Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Inte för att vara sådan men var han inte ute i hagen?
Jag tycker inte att en boxhage är samma sak som boxvila, i alla fall inte för min häst.

Jag måste ha boxvilan ute, har inga andra möjligheter just nu.
Ytan är densamma.
Inne blir han orolig och går mkt och skriker+att min andra häst(har bara 2)
springer konstant och gnäggar.
Inne har jag endast halm som strö och då äter han hur mkt som helst av det.

Egentligen bör din häst stå på boxvila med en väldigt tjock bädd av spån (kanske torv fungerar lika bra också, det vet jag inte).

Heartbar är ju gammalt. Där tar inte sulan upp ngn belastning.

Hur menar du då? Att heartbar skulle vara en dålig metod för att den är gammal? Metoden finns i allafall med i den långa artikel av Pollitt (publicerad 2008) som Forest Autumn tidigare har länkat till. Visst har heartbar funnits länge. Faktum är att de funnits ända sedan 1800-talet då de användes på draghästar som fick gå mycket på hårt underlag, enligt artikeln. Skon har nu gjorts om en del för att användas till att behandla fånghästar. Enligt artikeln är meningen med heartbar-skon att hästen ska bära upp sin vikt längre bak i hoven, och att tån ska avlastas (min häst har tåöppna skor). Strålen får även "hjälpa till" att bära upp hästens vikt. Vidare står det i artikeln att hearbar-skor har räddat hästar som tidigare inte hade gått att rädda. Det står även mycket, mycket mer i detalj i artikeln om hur hearbar-skor fungerar.

Men vad vet jag egentligen? Jag är varken hovslagare eller veterinär - jag får bara lite till de som är det och att de, förhoppningsvis, gör det de anser bäst för just MIN häst!

Tänkte även lägga in bilder på min shettis och hennes "bulor". Vad tror ni?

P4110012.jpg

P4110013.jpg

Jag har fått dessa råd av veterinären, är de OK?
Instängd i lösdrift 10 dgr (24 kvm stor lösdrift)
Metacam varje dag
kyla ben 3*20 min varje dag
högst 10 kg hösilage/dag

Jag är LIVRÄDD att han ska få kolik nu, eftersom anledningen till att jag har honom på lösdrift är att han får kolik av att stå på stall+ej fri tillgång på grovfoder!

Men en normalt verkat häst får ju markkontakt med strålen- däremot inte med beslag på mjukt underlag eller om hoven är för hög.

Skillnaden på fånghästar är ju att hoven inte växer på höjden i tån iom att separationen gör att den flyter ut- den går mer på sulan-därav vikten att verka trakten.

Det finns ju skilda skolor- huruvida det ska beslagas eller vara boxvila.

De flesta klarar ju av att vara utan skor på mjukt underlag när de inte belastas alls.

Har inte fördjupat mig i Pollitts arbete:o

En fånghäst belastar ju mer i trakten o har man raspat in det sjuka i tån så blir överrullningen både lättare o mer normal.
På mkt tunga hästar kanske man vill avlasta trakterna- typ ringskor, men på en häst som inte gör något?:confused:

Äsch. Ja jag är en anhängare till Westberg- tror på hans sätt.

Du får låsa in båda o motionera den andra.

Du får skaffa annat strö- om du vill dens bästa.

Jag jag låter hård, men fånghästen kräver lite uppoffring från din sida.

De misslyckade procenten i Strömsholms statistik kommer sig som regel av ponnys- som sköts av barn. De har inte samma ekonomi eller tålamod som en vuxen eller förstår allvaret med sjukdomen. Har för bråttom.

Det står ungefär så i Limans PDF-fil om orsaken till varför inte alla blir helt bra.

Du får låsa in båda o motionera den andra.

Du får skaffa annat strö- om du vill dens bästa.

Jag jag låter hård, men fånghästen kräver lite uppoffring från din sida.

Håller med dig! Faktum är att om det endast hade varit min haflinger som varit sjuk hade jag haft shettisen inne hos henne ändå som sällskap, och vice versa. Självklart hade jag låtit den friska hästen få komma ut i hage kortare stunder, eller gått promenader med denne, men den hade fått stå inne den mesta tiden.

Och skaffa spån borde inte vara så svårt, tycker jag? Finns det sågverk i närheten brukar man ju kunna få hämta där gratis/köpa till en relativt billig peng. Jag hämtar gratis råspån och båda mina hästar har tjocka sviktande permanentbäddar.

Fånghästar kräver stundtals ENORMT mycket av ägaren/skötaren, både pengar och tid. Jag försakar just nu massor för att kunna ta hand om mina två hästar på bästa sätt. Det är så mycket som ska ordnas och donas med så att jag känner att jag blir gnällig ibland, men det är hela tiden bara till att ta nya tag och kämpa på och hoppas på att framgångarna ska komma!

Senast ändrad:

vad har du för underlag i boxhagen då?
det som gäller är massa spån (råspån är 10 ggr bättre än kutter) eller allra helst djup sand så att hästen kan sjunka ner med hoven. gräs, grus eller halm duger ej.

En fånghäst belastar ju mer i trakten o har man raspat in det sjuka i tån så blir överrullningen både lättare o mer normal.

Jag börjar bli väldigt förvirrad nu, känner jag:confused:...

Om fånghästar naturligt belastar mer i trakten, är det då inte bra med heartbar-skor som ger hästen mer stöd just i trakten, samtidigt som den avlastar tån?

Det "sjuka" är ordentligt nedraspat i tån på båda mina hästar.

Jag tror verkligen inte att det finns bara ett rätt sätt att behandla fånghästar på. Fång är ju så individuellt, tyvärr, att jag tror att det finns många rätta sätt, samtidigt som det självklart också finns en hel uppsjö helt felaktiga sätt också.

Men dessa rids ju inte så hur kan belastningen bli för stor om den inte är plattfotad o tung innan:confused:
De heartbarskor som jag har sett( det är lite det:angel:) har inte varit öppna i tån.

Hur mkt rotation hade den?
Är den friskförklarad?

Nåja. Jag fick iallafalla förklaringen att vilken sko som helst gör att hovväggen får bära för mkt- när den inte utför ngt arbete. NÄR det var dags, så skulle den normalt barfotaömma hästen skos med vanliga skor.

Man måste vara lyhörd för om den ömmar o backa lite iom att den är känsligare innan hela hovkapseln är utbytt. Jag valde att inte skritta igång min- nov-2005 iom att det var fruset- hellre vila lite längre.

Tror att det inte bara är en sak som ska fixas till, utan orsak o verkan.

Skulle vilja se statistik på sjukbeslagskodda fånghästar.

Senast ändrad:

De heartbarskor som jag har sett( det är lite det:angel:) har inte varit öppna i tån.

Dessa är tåöppna, i princip bakåtvända skor, antar jag. De smiddes åt hästarna när vi var där första gången för att passa in stråltryckaren.

Hur mkt rotation hade den?
Är den friskförklarad?

Min haflinger hade 15 graders rotation på ena fram den 19/2 och på återbesök den 9/4 hade rotationen förbättrats till 6 grader. På hf var rotationen 10 grader vid första klinikbesöket och hade förbättrats i ungefär samma takt som det andra.

Nej, hon är inte friskförklarad. Det har ju bara gått ett par månader...

Mitt halvblod- som är både större o tyngre hade 11,4 o 9 grader på fram.
Vid först ÅB var den bra o fick då gå ut i liten hage. vid nästa röntgen fick den gå i större o efter 15( är lite osäker) fick den skor, men skulle vänta tills halva hoven hade växt ut- för hållfastheten- med belastning.. Kortare tid för ponny sa han. Märkte på hela allmänstillståndet att den troligen var bra redan efter 3 v.- på box. Den travade i löpgången- av sig själv. Han var rutinerad:love:

Den hade bantats rejält- 6 kg:rofl: men såg ut att ha tappat 50 kg.
DET var oxå en viktig faktor i tillfrisknandet.

knapplån eller i alla fall till fler än en

Min ponny mådde definitivt bättre med skor än utan. Annars vill jag egentligen inte delta i skor eller ej debatten. Jag tycker fortfarande att detta med hovar är lite knepigt även om jag har läst Pollitts rapport. Men han menar helt klart att hovbenet ska få det stöd det behöver (om jag har fattat det rätt).

Sedan håller jag med bettysmatte. att ha en fånghäst är krävande. Det finns egentligen inte ngt som heter att detta kan jag inte göra. Antingen fixar man det optimala för fånghästen eller också får man chansa att den blir bra ändå. Många blir kanske det. Jag tänker inte ta risken. Nu har vi fyra hästar så det är ganska mkt lättare. Den äldsta är ett russ som inte trivs att vara i box eftersom vi har två till så slipper han. De andra två har fått turas om att vara sällskapshästar. Nu blir det snart mkt bättre då de kan gå ute dynet om. Då får den lille stå inne på nätterna.

Jag undrar fortfarande lite över detta med hur den blir friskförklarad - fattar kanske långsamt idag. Men hur ser de det?

Min är ohalt, och har varit så ett tag. Hon var helvild på återbesöket och ville INTE skritta alls :D! Veterinären tycker att hon kan få komma ut i liten hage, men jag har inte min grushage färdig, samt att jag tycker att hästen är väl vild för att våga riskera att hon förstör det som läkt redan nu. Dessutom såg ju hovslagaren "gasfickor" på röntgenbilderna, och han tyckte att hon kunde gå i hage OM hon inte busade för mycket. Det kan jag INTE garantera:crazy:...

Min ponny mådde definitivt bättre med skor än utan. Annars vill jag egentligen inte delta i skor eller ej debatten. Jag tycker fortfarande att detta med hovar är lite knepigt även om jag har läst Pollitts rapport. Men han menar helt klart att hovbenet ska få det stöd det behöver (om jag har fattat det rätt).

Nej, skor-eller-ej debatten är rättså trist egentligen, för jag tror fortfarande att det beror på individen. Shettisen, som alltid har gått barfota, tror jag mår bäst så. Haflingern, däremot, är väldigt "pjåskig" och har troligtvis ganska tunna sulor så hon ömmar lätt i vanliga fall också. Hon har haft skor i tre år och trivs nog bäst med det. Det KANSKE finns ett rätt svar på detta angående skor eller ej, men jag tvivlar starkt på att alla hästar fungerar och mår bäst på exakt samma sätt!

Jag undrar fortfarande lite över detta med hur den blir friskförklarad - fattar kanske långsamt idag. Men hur ser de det?

För mig betyder friskförklarad en ohalt häst med normala röntgenbilder (dvs där all sänkning och rotation har gått tillbaks), men jag kanske är lite hård i min tolkning? Det betyder vidare, för mig, en häst som är redo att gå tillbaks till det arbete den utförde innan den blev sjuk. Vissa hästar blir ju "friska", men kan bara gå som sällskapshäst alt avel resten av livet. Jag vet faktiskt inte om jag kallar dessa hästar "friskförklarade" - hur tänker ni andra?

Ingen som vågar tycka något om bulorna? Är de "Cushing-lika"? Jag har försökt (förgäves) att hitta bilder på hästar med Cushing där man kan se hur de ser ut ovanför ögonen, men inte lyckats hitta detta. Hon har ju en så "dum" pannlugg. Har försökt kika tillbaks på äldre foton av henne, för jag inbillar mig att hon haft bulor mer eller mindre hela tiden vi har haft henne (snart 4 år), men på de foton jag har skymmer pannluggen väldigt effektivt det området...

Angående svullnaden över ögonen, det är inte så lätt att se på bild men så kan de se ut både då de är insulinresistenta och då de har Cushing.

Försök att få blodprov taget. Är det Cushing kan man medicinera och därigenom minska fångrisken betydligt.Är hon Insulinresistent kan det vara bra att veta då det gäller ev. framtida bete, utfodring mm. Cushinghästar kan också vara insulinresistenta.

Man kan börja med ett enkelt ACTH prov för kontroll av Cushing. Då behöver man ej ge kortison vid provtagningen. Krånglet med detta prov är att det måste frysas omedelbart efter provtagning och centrifugering. Skall ske direkt! Man brukar skicka provet fryst till Vetmedlab i Tyskland.

Det andra provet man kan ta för Cushing innebär att man tar ett s.k nollprov på kvällen, injicerar kortison och tar ett nytt prov nästa dag på fm.

Insulinprov går att skicka till SLU i Uppsala. Det tas som fasteprov på förmiddagen före utfodring.

Inget av dessa prover är speciellt dyra.

Att tänka på då det gäller Cushing är att symptomen kan variera och att inte alla symptom behöver förekomma samtidigt.

Dessa siffror är från en kurs på Strömsholm för ett par år sedan : Olika frekvens på Cushing-symptom: Hirsutism 47-100%, ökad svettning 14-67%, avmagring,muskelförlust 35-88%, Letargi (slö häst ) 43-82 %, Kronisk fång 24-82%, ökad törst-urinering 17-76%, kroniska infektioner 27-48% , neurologiska symptom 10-50%

Det är ju vanligast att äldre hästar får Cushing men det finns fall från 7 års ålder...

Tips på länk jag skrivit tidigare som är bra om man vill läsa det mesta om fång www.laminitisclinic.org. Under den länken ( Längst ner på sidan ) ligger författaren Robert Eustaces hela "fångbok" som är jättebra att läsa. ( Läs noga kapitel för kapitel! ) Han driver klinik för fånghästar i England sedan många år och har stor erfarenhet. Det finns många bilder också b la på Cushinghästar.

För mig betyder friskförklarad en ohalt häst med normala röntgenbilder (dvs där all sänkning och rotation har gått tillbaks), men jag kanske är lite hård i min tolkning? Det betyder vidare, för mig, en häst som är redo att gå tillbaks till det arbete den utförde innan den blev sjuk. Vissa hästar blir ju "friska", men kan bara gå som sällskapshäst alt avel resten av livet. Jag vet faktiskt inte om jag kallar dessa hästar "friskförklarade" - hur tänker ni andra?

Jag tänker likadant!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar