Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Tycker nog att du kan röntga tidigare o då ev. kunna släppa ut den lite tidigare.

KL

Måste än en gång beklaga min frustration med PULS...:confused: Nu har det hänt ett par gånger att min haflinger, som mår alldeles utmärkt, har haft puls i alla fyra benen under en kortare tid (det rör sig om någon timme/timmar). Det händer kanske dagligen, och det bara är så att jag inte är där och lägger märke till det. Bakhovarna har hon ju inte haft några som helst problem med... Vad beror detta på? Är det jag som är "pulskänslig"? Kanske jag känner pulsen från mina egna fingrar (fast det tror jag inte)? Eller är det som hovslagaren sa, att det vid vissa tidpunkter pulserar runt mer blod i hovarna och att jag ibland råkar känna på pulsen vid just en sådan tidpunkt? Vid 10-tiden hittade jag puls i alla benen och nu vid 13-tiden kände jag bara ytterst, ytterst svag puls i frambenen endast. Någon som upplevt samma sak :crazy:?

Ser du ngt mönster i det- värre efter promenad, bättre på kvällen.
Tror att värmen kan ha en del i det:confused:

Har för mig att man på Strömsholm sa att det sista symptomet var pulsen- även om den är frisk.
Hovarna är ju skadade o sköra. Du kan nog räkna med att den kommer att ömma mer än vanligt till kapseln vuxit ut. Man får backa lite om det verkar bli ngt värre.

Du har ju stenkoll:bow: eller snarare- fångest:eek:

Ser du ngt mönster i det- värre efter promenad, bättre på kvällen.
Tror att värmen kan ha en del i det:confused:

Båda två brukar vara svalast och ha som minst puls tidigt, tidigt på morgonen. Idag kollade jag inte haflingern vid 7, utan först vid 10. Ofta hittar jag ingen puls på haflingern vid någon tidpunkt, men ibland så känner jag lite grann på henne. Cloetta brukar vara sval och ha ingen/lite puls på morgonarna nu och sedan få mer puls på eftermiddagen/kvällen. Hon rör sig dock väldigt, väldigt bra och verkar inte ha ont.

Har för mig att man på Strömsholm sa att det sista symptomet var pulsen- även om den är frisk.

Har också hört det.

Du har ju stenkoll:bow: eller snarare- fångest:eek:

Ja, det är nog både och...:crazy:

Jag försöker ta det lugnt och kollar bara min hästs hovar morgon och kväll vid samma tid. Min häst kan variera i värme och ofta kyler jag om jag är lite osäker. Innan hon blev dålig i december kände jag på puls och värme i hovarna kl 14 samma dag, vilka var helt bra, för att sen hitta henne blockhalt vid 17-18. Efter det känns det ännu mer hopplöst att man ska kunna förana ett anfall eller försämring. :crazy:

Mina veterinärer har sagt att lite puls är normalt, de brukar skoja om att hon lever ju, och att det är bäst att känna på morgonen eller efter annan vila. Känner jag på de andra hästarna kan de också ha svag puls. Ja, det är svårt. :crazy:

Jag har ett annat problem här. Alla hagar ska plöjas upp och sås om under sommaren. Hur mkt "farligare" är nysådda hagar jämfört med vanliga gräshagar som har några år på nacken? Det ska sås med enl leverantören fruktanfattiga grässorter men ändå. :crazy:

Mina veterinärer har sagt att lite puls är normalt, de brukar skoja om att hon lever ju

Min hovslagare brukar säga SLUTA FUNDERA OCH KÄNNA EFTER SÅ MYCKET, han tycker väl att vi är fåniga med våran "fångest" ;). Om hästen är ohalt, pigg och rör sig av fri vilja så är det bara att tuta och köra, dom kan ha efterdyningar i två års tid och det är ju inte bra att en fånghäst blir ståendes så länge.. :)

Det där med att kyla- jag undrar om det verkligen är någon idé. Jag skulle då inte ödsla tid på det. Min häst har fått två fånganfall när det varit -20 ute och hon stått i djupsnö (går på lösdrift)..

Senast ändrad:

Min hovslagare brukar säga SLUTA FUNDERA OCH KÄNNA EFTER SÅ MYCKET, han tycker väl att vi är fåniga med våran "fångest" ;). Om hästen är ohalt, pigg och rör sig av fri vilja så är det bara att tuta och köra,

Jag börjar tro att du har rätt, för jag har ju trots allt en pigg, ohalt häst som är oförskämt pigg trots de allvarliga rotationer hon har haft (har) :)!

Jag tycker mig ha märkt att pulsen känns starkare dagar då det är riktigt varmt ute. Har inga bevis på att det är så men då jag denna årstid brukar känna dagligen på mina fångfria unghästars ben också ( jag har också fångest :crazy: ) så verkar det stämma bra. De kan ha stark puls ute i hagen i solen och knappt kännbar på kvällen inne.

Bästa sättet ( tycker jag ) om man misstänker ett akut fånganfall är att vända tvärt på hårt underlag och se hur hästen vänder.

Min hovslagare brukar säga SLUTA FUNDERA OCH KÄNNA EFTER SÅ MYCKET, han tycker väl att vi är fåniga med våran "fångest" ;). Om hästen är ohalt, pigg och rör sig av fri vilja så är det bara att tuta och köra, dom kan ha efterdyningar i två års tid och det är ju inte bra att en fånghäst blir ståendes så länge.. :)

Det där med att kyla- jag undrar om det verkligen är någon idé. Jag skulle då inte ödsla tid på det. Min häst har fått två fånganfall när det varit -20 ute och hon stått i djupsnö (går på lösdrift)..

Jag håller nog inte med dig riktigt. Det är klart att man inte ska oroa ihjäl sig - vem gör det ?? Inte jag i alla fall. Det vet alla som har läst mina ibland hysteriska inlägg om allt möjligt.
Men i alla fall så blir inte hästen bättre av det.
Men jag tror inte på att det bara är att sätta full fart för att hästen verkar att må bra. Det verkar vara alldeles för många som tror att hästen är helt återställd bara för att den inte har ont, haltar eller annat. Men det kan den ju rimligtvis inte vara föränn hoven har vuxit ner igen.

När det gäller kyla eller inte så har jag nog förstått det genom att läsa bla Pollitts fångrapport som finns länkad i alla fall i den andra fångtråden att det kan vara ett sätt att bromsa upp ett fånganfall. Det är tråkigt att det inte har hjälpt din häst men det kan ju bero på många olika orsaker som inte alls behöver betyda att det är så för de flesta hästar.

KL

Måste än en gång beklaga min frustration med PULS...:confused: Någon som upplevt samma sak :crazy:?

Min ponny hade ibland kännbar puls ganska länge efter sitt första fånganfall. Jag kan känna pulsen på min ibland nu också. Speciellt om vi har varit på promenad. Men det är nog inte ngn förstärkt puls egentligen, den bara märks. Tur är kanske det utan puls kan man ju inte leva precis. :)
Sedan tror jag att du har lättare för att hitta den nu när du gjort det så många ggr. Om jag var du hade jag inte känt efter så ofta. Jag gör inte det längre själv utan kollar ett par ggr om dagen.

kl

Har börjat promenera med min häst sen nån månad tillbaka(fick fång i maj) Idag gick jag en liten längre tur och efter det hade han rätt kraftigt puls..så nu är jag orolig över att något kan ha hänt/hända. Nya hoven är på nerväxt så kanske inte ska gå alls tills det är helt "klart"?
Ångest:crazy:

Nej, du har rätt. Egentligen räcker det väl att känna EN gång om dagen, på morgonen till exempel. Och värme i hovar kan man ju bara glömma att försöka bedöma...:crazy: Det varierar ju som attan och speciellt nu när det är varmt ute, och med hästar som står på isolerande permanentbädd, så är hovarna nästan alltid lite "varma", tycker jag.

Usch, ja, man mår dåligt vid minsta lilla förändring...:crazy: Vet hur det är! Men din häst fick alltså fång för snart ett år sedan? Då borde väl i princip hela hoven vara ny? Vad har du fått för råd angående igångsättning av hovslagare och veterinär?

Ja,snart precis ett år sen men det är först nu på senaste tiden som man ser att ny hov växer ut. "Randen" har kommit halvvägs om du förstår vad jag menar;) Har inte fått nåt råd alls för hovis sa att han förmodligen inte kommer funka som mer än sällskap.Men ska in om en vecka har jag tänkt,för jag vill röntga och se hur det ser ut nu!

Det verkar vara alldeles för många som tror att hästen är helt återställd bara för att den inte har ont, haltar eller annat. Men det kan den ju rimligtvis inte vara föränn hoven har vuxit ner igen.

Kanske inte helt återställd, men det behöver ju inte betyda att hästen inte kan ridas.. Finns många olika åsikter om det där. Vet en del som fortsätter rida redan dagen efter ett fånganfall för att rörelse anses göra hästen frisk. Säger inte att det är det rätta, bara att det finns fler behandligssätt och åsikter än enstaka människor på buke tycker :idea:. När vi var på kliniken sa dom att en fånghäst kan börja användas relativt snabbt igen, även om hoven inte är 100 % återställd. Och att dom kanske ömmar på grus etc i upp till två år efteråt.. Man får höra lite olika överallt!

Jag märker ju att pulsen går ner om jag kyler och också att hovarna kallnar efter att de torkat. Det känns bättre och skulle inte värmen gå ner så gör det att jag kan misstänka att hon är sämre igen. Jag håller ju på att så smått "promenera in" henne så jag försöker ha koll på att hovarna är redo för den belastningen. Ja, det är kanske svårt att förklara men jag börjar känna min hästs hovar så jag försöker göra det jag kan.

kl

Hur ser era hästars lamellränder ut? Min pålles är inte "platta" utan det är som en skåra runt hoven. Är det normalt?

Det finns massor av olika åsikter om allt om fång.
Jag kan delvis förstå de (bla mina veterinärer) som anser att hästen ska ridas snart igen. det fungerar kanske - ibland. Det är naturligtvis jätteviktigt att den om den fått fång pga fetma och eller insulinresistens kommer igång och rör sig så snabbt som möjligt. Jag föredrar att gå vid sidan om. Det känns lugnast för mig med tanke på lösa hovben även om jag gärna hade ridit. Men det är vad jag tycker, dvs en person av många. Jag kommer att göra så oavsett vad andra tycker. Men förstår om andra vill göra på annat sätt.

kl

Hur ser era hästars lamellränder ut? Min pålles är inte "platta" utan det är som en skåra runt hoven. Är det normalt?

Ja om det är normalt kan jag inte svara på men min har skåror i alla 4 hovar.
men vad jag har hört? Så är det vanligt vid rotation.
Kanske kan någon annan svara på din fråga, bättre än jag :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar