Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Ja, det tycker jag. För att inte tala om värme i hovarna. De är ju nästan alltid varma nu när det är så här varmt!

:cry:Orkar inte mer, Oskar är dålig trots medicin och 5 veckors boxvila:(

Fast ärligt talat så har han väl inte haft boxvila inomhus i fem veckor? Han har väl mestadels stått i boxhage, och det kan jag inte tycka är detsamma. Jag säger det igen: Läs råden och rekommendationerna på Strömsholms djursjukhus hemsida angående fång, och följ dessa till punkt och pricka! Det har jag gjort angående boxvilan, sedan har jag naturligtvis även följt min veterinärs anvisningar angående medicinering och sjukbeslag.

Nu står Oskar i Slöinge med kolik, säkert därför han kastat sig osv.:(
Han var uttorkad och förstoppad, får medcicin och dropp.

Om puls i hovarna. Nu visste jag inte hur jag skulle skriva så därför blev det ett svar på din fråga:o fasst det egentligen är en ny.

Alltså jag har så svårt att hitta pulsen på mina hästar. Var tycker ni det är lättst och känna den? Pulsen i hovarna alltså..

Om puls i hovarna. Nu visste jag inte hur jag skulle skriva så därför blev det ett svar på din fråga:o fasst det egentligen är en ny.

Alltså jag har så svårt att hitta pulsen på mina hästar. Var tycker ni det är lättst och känna den? Pulsen i hovarna alltså..

Man kan skriva knapplån eller KL om man inte svarar på ngn speciell.
Jag antar att du menar att det är pulsen i benet strax ovanför hoven du menar. Om man känner puls i själva hoven är det nog ganska allvarligt. Men jag brukar säga puls i hovarna även om jag inte menar det.

I alla fall så har jag fått lära mig av veterinärer att känna den på utsidan av benet ovanför kotan (kotleden?) ej bra på anatomi så jag förstår egentligen inte varför jag svarar på detta. :confused:
Men jag har lyckats lära mig hur man ska göra, kunde inte det i början. Jag brukar känna över ett ganska brett ställe alltså vågrätt över benet. Det man ska vara observant på är om den slår starkare än vanligt inte snabbare. För att kunna göra det måste man ju veta hur det är normalt.

Hoppas inte svaret blev för vimsigt.

För att "försvåra" det ytterligare så känner jag starkast puls på mina hästar på INSIDAN av kotan, men det kanske är fel ställe att ta pulsen på :confused:?

Ingen aning egentligen. Jag bara gör som jag fått lära mig på kliniken. Men det är mkt möjligt att man känner den lättare på insidan, tror inte att jag har lust att testa detta just nu. :confused:

Fast ärligt talat så har han väl inte haft boxvila inomhus i fem veckor? Han har väl mestadels stått i boxhage, och det kan jag inte tycka är detsamma. Jag säger det igen: Läs råden och rekommendationerna på Strömsholms djursjukhus hemsida angående fång, och följ dessa till punkt och pricka! Det har jag gjort angående boxvilan, sedan har jag naturligtvis även följt min veterinärs anvisningar angående medicinering och sjukbeslag.

Har du nån länk dit?

knapplån.

Nu har min stackars ponny också fått fång :(
första enda gången hon hade fång var för 5 år sen. (fram tills nu)
(släptes på bete förtidigt, på för kraftigt bete)
Så hon har alltså inte fått det på 5 år.
Trots att hon gått i stora gräshagar.. :grin:
dock aldrig på nätterna.
Så hur farligt är gräset just nu?! :crazy::confused:

I allafall.
Tog ut hovlslagaren i torsdags förra veckan för jag trodde det var en hovböld,
blev skodd veckan innan. och var bara halt, inga fång symptom.
Han drog av skorna och kollade henne med visiter tång.
Öm på vänster fram på sulan. tendens till fång säger han.
Dock ingenting på höger fram.
Tog bort kraftfodret och stänger in till den lite större hagen( jag vänjde av henne försiktigt trodde jag, men har läst om fruktan nu så "förstår" varför hon fick fång)
då gick hon i sin vinter hage, började med lite butta och i lördes var hon dålig så då satte jag henne på box vila och ringde veterinären i måndes.
Tror inte fången riktigt hann bryta ut?
stod aldrig i fång ställning, men det måste dom kanske inte.

Vet skrev ut mer butta och sa hon skulle ha box vila fram tills i morgon (om hon ej va stapplig och "halt",(har då haft box vila i 5 dagar)
då ska hon få gå ut i en liten hage, vilket hon ska få göra.
MED munkorg :(

Hon får just nu
1 påse buta (delad på två gånger, fick 1 1/2 påse idag och igår för att skynda på lite)
ska få detta fram till söndag sen trappa ner med en halv påse i någon dag.
2 kg hö
Ca 3 kg halm (vet sa att jag kunde ge hur mycket halm som helst)
3 dl torr betfor(som blötas och delas på två måltider tillsammans med butan)
Mag Tarm (använder ni någon sådant?)
Mineraler
B-Vitamin
Moröttor och äpplen
Sköljer ben + hovar 2 gånger om dagen med kallt vatten såklart.
står på spån bädd.

tycker ni detta låter vettigt?
ni andra skriver om månader,år, rotationer och sänkningar.
blir rätt så rädd :(
Min ponny blev helt återställd på lite över en månad när hon fick det första gången och då var det mer än dubbelt så illa som nu.
har jag en fång ponny eller är det gräset som är extremt farligt nu?

Ta omedelbart bort morötterna och äpplena!

Det var också min tanke. Och betforen kan det vara en idé att skölja igenom efter att det är uppblött och innan du ska ge henne, så att du får bort ev. sockerrester.

Jag vet inte om jag förstod dig rätt. Men jag skulle absolut inte släppa ut hästen ur boxen så länge den går på smärtstillande.Vänta tills alla butta är ute ur kroppen och se om hon fortfarande har ont. Har hon det minsta ont skulle jag fortsätta med boxvila.

Håll dessutom koll på pulsen!

Till ni andra som diskuterade puls:

Jag lärde mig av min vet. att ta pulsen på insidan av kotleden.

Håll dessutom koll på pulsen!

Till ni andra som diskuterade puls:

Jag lärde mig av min vet. att ta pulsen på insidan av kotleden.

Konstigt att de gör olika. alla jag har sett tar den på utsidan. Men det är kanske i skåne?

Min ponny är "bra" idag igen. Det verkar som man får vara mkt försiktig hela tiden. Det har jag varit i och för sig. Nu visade röntgen måttlig sänkning och lindrig rotation (5-6 grader) så det var ju inte ett lindrigt fånganfall i december om jag förstår det rätt.

veterinären sa ingenting om morötter och äpplena,
inte för 5 år sen heller. :crazy::confused:
hästen är dessutom bättre och blev som sagt helt återställt på en månad för 5 år sen också.
ingen rotation eller sänkning har hon alltså fått.

veterinären sa dessutom att hon skulle få gå ut i hagen.
Idag och igår var hon helt ren och helt torr och fin i benen trots hon stått inne i 5 dagar, i natt stod hon dessutom utan stallbandage.
ingen puls, värme eller svullnad.

så nu går hon ute i hagen och jag känner mig inte ett dugg dum,
hon är lugn som en filbunke och stimmar och hoppar inte.
ett bocksprång tog hon det var allt.

nu är det ju så att hennes fång hann aldrig bryta ut.
helt säkert vet vi inte om det är fång men troligtvis.

Jag har inte hört någon veterinär som rekommenderar att hästen går ut i hage så länge den får smärtstillande pga fång. Hästen känner ju inte om den ev. har ont och rör sig kanske alldeles för mycket.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar