Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Det var tur det! :)
Om man nu ska våga gissa ngt så kan jag nästan tro att hon bara har trampat på ngt eller ngt liknande. Det verkar nästan samma som min råkade ut för. Jag tog det extra lugnt ett par dagar.
Jag håller med dig det är jättejobbigt. Man grips lätt av panik - i alla fall jag.

Jag förstår inte riktigt hur du menar. Har du haft hästarna ute medan de fått butta?
Jag hade min inne tills hon kunde röra sig i stort sett som vanligt utan butta. Då väntade jag ett par dagar och sedan fick hon komma ut kortare stunder men inte röra sig så mkt i början.

Ja dom fick vara ute då dom inte var så dåliga dom små och den stora var aldrig dålig bara ökad puls. Vet sa att dom kunde gå ut om någon dag, vilket dom fick.

Jag förstår mig inte heller på att det verkar finnas veterinärer som tycker att hästarna kan gå ute när de får smärtstillande mot fång. Då vet ju varken ägaren eller hästen hur pass ont hästen har på riktigt. Jag VET att det finns teorier om att hästarna mår bra på att röra sig mer i stället för att stå på boxvila när de har fång, men jag vet inte hur pass beprövat det är ännu? I vilket fall som helst tycker jag att det verkar knas att ge smärtstillande samtidigt som man ordinerar hagvistelse eftersom hästen då, som sagt, inte kan avgöra hur pass dålig den är. Tycker också att det skulle vara svårare att kontrollera vad hästen får i sig om den går ute.

Jo det kan väl stämma men vad den får i sig är ju nte så svårt då jag har en mindre hage som enbart består utav jord. Men då avvaktar jag till dom har varit utan buttan i en vecka då eller? den stora som sagt rörde sig helt utan några problem alls utan smärtstillande innan hon fick det, hon fick smärtstillande för att hon hade puls. tack ändå.

Tycker inte att hon haltar idag heller, möjligtvis lite kort i steget på hf. Har kratsat ur noggrant nu på morgonen (tvättade med såpa, torkade ur och tjärade i går kväll) och ska tvätta + smörja i kväll igen. Hon är absolut inte varm om någon hov och har ingen märkbar puls alls. Kan ömmandet/haltandet ha att göra med att det var snustorrt ute i flera veckor, och sedan blev mycket fuktigare i och med att det regnat en del nu? Funderar på om sulorna blivit mjukare och känsligare pga det?

Är hon skodd?
då borde inte sulan påverkas:confused:

I hovarna- som står i skit:angel: skulle jag tvätta med starkare saker- typ jod.
eller "koka ur" med väteperoxid.

såpa är till för frisk ej infekterad vävnad.

Jag tror att de kan bli lite så ibland tills allt har läkt ihop dvs ny hov har vuxit igen.

Men axel bara för att de står inne mkt så behöver det inte vara smutsigt! :confused: Jag vet inte hur smart det är att ta en massa starka vätskor eller annat på hovarna. Det är inte ngt jag skulle få för mig att göra efter ett fånganfall precis annat än om det verkligen behövs. Hovarna är ju inte riktigt precis som vanligt.

Hovar- som står i smuts, jord, bajs .... går inte att behandla på samma sätt som att sår på övriga kroppen. De är heller inte lika känsliga.
Jod kan även döda bakterier i den breddade lamellranden, som lätt blir till bärrandsröta. Även strålarna verkar bli mottagliga o då kanske man kan tänka sig hur det är i fårorna:eek:

Ja, hon är skodd och, nej, jag VET ju inte varför hon haltade ett par dagar. Hon HADE lite mer puls i hf i ett par dagar, men den är borta nu, och både benen är lika "pulsfria" igen.

Tillägg: Fast varför är det omöjligt att sulan på en skodd häst påverkas? Hon reagerar ju på stenar ibland när vi rider (jisses, vad det känns länge sedan...:() fast hon är skodd. Även med skor rör ju sulan marken ibland på olika sätt. Skor sjunker ju ner i mjukt underlag till exempel. Hade hon varit skodd med sula hade det ju varit en annan femma! Eller är det något helt annat du menar???

Senast ändrad:

En skodd häst kommer ju upp med sulan en cm från marken.

Om det är mjukt- ja då sjunker stenen ner vid tryck- oxå;)

Glömt och säga, snart påbörjar vi vår sandhage :bump:!! Killen som ska schakta matjorden kommer snart, och sedan ska vi på med sand och stängsla. Kommer att kännas underbart skönt att ha en bra gräsfri yta att släppa dem på :)!

Visst, det har du rätt i. Men en hel del annat som kan påverka sulan då, som t.ex. fukt, det kommer man ju inte undan för att hästen är skodd?

Jag håller med dig och tycker inte heller det är konstigt att de kan känna av ngt i sulan om de tex går på en sten eller annat. Och speciellt inte om de har haft fång. Jag antar att hela hovmaterialet (kommer inte på bättre ord) ändras. Om den dessutom har sänkningar (minns inte om din har mkt) så är det ju mindre avstånd kvar till marken.

Roligt att hon mår bättre igen. Det verkar som om du kan andas ut (för denna gången - det kommer säkert fler :crazy:). Jag undrar om man någonsin kan känna sig lugn igen. Idag har vi varit ute på en längre promenad min lilla häst och jag. Det verkar som hon klarade den bra. Det gjorde nästan inte jag för jag blev trött.

Tänk dig att bli trampad på foten av en häst- på hårt resp. mjukt underlag.

Det mjuka ger räddningen- samma som stenen under hoven.

Av samma anledning kan en plattfotad häst behöva sulor om man nu rider på stenigt underlag- vilket man bör undvika med alla hästar. DE skulle inte självmant gå på det- ej heller i lera.

Betty!
Glömde att gratulera.
Är de röntgade flera ggr?*orkar inte söka i tråden*

Senast ändrad:

Tänk dig att bli trampad på foten av en häst- på hårt resp. mjukt underlag.

Det är jag med på men om du redan har lite ont i foten eller i ala fall lätt för att få det så gör det nog ont även på mjukt underlag.
Här hemma hos oss har vi en bit på en skogsväg som vi måste passera för att komma ut i skogen. Där har de lagt sten för ganska länge sedan när de en period körde med tunga maskiner i skogarna. Men det är inga små runda stenar de har lagt precis utan stora ungefär som halva tennisbollar och flera av dem är spetsiga. De flesta är visserligen nertryckta i marken men det är ändå inte så kul att komma där nu med en fånghäst. Men vi går försiktigt över dem.

Mina hästar är röntgade två gånger, den 19/2 och den 9/4. Vid det sista tillfället hade de båda förbättrats avsevärt, och veterinären var närmast överraskad av haflingern som hade förbättrats från 15 resp 10 graders rotation till 6 grader. Vi ska fortfarande ta det väldigt lugnt såklart, för friska är de inte ännu, men de kan få komma ut lite grann i alla fall. Torven äter de ju, och gräver sig under, så det känns bara lite halvbra att ha det så. Grusen kommer att bli så mycket bättre (tror jag, i alla fall) :D!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka