Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Då skulle jag tippa på att det beror på smärta. Det är ju också en orts ansträngning.

Det finns ingen som kan åka ut o titta på honom i stället? Tyckte de att du skulle transportera en häst som har så ont?

Jag håller inte med om att man inte kan se förändringar ganska så direkt ihop med ett anfall. Nu har jag inte tidsperspektivet i huvudet men Forest kan nog. Jag har för mig att det handlar om ett dygn eller två. Dock kan förändringar bli värre/ komma att synas för att hästen rör sig för mkt. Det är ju också därför och p g a smärtan som hästen inte bör transporteras längre sträckor.

Okej, det visste inte jag. Tack för upplysningen.

Men det finns ju fortfarande skäl att vänta med röntgen, för du kan ju inte vara säker på att det inte förändras mer. Så det kan fortfarande vara skäl o vänta tills hästen är smärtfri, för då är väl risken inte lika stor för förändring i hoven längre. Eller?

Nu läste jag att du ändå ska åka in i eftermiddag. Hoppas att det går bra.

För att vara helt ärlig tyckte jag inte att det såg sååå hemskt ut på just den bilden du visade men det är svårt att bedöma bara via en bild. Jag tycker att man mest märker att de är riktigt dåliga om de ligger ner mer än vanligt och kanske inte vill röra sig alls. Det är inte alltid butta hjälper på en gång och man kan få justera dosen. Det kan också vara så att han skulle vara mer hjälpt av metacam el finadyne t ex. Styrénplattor under hovarna eller/och frogs kan hjälpa en del också. Jag själv fick efter en veckas behandling hemma lägga in min häst på klinik och hon stod där ca en vecka. Hon blev inte hjälpt av butta och man behövde istället ge henne injektioner. Efter det passade metacam henne bättre.

Hoppas att det går bra nu. Det går inte att ha honom i samma hage utan att ta in på natten tänkte jag på, för att han ska slippa gå? Kanske inte så kul att ha ute om nätterna redan och han kanske gillar att rymma osv men den lilla sträckan till sjukhagen kan påverka dem ganska mkt om de har ont.

Okej, det visste inte jag. Tack för upplysningen.

Men det finns ju fortfarande skäl att vänta med röntgen, för du kan ju inte vara säker på att det inte förändras mer. Så det kan fortfarande vara skäl o vänta tills hästen är smärtfri, för då är väl risken inte lika stor för förändring i hoven längre. Eller?

Ja ja, absolut! Det är ju inte bra att transportera dem om det inte är absolut nödvändigt. En del behöver ju köra in sina till klinik för att ställa dem där och då är det ju inte så lätt. Men annars får man ju rådet att vänta som du skriver.

Nu är vi hemma igen och han ska stå kvar på butta i 2 veckor.

På röntgen var graderna liiite värre än förra gången.

VF:20,5 förra gången, var 21,5 nu...
HF:19,5 förra gången, var 20,1 nu..:(

Dom tar mig inte på allvar känns det som bara för att han är en shettis!
Han har uppenbart ont men dom vägrar lyssna.

Det där torde innebära grav rotation:eek:

Har den penetrerat sulan?

Det borde bli en lååång boxvila.

VF:20,5 förra gången, var 21,5 nu...
HF:19,5 förra gången, var 20,1 nu..:(

Men jisses vilka rotationer :eek::(!! Min häst hade, enligt veterinären, allvarliga rotationer och hon låg på 10 resp 15 grader... 20 grader måste ju vara jättemycket:crazy:.

Om jag ska säga vad jag tror så MÅSTE du helt enkelt ställa in honom på en ordentlig boxvila inomhus om han ska ha en chans att bättra på sig. Han ska inte gå en meter förrän han har vilat i flera veckor, eller till och med kanske månader. Du måste inse att han kommer att vara dåligt LÄNGE.

Vad är det de inte lyssnar på, och vad är det som inte tas på allvar?

Ja jag tycker också det mkt och förstår att han har ont:cry:
Men varför säger dom endast 2 veckors boxvila?
Sedan står det att man kan utöka hagen succesivt..
Borde han inte ha butta längre än två veckor?
Önskar att jag bodde närmare Strömsholm.:mad:

Ni som har mer erfarenhet vad tror ni om hans chanser?
Enligt veterinären där kan han i bästa fall bli promenadhäst..

Men du kan väl ringa Strömsholm eller läsa deras rekommendationer på hemsidan? Ställ honom på 5-veckors STRIKT (inte ett steg ur boxen!) boxvila till att börja med.

Annars tycker jag inte att det är fel att börja med en 14-dagars-kur butta. Det fick mina hästar med. Sedan kollar man hur hästen fungerar efter det. Min haflinger fick 10 dagar till, och sedan behövde hon inte mer. Shettisen däremot får jag fortfarande 1/2 påse/dag (trappar ner). Butta är ju inte bra för magen och när man inte behöver ge mer är det ju bara bra.

Min veterinär sa att gränsen för att få tillbaks en ridbar häst går vid ca 14 graders rotation. Självklart är det individuellt, men allt över 14 grader är alltså säkerligen väldigt allvarligt.

Glömde att tillägga: Jag hade åkt till en annan klinik om jag hade känt att jag och min häst inte togs på allvar!

Men du kan väl ringa Strömsholm eller läsa deras rekommendationer på hemsidan? Ställ honom på 5-veckors STRIKT (inte ett steg ur boxen!) boxvila till att börja med.

Annars tycker jag inte att det är fel att börja med en 14-dagars-kur butta. Det fick mina hästar med. Sedan kollar man hur hästen fungerar efter det. Min haflinger fick 10 dagar till, och sedan behövde hon inte mer. Shettisen däremot får jag fortfarande 1/2 påse/dag (trappar ner). Butta är ju inte bra för magen och när man inte behöver ge mer är det ju bara bra.

Min veterinär sa att gränsen för att få tillbaks en ridbar häst går vid ca 14 graders rotation. Självklart är det individuellt, men allt över 14 grader är alltså säkerligen väldigt allvarligt.

Men en undran vet att det kan låta hårt, det är inte meningen men:confused:
Alltså han kan inte användas till ridning ens i bästa fall, vilket han är köpt för.
Han är vallack och har inget avelsvärde.
Kan ej gå som sällskap endast i paddock på grus.

Ger du han ett år på att bli återställd, så är med rätt verkning ingen rotation kvar, och så alltså en återställd häst.
Då kan han givetvis ridas som vanligt igen.
Hästen måste vila minst ett halvår och sedan försiktig utökning av hage med promenader. Verka hästen med bara några veckor emellan.

Missförstår du veterinären eller är det en vet. helt okunnig på fång och hovbensrotation?

Tyvärr är det inte så positivt. Alla blir inte återställda. En del blir delvis återställda men många blir förståss helt bra igen. Det beror mest på hur mkt hovbenet flyttats – roterat eller sjunkit och hur man lyckats hålla det på rätt plats under läkningen. HH

Alltså han kan inte användas till ridning ens i bästa fall, vilket han är köpt för.
Han är vallack och har inget avelsvärde.
Kan ej gå som sällskap endast i paddock på grus.

Det enda som är helt säkert i dina påståenden är att han är valack och inte har något avelsvärde :). Det är inget som säger att han inte kommer att kunna användas till ridning igen. Det vet man inte förrän om flera månader. Att han inte kan gå som sällskap på gräs, det vet vi ju egentligen inte heller. Inte just nu, men kanske nästa sommar. Som jag ser det så är det tid han behöver. Inte för att han garanterat kommer att bli bra, men det finns en möjlighet om du sköter honom enligt konstens alla regler och ger honom en chans.

När min hade lindrig till måttlig rotation runt om var det strikt boxvila i fem veckor som gällde (Strömsholm som behandlade). I ditt fall tycker jag du ska kontakta en annan klinik. Ring Strömsholm och be att få prata med deras duktiga hovslagare så kan han säkert ge dig råd, när du nu har graderna av rotation på papper.
Angående om han kan användas och ridas igen är det omöjligt att svara på nu. Ge honom en lång vila och bra hovvård (verka tvärtå för att ge hovbenet en chans att komma i rätt läge), så får du se allt eftersom hur det utvecklar sig.

Har gått och funderat på din häst idag.

Om jag var du skulle jag bestämma mig för att antingen SKA hästen bli bra och då göra ALLT så "rätt" det bara går (dvs lång boxvila - minst 5 veckor - på bra underlag och inte ett steg utanför boxen, blötlägga höet om det nu skulle vara för mycket socker i det, hitta en väldigt bra hovslagare, kontakta en annan klinik) ELLER så skulle jag avliva hästen för att undvika smärta och lidande. Nu är jag kanske "elak" och drastisk, men jag tror inte att det finns någon medelväg vid såpass allvarlig fång!

Så här glada såg mina hästar ut när de fick komma ut och lufta sig i sina boxhagar nu ikväll:
P4160015.jpg

P4160014.jpg

P4160013.jpg

Jag håller med dig i ditt svar till fettso. Det finns inga "undanflykter eller bortförklaringar" när det gäller en fånghäst. Det kan verka tufft men samtidigt måste man nog såga som det är. Min ponny har måttlig sänkning (ingen siffra på det9 och lindrig rotation ungefär 5 grader. Utan att kolla upp det så verkar 20 graders sänkning vara gansak allvarligt. Om det inte går att fixa boxvila med de hästar man har så får man ändra förutsättningarna, låna en annan häst eller annat. Annars är nog alternativet att avliva hästen.
Jag kan också tycka att det kanske kan vara bra att fråga en annan veterinär. Men det är svårt att veta egentligen efetrsom vi inte har sett hästen. Men jag tror och hoppas fortfarande att man kommer ganska långt med en fånghäst om man inte ger sig. Men det kräver en hel del av hästägaren.
Idag har jag ridit på vår lille ponny. Han behöver röra på sig och tyckte det var jättekul. Lite värre kändes det att komma med sadel till en annan häst än sin egen. Hon tyckte det var konstigt att inte hon skulle ut i skogen.

Kul att se fånghästar som är ute i hagen.

Nu står ju din häst stilla i hagen! Har hon slutat att äta upp det?

Vad seriöst du har byggt:bow:

Fast jag hade nog gjort dem ngt större- om de rullar sig.

Hur gör du med din gubbes ledande av Haflingern?
Fortfarande på vägar o över järnvägen:angel::confused:

Jag skulle ALDRIG släppa iväg mina med min gubbe, om jag visste att det fanns busrisk..

Han har kastat tömmarna en gång för 100 år sen när hästen vände i början av en uppförsbacke i ett sandtag för att en motocross kom på krönet.

Jag bara skrek- VAD GÖR DU!!!! -Jag tänker inte bli släpad, sa han. Bara för att jag blev släpad när jag hade grimma på en gång. nu hade den träns o var inte rädd egentligen.
En ryttare fångade honom o kom tillbaka med honom.

Han har faktiskt tagit hem dem mitt i natten från betet- då det var 4 grader, spöregnade o blåst- i början av Juni. Det var en baggis sa han. Han kanske har lärt sig ett o annat på 12-13 år;):love::bow:

Nu står ju din häst stilla i hagen! Har hon slutat att äta upp det?

Har varit en elak matte och vattnat med bajsvatten två gånger:D! Hon tuggade LITE men slutade rättså snabbt. Däremot gräver hon sig ner till jorden (och de enstaka grässtrån som finns där) så jag vaktar henne som en hök.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka