Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

veterinären sa ingenting om morötter och äpplena,
inte för 5 år sen heller. :crazy::confused:

För 5 år sen levde de flesta veterinärer fortfarande i den värld där hästar får fång av pårotein, och de senaste åren måste jag säga att mycket har hänt på fronten om hur man ska behandla fång osv.

Att säga att en fånghäst är helt återställd på en månad tycker jag är helt befängt. Även om hästen inte har fått någon rotation eller sänkning på hovbenet så finns en viss instabilitet i hovens lamellhorn och det måste tas på största allvar för att förhindra nya tendenser. Sen kan man diskutera var gränsen går för att fång ska ha "brutit ut". Det är långt ifrån alla fånghästar som står i den typiska fångställningen som man ser i böcker, jag har faktiskt inte stött på någon än. Min gjorde det aldrig men hade rotation runt om. Och så länge du inte röntgar hästen kan man inte utesluta rotation.

Ungefär här tar jag pulsen, jag nyper lite lätt med två fingrar på vardera sidan om kotan. Antar att någon veterinär visat mig en gång i tiden, minns inte riktigt :).

vit-kota.jpg

Vad veterinärerna säger ska man nog ibland ta med en nypa salt. Min vet tyckte att jag och min stallkamrat var betydligt mer kunniga när det gällde fång.:crazy: Onödigt att ge instruktioner i ert fall, sa hon. Ändå har de en hel del fångfall.:crazy: Nu säger jag inte att alla veterinärer är okunniga. Men det verkar som att uppfattningarna skiftar. Våra veterinärer är till exempel fortfarande emot lucern. Rekommenderar i så fall en mycket försiktig giva.

Både morötter och äpplen innehåller fruktan. Det ska man nog inte utsätta en häst för i ett akut fångstadium. Och även i vanliga fall vara försiktig med.

För 5 år sen levde de flesta veterinärer fortfarande i den värld där hästar får fång av pårotein, och de senaste åren måste jag säga att mycket har hänt på fronten om hur man ska behandla fång osv.

Att säga att en fånghäst är helt återställd på en månad tycker jag är helt befängt. Även om hästen inte har fått någon rotation eller sänkning på hovbenet så finns en viss instabilitet i hovens lamellhorn och det måste tas på största allvar för att förhindra nya tendenser. Sen kan man diskutera var gränsen går för att fång ska ha "brutit ut". Det är långt ifrån alla fånghästar som står i den typiska fångställningen som man ser i böcker, jag har faktiskt inte stött på någon än. Min gjorde det aldrig men hade rotation runt om. Och så länge du inte röntgar hästen kan man inte utesluta rotation.

självklart tog jag det lugnt med henne och alltid varit noga med skoning osv. men vad jag vill ha sagt är att min har hämtat sig snabbt. inte som era.
hon får inte fång av att gå på gräs, det kan hon göra och har gjort,
men när det blir för mycket och för fort så verkar det som hon får det.

till ylva86
kan jag meddela att min veterinär tyckte jag hade bra koll på läget, hade redan gjort allt jag kunde göra, det enda hon kunde göra och säga var att jag skulle ha mer medicin.
Hon är som sagt "bra" nu och det är tack vare morötterna och äpplena som jag får i henne buttan utan problem.
1-2 äpplen om dagen får hon och ca 5 morrötter i små till lagom storlek så vi snackar inga stora mängder.
Jag tror det kan kvitta då. men det märker vi.

ska ut och se hur det är med henne nu när hon har fått vara ute!
:D

när hon fick fång för 5 års sen var det så man såg hon hade fång om man säger så.
inte som nu, kunde lika bra vara att hon bara är öm i hovarna efter skoningen.

Så för 5 år sen fick hon boxvila i 7 dagar sen fick hon börja gå i hage med hör och häpna gräs i.:grin: dock en gamal vinter hage med inte så mycket gräs men den hade ändå vilat en vecka i maj månad.
och bra blev hon.

Jag håller med dig. Den veterinär som har hand om min häst är jättebra. Hon har insett att jag kan en del om fång själv så vi diskuterar mest om hur jag ska göra med hästen. Veterinären lyssnar på mig vilket jag tycker är jättebra.

Till legolaz
Man ska naturligtvis inte tro på allt man läser på ett forum. Men denna gången kan det nog vara klokt att göra det ändå. Det finns många veterinärer som inte alls är uppdaterade om fång. Jag har träffat/pratat i telefon med en del veterinärer de senaste månaderna. Jourhavande vet under nyårshelgen tex ville överhuvudtaget inte komma ut till min häst som då mådde jättedåligt. Hon kunde inte någonting om fång alls. Det var ju bra att hon berättade det men ändå. En del veterinärer envisas fortfarande med att det är proteinerna som startar ett fånganfall osv.

Det står mkt bra att läsa om fång i trådarna här på forumet. Jag hade inte gett äpplen eller morötter till en häst med akut fång. De innehåller stärkelse, något man bör undvika vid ett fånganfall.

självklart tog jag det lugnt med henne och alltid varit noga med skoning osv. men vad jag vill ha sagt är att min har hämtat sig snabbt. inte som era.
hon får inte fång av att gå på gräs, det kan hon göra och har gjort,
men när det blir för mycket och för fort så verkar det som hon får det.

ska ut och se hur det är med henne nu när hon har fått vara ute!
:D

Jag förstår faktiskt inte vad du menar överhuvudtaget.

Om hon inte får fång av att gå på gräs så får hon inte det och då hade hon inte blivit dålig. Du motsäger dig själv!!!

Min ponny hade sitt första fånganfall för två år sedan. Det var så lindrigt att jag inte märkte det föränn det syntes i hovarna dvs flera veckor efter anfallet. Hon har gått på gräs hela tiden både före och efter detta utan att bli dålig. Men jag har sett henne som en fånghäst ändå.

Veckan före lucia förra året blev hon halt. Jag trodde det var en hovböld eller möjligtvis som hon hade vrickat sig pga snöstyltor. Tanken på fång fanns där men hon hade inga sådana tecke alls. En vecka senare var hon mkt dålig i ett akut fånganfall. Sedan dess har hon inte gått i ngn gräshage.

Fång är en mkt otäck sjukdom som man ska ta på största allvar.

Jag hoppas att det går bra med din häst.

Min fånghäst har stått på boxvila för sitt andra anfall i vinter. Jag har börjat släppa henne i sjukhage. Hon har haft puls runt om sen hon fick fång. Hon är även lite varm i hovarna. Hur vet man om det är ett nytt anfall eller om det bara är sviterna från det fånganfall hon hade?

"Hämtat sig snabbt, inte som era"

Vilka grunder har du, eftersom du inte ens har röntgat hästen? Min ponny åkte vi med till Strömsholm för behandling och röntgen. Han travade/taktade in i deras stall och var fruktansvärt pigg. Inte kunde vi då tro att han hade måttlig rotation runtom. Hade jag i ovetskap låtit bli att röntga och tagit min hemmaveterinärs råd, hade jag förmodligen börjat rida strax därefter och kanske hade han varit haltfri, vem vet? Han gick vid röntgentillfället inte ens på smärtis.
Du säger emot dig själv hela tiden, och jag tycker du ska börja ta ditt ansvar som ägare till fånghäst. Inse vad sjukdomen innebär.

Jag vet inte egentligen.
Men kanske kan det vara så att om hästen blir mer sjuk igen så är det ett nytt anfall. Om den däremot har lite puls, är ngt halt vilket de tydligen kan vara, min var det i trav på böjt spår ex så är det som den inte har hämtat sig riktigt än. Jag gissar nästan att det kan gå upp lite eller hur man ska säga så att den kan bli ngt sämre ibland utan att allt startar om igen. Men jag är inte säker. Vad tror ni andra?

att ni har mage att sitta och skriva att jag ska ta mitt ansvar! :mad:
Jag har gjort allt man ska och KAN och lite till för henne.

sen har vi olika vägar att gå, jag litar på min veterinär och kör på det som vi anser bäst för min häst, vilket tydligen funkar helt kanon.
Just nu är hon helt utan symtom och går som vanligt vilket jag hoppas håller i sig efter buttan. Varför ska jag röntga henne då? Jo för att vara på den säkra sidan,
säger vet. att det inte behövs så gör jag inte det. vad kan jag göra åt det? har hon inte ont så finns det inget som är "lönt" att göra.
sätta henne på box vila ett halvår för någon hon inte har ont av i såfall?
Då får hon lika bra somna in för då hinner hon dö inombords.

Sen att jag börja skölja ben + hovar varje dag för nån vecka sen(pga torka) tillbaka och gör det fortfarande kan vara anledningen att jag "hållit fången tillbaka".

min ponny fick inte fång på 5 år efter sitt stora fång anfall,(hon låg ner i hagen och ville inte resa sig) har jag som ägare inte tagit mitt ansvar för henne då och sett till att hon mått bra och gjort rätt för henne så hon inte fick ett återfall? :grin:

hästen har inte akut fång.
hann upptäckas i tid innan det blev det.
Veterinären kom ut samma dag jag ringde pga jag sa att jag trodde hon fått fång.
Hon har även egna hästar så litar därför lite extra på henne. :)

Varför ska jag röntga henne då? Jo för att vara på den säkra sidan,

Ja du svarar ju dig själv rätt bra där. Du kan aldrig veta hur illa fången har drabbat din häst om du inte röntgar hovarna.
Tycker det är så märkjligt att du säger emot dig själv hela tiden bara.

Som du sa, vi har olika vägar att gå. Ta du din så ska jag inte störa mer.

hästen har inte akut fång.
hann upptäckas i tid innan det blev det.
Veterinären kom ut samma dag jag ringde pga jag sa att jag trodde hon fått fång.
Hon har även egna hästar så litar därför lite extra på henne. :)

Om man nu ska vara noga så har inte jag skrivit att du inte tar ditt ansvar. Men det är Ok för mig att du påstår det ändå.
Jag undrar bara lite
Varför äter hästen butta om den inte har akut fång? Hur definierar du vad akut fång innebär?
Det går inte att stoppa ett fånganfall när man väl upptäcker det. Då ska man i så fall veta att hästen tex har fått i sig en massa stärkelse. Men stadiet innan är "osynligt".
Det är klart att hästen är utan symptom om den är smärtlindrad men det betyder inte att den är bra för det.

Varför ska jag röntga henne då? Jo för att vara på den säkra sidan,
säger vet. att det inte behövs så gör jag inte det. vad kan jag göra åt det?
Du kan ringa till en klinik och beställa tid för röntgen. det är inte så jättesvårt. Man slår upp närmaste hästklinik i telefonkatalogen och sedan ringer man dit. Veterinärerna här hemma tyckte inte heller att jag behövde röntga min häst. Jag tror inte att de flesat hästägare häromkring gör det.

Men min häst ska bli bra - jag ska i alla fall göra allt jag kan för att hon ska bli det. Så jag har röntgat henne.

Om du vill lära dig mer om fång så finns det en jättebra fångrapport skriven av Pollitt en av världens mest kända fångforskare. Den har varit länkad flera ggr i fångtrådarna.

https://rirdc.infoservices.com.au/items/08-062

Den är mkt intressant att läsa. Egentligen är fång en ganska "fascinerande" sjukdom - om man inte har en fånghäst.

Senast ändrad:

Just nu är hon helt utan symtom och går som vanligt vilket jag hoppas håller i sig efter buttan. Varför ska jag röntga henne då? Jo för att vara på den säkra sidan,
säger vet. att det inte behövs så gör jag inte det. vad kan jag göra åt det? har hon inte ont så finns det inget som är "lönt" att göra.

Jag förstår att hon är helt utan symtom nu när hon får butta. Det var min haflinger också, trots att hon hade 15 resp 10 graders rotationer, dvs KRAFTIGA rotationer, på båda fram :crazy:. Det är ju viktigt att veta för fortsatt rehabilitering. Vissa hästar är väldigt smärttåliga och min häst har bara fått en 14-dagars-kur och en 10-dagars-kur med butta. Sedan har hon klarat sig bra utan medicin, men hon är ju långt ifrån frisk i hovarna för det. Minst 2/3 av hoven måste förnyas innan man kan börja lita till att läget i hoven är hyfsat stabilt igen. Det tar några månader.

Jag, och tydligen många andra i tråden, tycker inte att råden du fått av din veterinär verkar vettiga. Gör som Forest Autumn föreslår, dvs läs på lite mer själv. Det är viktigt att försöka bli så mycket expert på den här sjukdomen som man bara kan, för det allra viktigaste arbetet med en fånghäst gör man faktiskt själv som ägare!

Tack för svaret.. Och du förstod precis :laugh: givetvis menade jag inte pulsen i hovarna.. Jag har hittat det förrut när vet. visat mig men aldrig lyckas hitta själv. Men nu ska jag leta och verkligen försöka hitta pulsen..

Då ska jag ut imorgon och känna om jag hittar G puls imorgon.. Perfekt och tack för bilden.

Det du, lite gulligt kallar "buttan", är Fenylbutazon, dvs, NSAID , ett läkemedel av gruppen. icke-steroida antiinflammatoriska medel, som även användes på människa för 20- 25 år sedan.
Anledningen till att man slutade behandla människa med drogen var att folk dog.... till följd av blödningar i magen.
Känner du igen argumentet "hästen svarade bra på medicinen men magen orkade inte"?
Hoppas din häst klarar sig bra!

Ville bara tillägga:
Eftersom "butta" är är starkt smätstillande så för det med sig en del problem, tex:
*Häsen är så bedövad att det är risk för att h*n belastar hoven mer än vad som är bra för läkningen.... -Lösningen: Boxvila, gärna på mjuk, djup bädd.

*Efter medicineringens slut, får hästen "ont igen"... Lösningen: Ny kur, ev byte av NSAID ( non steroidal anti-inflammatory drugs )

Det du, lite gulligt kallar "buttan", är Fenylbutazon, dvs, NSAID , ett läkemedel av gruppen. icke-steroida antiinflammatoriska medel, som även användes på människa för 20- 25 år sedan.
Anledningen till att man slutade behandla människa med drogen var att folk dog.... till följd av blödningar i magen.
Känner du igen argumentet "hästen svarade bra på medicinen men magen orkade inte"?
Hoppas din häst klarar sig bra!

säkert därför hon bara ska gå på den i 3 dagar till. sammanlagt 10 dagar.
dessutom får hon rätt så mycket halm för att magen ska hålla igång + mag tarm.

kl till er andra också.
som jag sagt igen, jag litar på min veterinär och + på min hovslagare.
blir hon dålig när buttan försvinner kommer jag självklart ändra tankebana men inte just nu.
blev hon bra sist vi gjorde typ samma sak och hon blev 100 % återställd.(helt annan veterinär denna gången)
och "mår bra" nu så fortsätter jag enligt vad vet. sagt.
jag tänker inte exprimentera med min häst för att människor, som inte ens sett min häst och hennes tillstånd, säger andra saker än vad en utbildad veterinärer sagt.

det är så svårt att förklara sig på nätet tycker jag, därför kan säkert saker misstolkas.
skriver här när butta kuren är över.
enligt mig och vet. ska hon va bra utan buttan och inte enligt er.
är hon bra utan buttan får jag väl röntga henne ändå(är hon dålig ska hon röntgas snabbare än kvickt) så jag kan sova lugnt om nätterna utan att känna mig som en djurplågare. för det är jag enligt er.
fast det är jag som lyckats ha min häst fångfri i 5 år, trots hon gått i stora gräshagar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar