Sv: Fångtråd del 2
När blev Oskar sjuk egentligen? Det känns som om det inte var alls länge sedan? Mina har stått på boxvila sedan i februari. Man
måste skynda väldigt, väldigt långsamt, tror jag.
Angående hur mina vänder: Belle (haflingern) vänder väldigt bra nu. Det är ens svårt att se att hon har fång över huvudtaget när man tittar på hur hon rör sig. Inte halt, inget dubbelslående steg. Men jag kommer ändå att i princip ha henne på boxvila tills nästa skoning (4-5 veckor till). Möjligt att hon kan få komma ut ur boxen och ledas någon gång, men hon busar en del och jag är rädd om hennes fötter! Vill inte göra mycket förrän 2/3 hov är ny. Det är då, enligt hovslagaren, som man kan känna sig lite säkrare på att det är stabilt i hoven.
Cloetta, shettisen, vände fortfarande dåligt sist jag hade henne ute, vilket var i onsdags när vi var på hovslagarbesök. Hon vänder bättre åt ena hållet, vilket väl beror på att en av hennes bakhovar är i bättre skick än den andra (hon har ju sin värsta rotation på ena bak). Dock tyckte jag i onsdags att hon verkade "lättare på foten" och bekvämare utan skorna. Vi får se om det fortsätter så!
Jag har kylt Cloettas framhovar för en liten stund sedan. Jag gjorde det på enklast möjliga vis. Satte hovarna i plastpåsar, på med benreflexer ovanför kotan och så hällde jag i vatten med vattenkanna
. Det var så kul att se henne ta några steg i boxen med vattenfyllda påsar runt hovarna. Klofs, klofs - men inte brydde hon sig
! Hon verkade tycka att det var rättså trevligt. Ska försöka hitta något bättre, någon tjockare plast eller liknande, som jag kan använda (kom gärna med förslag!). Det känns lite bräckligt med vanliga plastpåsar. Men det är en kul häst som accepterar det mesta
!