Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

KL

En sak som slog mig i morse... Om en fånghäst får kolik hur gör man då? Man kan ju inte gå runt med den för att hålla igång magen? :confused:

Det har tyvärr hänt mig förra veckan. Det är bara att välja mellan pest eller kolera. Fick rådet av vet att släppa henne och hennes bästa kompis i ridhuset där det är mjukt. Anledningen var att jag skulle slippa släpa henne fram och tillbaka på den hårda vägen mellan stall och ridhus flera gånger. Ja och nu är koliken över, den släppte ganska lätt... men jag kan inte göra det bästa för henne (och det är nog det jobbigaste i hela situationen). Jag har bytt från finadyne till metacam som hon svarar bra på. Tyvärr måste hon (för magens skull) gå ut i hage. :cry:

Min häst fick som sagt fång igen förra måndagen. Hade haft vet ute på fredagen då hon vrickat kotan. Fick alltså finadyne under helgen. Vet är väldigt undrande hur hon kan få fång när hon står på antiinflammatoriskt. Men jag börjar fundera på om hon kan ha fått fång av just finadynet.

Mår verkligen jättedåligt av att hon måste gå ut i hage men hon är inte jättedålig. Syns bara lite i svängarna fast hon får ju medicin. Utan medicin går hon stappligt på hårt underlag men bra på mjukt. Någon som har något tips för magen så man kan slippa hagen? :confused:

Min häst fick som sagt fång igen förra måndagen. Hade haft vet ute på fredagen då hon vrickat kotan. Fick alltså finadyne under helgen. Vet är väldigt undrande hur hon kan få fång när hon står på antiinflammatoriskt. Men jag börjar fundera på om hon kan ha fått fång av just finadynet.

Mår verkligen jättedåligt av att hon måste gå ut i hage men hon är inte jättedålig. Syns bara lite i svängarna fast hon får ju medicin. Utan medicin går hon stappligt på hårt underlag men bra på mjukt. Någon som har något tips för magen så man kan slippa hagen? :confused:

Det kan kanske också vara så att fånganfallet redan var på väg och att det var anledningen till att hon vrickade sig? Min häst betedde sig konstigt veckan innan hon fick sitt fånganfall. Hennes fång kom smygande på ngt sätt.

Vanlig bakjäst är bra mot magen, lusern (hade gett utan melass) är också bra eftersom kalken neutraliserar tarmen. Min fånghäst har fått bakjäst och lusern hela vintern och hennes mage har varit bra hela tiden trots ganska lång buttabehandling, bantning och mkt boxvila.

Vanlig bakjäst är bra mot magen, lusern (hade gett utan melass) är också bra eftersom kalken neutraliserar tarmen.

Är det bra och ge foderkalk då?

Min fångis har kraftig rotation på båda fram:(. Vad är chansen att hon blir brukbar igen?

Om det är en lätt häst- bättre chans.
sen är allt upp till djurägaren o en mkt kunnig hovis.
Den behöver rätt behandling o TID.

Sök rätt info o håll den stilla- Lycka till:laugh:

Svårt att säga, men jag är kanske i samma sits? Min har (hade) 15 resp 10 graders rotationer på fram (inget alls bak). Detta var vid röntgen den 19/2. Veterinären där talade om för mig att gränsen för att få tillbaks en ridbar häst ofta går vid 14 grader... MEN vid återbesök (och efter sjukbeslag) den 9/4 hade rotationerna förbättrats till "bara" 6 grader :)! Hon rör sig jättebra och verkar smärtfri och förvånade nog veterinären rejält :).

Hon behövde butta i endast 24 dagar (14 dagar + 10 dagar) sammanlagt. Sedan dess har hon klarat sig bra. Hon står fortfarande inne på boxvila ca 23 h/dygn. Får komma ut i boxhage och ibland någon liten promenad i sammanlagt 30-60 min/dag. Hovslagaren pratade om gasfickor i hovarna och vikten av att vara väldigt försiktig tills i alla fall 2/3 av hovarna är "nya". Då kan man tydligen känna sig lite säkrare på att hovbenet är stabilt.

Lycka till med din häst, och jag hoppas att du uppdaterar här ofta!

Måste säga att det där med promenad på upp till l h. låter märkligt:confused:

Det kan inte räcka med att säga att ny hov ska ha växt ut 2/3, utan då ska hoven vara helt fäst vid hovbenet- ingen rotation kvar. Har den 6 grader borde det bli en till mindre "rand" på hoven, därifrån den är helt OK.

JAG skulle räkna därifrån.

Det är klart jag inte promenerar en timme :crazy:... Utevistelse i boxhage + ev promenad blir SAMMANLAGT 30-60 min/dag.

Nej, inte vet jag angående 2/3 hov men så sa i alla fall hovslagaren. Och, nej, han sa INTE att hon då var fullt frisk utan att man vid den tidpunkten kan börja belasta hästen lite mer.

kl

Ni är mina nya gurus :p

Biotin, eller annat hovpreparat, är det bra för fångisar? Eller kan man lika gärna skippa det? Min lilla har annars bra kvalite på sina hovar.

Måste säga att det där med promenad på upp till l h. låter märkligt:confused:

Den som det visste!! :confused:
Jag har i alla fall gått ca 45 min om dagen med min häst mellan två klinikbesök. Hon har inte varit så mkt i hagen. ca 45 min det också i liten minijordhage med några grässtrån. Det syntes tydligt på röntgen idag att hovbenet har ändrat läge tillbaka till det ursprungliga läget (även jag såg det). :)
Jag började gå med henne nästan i ren desperation för att få rätt på insulinet och få vikten att minska. Hon har nu gått ned en hel del och nedgången tycks ha satt fart ordentligt. :)

Målet just nu är att utöka promenaderna och skaffa betesreducerare så hon kan vara ute lite mer. Det känns som om vi är på rätt väg och det är nog egentligen första dagen sedan den 12 december som jag nästan tror att hon kanske kommer att bli bra igen - märklig känsla.

Senast ändrad:

Så himla skönt att höra att det går så bra för er :bump:!! Vi behöver en massa solskenshistorier i fångtråden!

Tack (till er båda som svarat).
jag inse att jag nog skrev lite fel tidigare. Benet är inte helt tillbaka men på mkt god väg.

Men diskussionen om det är bra med promenader eller inte fortsätter ju ändå. Min veterinär menade att det är bra att belasta benet lite grand nu som att promenera (i skritt) men inte rida (har inte tänkt det heller). Hennes ena hov, den på det ben där allt började ser lite konstig ut på röntgen när man ser på hovväggen. Det syns tydligt att det har varit förändringar vid flera tillfällen i början av hennes fångperiod då i julas. Det blir som mer än en ring. Men det är bara på ena hoven och jag antar därför att det är ytterst tillfälliga förändringar som lätt sker strax efter det akuta tillståndet antagligen pga att hoven är försvagad.
Men detta är bara mina gissningar kan vara fel.

Vi får hoppas att alla våra hästar blir bra igen tack vare allt vårt engagemang och all vår oro för dem!

Men diskussionen om det är bra med promenader eller inte fortsätter ju ändå. Min veterinär menade att det är bra att belasta benet lite grand nu som att promenera (i skritt) men inte rida (har inte tänkt det heller).

Jag tror också att det är bra, men sedan oroar jag ju mig för min hästs gasfickor och det faktum att hon inte tycks förstå sig på gångarten skritt :D. Men annars tror jag också på lite försiktig rörelse, om inte så för blodcirkulationens skull! Idag har faktiskt inte mina pållar fått komma ut alls, för det har blåst något vidrigt här och de blir så vimsiga då. Vill inte riskera att de skadar sig i minihagarna... Men imorgon kväll får de komma ut lite igen :)!

Vi får hoppas att alla våra hästar blir bra igen tack vare allt vårt engagemang och all vår oro för dem!

Ja, verkligen! I morse var jag uppe kl 3.45 för att fixa med att blötlägga shettisens hö för dagen innan jag gick till jobbet. Jag fick faktiskt beröm av maken för det, och han tyckte att det verkligen märktes att jag gör precis ALLT jag bara kan för att de ska bli bra. Kändes härligt att få höra det, faktiskt, även om man ju kämpar på ändå...

När jag sitter här och läser era inlägg om era hästar börjar jag nästan "tro" att jag gjort fel med Julie.Har iof aldrig gjort ngt utan i samråd med vet.
Hon fick fång i okt,sista besök i jan på klinik,då tyckte hovsl på Strömsholm att hon var hyffsat ok,men eft en vecka får hon ett återfall och blir mkt dålig. Får finadyne och boxvila,svarar bra på beh,vet ger klartecken till fålla framför boxen efter ca 5 v boxvila då hon är mera symtomfri.Får finadyne i 2 v till,är vad jag tycker då symtomfri.Får finadyne i totalt 7 v.Sen 30 mars har hon alltså inte fått ngn finadyne och symtomen har sakta kommit tillb.Och så tycker hovsl att hovbenet "ser ut" att ligga mkt lågt,tror även att Julie haft rejäl fång.Och en annan hovsl säger att hon har dubbelsula :confused:.Vet ska komma nu i veckan och titta på henne igen.Hon har lite svårt att vända men lättare för att gå rakt fram.Jag tycker att jag varit så försiktig med allt vad det gäller Julie,men som läget är nu vet jag inte ingenting.
Ni har säkert läst allt detta i olika inlägg,men ville berätta allt i ett svep.Ibland kan det kännas skönt att få skriva av sig.

Sussie

Min fångis har inte haft nån puls på hela dagen. Hon rör sig fint i sin lilla sjukhage.:banana:

forest autumn: kul att din fångis är bättre:laugh:

Har beställt en säck ultimate balancer som ska vara jättebra för fånghästar. Är det någon som provat? Min dam är ganska kräsen av sig.

Som jag skrev tidigare i tråden har vet rekomenderat att min häst går ut i lerhage för magens skull. När hon kommer in (är ute typ 5-6 h) har hon puls och är stapplig. Men någon timme senare är pulsen borta och det syns bara i vändningarna att hon är halt. Hur skulle ni göra? Skulle ni "chansa" på att ha henne inne? Funderar på att testa men jag kanske får ångra mig resten av livet

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar