Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Vad seriöst du har byggt:bow:

Fast jag hade nog gjort dem ngt större- om de rullar sig.

Hur gör du med din gubbes ledande av Haflingern?
Fortfarande på vägar o över järnvägen:angel::confused:

Jag skulle ALDRIG släppa iväg mina med min gubbe, om jag visste att det fanns busrisk..

Tack:)!

Ja, hagarna kunde nog ha varit lite större. Får vakta hästarna noga så att de inte fastnar, och köpa mer torv sedan och göra hagarna lite större. Det är ju inte så svårt egentligen.

Vi har inte varit ute på vare sig vägar eller järnvägar på ett tag. Däremot försökte han leda henne i hagen för ett par dagar sedan och hon var SJÖVILD:crazy:! Stackaren har faktiskt blivit riktig duktig på hästar - han hade ingen hästvana innan jag "tvingade" hästeriet på honom för sisådär 4 år sedan :)!

Dina hagar ser ju ut att vara jättebra!
Din lille var ju bara sååå söt. :love:

Känns det bra med torven nu? Jag kan förstå att de kanske provar att äta av den för den ser mer "mullig" ut än den jag har. Skönt för dem att kunna stå ute igen. Jag är så glad över att min häst kan vara ute också. Det var tungt när det var så pass nära det akuta stadiet och hon stod inne vecka ut och vecka in och man inte visste om det skulle släppa.

Dina hagar ser ju ut att vara jättebra!
Din lille var ju bara sååå söt. :love:

Känns det bra med torven nu?

Tack:)!

Jo, det känns bättre med torven, men jag kommer att fortsätta att vattna med bajsvatten tills de slutar äta helt (jag är elak:devil::D). Kommer säkert att bli ännu bättre när torven packas mer också. Just nu "flyger" den omkring en del. Ska man vattna rejält för att ge mer stadga kanske, eller? Jag har inte mycket "torvvana"....

Jag har inte heller någon torvvana; jag strör alltid med halm eller spån. :) Men nu gick ju inte det att ha i hagen eftersom vi gjorde den när det var vinter och en massa minusgrader. Jag har ingen aning om det är bättre att vattna mkt faktiskt...Jag gjorde ju inte det eftersom torven inte fick frysa men den packade sig ganska snabbt ändå. Jag ville ju ha lite luftigt och mjukt också. Nu vattnar jag däremot lite för vi har det väldigt torrt här. Torven bara flyger omkring och dammar annars.

Bra att det funkar med bajsvattnet! :D

Ush ja, han har ont han ligger ner hur mkt som helst.
Samtidigt gick han ju ganska hyfsat igår på djursjukhuset.

Är inte 3/4 påse Butta morgon och kväll lite lite i hans fall?

Nej, det tror jag inte att det är. Har för mig att det står på förpackningen att man ska ge 1/2 påse per 100 kg kroppsvikt? Min shettis har som normaldos fått 1 påse/dag och nu får hon 1/2 påse/dag. Ska snart se om jag kan ta bort medicinen helt. Jag hoppas och tror att det fungerar!

Ush ja, han har ont han ligger ner hur mkt som helst.
Samtidigt gick han ju ganska hyfsat igår på djursjukhuset.

Är inte 3/4 påse Butta morgon och kväll lite lite i hans fall?

Det är för lite eller fel om han inte svarar på medicinen. Men han står stilla nu och ni rör inte på honom? Jag har som sagt egna erfarenheter av att de inte alltid svarar på en viss medicin och också av att man får ge högre dos än vad som är rekommenderat om de har ont. Nu kan det vara så att han har mer ont eftersom ni var iväg och han fick röra sig mer och åka transport. Det är till viss del bra att han ligger ner för då belastar han inte hovarna, samtidigt som de inte bör ligga ner för långa stunder.

Jag skickar PM också.

Hej.

Intressant tråd, har själv har ett minishettis sto med fång, eller hon har haft fång senaste anfallet före jul. Men är smått på G nu, har börjat motionera henne sen snart 3 månader tillbaka. Efter hovis rekomendationer.
Idag klarar hon av en 30 minuters runda med lite trav, varannan dag. Inte mer då reagerar hon har jag märkt...Kan det vara att hon inte är helt återställd än?

FettsoVerkar han ha ont på den doseringen? Hur länge har han fått den dosen?(har inte orkat läsa tråden från början) Men det bästa är ju att prata med Vet i så fall. Och prata sen med en fångkunnig hovis.
Sen som nån redan har sagt-strikt boxvila tills han är smärtfri utan medicin + lite till och mycket spån så han står mjukt.

Lycka till.

Nej, det kan ju vara så att medicinsorten är fel för honom. Då kvittar det nog hur mycket man ger... Men visst kan det också vara gårdagens ansträngning som påverkar! Jag märkte ju på min haflinger att hon låg ner mer dagen efter hon hade varit hos hovslagaren.

Det är för lite eller fel om han inte svarar på medicinen. Men han står stilla nu och ni rör inte på honom? Jag har som sagt egna erfarenheter av att de inte alltid svarar på en viss medicin och också av att man får ge högre dos än vad som är rekommenderat om de har ont. .

Jag vill varna för att ge för hög dos av fenylbutazon utan strikt veterinär ordination. Det dör flera hästar varje år pga överdosering med svåra tarminflammationer som följd, HH

Tror att det var något sådant som hände min islandshäst. Hon hade fång som inte gick att häva och till slut hamnade hon på Helsingborgs djursjukhus. Hon började bättra sig något efter några dagar, men åkte då på en tarminfektion is stället som hon blev såpass dålig av att hon fick avlivas på sjukhuset:(.

Vid min fånghäst senaste anfall fick jag rådet att INTE sätta in butta direkt just pga detta, utan avvakta två dagar och försöka häva anfallet bara genom att stänga in henne och ta bort maten. Och det funkade- efter två dygn var hon haltfri och har repat sig utan mediciner. Är ju både för och nackdelar med att medicinera en fånghäst (som redan har problem med mage och tarmar), svårt dilemma det där :crazy:.

Jag vill varna för att ge för hög dos av fenylbutazon utan strikt veterinär ordination. Det dör flera hästar varje år pga överdosering med svåra tarminflammationer som följd, HH

Nu menade jag inte att man på eget bevåg skulle höja dosen och jag hoppas verkligen inte att det framstod som så heller. När jag skrev att man kan behöva ge högre dos än rekommenderat syftar jag på fass. Svarar inte hästen på medicineringen så tycker jag inte man ska vänta för länge med att ta en ny veterinärkontakt. Det kan vara så att hästen behöver byta preparat eller få en högre dos. Det kan även vara så att hästen behöver andra åtgärder för att slippa ha så ont. Det behöver alltså inte vara så att hästen är oerhört dålig om den inte svarar på behandling, det kan vara så att det behövs ett annat preparat och att den då svarar på det snabbt.

Min veterinär skriver hellre ut Metacam än butta. Är metacam bättre för magen?

jag vet att hästarna brukar tycka att metacam är godare då det är lite honungssmak på :)

Min veterinär skriver hellre ut Metacam än butta. Är metacam bättre för magen?

jag vet att hästarna brukar tycka att metacam är godare då det är lite honungssmak på :)

När min ponny hade fått fång ville veterinärerna inte alls skriva ut butta till henne. De menade att det inte var bra till ponnyer just pga risk för tarmproblem. De skrev ut metacam i stället. Hon blev inte alls bättre av det utan hade mkt ont i ca tre dagar. Då fick jag butta till henne i stället. Jag antar att olika hästar reagerar olika.

Undra om det var det som hände med mitt fjordsto för3 år sen??
Fick diagnosen akut kolit av vet. Men då följde jag vets rekomenation om dosering vi hade tillochmed hunnit avsluta kuren med bra resultat nån dag innan hon blev sjuk.

Funderar än på vad som riktigt hände, vet var så dålig på att ge utförlig info:(

kl

Idag var "min" veterinär ute och hälsade på i samband med vaccination.
Han passade på att känna och titta lite på Kaiser (han som fått fång) och han tyckte att hästen rörde sig bra, och kändes bra i benen. Så nu ska Kaiser äta upp resten av medicinkuren (2-3 dagar tror jag), sen fortsätta stå instängd i lösdriften i 4-5 dagar, sen ska han få börja röra sig i sin hage igen :banana: .
Men, jag ska nog stänga in honom 7 dagar efter medicinkurens avslut för att vara säker. Och sedan försiktigt göra hagen större.

Sen, om 3-4 veckor är det dags för röntgen av hovarna.
Idag vågade jag börja tro att han kanske kommer bli bra :love:

Men, en dålig sak, trots allt, är att jag lade märke till att hans avföring börjar blir ngt lösare. Jag hoppas att han klarar av medicinen...

Vad bra att han bättrar på sig:)! MEN om jag hade varit i din sits hade jag dock väntat med att släppa ut i hage tills efter röntgen...

Ja, det har du rätt i.

Jag tror jag gör hagen något större, men undviker ställen där det finns minsta grässtrå, fram till röntgen. De har en stor skogshage, veterinären tyckte den var jättebra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar