Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag tror också att det är bra, men sedan oroar jag ju mig för min hästs gasfickor och det faktum att hon inte tycks förstå sig på gångarten skritt .

Jag minns inte riktigt detta med din hästs gasfickor.
Jag lärde mig ngt nytt idag. På röntgenbilderna ser det ut som om min häst har en liten tunn spricka dvs ett slags tomrum längs med ytterhoven (inte alls i närheten av hovbenet). Det skulle kunna vara en liten hålvägg men är troligen bara en bild av att lamellerna är breddade i den delen. I och med att de är bredare där så är vävnaden utdragen, mer gles än vad den ska vara. Detta ser då ut på röntgen som ett litet tomrum. Det är tydligen mkt vanligt efter ett fånganfall och inte ngt man måste oroa sig jättemkt för. Är det ngt liknande du menar?

Jo jag kan ha en annan häst inne men det hjälper ju inte om hon blir förstoppad. Det är pga kolikrisken hon inte står inne. Hon har redan blivit förstoppad en gång och det var efter det vet sa att hon skulle gå ut

*kl*

Angående det med promenaderna är jag väldigt kluven. Jag har läst någonstans att man har följt fånghästar i det vilda så att säga. De går sina sträckor varje dag trots ont i fötterna och står med fossingarna i kallt vatten så fort de har möjlighet. Dock har jag svårt att tänka mig att de hinner få rotationer som ska bättras till samma grad som en tamhäst får men det vet jag ingenting om. När min ponny börjar få känningar har jag tagit med henne på en 4-5km promenad, alltså inte att hon har jätteont men när man märker att hon börjar på att gå lite knackigt.

Angående biotin: En hovslagare jag pratade med om biotin sa att det inte var lönt om hästen inte hade B-vitaminbrist. Det gjorde tydligen ingen större skillnad annars. Det var inte till fånghästen i och för sig.

Nu lite good news för de som har tappat hoppet om sina pållar: Min lilla ponny som var så förskräckligt sjuk för ett par år sedan och jag trodde att jag skulle få ta bort henne. Så blev det inte. Hon lever och mår bra idag. Visst får hon sina slängar av det ibland när jag har slarvat med någon av vanorna, ofta beror det på brist på motion men det försvinner i regel efter någon dag. Efter att hon blev sjuk har hon varit väldigt ömfotad och inte ens blivit bättre av järnskor men den här veckan har hon börjat följa med på promenader utan old mac-tofflorna. Jag ser positivt på hennes framtid nu. Ska bara hitta en B-ponnyryttare till min tös.

Idag var första gången på tre veckor som jag tog ut min häst ur "fång-inhägnaden". Han har vänt sig utan problem länge nu, och att gå framåt har inte heller verkat störa honom.
Så, jag gick med honom nerför hagen och ut på gräset, och vilken pigg häst! Studsade nästan bredvid mig och var så busig och glad! Kom fram till asfalten, gick några steg, inga problem! Vände honom, och det såg inge knackigt ut alls! Vände flera gånger åt båda hållen och i mina ögon såg det varken konstigt, knackigt eller ont ut. Bara en pigg häst som ville vända så fort han kunde :D
Visst är det ett tecken på att det går åt rätt håll??

Enligt min hovslagare syns gasfickorna som skuggor på röntgenbilderna. Vet inte heller om det är samma? I vilket fall som helst menade han att hoven är svagare där, och att man därför bör ta det väldigt lugnt med hästen tills den delen av hovarna växer ut. Det är ju bara det att hästen inte riktigt förstår det...;)

Nej, inte vet jag angående 2/3 hov men så sa i alla fall hovslagaren. Och, nej, han sa INTE att hon då var fullt frisk utan att man vid den tidpunkten kan börja belasta hästen lite mer.

Jag fick info på kliniken att när hoven växt ut ca 2/3-delar kunde man börja sätta igång hästen igen. Dom gjorde en fullständig hovväggsresektion på hästen och hon vilade sedan april-augusti ungefär.

Jag minns inte riktigt detta med din hästs gasfickor.
Jag lärde mig ngt nytt idag. På röntgenbilderna ser det ut som om min häst har en liten tunn spricka dvs ett slags tomrum längs med ytterhoven (inte alls i närheten av hovbenet). Det skulle kunna vara en liten hålvägg men är troligen bara en bild av att lamellerna är breddade i den delen. I och med att de är bredare där så är vävnaden utdragen, mer gles än vad den ska vara. Detta ser då ut på röntgen som ett litet tomrum. Det är tydligen mkt vanligt efter ett fånganfall och inte ngt man måste oroa sig jättemkt för. Är det ngt liknande du menar?

Det låter som det min vet. kallade för gasfickor. Han sa dock inte att man skulle vara särskild försiktig pga dom. Men som jag fattade det fanns det ju en risk för hovböld om det kom upp skit och bakterier där.

Enligt min hovslagare syns gasfickorna som skuggor på röntgenbilderna. Vet inte heller om det är samma? I vilket fall som helst menade han att hoven är svagare där, och att man därför bör ta det väldigt lugnt med hästen tills den delen av hovarna växer ut. Det är ju bara det att hästen inte riktigt förstår det...;)

Jag kan tänka mig att det kan vara samma sak. På röntgen är ju benet vitt och sedan resten av hoven gråaktig. Allt runt om är mörkt dvs svart. Detta syntes som ett svart streck i en grå delen av bilden. Det såg ut som en tunna spricka. Men jag förstod det som att det är lamellerna som är glesare på det stället och därför blir det så på bilden. De sa också samma som ngn som svarat mig tidigare idag att det inte var ngt att oroa sig för annat än att det lättare kan komma in smuts och bakterier i denna porösa vävnad. Det är då lättare att det blir en hovböld. Men jag förstod det som att det inte har så mkt med hovbenets läge att göra.

Men naturligtvis visar det väl att hovbenet inte sitter fast i hovväggen i den delen av hoven. Men det hade jag inte väntat mig heller. Så man ska säkert ta det lugnt men det gör jag ändå.

Nu får vi leva på hoppet.Vet var ut nu på em till Julie,hon skall röntgas för att vi ska kunna se hur det ser ut,bara be till "han där uppe" att hovbenet inte ligger för lågt,om intekan sulan verkas.Nu är ju sulan den lägsta punkten på vissa ställen,därav hon är öm när hon går.Vet tyckte annars att hon skulle ha sett bättre ut än vad hon gör efter så lång tid....Bara att hålla tummarna.Har jag tur kanske det finns tid redan imorg.

Har lite funderingar som jag hoppas ni kan hjälpa mig med, hästarna har gått på "butta" i 10dagar nu dom två ena fick först stå inne 2dygn medan den andra fick gå ut i jordhage efter ett dygn då det inte var något mer fel än att hon hade ökad puls, men den hade alltså gått ner under natten.
Sen fick ju dom små också gå ut men efter 1 vecka ca så hade fortfarande alla 3 ökad puls, men inget fel i gången eller i vändningar och var pigga och glada, tog in dom i tisdags igen och i går var den stora helt pulsfri och nu idag även dom små , vad tror ni orsaken kan vara? för hårt? den stora rör sig hela tiden inne, gillar inte stå inne utan mamsen, trots att hon är 13 :angel:. så vad tror ni andra fångdrabbade människor :confused:

Min fångis har spänd nacke idag:confused:, ingen direkt puls eller varm. Bör jag göra nåt eller bara avvakta?

Det är ingen fara att sulan är låg- tvärtom. det är brytningen i lamellerna som gör mest ont- hovväggen.

Det är ingen fara att sulan är låg- tvärtom. det är brytningen i lamellerna som gör mest ont- hovväggen.

Oki,det min vet funderar över är ju om hovbenet roterat för mkt och att det är det som gör att sulan ser ut som den gör.Jag kanske förklarat lite tokigt i förra inlägget.Och om så är fallet är det väl inte så mkt att göra åt om jag inte fattat helt fel.Handlar det om dubbelsula vilket han inte kunde med blotta ögat avgöra är det väl en bättre prognos.2 hovsl har kikat dessutom,en säger att det är dubbelsula och den andra säger att hovbenet roterat mkt.Blir intressant och se vem som har rätt.Fick röntgentid på Strömsholm på ons.

Sussie

Jag läste en undersökning gjord av en veterinärstuderande. Hon hade under ett eller två år följt utvecklingen av de hästar som inkommit till ett visst djursjukhus för att utreda tillfrisknandet och använvbarheten efter sjukdomen.

I undersökningen hade man kommit fram till att graden av rotation eller smärta inte hade någon bevisad påverkan på möjligheterna till tillfrisknande (däremot var chanserna mindre om det handlade om en sänkning)

Någonting som däremot ofta tydde på att hästen inte skulle kunna bli helt återställd (alltså brukas precis som innan) var om det akuta tillståndet varade väldigt länge, och hästen svarade dåligt på behandling.

Det var en otroligt intressant undersökning! Så om någon är intresserad får ni gärna PM:a så letar jag fram den.

Det kan nog tilläggas till studien att om den får täta upprepade återfall att det som har läkt- går upp igen, inte optimal verkning, för kort vila mm kan göra att det sen tar längre tid.

Är den dessutom IR o inte sätts på diet kan den få nya anfall iom att motionen upphör helt iom boxvilan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka