Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

blev att fundera över hur en fånghäst vänder? Hur ser en typisk fång-vändning ut?

För jag har tyckt att det sett ansträngt ut när min häst vänt sig senaste dagarna, men inte riktigt kommit på vad som sett fel ut. Nu idag så vände han sig utan problem, såg lättare ut, men jag kommer inte på hur/varför!

Jag är så besviken...:( Har kämpat med mina torvhagar hela eftermiddagen och kvällen och skulle låta hästarna gå där en liten stund nu. Men de ÄTER ju torven :crazy:! Det kan väl inte vara bra:confused:? Vad gör jag nu - låter bli att släppa ut dem?

Din lilla häst håller väl på att bli bättre? Du undrade vad som hände med henne. Jag hade tagit det lugnt och väntat ut hennes puls, mer kan du nog inte göra heller.

Min åt också torven i början, vet inte om det är farligt men hon slutade ganska snart med det.

De hann verkligen inte äta mycket, för jag tog in dem igen snabbt som attan när jag upptäckte att de började äta. Men jag känner mig väldigt besviken, för jag hade ju sett fram emot att kunna ha dem ute en liten stund i friska luften...:(

Ska man ta och lägga gödsel/gödselvatten på kanske? Det borde väl stoppa ätandet:devil:?

Men vad är det för busar?:)Jag förstår att det är jobbigt men de låter ju pigga och uppfinningsrika. Jag hade nog provat att ha på bajsvatten på torven också. Det räcker ju att de luktar då så brukar de ju inte vilja äta det sen. Hoppas att det går bra!

Jag har ändå funderat men jag kommer inte på något annat som du kan ha på torven som gör att de inte vill äta. Är det stora "bollar" i förresten? En del sorter har ju det och då kan en del äta bollarna. Det kan vara lite rötter i med.

Ja, jag såg rötter och de ÄLSKAR ju rötter i vanliga fall... Får väl sortera bort det största och vattna med bajsvatten så kanske de inte vill äta. Hade de inte varit fånghästar så hade jag inte brytt mig, för det är säkert inte skadligt att äta lite torv i normala fall.

Han rör sig mer inne än ute.
Han står på butta i boxhagen nu, på torvmix(tjockt.)
Han fångverkades för 4 veckor sedan ca.

Han står i fångställning mest helatiden, står ju på butta nu.

Bild

27205596.jpg

Hm, tycker att han står väldigt illa, speciellt med tanke på att han äter butta nu. Han ser ut att ha väldigt ont, tycker jag. Var någonstans har du boxhagen? Är den precis i anslutning till stallet, eller måste han gå en bit för att komma dit?

Fast den har ju även framfossingarna under sig:confused:

Den borde få kuddar under fötterna till o från hagen.

Ja, hur ska man beskriva det? Det tar TID för en fånghäst att vända, och det ser väldigt omständigt ut, stappligt och så åker rumpan och bakbenen in långt under hästen.

Ja tid tog det verkligen förut (för några dagar sen), och väldigt stappligt. Igår rörde han sig helt utan problem, men han äter ju metacam just nu också...

Brukar det bli stor skillnad på era hästar när de slutat äta smärtstillande?

Om hästen inte är nästan bra efter att man har avslutat en kur, så får man ge den en kur till. Inflammationen i hovarna måste ha ha avstannat innan.

Hagen är ca 20 meter från stallet.
Men dom går ute dygnet runt nu, han ligger ner mkt.

Han har ngn mer sjukdom också.
2007 fick han diagnosen allergisk bronkit, men hosta har han inte haft problem med sedan dess däremot andas han som en astmatiker HELA tiden.
Därför är han inte riden på ca ett halvår.
Kan hästar ha astma?
Han andas alltså så hela tiden ute som inne.

En fråga till också, hur i hela friden ska jag banta honom?
Det finns ingen mat i hagen, han får 3 kg hö/dygn+lite halm, INGET annat, han har gått ner lite men måste ner mer.

En fråga

Oskar fick ju fång för 4 veckor sedan då han också röntgades.
Hade rotation+hovbenssänkning båda fram.
Stod på butta 2 veckor och sedan utan 1,5 vecka sedan fick han fång igen och står nu på butta.
Jag sa till veterinären att jag vill röntga honom igen ,men han sa att det inte är bra att köra honom i det akuta läget.

Men kan det verkligen räknas som akut?Detta måste väl ändå hänga samman med det första?

Om ni såg rotation och hovbenssänkning för fyra veckor sen kan det inte komma från det fånganfallet, som han hade då. Så fort går det inte. Han måste ju haft fång tidigare som har gett honom dessa förändringar i hovarna.

Min vet. tycker inte heller man ska transportera en fånghäst för mycket. Varken i akuta läget eller veckorna efter, då det är en belastning för hästen både fysiskt och psykiskt varje gång.
Dessutom vet jag inte om det finns någon mening med att transportera i akuta läget om man vet att det är fång som spökar.

Man ser ju ändå inte hur stora förändringarna i hoven kommer att bli då. Kanske bättre att sköta om hästen så bra det bara går hemma tills hästen är i ett mer stabilt läge.

Det var ju inte så många andra som kommenterade när zsara/zsara frågade om när man skulle röntga. Jag har för mig att det är efter 6-8 veckor. Strömsholm kör ju med fem veckors intervaller. När de tar första är jag inte riktigt säker på - är det 5 veckor efter akuta anfallet?

När tror/vet ni andra att det är bäst o röntga?

Astmatiker- människa eller häst mår bäst av att hålla lungorna aktiva- vara i god kondition, men givetvis inte överansträngas.

Kvalitén på halmen måste vara extremt god för att en astmatiker ska tåla den.

Ge honom maten- dammfri kost i hönät eller transportkrubba- så att han slipper belasta hovarna genom att äta från marken.

Har man dammigt foder hjälper det inte nämnvärt att blöta det

Senast ändrad:

Hagen är ca 20 meter från stallet.
Men dom går ute dygnet runt nu, han ligger ner mkt.

Han har ngn mer sjukdom också.
2007 fick han diagnosen allergisk bronkit, men hosta har han inte haft problem med sedan dess däremot andas han som en astmatiker HELA tiden.
Därför är han inte riden på ca ett halvår.
Kan hästar ha astma?
Han andas alltså så hela tiden ute som inne.

Jag är inte säker på att jag förstod detta rätt.
Brukar han andas så eller har det kommit nu.
Det kan bero på smärta om han andas annorlunda.

KL

Zsara/Zsara Som jag har örstått det har de svårt att vända för att de inte vill lägga vikten på frambenen. Det blir då att de sträcker fram frambenen fram för sig och försöker lägga all vikt på bakbenen. Därav blir vändningen stapplig. Förstod du min dåliga förklaring?;)

Att han andas så hela tiden har kommit nu, innan har det varit vid ansträngning.

Har ringt Slöinge för han står hela tiden i fångställning nu trots butta, ska in i eftermiddag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka