Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Men är det inte själva inflammationen som det börjar med som medför att det går sönder. Som jag har förstått det så går det ned toxiner (tror jag) från tarmen ner i benen och hamnar i hovarna. Kötthoven sväller därmed och sedan trasas det sönder beroende på hur mycket kötthoven hinner svälla. (Det var ungefär den förklaring jag fick av vet om jag inte alldeles snurrade till det).

Nu har jag googlat lite mer och du har rätt. Giftet försvagar hovkapseln och därmed uppstår hovbenssänkning eller rotation.

Men är det inte själva inflammationen som det börjar med som medför att det går sönder. Som jag har förstått det så går det ned toxiner (tror jag) från tarmen ner i benen och hamnar i hovarna. Kötthoven sväller därmed och sedan trasas det sönder beroende på hur mycket kötthoven hinner svälla. (Det var ungefär den förklaring jag fick av vet om jag inte alldeles snurrade till det).

Det finns lite olika teorier om detta som jag har läst det.
Men den som antagligen ligger närmast är att det blir ngn sorts förgiftning oftast i tarmen och att de giftiga ämnena sedan far iväg i blodet till hovarna. Där aktiverar de enzymer som kallas för MMP. Dessa bryter bindningarna mellan lamellerna. Hur mkt som går sönder beror nog på hur stor del av dessa bindningar som bryts. Jag antar att detta kan kallas för en inflammation. Man vet ännu inte exakt hur detta går till.Men den är i hela kroppen och startas ngn annanstans än i hoven.

Det jag menar kan hända sedan långt efter själva anfallet men med en fånghov som inte är färdigreparerad är att det "sår" som finns inne i hoven lätt går upp igen om du tex utsätter den för ngn form av ansträngning. Då får hästen puls och kanske varmare hovar. Men det är ngt som sker lokalt - det är inte så att allt börjar om från början igen. (Mest en egen teori som jag har förstått det men jag har diskuterat den med "min" veterinär).

Aha, låter ju skönt att det kanske inte behöver betyda ett helt nytt anfall för att hovarna blir varma och får puls igen. Jag har aldrig satt mig in närmare i det här utan haft en egen inte särskilt underbyggd teori då. Nåväl, man lär så länge man har en lever.;)

Om man nu ska tro ngt om detta så
Detta med att det inte är ett nytt anfall på gång varje gång man känner puls osv frågade jag speciellt veterínären om (flera ggr). Hon menar att det inte alls behöver vara det utan så som jag skrev sist.
Sedan kan det naturligtvis vara det ändå och det kan också vara så att denna lokala inflammation kan leda till att hela eländet startar igen om man inte är försiktig. men jag håller med dig. Det känns lite lättare.

KL

Idag ber jag er alla att hålla tummarna för shettisen! Nu på morgonen hade hon faktiskt riktigt svala hovar (bak var rent utav KALLA), ingen puls i bak och relativt svag i fram. Tyckte även igår att hon såg ut som om hon rörde sig lite lättare i boxen. Ska försöka börja ge henne halv dos butta nu i dagarna och se om det fungerar att trappa ner. Tycker även att hela hästen har blivit piggare och gladare:)!

Hur gör jag????.Julie har lite "hårdare" puls i h fram,normal puls i v fram.Går och vänder klockrent.Har nu stått i sin fålla i ca en månad.Kan jag ge henne större hage?,törs jag släppa ut henne till min andra häst där det har börjat grönska lite?,antar att det inte är ngn bra ide.Man bör väl vänta till efter midsommar.Jag är såååå kluven till detta,vet INTE hur jag skall gå till väga.

Jag hade nog inte släppt i större hage ännu, och absolut inte på gräs. Om du vill släppa hästarna tillsammans, kan du inte då göra som min vet föreslog för mig? Hon tyckte att Belle snart kunde få gå ut, men att Cloetta inte var bra nog. Dock kunde jag göra en boxhage i den större hagen så att de kunde få vara tillsammans ändå!

Jag hade nog inte släppt i större hage ännu, och absolut inte på gräs. Om du vill släppa hästarna tillsammans, kan du inte då göra som min vet föreslog för mig? Hon tyckte att Belle snart kunde få gå ut, men att Cloetta inte var bra nog. Dock kunde jag göra en boxhage i den större hagen så att de kunde få vara tillsammans ändå!

Julies fålla är nu ganska så nära Santas hage visserligen,en annan tanke är att utöka fållan lite till.Men att släppa på gräs gör jag inte,men funkar det efter midsommar tro?,på det lilla gräs som finns kvar,då Santa går där och äter upp allt först.Letar sommarkompis åt Julie med ljus och lykta.En skogshage måste väl vara optimalt för dessa hästar?.Ngn kanske borde "uppfinna" beten för s.k fånghästar och att man om man vill lämna dit dom över sommaren ;)
Sussie

Jag kommer inte att släppa på gräs alls i sommar (det känns för riskabelt), men nästa sommar planerar jag att släppa efter midsommar om allt går som det ska.

Oskar är sämre igen:(

Mitt problem är att han var ju inte jättedålig från början.
Han kunde skritta helt obehindrat och travade bara man bad om det, haltade
dock till lite ibland.
Han vände helt ok men ibland vred han.
Lite värme och puls och öm vid visitertången.
Då hade han rotation båda fram och hovbenssänkning.

Nu vrider han igen lite när han vänder.
Han står liksom kvar med bakbenen och sedan går han det sista.
Hur vänder era fånghästar?

Veterinären ska ringa tillbaka under dagen.

Jag kommer inte att släppa på gräs alls i sommar (det känns för riskabelt), men nästa sommar planerar jag att släppa efter midsommar om allt går som det ska.

Jag tror också att det är viktigt att inte gå för snabbt fram. Min var ju "bra" från sitt anfall redan i mitten av januari men hon går bara ute liten stund varje dag i en hage med enstaka grässtrån och sedan på promenad.

Kul att den lilla är bättre!

Jag får försöka med att bygga en bra hage till Julie,det trista är att hon ingen kompis har.Ev att hon kan gå ihop med en annan shettis,men jag måste kika hur deras hagen ser ut.Då är ju frågan,,,vad går gränsen för att det är för mkt grönt?.Jag tycker det här är så svårt.

När blev Oskar sjuk egentligen? Det känns som om det inte var alls länge sedan? Mina har stått på boxvila sedan i februari. Man måste skynda väldigt, väldigt långsamt, tror jag.

Angående hur mina vänder: Belle (haflingern) vänder väldigt bra nu. Det är ens svårt att se att hon har fång över huvudtaget när man tittar på hur hon rör sig. Inte halt, inget dubbelslående steg. Men jag kommer ändå att i princip ha henne på boxvila tills nästa skoning (4-5 veckor till). Möjligt att hon kan få komma ut ur boxen och ledas någon gång, men hon busar en del och jag är rädd om hennes fötter! Vill inte göra mycket förrän 2/3 hov är ny. Det är då, enligt hovslagaren, som man kan känna sig lite säkrare på att det är stabilt i hoven.

Cloetta, shettisen, vände fortfarande dåligt sist jag hade henne ute, vilket var i onsdags när vi var på hovslagarbesök. Hon vänder bättre åt ena hållet, vilket väl beror på att en av hennes bakhovar är i bättre skick än den andra (hon har ju sin värsta rotation på ena bak). Dock tyckte jag i onsdags att hon verkade "lättare på foten" och bekvämare utan skorna. Vi får se om det fortsätter så!

Jag har kylt Cloettas framhovar för en liten stund sedan. Jag gjorde det på enklast möjliga vis. Satte hovarna i plastpåsar, på med benreflexer ovanför kotan och så hällde jag i vatten med vattenkanna:D. Det var så kul att se henne ta några steg i boxen med vattenfyllda påsar runt hovarna. Klofs, klofs - men inte brydde hon sig:D! Hon verkade tycka att det var rättså trevligt. Ska försöka hitta något bättre, någon tjockare plast eller liknande, som jag kan använda (kom gärna med förslag!). Det känns lite bräckligt med vanliga plastpåsar. Men det är en kul häst som accepterar det mesta:D!

Han stod först på strikt boxvila i 2 veckor på butta, sedan hade jag kvar honom inne ytterligare 3 dagar utan butta.
Sedan har han haft en boxhage(samma mått som inne) i 1,5 vecka nu.
Så nästan 4 veckor sedan är det och nu har han ett nytt anfall.
Jag vill in och röntga och se så det inte blivit värre, han rymde ju ocg galopperade en hel del för några dagar sen.
Men vet sa att jag måste medicinera först.

Hur går dom när dom har dubbelslående steg?

Senast ändrad:

När min pålle behövde kylande omslag förra sommaren så tog jag ett gammalt täcke(som vi har i sängen) och klippte sönder (gör bra med froté handduk också). Hur stor den ska vara beror ju på hästen. Men min låg över hoven och en bit över kotan. Och räckte runt hela hoven. Sen lindade jag fast den med elastisk linda. Utanpå det hade jag plastpåsar men det höll inge bra. Ett gammal plast duschdrapperi fungerade ganska bra och pressening fungerade också bra. Klippte till bitar av det som passade på omslaget.

Då la ja täckesbiten i kallt vatten och lindade på den på hoven...sen satte jag fast pressening/dusch drapperi/plast med brun bred tape.
Sen fyllde jag på lite extra vatten sen vattnade jag sådär 3 ggr/ dag. Och bytte plasten så fort den gick sönder :)
Enda man ska tänka på med kylande omslaget är att inte ha det på för många dagar för då blir det svamp stället.

Sen hoppas jag era hästar gillar det bättre än min för han sprang bara han såg mej komma med vattkannan nästan :laugh:

Hoppas era fång hästar blir bra allihopa. Min hade i höstas men har klarat sej jätte bra hittills iaf. Håller tummarna att han ska göra det hela sommaren också.

Han stod först på strikt boxvila i 2 veckor på butta, sedan hade jag kvar honom inne ytterligare 3 dagar utan butta.
Sedan har han haft en boxhage(samma mått som inne) i 1,5 vecka nu.
Så nästan 4 veckor sedan är det och nu har han ett nytt anfall.
Jag vill in och röntga och se så det inte blivit värre, han rymde ju ocg galopperade en hel del för några dagar sen.
Men vet sa att jag måste medicinera först.

Hur går dom när dom har dubbelslående steg?

Tråkigt att han har blivit dålig igen. Det är ju det man fasar för.

Eftersom du har röntgat honom ngn gång tidigare så undrar jag när han hade fång första gången? Hur länge har han gått i sin lilla hage varje dag? Finns det ngt gräs i den?

Jag tror precis som bettysmatte att man ska ta det mkt försiktigt om de har förändringar i hoven dvs rotation eller sänkning (har för mig att din har det?) Vad jag förstår blir en del hästar bra meddetsamma utan några förändringar. Då kan man säkert släppa ut dem i hagen och sätta igång dem.
Men med de där hovbenet har flyttat sig tror jag att man ska tänka väldigt långsiktigt. Det tar flera månader innan en ny hov har vuxit ut. Innan dess tror jag man ska vara försiktig. Men det är min personliga uppfattning. Veterinärerna tycker att jag ska börja rida. Det kommer jag inte att göra föränn till hösten.

Mycket långsiktigt, ja! Jag sålde ju t.o.m. min sadel när hästen blev sjuk och jag fick höra röntgenresultatet. Inte för att jag hade gett upp hopp om hästens tillfrisknande, men för att jag inte räknar med ridning förrän till hösten någon gång och att jag nog kan börja kika efter en annan sadel vid det laget (=smalare häst:)!). Hovslagaren pratade om fyra månader innan man över huvudtaget ska börja belasta hästen. Min veterinär har hela tiden velat vara väldigt, väldigt försiktig. Hon menar att varje ytterligare dag man har hästen inne på boxvila gör hästen gott i längden och hjälper tillfrisknandet. Läser man Strömsholms rekommendationer för häst med lägesförändringar så säger de ju strikt boxvila inomhus i 5 veckor. Jag tror att det är väldigt vettigt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka