Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Nej, jag vet! Vad har din häst för sorts skor? Men sedan blir jag också tveksam och tänker att det kanske finns något bättre - min häst behöver kanske sula till exempel? Han frågade också om jag kommer åt att kratsa ordentligt med de skorna jag har nu, och det gör jag ju inte. Det sitter kanske någonting någonstans och trycker!

Om hovslagarna jag har nu hade kört ut hit, hade jag inte bytt. Men det är jättebökigt för mig att alltid ta ledigt från jobbet och sedan köra hästarna 6 mil x 2 för att komma till hovslagaren. Min man jobbar hemifrån och han är fullt kapabel att ta hand om hästarna när hovslagaren kommer, men när vi åker iväg kan vi inte åka bara en av oss. Det är också att jättebesvärligt att få tid, för de är väldigt uppbokade. Nu har jag inte tid förrän den 26/5, och jag skulle vilja att de kom ut och kollade min häst denna veckan helst. Men de kör ju inte ut! Jag fick uppfattningen av att det bara var första gången, när de skulle smida på stråltryckaren, som vi var tvungna att komma till smedjan. Lägga om skorna samt verka shettisen borde de ju kunna göra var som helst, eftersom det inte handlar om varmsmidning.

/bettysmatte - rådvill och trött på en sjukdom som hela tiden förbryllar, och det är frågorna är fler än fakta

Jag har förresten sökt och sökt på nätet, men hittar väldigt lite angående VILKEN sorts sjukbeslag som oftast används vid fång. Någon som har koll?

Senast ändrad:

Jag har nog fått den uppfattningen att det är med sjukbeslag som med allt annat när det gäller fång - många gör olika.
Det blir ju lite mer spännande så! :crazy:

Jag håller med Kickikompis. Min ponny är verkad och skodd på klinik, av två olika hovslagare i och för sig men där de hela tiden har sett röntgenbilderna och diskuterat med veterinär. Jag har nästan förstått det som att dina har gjort ngt liknande. Jag skulle inte ta hem en helt ny hovslagare bara för att han säger ngt helt eller delvis annorlunda. Jag hade väntat de extra dagarna. Om jag hade varit orolig så hade jag ringt och pratat med veterinären.
Men det är så jag hade gjort, behöver inte vara rätt.

Sedan förstår jag din situation med att tvingas köra iväg dem. Vi har varit på kliniken tre skoningar i rad. Det tar en halv dag för två personer och då nästan en hel arbetsdag, inte helt lätt att fixa. Men jag överväger att ta hem vanliga hovisen nästa gång. Jag har röntgenbilderna hemma och ska ringa och prata med veterinären om det innan.

Jag håller med Kickikompis. Min ponny är verkad och skodd på klinik, av två olika hovslagare i och för sig men där de hela tiden har sett röntgenbilderna och diskuterat med veterinär. Jag har nästan förstått det som att dina har gjort ngt liknande. Jag skulle inte ta hem en helt ny hovslagare bara för att han säger ngt helt eller delvis annorlunda.

Nej, nej, jag tar inte hit honom bara för att han säger något annorlunda! Däremot vill jag hitta en hovslagare som finns på närmare håll och som är lite mer tillgänglig. Jag känner mig väldigt "ensam" här med mina fånghästar. Klinik och hovslagare befinner sig 6 mil bort. Kliniken kan man bara prata med tisdagar och torsdagar, och hovslagarna vägrar komma ut på hembesök. Kliniken gav mig några förslag på andra hovslagare som finns i närheten. Den ena visade sig inte köra alls "på detta hållet" och den andra skulle ha barn i slutet av sommaren. Jag blir tokig :eek: :crazy:!

Sedan förstår jag din situation med att tvingas köra iväg dem. Vi har varit på kliniken tre skoningar i rad. Det tar en halv dag för två personer och då nästan en hel arbetsdag, inte helt lätt att fixa. Men jag överväger att ta hem vanliga hovisen nästa gång. Jag har röntgenbilderna hemma och ska ringa och prata med veterinären om det innan.

Ja, det är inte lätt. Jag har ju skott på "bortaplan" två gånger nu.

Jag tror att underlaget spelar roll! Är det inte till och med så att Strömsholm rekommenderar att man INTE har sin fånghäst ute om det är lerigt i hagen? Detta pga att det är bra att hålla fånghästens hovar (sulor) så torra som möjligt, för att de ska bli så hårda som möjligt? Eller har jag fantiserat ihop det själv :D?

Jag vet faktisk inte. Jag har inte hört det innan. En vet. sa till mig nån gång att det var bra med leriga hagar, för att det är mjukt och svalt och de kan borra ner tårna.

Pratade med hovis precis och han trodde kanske att det kunde bero dels på underlaget i hagen och hovarna då blev mer elastiska och dels att han hade kommit närmare marken med sulorna efter han verkades eftersom han i stort sett inte tog någonting på sulorna.

Usch, vad man blir villrådig! Finns det någon hovslagare som håller med en kollega ;)?

Antagligen inte... Så jag är glad att jag nu har hittat än som jag känner att jag kan lita på, som det går att prata och resonera med och som vekar veta vad han håller på med. Även om jag inte är så bra på hovar och hovslagning, får jag känslan av att han gör ett gediget, noggrant och omsorgsfullt jobb.

Min- fick skor först när det var dags att börja motionera/ promenera o då vanliga skor. Då är det ändå en stor häst.

Han tyckte att om man nu måste röra på den tidigare- sätt på boots- Strömsholm.

Lägga om skorna samt verka shettisen borde de ju kunna göra var som helst, eftersom det inte handlar om varmsmidning.

Nä det verkar ju konstigt. Så jäkla bra är det ju inte att tranportera dom och det blir ju dubbelt, när du först måste åka till kliniken för att röntga och sen åka till hovslagarna.

Min hovis hade med sig så att han i alla fall kunde värma upp skorna och slå i nya hål och ändra lite, men jag vet ju såklart inte om en sån räcker till att smida på stråltryckaren. Han jag har bor i Värends-Nöbbele. Hur lågt är det till dig?

Jag fick honom rekommenderat av kliniken eftersom deras egen hade fått ryggskott. Fick en lista på tre jag kunde testa att riknga. Fråga mig inte varför valet föll på just denna, men jag är mycket nöjd med valet. Vi brukar titta på bilderna i hop först och prata om vad vet. har sagt. Vet. tyckte det så bra ut sist jag var där och tyckte att hovis var tillräckligt kompetent, så han vill inte lägga sig i för mycket, så länge han ser att jobbet görs ordentligt. Däremot föreslog han att min nästa tid skulle vara när de hade hovslagare på åplats, så att han också kunde göra en bedömning.

Jag måste säga att jag känner att jag har haft tur med både vet. och hovslagare när man hör och märker hur många det finns som är ganska okunniga inom fång.

Jag vet inte riktigt vad du svarade på. Min fick skor efter ca 6 veckor. Då hade han stått inne hela tiden och skulle börja ev. promenera lite eller få komma i sjukhage.

Till Betty:
Vi kan ju göra enlite undersökning här om vilka skor som har användts på våra.

Wincent har som sagt vanliga skor som sitter bakofram.

kl

Nu är jag här o skriver igen :) . Jag läser allt ni skriver varje dag, men jag själv är inte lika duktig på att skriva.

Min fånghäst går normalt och vänder normalt.
Men, jag blir bekymrad över hovarna. Framhovarna. För precis under hovskägget så har det blivit som en avlång knöl på utsidan av varje framhov. Som en foder-ombytes-rand, men väldigt mycket grövre. Är det sådana som kallas fångrand?

Snart är det dags för röntgen iallafall, ska ringa veterinären imorrn och boka tid! Ska bli en lättnad att se hur mkt / lite som har hänt innuti hovarna.

Nu har vetten varit här. Var förvånad över hur bra hon gick. Han tyckte vi kunde vänta med att röntga. Det blev jag lite förvånad över då h*n ändå har "egen" klinik. Hon ska gå och skrota i hagen 1 månad med täta besök av hovslagare. Sen kan hon börja ledas.

H*n tror inte att hon har cushing med tanke på hur kort glansig päls hon har och att hon inte dricker så mycket.

Glömde fråga om blodprovet för IR. Får ringa om det

Min häst har tåöppna heartbar fram där hon har sänkningar. Hon har inga rotationer. Bak har hon de skor hon funkat bäst med där; ringskor med något bredare (vad heter det nu då?) brygga? Hon har inga förändringar där.

Jag tycker nästan att man behöver en hovslagare som kan forma och tillverka egna skor åt fånghästarna, om det behövs. Min hovslagare hemma är mkt mkt bra och kan göra samma jobb som klinikhovslagarna. :) Det är många som inte har möjlighet till det utan då rekommenderar de skor som de kan köpa färdiga enbart eller som går att fixa till lätt, såsom enbart tåöppna. Jag är lite sådär att jag vill ha det bästa för min häst, jag vet ju att detta i princip är vår enda chans att få det bra. :crazy:

Pollitt mfl tycker jag rekommenderar och har fått bäst resultat på heartbar. Vi diskuterade det i den förra fångtråden tror jag? Men skorna och sjukbeslag i övrigt beror ju helt på hur det ser ut i hovarna och vad hästen mår bäst av. Du har ju fått så bra resultat med de skorna du haft nu också!

Jag har också frågat om sulor på min häst med det tyckte de inte var bra, inte någon av dem. Men jag har läst om någon annan som fick hårda sulor på sin häst. Jag har mer än dubbelt så långt till vår klinik som du och visst är det jobbigt att resa så mkt. Det bästa är ju om man kan hitta en hovis som kan komma hem också.

*KL*

Det kanske har frågats om det i tråden innan, men jag orkar inte leta igenom alla sidor.

Vet någon vart man kan hitta återförsäljare på happy hoof fodret?

Finns det skillnad på vad man rekommenderar för skor om hästen har rotation eller sänkning?

Jag vet inte riktigt vad du svarade på. Min fick skor efter ca 6 veckor. Då hade han stått inne hela tiden och skulle börja ev. promenera lite eller få komma i sjukhage.
På Strömsholm menar man stilla= sjukhage inte ngn promenad alls förrän rotationen har gått tillbaka. Läget mer stabilt. Då behövs inga beslag.

Inte heller egentligen när den får promeneras, då kan man sätta på boots den korta stunden. När den sen ska börja motionera- skor på- om det behövs.

Med den metoden verkar återfall vara minimerad.

min fråga till alla här. Ser era hästars fötter ut som friska- rät vinkel från kronranden? Att den är raspad rätt o inte bara nere i tån.

Senast ändrad:

På Strömsholm menar man stilla= sjukhage inte ngn promenad alls förrän rotationen har gått tillbaka. Läget mer stabilt. Då behövs inga beslag.

Inte heller egentligen när den får promeneras, då kan man sätta på boots den korta stunden. När den sen ska börja motionera- skor på- om det behövs.

Med den metoden verkar återfall vara minimerad.

min fråga till alla här. Ser era hästars fötter ut som friska- rät vinkel från kronranden? Att den är raspad rätt o inte bara nere i tån.

Jag är inte med på hur du menar.
Vad menar du med gått tillbaka? Att den har stannat av eller att hovbenet har gått tillbaka helt? Kan det gå tillbaka helt innan en ny hov har vuxit ner? Det verkar nästan så i och för sig. Jag är ju rädd att min ponny är i alla fall delvis IR. Hon måste i så fall röra på sig för att få ner insulinet. Jag har gått promenader med henne sedan ngn månad tillbaka dvs from fyra mån efter fånganfallet.

Rät vinkel från kronranden ? Hur menar du?

Fattar nog lite långsamt idag. Det har varit för stressigt på jobbet.

kl

Antar att det är här jag ska skriva :)

Nu är det snart sommar och allt underbart vad det innebär förutom min värsta rädsla som kommer krypande varje år denna tid.
Min gamla tant (23) fick för ca 5 sommrar sedan sitt första fånganfall. Det var relativt lindrigt och hon tillfrisknade i en takt som jag bör vara mycket tacksam för.
Efter detta har vi varje sommar endast låtit henne gå på bete 3 h om dagen och resterande måltider ätit hö, och i mitten av Juli helt tagit henne av bete.
Hon är hur som helst rätt nöjd med detta, hon älskar sommaren och självklart GRÄSET, hon har ju ingen aning om att det kan göra henne sjuk =/ Är glad för det lilla hon får leka och beta i beteshagen :)
Detta har funkat bra i dessa år, hon har aldrig visat tendes till fång igen, hon kan äta kraftfoder under vintern (inte mycket får hon men dock lite kraftfoder för att hålla hullet bra)
Frågan är eg, iår är hon lite småtjock =/ f(örsöker banta lite nu, självklart håller jag på att vänja vid gräs, några minuter om dagen..sen lite till..o lite till.. och till slut som sagt 3-4 h om dagen.) Hur ska jag göra nu när hon är lite "mullig" till skillnad från tidigare år? Jag är livrädd för ett till fånganfall spec i den åldern hon är!
Funderar också på back on track, nu i fångtider, bra eller dligt? tänkte då benen ska kylas om fång misstänks? tänk om jag sätter på henne back on tracken en kväll utan at märka något alls också kanske de förvärrar ett så litet fånganfall att jag inte kunnat märka? Hon har dessa då hon som sagt är gammal o svullnar lite i bakben på natten ..
Vilket svammel.
Bara min oro som ventilerar sig.

Knapp

Jag pratade precis med en bonde, som jag ev ska köpa hö av.

Timotejhö, ska väl vara bra va? Fast blir det för ensidigt om det är enbart timotej i det?

Jag frågade om han hade analys på det och han sa bara ja, det är 31 gram och 9,1!!!

Vad menar han med detta tror ni? Jag är tyvärr inte kunnig på höanalyser alls, men vad menas med detta?

Halt fortfarande, och jag undrar om hon inte haltar mer faktiskt. Ser även ut som om hon försöker avlasta hf när hon står. Tycker att hon även är svullen upp över kotan. Låter som hovböld? Men vad sjutton gör man? Distriktarna här är inte mycket att ringa ut, kliniken är öppen två dagar i veckan, och jag har ännu inte hittat någon hovslagare som kan komma snabbt. Försöker i nuläget få kontakt med de hovslagare som jag brukar åka till, för att se om jag kan komma dit så fort som möjligt, men mobiltelefonen fungerar som vanligt inte (avstängd?) så jag har skickat SMS att hon ska ringa mig. Hoppas hon gör det snabbt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka