Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Finns det verkligen INGET alternativ till vanliga skor? Det var en avskyvärd pärs sist när vi satte skor på henne. Hon stegrade sig, hoppade och skuttade, och det syntes verkligen att hon var livrädd/hade jätteont :(. Det känns dessutom som om risken för att slå i sömmarna fel ökar enormt när hästen hoppar runt på så sätt, och en sömstucken fånghäst vill man ju knappast ha.

Jag är alltså verkligen tveksam till att låta henne, hovslagaren och oss genomgå det igen. Finns det alternativ - någon?

Finns det verkligen INGET alternativ till vanliga skor? Det var en avskyvärd pärs sist när vi satte skor på henne. Hon stegrade sig, hoppade och skuttade, och det syntes verkligen att hon var livrädd/hade jätteont :(. Det känns dessutom som om risken för att slå i sömmarna fel ökar enormt när hästen hoppar runt på så sätt, och en sömstucken fånghäst vill man ju knappast ha.

Jag är alltså verkligen tveksam till att låta henne, hovslagaren och oss genomgå det igen. Finns det alternativ - någon?

Alltså, det är ju inte alls säkert att det är skor som skulle göra henne bättre. Men man kanske kan rådfråga veterinären och hovslagaren om vad de tror? Det ska ju inte göra ont att sko dem. Man brukar väl i de fall man skor med fångbeslag vänta tills hästen klarar att bli skodd. Men hovis och veterinär borde ju veta vad som kan vara värt att prova för din häst. :)

Hur gör ni med avmaskning på era fånghästar? Har hört att det kan utlösa fång.

Vad tror ni??.Min hovsl var ut och tittade på Julies hovar i lördags,hon sa att det inte ser bra ut,sa att Julie haft rejäl fång då hon inte kunde verka ngt på själva sulan pga att hovbenet ligger för lågt :confused:.En annan hovsl dagen innan (fre) sa att det såg ut som det gjorde pga dubbelsula,han kikade på henne då han var där i ett annat ärende.Min hovsl kom alltså i lördags.Ser det likadant ut om det är dubbelsula och att hovbenet ligger för lågt,och kan man se med blotta ögat att hovbenet ligger för lågt?.
Julie har dessutom börjar röra sig lite sämre än tidigare,slutade med finadyne för en månad sen,hade då fått det i 7 v.Var då symtomfri.
Rakt fram går hon skapligt,lite öm,men har fått svårare att vända.Har stått i fålla senaste månaderna.Vet kommer ut och tittar på henne nu i veckan.Men jag tänkte om ngn av er här kan ha ngn "spontan" åsikt om hur det kan tänkas bli för Julie.Jag vet varken ut eller in just nu :(.

När skoddes hon?
Det är ju av den anledningen som Strömsholm inte vill sko en häst som har ont o även att den då är i sdnt skick att den inte ens behöver skor- ska stå stilla.
De vill även att hela hoven ska ta upp belastningen- inte bara hovväggen- den som är "sjuk", som det blir med skor.

Inte förrän den är skapligt bra- att den får börja röra sig så får den beslag. då har den heller sällan ont så att den påverkas av sömmningen.

Boots med paddar i är perfekt. Det hade jag till min häst under rehab. från kraftig hovbensrotation. http://www.hoofrehab.com/bootarticle.htm
http://www.hoofrehab.com/rehabilitations1.htm

Min veterinär tyckte det såg bra ut med tanke på hur hästens rörelseförmåga förbättrats. Även en hovslagare kollade och tyckte inte jag skulle använda några spikade sjukbeslag utan barfota och boots.
Många hästar får ont av att skos när hoven är inflammerad och varför förvärra läget när enklare metod att skydda öm hov finns.
easybootepic1_125.jpg
Boots jag använt

comfort_web_20.jpg

Stötdämpande paddar att lägga i som jag använder.

Det går att ha på dygnet runt en tillfällig tid om man tar av och rengör noga varannan dag.

Fungerar superbra och hoven kan verkas så ofta som den behöver efter fång. :idea:Vilket ofta kan vara varannan till var 3e vecka när hoven börjar läka. Då växer den superfort och blir lätt i obalans om man inte verkar ofta. Där brister det hos många och man får "fula fånghovar".

Senast ändrad:

.Ser det likadant ut om det är dubbelsula och att hovbenet ligger för lågt,och kan man se med blotta ögat att hovbenet ligger för lågt?.
Jag vet varken ut eller in just nu :(.

Jag är inte bra på detta med hovar men en dubbelsula går väl att ta bort det ska man väl dessutom göra? Jag har förstått det som att man ibland ska kunna märka att hovbenet ligger lågt som en utbuktning i sulan. Men då antar jag nästan att det är ganska allvarligt, kanske?

Hur ser röntgenbilderna ut? Det enda sättet att få reda på detta är nog att röntga hoven.

Ätit hösilage i vinter. Nu hö plus halm och Happy hoof. Kör henne mest i skogen. Just nu ingen motion alls eftersom hon går i sjukhage fortfarande.

Har du analysvärden? Fick den fri tillgång innan den blev sjuk?
Varför ger du Happy hoof om du ändå ger halm. Då är det kanske bättre att skippa halmen och öka höet.

Om en fångkänslig häst får överskott på energi så kan det bli fång.
Fångkänsliga hästar har känslig ämnesomsättning. De har svårare att ta hand om obalanser i fodret.

Det kan ju också vara så att hon har ärvt anlag för cushing som du själv säger. I så fall gör test hos veterinär.

Nu har jag inte det exakta innehållet i Happy Hoof här men det innehåller inte så mkt farlig energi. Det som är farligt för en fånghäst är energi i form av socker, stärkelse och fruktan. Halm och happy hoof innehåller inte detta men det gör vanligt hö mer eller mindre.

Glömde.... att man kan använda boots:o

Jag skulle inte kunna använda dessa iom lätt skav i karled mm.
Cavallobootsen ser bra ut.
Jag har tyvärr bara Old Mac´s, men använder dem bara som reservhjul.;)
De har i mina ögon för lång tå för att passa en fånghov.

Den där sulan var fräck.:bow:

Det kan man diskutera. Vanlig halm innehåller bara energi och inget protein vilket ger en obalans i foderstaten om inte övrigt foder är extremt proteinrikt.
Det är balanserna jag talar om, som krävs för sund ämnesomsättning.

Jag är inte bra på detta med hovar men en dubbelsula går väl att ta bort det ska man väl dessutom göra? Jag har förstått det som att man ibland ska kunna märka att hovbenet ligger lågt som en utbuktning i sulan. Men då antar jag nästan att det är ganska allvarligt, kanske?

Hur ser röntgenbilderna ut? Det enda sättet att få reda på detta är nog att röntga hoven.
Som jag har fattat det ska man inte röra sulan alls på en fånghäst. Den ska bli hård för att förhindra penetration samt att den gör att hela hoven tar belastningen.

På en frisk hov ska sulan saneras.
Barfotahästar sliter som regel den själv.
Gör att den tål grus mm.

sen har vi olika vägar att gå, jag litar på min veterinär och kör på det som vi anser bäst för min häst, vilket tydligen funkar helt kanon.
Just nu är hon helt utan symtom och går som vanligt vilket jag hoppas håller i sig efter buttan. Varför ska jag röntga henne då? Jo för att vara på den säkra sidan,
säger vet. att det inte behövs så gör jag inte det. vad kan jag göra åt det? har hon inte ont så finns det inget som är "lönt" att göra.
sätta henne på box vila ett halvår för någon hon inte har ont av i såfall?
Då får hon lika bra somna in för då hinner hon dö inombords.

Min hade också ett lindrigt fånganfall, som min vet. och hovslagare sa att det inte var någon mening att röntga. Det var bara o sätta i gång honom lugnt och stilla när han var smärtfri. Sagt och gjord.

Runt nyår när vi skulle börja sätta igå ng med lite annat än skritturer. Får hästen plöstligt väldigt ont. Vi röntgar och det visar sig att han har kraftigt rotation på alla fyra ben!

Stackars häst vilken smärta!:eek:

Han har inte dött inombords av att stå inne i 10 veckor tvärtom är han nu piggare än han har varit på länge och full av bus och jävelskap!

Ja man kan inte nog betona vikten av röntgen!!!!

Förstår inte varför många Vet o hovis inte ALLTID rekommenderar det:mad:

När min häst fick fång vid 14 år ålder hade den inte haft en enda dags boxvila, men tog det bra. Antagligen för att det kändes skönt.
Sen vet de inte sitt eget bästa iom smärtlindring o sen att skadan kan gå upp vid minsta skutt- därav VI får tänka åt dem- för deras eget bästa.

Hellre ha dem inne lite längre än att det börjar om:eek:

Tunga hästar har större belastning på fossingarna o måste ta det lugnt längre tid o vikten måste hållas nere.

.Ser det likadant ut om det är dubbelsula och att hovbenet ligger för lågt,och kan man se med blotta ögat att hovbenet ligger för lågt?.
:(.

Har du inga röntgenbilder att gå på.
Du kan få indikationer på hur hovbenet ligger med blotta ögat, men inte veta säkert som jag har fattat det.

Fångränder visar om det finns en rotation och i sulan kan du se blåmärken/blödningar från hovbenet om det ligger närar sulan. Och ibland kan man väl också se en "nerbuktning" av sulan om hovbenet trycker upifrån. Men som jag har förstått det är det inte säkert att man ser dessa tecken och de är ju bara en indikation på att något är fel inte hur alvarligt det är.

Dubbelsula vet jag inte så mycket om, men skulle tro att man behöver röntgen för att se det.

Jo,en dubbelsula skall tas bort absolut,men det är lite lustigt att hovsl 1 sa på fredagen att det bara är att verka bort,och hovsl 2 dagen efter säger att hon inte kan verka pga hovbenet :confused:.Nr gjorde de hon kunde.

Julie har vad vi vet enl sista röntgen i jan 4 graders rotation på v fram,visade inget annat då iallafall.I slutet av jan fick hon ett s.k återfall,börja då med finadyne,har dessvärre inte röntgat henne igen.Min vet sa då att hon blir ju inte friskare av att röntgas igen,rotationen fanns ju redan där.Vi får la focus på att få henne symtomfri,men borde kanske göra det endå nu för att till hundra veta hur det ser ut.Och ta ett beslut utifrån det.

Sussie

Du kan inte se en sänkning o om sulan är påverkad är det troligen ganska gravt.

Om kronranden är mjuk har det troligen förändrat läge.

När skoddes hon?
Det är ju av den anledningen som Strömsholm inte vill sko en häst som har ont o även att den då är i sdnt skick att den inte ens behöver skor- ska stå stilla.
De vill även att hela hoven ska ta upp belastningen- inte bara hovväggen- den som är "sjuk", som det blir med skor.

Inte förrän den är skapligt bra- att den får börja röra sig så får den beslag. då har den heller sällan ont så att den påverkas av sömmningen.

Detta var också min fundering.

Jag har för mig att dina skoddes tidigare än min trots att du upptäckte fången senare.

Enligt de veterinärer jag har pratat med ska man inte sko i det akuta skedet. Jag fick besked att ta av skorna direkt när vi misstänkte fång och inte sätta på dom igen förän eft. ungefär 5 veckor när han inte hade ont längre och då med öppen tådel.

Det kan ju hända att Belle hade kommit längre i förloppet och det därför funkade bättre för henne att få skor då.

Detta är bara funderingar!

Glömde.... att man kan använda boots:o

Jag skulle inte kunna använda dessa iom lätt skav i karled mm.
Cavallobootsen ser bra ut.
Jag har tyvärr bara Old Mac´s, men använder dem bara som reservhjul.;)
De har i mina ögon för lång tå för att passa en fånghov.

Den där sulan var fräck.:bow:

Jag har haft cavallo på test någon gång, men tyckte inte de satt bra. De kändes klumpiga.

Däremot använde jag epics bare , som jag lånat av en kompis när vi skulle på kliniken och han inte hade skor. Då hade jag också såna sular i och de var suveräna.:bow:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 335
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka