Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag har hört (och märkt) att metacam är hårdare mot magen än butta. Stämmer det? Och isf är det bra om mhästen har tendens till kolik?

Min får lättare obalans i magen av hösilage än vanligt hö. Skulle man kunna ge hö i stället? Eller vad har ni andra för erfarenhet av detta?

Tycker 24 kvm låter lite stort, med tanke på att hästen ska stå still.

Att du ska kyla benen låter vettigt, men det finns ju olika åsikter om om det har någon effekt när det bara är så korta stunder. Jag inbillar mig att det har gjort nytta på min när jag har gjort det ibland (som förebyggande), när jag har märkt att han har haft lite ökat puls, men hur stor effekt det har när hästen redan har fång vet jag inte.

Fick du inte besked om att göra en djup bädd till hästen?

Jag förstår att du blir rädd för kolik. Jag var med orolig för det, men det hände aldrig faktisk. Jag har inte så stora erfarenheter av kolik, men kan man inte ge något i förebyggande syfte för att inte detta ska hända? Typ något som håller rätt på magen? Loppfrön gäller väl bara för sandkolik vad jag har förstått. Men linfrön kanske? Bakjäst?

Vad jag förstod på veterinären så var metacam bättre för magen än (jag tappar ordet!) det andra medicinen man brukar använda (är det butta?).

ang lösdriften, så som han står nu så ser han sin tjej nästan hela tiden, och hon verkar hålla sig i närheten hela tiden också. Ifall jag gränsar av så han inte ser henne så blir han mer orolig och dansar runt (oavsett hur ont han har :crazy: ). Så, han är mer lugn såsom han står nu... även om det säkert hade varit bättre med mindre.

DV berättade om en australiensk undersökning som visade att hästar som blev regelbundet kylda från ovansidan KNÄ/HAS ner blev bättre, än hästar som bara blev kylda från undersidan knä/has ner. Så jag kyler honom så ofta jag kan nu.

Kolik... Är orolig. Men peppar peppar, verkar det gå bra. Ger hösilage 5 ggr/dag nu för att försöka hålla magen i skick. Sen står han på halm, så vill han äta det får han. Jäst...har läst att det är bra, men vågar jag ge honom det så snabbt inpå anfallet?

Djup bädd skulle han ha, och det har han :).

Jag är glad idag, för han var bara ljummen i benen och ingen puls vad jag kände! :banana: . gnäggade så fort han hörde min bildörr slå igen och busade hela tiden medans jag höll på att kyla benen. Betedde sig som vanligt, så medicinen verkar fungera iallafall! Pratade även med hovis och han tyckte att det inte verkat vara ett så stort anfall på hästen... jag hoppas verkligen han har rätt!

Senast ändrad:

Men hon får fortfarande bara gå i sin hage så länge jag är i närheten. Jag brukar sitta en bit ifrån och läsa eller annat (är väl tramsig men).

Tycker inte att du är tramsig! Så kommer jag nog också att göra. Kommer dessutom att se till att lägga mini-hagen såpass nära huset att det lätt går att kika ut genom fönstret och se vad som händer där ute.

Jag måste fråga en "idiotfråga":D! Jag har aldrig använt torv till hästar, och vad är det för torv man ska köpa egentligen, och spelar det någon roll? Vi har en torvindustri nära där vi bor och jag kikade på vad de säljer: Blocktorv, Saltströ, Stallströ, Torvmull, Torvströ, Växttorv. Är det "stallströ" man ska ha, eller är det "torvmull" eller är det "torvströ"???? Skillnad på dessa:confused:???

Jag har bara använt torv som säljs som just torvströ/stallströ. Det är lite skillnad mellan de olika märkena och jag har tyckt bäst om en sort som är "välriven" och mer söndermald. Nån annan sort jag använt har det varit mycket klumpar i osv. Nu är det så torrt ute så torven blir väldigt torr och finfördelad. Jag krattar upp den ordentligt och planar ut hagen ibland så att det inte blir packat. Underlaget blir mjukt och sviktande. Just min hästs torvhage är precis som en box, så hon höll sig ganska stilla i den. :)

Hur vanligt är det med hovböld på en häst som haft fång för ca 9 månader sedan? Är det vanligt med puls i bara en kota vid ett fånganfall?

Hästen är halt på "pulsbenet" men annars pigg och glad, ingen feber. Hovslagaren kommer i morgon och hittar han inget blir det veterinären.

KL
Apropå underlag, så hade vi ju djup snö här tills för ngn vecka sedan, det borde ha varit perfekt för stoet m fångsläng...
Någon sa att den gav sin häst 10 kg hösilage per dag. Är inte det väldigt mycket? Jag ger islänningarna (väger ca 370 kg) nu 4,5 kg per dag (ts 47%), samt några kg halm, och det ger resultat som känns riktigt bra. Den fetaste har gått ned ordentligt.
Har haft en hovslagare med lång erfarenhet också av egna fånghästar, och hon har verkat hästen på ett sätt som tydligt reducerade smärtan, och underlättade överrullningen. Veterinärerna säger ju olika saker hela tiden, så det är svårt att veta vem man ska lyssna på...
Det går iaf åt rätt håll, har inte känt värme eller puls på 6 veckor nu.
Hoppas det håller i sig bara.
Hoppas också att det går bra för er alla! Det känns bra i eländet att det finns så många som verkligen månar om sina hästar!

En annan grej som jag tänkte på var detta med grushage.
Min hovis menade att det inte var någon bra idé att promenera med hästen på grusvägar, helst bara i snön, eller på mjuka skogsstigar.
Hur bra är det med grus i hagen? I så fall kanske mycket tjock lager med ganska fint grus, naturgrus tänker jag då.

Fast grusväg och grushage blir nog inte samma underlagsmässigt. De grusvägar vi har här, förutom vid tjällossning eller om de är nyskrapade, är nästan hårdare än asfaltvägar. Så hårt kan det ju inte bli i en grushage? Min veterinär verkar tycka att det är en bra idé att bygga en grushage...

KL
Någon sa att den gav sin häst 10 kg hösilage per dag. Är inte det väldigt mycket? Jag ger islänningarna (väger ca 370 kg) nu 4,5 kg per dag (ts 47%), samt några kg halm, och det ger resultat som känns riktigt bra. Den fetaste

Jag ger också min haflinger ungefär vad du ger dina, dvs 4 kg hö och upp till 4 kg halm (har börjat ge något mindre än 4 kg eftersom hon inte alltid äter upp). Men för vissa hästar kanske 10 kg hösilage inte är särskilt mycket alls. Det finns ju de som behöver fri tillgång för att hålla hullet, då kanske 10 kg är väldigt lite? Alla fånghästar behöver ju inte banta... Min shettis, t.ex., är smal. Sedan beror det ju även på värdena i höet.

Någon sa att den gav sin häst 10 kg hösilage per dag. Är inte det väldigt mycket? Jag ger islänningarna (väger ca 370 kg) nu 4,5 kg per dag (ts 47%), samt några kg halm, och det ger resultat som känns riktigt bra. Den fetaste har gått ned ordentligt.

Jag följer veterinärens råd. 10 kg hösilage/dag. Hästen väger runt 600 kg. Han har gått på fri tillgång.

Okej, jag spinner vidare på hag-temat:)! Vad har du under torven? Om jag ska fixa en torvhage nu i helgen så kommer jag ju att lägga den i den befintliga hagen, och där börjar det spira lite gräs = inget jag vill att hon ska äta nu... Började fundera på markduk, men undrar om det inte är tåligare med presenning som man förankrar i stolparna (tänkte sätta trästolpar och fyra rader eltråd för säkerhets skull)? Jag vill ju inte att hon ska kunna gräva sig ner under torven, för det försöker hon säkert så fort det börjar bli "tråkigt":crazy:. Dessutom vill jag ju förhindra att torven försvinner. Vad är det för nackdelar med en presenning under? Tror ni att det blir väldigt blött till exempel när det regnar? En markduk släpper igenom vatten, men det gör ju inte presenningen... Om någon har ett bättre förslag än presenning så kom gärna med det:)! Eventuellt att man gör småhål med jämna mellanrum där vatten kan rinna ut? Vad tror ni?

Senast ändrad:

Någon sa att den gav sin häst 10 kg hösilage per dag. Är inte det väldigt mycket?

Jag tycker det låter väldigt LITE, rena svälten om torrsubstansen är 50% eller liknande.. Blir alldeles för lite stråfoder om det är en stor häst. Min häst har fått 15-16 kg när hon bantat (600 kg häst) och har gått ned en massa, med fri tillgång kanske hon äter 25 kg.. Men det beror som sagt på torrsubstans och övriga värden.

Hur vanligt är det med hovböld på en häst som haft fång för ca 9 månader sedan? Är det vanligt med puls i bara en kota vid ett fånganfall?

Hästen är halt på "pulsbenet" men annars pigg och glad, ingen feber. Hovslagaren kommer i morgon och hittar han inget blir det veterinären.

Kan vara hovböld men det kan även vara fång.. Vid senaste fånganfallet hade min häst bara puls i ena kotan. Men när vi verkade såg man tecken på fång i båda.

Det är ganska vanligt med hovbölder på fånghästar, men efter 9 månader borde nästan en helt ny hov hunnit växa ut. När min häst blev dålig i december hade hon liknande symptom som din, dvs hon var nästan blockhalt på ett ben med puls och värme. Nu fick hon ont av sin fång samtidigt som hon hade en hovböld...:crazy:Hoppas för din skull att det "bara" är en hovböld.

En annan grej som jag tänkte på var detta med grushage.
Min hovis menade att det inte var någon bra idé att promenera med hästen på grusvägar, helst bara i snön, eller på mjuka skogsstigar.
Hur bra är det med grus i hagen? I så fall kanske mycket tjock lager med ganska fint grus, naturgrus tänker jag då.

Jag byggde grushagen till min häst innan hon blev dålig i december. Hon hade ett anfall i maj förra året och jag hade därför en ganska stor jordhage till henne även under hösten för att kunna ha henne i när det var fruset på mornar osv när det var högre risk för fång. Oftast gick hon i jordhagen på mornar för att sen gå med de andra hästarna i stora hagen med munkorg på. Vi har gräs i hagarna årtet om.

Det blev riktigt blött och lerigt på hösten så vi bestämdes oss för att göra hagen "ordentlig" istället med grus för att min häst skulle kunna stå torrt. Så gruset har egentligen inget att göra med att hon är fånghäst utan för att underlaget skulle bli OK när det ar så lerigt. Vi har naturgrus i av större dimension längst ner ( det är runda stenar, lite mindre storlek) och sedan smått grus ovanpå.

Jag har vant in henne på grushagen efter att hon blev dålig då jag också var lite orolig för att det skulle bli för hårt. Nu är det lite speciellt med min hästs hovar så trots att hon är symptomfri och bra så behöver vi vara extra försiktiga. Jag är jättenöjd med att kunna ha en grushage så här! Det är toppen att ha en sån när det just blir större risk för fång. Den angränsar till de andra hästarnas hage så hon har sällskap och kontakt hela tiden. :)

Torvhagen ligger i anslutning till min hästs grushage och vi har satt trästolpar runt om. Den är ungefär 10 kvm för att hon skulle hålla sig lugn och inte röra sig för mkt. Nu när hon är bättre hade jag nästan velat ha den lite större.

Vi gjorde hagen direkt på gräs, men krattade först bort allt som gick (det var gammalt högt gräs), tog bort en del genom att rycka för hand och sedan sprayade vi anti-bit och bajsvatten över det gräs som var kvar...Min häst gräver ju också och antibit blandat med vatten funkar kanon. Det är inte så jobbigt alls. Blanda det i hink annars och sprid ut. Sedan la vi bara torven direkt på marken. Först blev det kanske 4-5 balar och dagen efter när det plattat till sig lite la jag på mer. Torven håller sig faktiskt bra på plats men hon krafsar lite när hon ska gå in så då blir det ju gropar. Det är bara att kratta till.

Hur tänker du att torven försvinner? Ner i marken? För oss har det inte blivit mkt spill. En del lägger sig vid kanten av hagen men det är bara att kratta in. Jag hade nog inte lagt något under eftersom det är risk att hon krafsar upp det istället och kanske fastnar. För oss funkar det jättebra att göra det lilla gräset som finns äckligt istället. De säger ju att fånghästar bör stå på torrt underlag så därför har jag haft torven övertäckt vid nederbörd, eller nätter när man inte vet. Blir torven helt genomblöt kanske det blir dumt? Jag är inte helt jättepetig :) och lite regn har hagen klarat bra.

Du måste berätta hur det går med din hage sen!

Vet du att det är en hovböld?
Jag var ganska säker på att det var en hovböld när min ponny fick sitt andra fånganfall. Det var precis samma symptom som en hovböld.

Jag vet absolut inte om det är en hovböld, men min erfarne hovslagare kan nog avgöra det ganska snabbt, annars blir det butta igen...

Han går redan i egen hage utan gräs för att han "stjäl" för mycket hö av unghästen han går med. (Unghästen äter hö ur en hög trave med pallar men shettisen snor åt sig en tugga då och då genom att gå på bakbenen.) Det känns jättekonstigt att det skulle vara fång för han har inte ätit gräs och jag har inte ändrat i hans foderstat annat än att han möjligtvis äter mindre nu när han går själv.

När han hade fång i somras var han också halt på samma framben men hela allmäntillståndet var mycket sämre. Han har fortfarande bråttom ut till sin lilla hage. Jag hoppas verkligen för hans skull (och min) att det "bara" är en hovböld.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka