Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Äsch. reagerar så för att jag själv är en praktiskt lagd människa:cool: o tar itu med ev. problem o ser vad som funkar bäst för individen.

min ena häst- som inte är rädd om maten- får mkt! får sin mat i hönät OCH en stor vattentunna, för att den för varje tugga tar en stor mun med vatten- sjöblött i boxen.
Nu tömmer jag bara ur de 8-10 l i tunnan på morgonen o fyller på till Gluffso- dem som inte behöver så mkt mat o då ska pilla upp varenda miniministrå från marken.

Nej, det är verkligen inte konstigt att vara livrädd för det mesta när man har en fånghäst, tycker jag. Man investerar så mycket omsorg, tankar, pengar, tid etc etc etc så man vill ju bara att det ska bli RÄTT!

Fick just höra att jag behandlar hästarna som spädbarn:o

Ja ja. har man mkt i bagaget så är det värt det.
Kommer inte att åka 130 mil på släktträff till midsommar- bara därför.:crazy:

Sist jag var borta en heldag kom jag hem till en häst med alla förgiftningssymptom.

*Knapplån*

Hur gör ni med era fånghästar när hagarna ser ut såhär:

46850_1240327806.jpg

Och om en häst haft fång en gång, har den då enklare att få fång nästa gång? Alltså blir häst mer mottaglig för fång? Och gäller det då fång av samma anledning som första gången, eller fång framkallat av vad som helst?

Hur ger du grovfoder i grushagen? Jag är lite orolig på sandkolik, men samtidigt föredrar jag att utfodra på marken. Då kan man nämligen sprida ut det lite, så att häste gör annat än att stå på ett och samma ställe och äta. Men det kanske är dumt i en grushage.

Min damsuger ju upp varende strå, så då är det väl större risk att han får i sig sand?

Min häst brukar få sin frukost i torvhagen och där har hon sin foderlåda. Jag har foderlådor till alla mina för att undvika spill och för att min känsliga valack inte bör ha sin mat på marken enl veterinär. De funkar bra. Lunchen får hon sedan i grushagen och jag tycker inte att det är några problem med att hon äter på marken där. Jag skulle kunna ha två foderlådor iofs...Att lådan hamnade i torvhagen var just för hon stod där i början och då kanske var lite sämre med hovarna (jag är lite försiktig så).Hon får em-mat i grushagen också för att sen få kväll i torvhagen igen. De går in lite senare nu när det är ljust ute och äter sista kvällsmaten inne. Nu ger jag ändå loppfrö och linfrö så jag känner mig rätt säker på att slippa grus i magarna. Mitt sto får det just för att min valack ändå äter det (han är typ maghäst...en heeelt annan historia:D).

Det här var ju visst till Bettys matte :)

Jag lovar verkligen att jag är jättenoggrann med min fånghäst och det har inte varit någon som helst fara i torvhagen. Det går att få bort mkt gräs med kratta och antibiten gör att det smakar jätteäckligt. Jag hällde gödselvatten på också för säkerhets skull. Jag använder mest crib-halt utomhus till henne (hon tävlar ändå inte) och har fått smörja in hennes foderlåda och stolpar också. Det finns även en sort som heter anti-bit men den är inte vattenfast.

Det har inte vuxit upp någonting under min torv och det beror säkert på att det är ett så tjockt lager att det inte kommer ner något syre. Jag krattar ju också ibland och min häst går runt så kan inte växa något uppepå heller. Du skulle ju kunna spraya in med round-up som man gör mot ogräs på vissa fält. Då dör ju gräset men jag tror du måste vänta iaf 2 veckor innan nån häst kan gå på det. Min häst krafsar ibland jättegropar och då kommer hon ner till jorden under men det syns inte att det växer något där.

Jag tror att jag kommer att försöka öka på loppfrödosen mer under sommarhalvåret när min häst kanske kommer att få gå i ganska jordiga hagar och med munkorg på mindre gräs. Det är ju större risk att de gnager närmare rötter och annat när det inte finns så mkt. Vi har en del sandiga jordar här också.

Phu, det är skönt att ha hästarna hemma och att jag själv och min stallkompis har flexibla tider. :)

Senast ändrad av en moderator:

Min lilla ponny (typ max C) har blivit jättestor!
Hon ser ut som en stor häst när man kommer in i stallet. Jag gör likadant som du. När hon blev sjuk la jag in massor av halm (som hon inte åt då) och spån. Sedan har jag mockat på ytan och fyllt på massor av mer. Hon har en rejält tjock bädd för tillfället. Jag tror att det är bra för fånghästar. Jag tror de ska ha ett mjukt men fast underlag och kanske inte hur löst dom helst så som det blir med massor av ny spån.

Och om en häst haft fång en gång, har den då enklare att få fång nästa gång? Alltså blir häst mer mottaglig för fång? Och gäller det då fång av samma anledning som första gången, eller fång framkallat av vad som helst?

Din hagbild syns inte.

En häst som har haft fång en gång har lättare att få det igen. det är jag i alla fall ganska säker på.
Jag tror inte att det behöver vara samma anledning. Det undrar jag om man vet. Jag tror att vissa hästar ex de insulinresistenta är känsligare för fångframkallande faktorer och sedan tror jag nästan att hovarna kanske aldrig blir helt återställda utan de är kanske också lite känsligare så att de lättare går sönder.

Han har alltid varit rund, men varit i bra kondis. Efter att ha blivit ordinerad vila så har han gått upp i vikt. KAN ha varit det, plus att jag böt foder för 4-6 v sen (kommer inte ihåg exakt), ELLER vilan plus gräset som börjar komma upp. Eller var för sig, jag vet inte...

*kl*

Hur ser era fånghästars hovar ut? Verkas de på något speciellt sätt? Bilder?

Jag är lite fundersam på min ponnys fötter, vad man ska göra åt dem. Hon var sjuk för något år sedan men har bättrat sig (fick dock någon släng av det nu eftersom att hon inte har rört sig på länge). Men hovarna (!), de växer liksom framåt, ungefär som klövar och rätt vad det är drar trakterna iväg. Normalt sett har ju mina andra hästar relativt låga trakter, håller era samma form på hovarna som innan? Jag är just nu lite inne på att kontakta en hovslagare som är en jäkel på fånghovar och rådfråga och se om denne tror att h*n kan fixa till så det blir lite snyggare i alla fall.

Tänkte också slänga en till fråga.

Att betfor kan orsaka fång, sant eller falsk?
Min lilla pålle ÄLSKAR betfor men jag slutade med det pga att någon sa att det kan ge fång, men sedan har jag hört desto fler säga att det inte framkallar fång mer än något annat foder :S Vad har ni för erfarenheter?

Tar gärna bilder på mina hästars hovar sedan om du vill.

Spinner vidare på min lilla häst (Cloetta)... Hon är för mig ett mysterium! Har dragit ner buttan från en påse till en halv/dag nu. Hittills har hon, i flera dagar, haft nästan ingen puls och varit väldigt sval i ben och hovar på morgonen, men haft rejält med puls och haft ljumma/varma hovar på eftermiddagarna. Hennes allmäntillstånd verkar avsevärt förbättrat. Pigg och glad uppsyn:)! Rör sig jättebra i boxen. Verkar inte alls ha problem med att vända. Häromdagen hade jag ju henne precis utanför stallet och hon fick göra några snäva svängar med mig - inga problem. Mamma var här idag och bekräftade vad jag själv tyckt, att "bulorna" ovanför ögonen krympt avsevärt! Hennes ögon är överlag mycket finare och rinner inte alls på samma sätt längre. Vad händer med henne egentligen? Skorna har varit av i en vecka och jag har blötlagt hennes hö i 10 dagar ungefär.

Det kan väl vara både och, som så mycket annat med fång :crazy:. För att vara på den säkra sidan är det väl bäst att blötlägga betforen i mycket vatten och sedan hälla bort vattnet samt skölja betforen innan man fodrar. Fibrerna i betforen är bra, men sockret kanske inte är för alla hästar.

Har förresten varit iväg och inhandlat åtta balar torvströ, så nu ska det bli hage! Hittade tyvärr inget bra anti-bit hos lokala hästaffären så jag får kratta, dra ogräs/gräs och prova med hästbajsvatten. Det växer faktiskt väldigt, väldigt lite där jag ska anlägga minihagarna...

Senast ändrad:

Jag skulle inte vara orolig att ge betfor så länge inte hästen har haft fång innan. Socker kan enligt vissa forskningar ha en del med fång att göra så om hästen har haft det tidigare skulle jag nog vara lite försiktig.

Du får gärna ta bild. Jag har inte följt dessa trådar på jättelänge och orkar inte läsa igenom de. Vill du ge mig en liten kort redogörelse för vad det är som har varit problem med din häst?

En fråga

Oskar fick ju fång för 4 veckor sedan då han också röntgades.
Hade rotation+hovbenssänkning båda fram.
Stod på butta 2 veckor och sedan utan 1,5 vecka sedan fick han fång igen och står nu på butta.
Jag sa till veterinären att jag vill röntga honom igen ,men han sa att det inte är bra att köra honom i det akuta läget.

Men kan det verkligen räknas som akut?Detta måste väl ändå hänga samman med det första?

Det akuta läget har väl med att göra hur hästens tillstånd är? Annars finns det vissa veterinärer som har mobil röntgen. Du kanske kan se dig om efter en sådan? Han som jag brukar ta ut numer har det men det är ju i Linköping.

Akutfasen brukar räknas som cirka fjorton dagar efter vad mina veterinärer och hovslagare säger. Har han fått fång igen så är där ju en ny akutfas.

Det var han som hade rymt va?

Skulle tolka det som att han har fått nya blödningar som på nytt ger smärta.

Vet inte hur lång tid det tar för att de ska bli tillräckligt stabila, men jag skulle låsa in den i 5 v. o sen röntga igen.

använd en erkänt duktig hovis med fångverkningskunskaper.
Om inte- be honom ringa till M. Westberg på Strömsholm.

Det är A o 0

Han rör sig mer inne än ute.
Han står på butta i boxhagen nu, på torvmix(tjockt.)
Han fångverkades för 4 veckor sedan ca.

Han står i fångställning mest helatiden, står ju på butta nu.

Bild

27205596.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka