Sv: Fångtråd del 2
Roligt att det går bra med din häst!
Roligt att det går bra med din häst!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag har hört (och märkt) att metacam är hårdare mot magen än butta. Stämmer det? Och isf är det bra om mhästen har tendens till kolik?
Min får lättare obalans i magen av hösilage än vanligt hö. Skulle man kunna ge hö i stället? Eller vad har ni andra för erfarenhet av detta?
Tycker 24 kvm låter lite stort, med tanke på att hästen ska stå still.
Att du ska kyla benen låter vettigt, men det finns ju olika åsikter om om det har någon effekt när det bara är så korta stunder. Jag inbillar mig att det har gjort nytta på min när jag har gjort det ibland (som förebyggande), när jag har märkt att han har haft lite ökat puls, men hur stor effekt det har när hästen redan har fång vet jag inte.
Fick du inte besked om att göra en djup bädd till hästen?
Jag förstår att du blir rädd för kolik. Jag var med orolig för det, men det hände aldrig faktisk. Jag har inte så stora erfarenheter av kolik, men kan man inte ge något i förebyggande syfte för att inte detta ska hända? Typ något som håller rätt på magen? Loppfrön gäller väl bara för sandkolik vad jag har förstått. Men linfrön kanske? Bakjäst?
Men hon får fortfarande bara gå i sin hage så länge jag är i närheten. Jag brukar sitta en bit ifrån och läsa eller annat (är väl tramsig men).
Jag måste fråga en "idiotfråga"! Jag har aldrig använt torv till hästar, och vad är det för torv man ska köpa egentligen, och spelar det någon roll? Vi har en torvindustri nära där vi bor och jag kikade på vad de säljer: Blocktorv, Saltströ, Stallströ, Torvmull, Torvströ, Växttorv. Är det "stallströ" man ska ha, eller är det "torvmull" eller är det "torvströ"???? Skillnad på dessa???
KL
Någon sa att den gav sin häst 10 kg hösilage per dag. Är inte det väldigt mycket? Jag ger islänningarna (väger ca 370 kg) nu 4,5 kg per dag (ts 47%), samt några kg halm, och det ger resultat som känns riktigt bra. Den fetaste
Någon sa att den gav sin häst 10 kg hösilage per dag. Är inte det väldigt mycket? Jag ger islänningarna (väger ca 370 kg) nu 4,5 kg per dag (ts 47%), samt några kg halm, och det ger resultat som känns riktigt bra. Den fetaste har gått ned ordentligt.
Någon sa att den gav sin häst 10 kg hösilage per dag. Är inte det väldigt mycket?
Hur vanligt är det med hovböld på en häst som haft fång för ca 9 månader sedan? Är det vanligt med puls i bara en kota vid ett fånganfall?
Hästen är halt på "pulsbenet" men annars pigg och glad, ingen feber. Hovslagaren kommer i morgon och hittar han inget blir det veterinären.
Hur vanligt är det med hovböld på en häst som haft fång för ca 9 månader sedan? Är det vanligt med puls i bara en kota vid ett fånganfall?
Hästen är halt på "pulsbenet" men annars pigg och glad, ingen feber. Hovslagaren kommer i morgon och hittar han inget blir det veterinären.
En annan grej som jag tänkte på var detta med grushage.
Min hovis menade att det inte var någon bra idé att promenera med hästen på grusvägar, helst bara i snön, eller på mjuka skogsstigar.
Hur bra är det med grus i hagen? I så fall kanske mycket tjock lager med ganska fint grus, naturgrus tänker jag då.