Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

jag tänker inte exprimentera med min häst för att människor, som inte ens sett min häst och hennes tillstånd, säger andra saker än vad en utbildad veterinärer sagt.

Vad menar du med att VI tycker att du ska experimentera med din häst? Så här lyder råden från veterinärerna på Strömsholms djursjukhus:

Vad ska jag göra om jag misstänker att min häst fått fång ?
Om man misstänker att hästen har fått fång skall man så fort som möjligt hjälpa den.
· Ställ hästen på strikt boxvila, gärna på tjock spånbädd.
· Tillkalla veterinär som kan hjälpa Dig ställa diagnos och ge hästen smärtstillande.
· Behandla orsaken ( om den är känd )
· Ge endast grovfoder, gärna högt placerat i ett hönät eller dylikt. Var försiktig med foderbyten.
· Ta bort saltsten
· Undvik transport av hästen
· Om hästen är nyskodd eller skodd med sula – ta av skor ( om möjligt ). Gör inga andra åtgärder på hovarna.
· Gör det så bekvämt som möjligt för hästen, kyl ben och hovar, ställ dem på dynor av skumplast eller styren.

Låt hästen stå som ovan i cirka 10 dagar, även om symptomen avtar. Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring.
Vad gör jag om min häst inte blir bra efter det akuta skedet ?

Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas.

Du kan läsa vidare här: http://www.hastsjukhusetstromsholm.se/stromsholm/info.asp/id/703017

Jag hade för övrigt kontakt med en veterinär som sa att hästarna kunde gå ute i hage så länge de inte "jagade varandra". Det var tur att jag inte lydde det rådet, eftersom mina hästar båda visade sig ha hovbensrotationer när jag kom in till kliniken...:crazy: Min veterinär på ATG-kliniken gav förresten mig råd som inte skiljer sig så mycket från Strömsholms rekommendationer. Lite variation finns det alltid, men i stort är det vad som gäller.

enligt mig och vet. ska hon va bra utan buttan och inte enligt er.
är hon bra utan buttan får jag väl röntga henne ändå(är hon dålig ska hon röntgas snabbare än kvickt) så jag kan sova lugnt om nätterna utan att känna mig som en djurplågare. för det är jag enligt er.

Det finns INGEN möjlighet för vare sig dig eller din veterinär, eller någon annan, att veta om hon är bra eller inte efter 10 dagar på butta. Det är bra att du tänker röntga om hon inte mår bra efter sin medicinkur!

Kul att höra :laugh:!

Min shettis mår också bra nu äntligen, verkar det som. Hon får komma ut i sin lilla "fålla" en stund (30-60 min) varje dag, och har varit medicinfri i snart en vecka nu. Känns skönt att det verkar ha vänt även för henne! Idag lade hon sig ner i sin pyttehage platt på sidan och solade en stund. Det såg så himla skönt ut :)!

Vad ska jag göra om jag misstänker att min häst fått fång ?
Om man misstänker att hästen har fått fång skall man så fort som möjligt hjälpa den.
· Ställ hästen på strikt boxvila, gärna på tjock spånbädd.
Gjorde jag
· Tillkalla veterinär som kan hjälpa Dig ställa diagnos och ge hästen smärtstillande.
Gjorde jag
· Behandla orsaken ( om den är känd )
Gör jag
· Ge endast grovfoder, gärna högt placerat i ett hönät eller dylikt. Var försiktig med foderbyten.
Gör jag.
· Ta bort saltsten
Gjort.
· Undvik transport av hästen
Har inte åkt nånstans.
· Om hästen är nyskodd eller skodd med sula – ta av skor ( om möjligt ). Gör inga andra åtgärder på hovarna.
skor på. (hovslagaren tyckte hon kunde ha dom på)
· Gör det så bekvämt som möjligt för hästen, kyl ben och hovar, ställ dem på dynor av skumplast eller styren.
Kyler ben + hovar 2-3 gånger om dagen. borstar, ryktar, masserar, ser till så hon mår så bra hon kan må när hon är inne.

Låt hästen stå som ovan i cirka 10 dagar, även om symptomen avtar. Har hästen fortfarande symptom efter 10 dagar har med stor sannolikhet en lägesförändring av hovbenet skett i hovarna. Det finns i dag inget känt sätt att förhindra utvecklingen. Antingen avtar problemet eller så får hästen en lägesförändring.
Vad gör jag om min häst inte blir bra efter det akuta skedet ?

min stod på total box vila i 5 dagar.
så efter 10 dagar kan en fång häst vara "bra igen".

Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas.

precis, här läser ni själva, blir min häst utan symtom när buttan är ur så behöver jag inte röntga henne.

Du kan läsa vidare här: http://www.hastsjukhusetstromsholm.se/stromsholm/info.asp/id/703017

jag har läst.

Jag hade för övrigt kontakt med en veterinär som sa att hästarna kunde gå ute i hage så länge de inte "jagade varandra". Det var tur att jag inte lydde det rådet, eftersom mina hästar båda visade sig ha hovbensrotationer när jag kom in till kliniken...:crazy: Min veterinär på ATG-kliniken gav förresten mig råd som inte skiljer sig så mycket från Strömsholms rekommendationer. Lite variation finns det alltid, men i stort är det vad som gäller.

Det finns INGEN möjlighet för vare sig dig eller din veterinär, eller någon annan, att veta om hon är bra eller inte efter 10 dagar på butta. Det är bra att du tänker röntga om hon inte mår bra efter sin medicinkur!

nej, det vet jag. Detta är vad vi tror och hoppas på. Enligt oss var väldigt fel ordval där.
Detta är vad jag hoppas på och jag försöker tänka positivt för att klara av det här. Jag vet att det kan gå åt pipsvängen, men vill inte alls tänka i dom banorna just nu för hon ska bli bra.
och som du själv citerat från strömsholm efter 10 dagar med behandling kan hon vara bra, utan att det skett en rotation eller sänkning.

Ja det är klart jag gör det! Trodde det var en självklarhet.

Jodå, visst kan en häst klara sig från ett fånganfall utan rotationer och sänkningar, men jag skulle ALDRIG släppa ut en häst i hage som har smärtstillande i kroppen. Jag antar att du menar vanlig hage förresten, eller det kanske är en boxhage/sjukhage du har?

Vad bra att du bara ger grovfoder nu, för du undrade ju nyligen om hästen kunde äta:
2 kg hö
Ca 3 kg halm (vet sa att jag kunde ge hur mycket halm som helst)
3 dl torr betfor(som blötas och delas på två måltider tillsammans med butan)
Mag Tarm (använder ni någon sådant?)
Mineraler
B-Vitamin
Moröttor och äpplen

Hoppas att det fortsätter gå bra!

Men FÖRSTÅR du vad som händer med hovarna vid fång? Känns som du bara blundar för sanningen. En häst kan var symtomfri men ändå ha lägesförändringar av hovbenen, och det kommer du garanterar förlora på i det långa loppet om du förbiser och utesluter utan att ha en minsta aning.

Jag personligen har så svårt för folk som inte tar fång på allvar, och det tycker jag inte du gör. Din veterinär har väl inte heller röntgensyn antar jag, så denna låter också ganska oproffsig.

Du får ta det här som du vill och det kommer du säkert att göra. Men ärligt talat så förstår jag inte varför du inte taggar ner lite i tonen. Diskussionerna här är inte en tävling om vem som är bäst på att ta hand om en fånghäst!!! Den hade i alla fall inte jag vunnit, trots att jag kan en hel del om fång. Men det stör mig inte ett dugg. Jag är bara ledsen eller snarare förtvivlad över att min häst blev så pass dålig som hon blev och lever varje dag med rädslan för ännu ett återfall. Men du har redan från början gått i försvarsställning när vi har försökt att komma med goda råd och hjälpa dig. Jag förstår inte varför du skriver här om du redan har alla svar själv.

Senast ändrad:

Kul att höra :laugh:!

Min shettis mår också bra nu äntligen, verkar det som. Hon får komma ut i sin lilla "fålla" en stund (30-60 min) varje dag, och har varit medicinfri i snart en vecka nu. Känns skönt att det verkar ha vänt även för henne! Idag lade hon sig ner i sin pyttehage platt på sidan och solade en stund. Det såg så himla skönt ut :)!

Ja det är skönt att han blir bättre! Har stått utan medicin nu sen i tisdags.

Så härligt att din shettis också blir bättre! Man blir såå glad när det börjar vända, då känns allt slit man lagt ner verkligen värt något! Helst när de själva njuter, som din shettis i solen :)

JAG tror att om man röntgar, och verkligen ser hur hoven ser ut, så tjänar man på det i längden.
Min gissning är att du inte vill röntga för att det kostar pengar, och kanske är lite omständigt. Men, om du röntgar, så ser du ifall hoven har ändrat läge, och då vet du hur allvarligt det är (eller hur bra hoven redan är). Då kan du göra vad du kan NU, ist för att tro att hästen mår bra medans den kanske inte alls gör det, för att senare inse att hästen inte alls är så bra som du tror...

Men du gör som du vill tråkigt ifall din häst behöver lida för att du är så envis.

Jag har precis fått ett lättare (jag tror det var ett lättare anfall iallafall) anfall av fång på min häst. Det var exakt 2 veckor sedan nu som vi kostaterade att det var fång... Efter 10 dagars medicinkur så är han hur pigg som helst, ingen förstärkt digitalpuls, sval i alla ben och hovar. Busar och vill ut ur lösdriften där han har "boxvila" (numera mindre hagvila). Nu var det flera dagar sen han fick medicin, och han blir bara bättre och bättre *peppar peppar*. Men jag är livrädd för att det inte ska vara ett lättare anfall, att det kommer tillbaka, eller att sänkningar eller rotationer redan har kommit.
Så, om två veckor ska jag röntga honom, för att verkligen se hur allt ligger till. Jag vill vara HELT säker på att han har tillfrisknat innan jag låter honom gå i större hage eller börja skrittas med. Mitt mål är att han ska få gå på bete igen, vi får se om det är ett för stort mål... Jag älskar min häst alldelels för mycket för att INTE vilja hans bästa, så röntgen är för mig självklart om man tycker om sin häst och vill vara säker på att h*n mår bra.
Därför tycker jag det låter lite egoistiskt av dig att inte vilja röntga din häst, du vill väl vara säker på att den mår bra??

:)Oskar är hemma igen, koliken har gått över och nu får han både medicin för magen+Metacam istället för butta.
Han har fått fångbeslag på hovarna också!

:)Oskar är hemma igen, koliken har gått över och nu får han både medicin för magen+Metacam istället för butta.
Han har fått fångbeslag på hovarna också!

Vad skönt att han är bättre och det verkar också som att ni fått mer hjälp med fången! Hoppas att han börjar bli bättre med hovarna också! :)

Min fånghäst har fortfarande puls på alla fyra. Fick rådet av vet att ge butta. Hon går i sjukhage och rör sig fint. Känns fel och ge henne butta när hon rör sig bra, eller tänker jag fel?

kl.

När medicineringen är slut ska jag ringa och boka tid för röntgen i vilket fall som, även om hon är bra eller inte. För det är klart jag vill vara 100 % säker när jag sätter igång henne igen att allting är helt OK.
Jag trodde att hästarna kände av en rotering, sänkning när smärtstillande släppt, men tydligen behöver dom inte ens vara lite halta för att ha fått det.

Någon skrev om att det var för komplicerat eller för det kosta pengar att röntga :crazy:
Ni ska veta att jag bor knappt 1 mil ifrån en veterinärstation eller vad man ska kalla det, och att pengar inte är några problem.
Jag hade till och med kunnat sälja min lägenhet och bo hos en vän för hästens skull om inte mina föräldrar nu hade varit så snälla att hjälpa mig med betalning, min ponny är som en familje medlem för hela familjen.
kosta vad det kosta vill.

Nån skrev om jag hade henne i en vanlig hage, svaret är nej.
Jag var uppe tidigt i torsdags morse och satte upp nytt staket i hennes vinter hage så hon går i en liten hage med sin munkorg max 3-4 timmar om dagen.

till
zsara/zsara
min häst kommer aldrig lida för jag att är "envis".
Jag har aldrig sagt att jag INTE VILL röntga min häst.

Men FÖRSTÅR du vad som händer med hovarna vid fång? Känns som du bara blundar för sanningen. En häst kan var symtomfri men ändå ha lägesförändringar av hovbenen, och det kommer du garanterar förlora på i det långa loppet om du förbiser och utesluter utan att ha en minsta aning.

Jag personligen har så svårt för folk som inte tar fång på allvar, och det tycker jag inte du gör. Din veterinär har väl inte heller röntgensyn antar jag, så denna låter också ganska oproffsig.

Vi är inte ett gäng idioter så sitt ner från din höga häst tack.
Och ge tusan i att säga att jag inte tar fång på allvar.

dels kl.
ja, jag försöker faktiskt lyssna på vad andra säger.
Det här med att hästen kan ha fått rotation eller sänkning utan att visa tecken på det, trodde jag faktiskt inte, för att jag läste på djursjukhusets i strömsholms sida och där stod bara om hästen inte blev bra så hade detta hänt. Stod ingenting om att dom kunde fått det trots dom inte visa det.
Förstår ni? Tycker dom kunde informerat om det bättre så fler inte gör som jag gör och tror att dom kommit undan när dom kanske inte har det.
Därför känner jag mig lite dum just nu.
Så jag har lärt mig någon nytt idag :)
Tack.

Håller tummarna att alla våra stackars hästar blir bra och få vara hästar!

Tycker att det är väldigt bra att du tar till dig råden här och på andra ställen! Fång är en knepig sjukdom och jag tror att man vinner på att vara så påläst själv som möjligt. Då ser man ju, om inget annat, vilka råd och rekommendationer som återkommer hos många experter.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 336
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix
  • Födda 2024

Omröstningar