Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Hallojs
Hittar säkert svaren jag söker i tråden, men latheten ni vet:grin:
Jag har en shettisvalack på 7 år som är drabbad av fång.
Han får det av alla slags kraftfoder,gräs,morötter,lusern,äpplen och även hö.
Trots hö som är lite "sämre" inte mögligt eller så, utan lite mindre kraftigt. typ mosshö, så får han fång. Ända som tycks funka är halm, gärna kornhalm.

Men han har börjat magra av så innihelsike, och jag kan ju inte fodra upp honom heller på massa mat. Känns som pest eller kolera.

Veterinären har sagt att jag ska ge honom det han tål, men det verkar inte vara tillräkligt för hullet.

Avmaskning ska göras, men är rädd att det inte hjälper jättemycket heller.

Så finns det någon här med samma typ av häst som inte pallar käka något?
Eller måste min pålle flytta till trapalanda?

Jag har börjat ge Spillers Happy Hoof till lillkillen, och jag är supernöjd! Hullet börjar komma tillbaks och det ger honom lång tuggtid. :banana:

Men huvudingrediensen i Happy Hoof är väl lusern? Med det vill jag inte säga att du inte ska ge ponnyn fodret men du skrev ovan att hästen fick fång av lusern. I så fall kanske det var melasserat lusern som gjorde hm sjuk?

HH

Här är en till som är jättenöjd med Happy Hoof :)! Min lilla verkar må jättebra på det. Hon är också en "smalis" och börjar bli finare i både hull och päls, dessutom är hon bättre i magen än någonsin!

När min ponny hade fått fång ville veterinärerna inte alls skriva ut butta till henne. De menade att det inte var bra till ponnyer just pga risk för tarmproblem. De skrev ut metacam i stället. Hon blev inte alls bättre av det utan hade mkt ont i ca tre dagar. Då fick jag butta till henne i stället. Jag antar att olika hästar reagerar olika.

Fast det har nog inte bara att göra med att ett preparat fungerar på den hästen och ett annat preparat på en annan häst.

Min svarade bra på finadyne vid första anfallet. Vid andra svarade han inte alls på finadyne, men jätte bra på butta. Min dist.vet. sa att finadyne är mildare för magen än metacam. Hur metacam är i förhållande till butta vet jag inte, men jag tyckte att det såg ut som att min blev mer rinnig av metacam. Men det kan ju varit något annat som påverkade också.

Jag vet hästar som gått på butta väldigt länge o klarat sig bra.
däremot med finadyne har jag fått kort behandling just pga detta med magen.

Vet inte hur det förhåller sig? HH?

Min fick butta flera månader(med några kortare avbrott),och hans mage
funkade bra hela tiden!

Finadyne och metacam har inte hjälpt på han.

De flesta hästar brukar tåla Fenylbutazon mycket bra även som långtidsbehandling. Det VIKTIGA är att inte överdosera. Viktigt att tänka på vid behandling av små ponnyer då det kan vara svårt att uppskatta vikten och lätt att ge för hög dos. Viktigt är också att avbryta behandlingen snabbt om man märker att hästen får biverkningar.

Ja du, det har jag med funderat på, men Happy Hoof fungerar iaf, och det är jag nöjd med. Även om det är onödigt dyrt och att jag säkerligen skulle kunna mixa ihop ingridienserna själv, men jag är upp över öronen glad över att detta fungerar på honom, så jag kör vidare på detta.

Jag tycker det syns en skillnad och det är inte dåligt efter bara en månad. Jag tyckte att det tog lång tid innan jag började se någon skillnad på min.

Bra jobbat! Fortsätt i samma stil!

Min fick butta flera månader(med några kortare avbrott),och hans mage
funkade bra hela tiden!

Finadyne och metacam har inte hjälpt på han.

Jag har samma erfarenhet som du när det gäller medicinering. Min ponny svarar bara på butta utan problem med magen. När jag pratade med en veterinär om detta ansåg han att Metacam var en "frökenmedicin" om man jämförde med butta.

KL

Så...lite har hon väl gått ner?

Vad jag har förstått är det A och O att få ner vikten. Vår ponny gick ner 30 kg på tre månader med hjälp av halm, hö, vitaminer och mineraler. Det är inte roligt när de helst av allt bara vill äta hö men det är som det är, vinna eller försvinna. Lycka till med arbetet!
Vår ponny har aldrig för övrigt mått så bra som nu och hennes hovar har återställts helt på ett halvår, inga breda lameller enligt hovslagare.

Hur lång tid har fånghästarna puls i hovarna? Min har stått inne sen första april. Har fortfarande puls på alla fyra. Det är hennes andra fånganfall i år.

Min uppfattning är att det är individuellt med hur länge de kan ha puls. Vår ponny var riktigt dålig förra året med flera fånganfall innan hon fick en rejäl behandling som fick förloppet att ge med sig. Vet. trodde inte att de kunde göra mer för henne. I det läget bytte jag vet. (för att få ett andra omdöme)och fick en handlingsplan för vår ponny. Efter det har hon inte haft varken puls eller andra känningar. Hennes liv är klart förändrat för att hon förhoppningsvis ska kunna få vara frisk. Den stora och första förändringen för vår ponny, var hennes matvanor för att hon måste ner i vikt. Nu kan hon äta hyfsat normalt för nu är hon igång. Hon arbetar minst 5-6 gånger i veckan. Hon får dock ej äta något gräs och släpper vi henne på bete blir det med mask. På grund av att hon hade fått så dåliga hovar har hon också besvärats med hovbölder och tunna sulor därför skos hon med sula nu var femte vecka för att hålla ordentlig koll på hovarna. Detta har varit hennes räddning. Det var väldigt roligt att se hennes hovar ordentligt vid förra skoningen då det gick att se att allt såg ut som det skulle.

KL

Känner ni någon skillnad på era hästar i denna värmen?

Jag inbillar mig att min har högre puls när det är varmt - är det några andra som har såna erfarenhter?

:cry:Orkar inte mer, Oskar är dålig trots medicin och 5 veckors boxvila:(
Han kastar sig och bockar och sparkar trots att han har ont, ska in med honom igen.
Hoppas att dom behåller honom, för jag kan inte med att se honom såhär:(
Han skriker liksom och vandrar+kastar sig mest hela tiden..

KL

Känner ni någon skillnad på era hästar i denna värmen?

Jag inbillar mig att min har högre puls när det är varmt - är det några andra som har såna erfarenhter?

Jag tycker också att min har ngt, ngt försärkt puls nu när det är varmt.
I går kväll gick hon dessutom mkt konstigt när vi skulle gå en promenad. Hon kunde några steg knappt sätta ner höger fram ungefär som om hon trampat på en sten. Jag hoppas bara att det är det hon har gjort eller sträckt sig på ngt sätt. Hon studsade lite i sin minihage tidigare på dagen.

Det blev ingen skogsrunda igår. I morse var jag ute med henne på vägen halv sju på morgonen för att se hur hon gick på plant underlag. (Grannarna tror snart jag är tokig, De tycker dessutom att det är konstigt att jag inte har börjat rida igen). I alla fall så gick hon som vanligt igen. Men hon har en knappt märkbar puls i båda fram.Men jag hoppas det beror på värmen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar