då är det väl större risk att han får i sig sand?
Är det torrt är det ingen större fara, men om det är blött så är risken större. Jag lägger höt i vattenbaljan dels för att det har blåst så infernaliskt.
Sprid ut höt i boxen. väg upp dagsransonen o ta bort nattransonen o fördela sen resten med en tuss då o då- om du har möjlighet. För att inte få "sockertoppar".
Fånghästar i det mer akuta skedet bör inte äta från marken iom belastningen på framhovarna. Ett hönät med täta "galler"
Men hur tänker du- Å ena sidan är du skiträdd för sandkolik o andra sidan för ngt annat- lös det!Är det större risk för sandkolik om det är blött i hagen??? Varför?
Om hagen nu inte består av lera utan sandjord, så fastnar sandkornen om det är fuktigt- eller hur?
Jag förstår inte hur du menar här? Om man nu har en glupsk häst o är rädd för sandkolik kan man ge 17 i att lägga det på blöt sand o istället sprida ut det som ges inne.
Jag vet, men det är inte akut längre isf hade jag inte släppt ut honom. Han får hö i hönät med små "masker" (eller vad det nu heter på svenska) på nätterna fortfarande för att det ska hålla längre. Men jag ser inte hönät som ett alternativ i grushagen. För det första för att det alltid ramlar ner en del på backen från hönätet, som han kommer att stå o pilla i ändå, så då blir det ändå att han har risk att bli drabbad av sandkolik. För det andra för att hästen helst ska äta mestadels från marken.
Om hagen nu inte består av lera utan sandjord, så fastnar sandkornen om det är fuktigt- eller hur?
Om man nu har en glupsk häst o är rädd för sandkolik kan man ge 17 i att lägga det på blöt sand o istället sprida ut det som ges inne.
Men hur tänker du- Å ena sidan är du skiträdd för sandkolik o andra sidan för ngt annat- lös det!
vilket är värst?
Lägg bitar av transportband- gummi. alt.bygg en låg låda att förvara det i.
Jag tar vattenbaljan- tillräckligt lågt.
Å ena sidan är du skiträdd för sandkolik o andra sidan för ngt annat
Fast jag skulle nog mocka bort kisset o ändå få en bädd.
Lamellvidgning utgör en fin grogrund för bärrandsröta.