Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Vad jobbigt! Finns det inte någon annan klinik du kan åka till? Det verkar jättejobbigt med en som inte är öppen hela veckan. Jag har förstått det som att fånghästar har lättare att få hovbölder eftersom den skadade lamellvävnaden är mer "ihålig". Jag hoppas du får tag i ngn som kan hjälpa dig.

Timotej är ett av de gräsen som är bäst för fånghästar då det inte lagrar så mkt fruktan. Men det verkar vara lite tokiga värden för en fånghäst. Jag antar att det är 31 gram smb protein och 9 MJ.

Att linjen från kronrand till nederkant är rak- inte sned från fångranden.

Min ponny har fångränder den på ena hoven mer tydlig än den andra. I och med det så blir det väl inte en helt rät linje om det är så du menar?
Jag förstår nog fortfarande inte :confused: skulle behöva gå en hovkurs där man får se allt i verkligheten, känner mig totalt trögfattad!

Men hon har inte en konkav hovvägg på ngt sätt som en del verkar ha. Det enda konstiga är nog att den är lite annorlunda just vid fångranden.

Sitter och väntar på att min hovslagare ska ringa. Hon sms:ade tillbaks att hon skulle ringa om några timmar eftersom hon var iväg. Hoppas jag hör av henne! Det börjar mer och mer luta åt hovböld, tycker jag. Har aldrig haft någon häst med det förut, men symtomen stämmer in. Hon är halt hf (rättså rejält, och detta är en smärttålig häst...), är svullen från hoven och upp över kotan samt har puls i det benet endast. Tänk nu om hovslagaren kunde gå med på att komma hit upp, så jag slipper transportera häststackaren!

Jag antar att det är 31 gram smb protein och 9 MJ.

Det tror jag också att det ska betyda, och värdena är ju tyvärr helfel som du säger. Alldeles för mycket energi och alldeles för lite protein. Hästen kommer inte att kunna äta mycket av höet alls innan energimängden blir för hög, och får då i sig väldigt lite protein.

Har som jag skrev tidigare i tråden köpt en säck ultimate balacer. Är det någon som provat? Skulle vilja veta om den är värd pengarna. Jag har bara gett några dagar så det är svårt att se redan

Hovslagaren trodde också hovböld, och vi ska åka ner dit idag. Förhoppningsvis har hon en så sen tid som möjligt, så det blir lättare att smita ifrån jobbet... Jag fick rådet att lägga ett våtvärmande bandage, så vid 22-tiden igår var jag ute i stallet och fixade ett väldans snyggt omslag :D. Blöt bomull innerst och så en bit juteväv runt hoven som jag silvertejpade fast. Får se om det sitter kvar nu på morgonen. Belle var och undersökte det med tänderna när hon fått det, men gav upp rätt fort. Det satt nog trots att rätt bra... Men, men säg det som Belle inte lyckas med om hon bara får lite tid på sig!

Uppdaterar när jag varit iväg och vet mer!

Spång?:idea:

Min herre har straightbar ringskor med sula, silicon pga strålbenshälta hf.
De har en tjockare spång än "vanliga" ringskor.

Det tror jag också att det ska betyda, och värdena är ju tyvärr helfel som du säger. Alldeles för mycket energi och alldeles för lite protein. Hästen kommer inte att kunna äta mycket av höet alls innan energimängden blir för hög, och får då i sig väldigt lite protein.

Åh va typiskt:( Jag hoppades i min enfald att timotej kanske inte var så energirikt. Men vad är egentligen optimala värden?

Imorse ringde jag till kliniken, för att få tid till röntgen. Fick en tid redan på fredag! Nu kommer jag vara supernervös resten av veckan...

Ngn som vet var man köpa easyboots eller ngt liknande boots som man kan sätta på och av,känner bara till easyboots.TPF

Ja, hon hörde av sig men, nej, vi blev tvungna att köra dit. Väl där var det hovslagar-sambon som tog emot oss och började undersöka. Och visst sjutton hade hon en hovböld, i tån. När han började skära rent såg man först lite, lite blod som sipprade fram och sedan hittade han resten och skar rent och dränerade. Hon fick gipsbandage, och vi ska dit (suck!) om en vecka igen för att antingen byta eller slå på sko igen beroende på hur det ser ut. När hon gick från transporten gick det i ultrarapid och hon ville verkligen inte använda benet. När vi skulle åka hem var det fortfarande en häst som haltade mycket, men som absolut tyckte att det gick bra att gå på benet :)! Hovslagaren menade på att vi bör se henne röra sig riktigt mycket redan i morgon. Det här sista dygnet har hon verkligen inte varit glad, men det är först nu som hon blivit riktigt dålig också. Hon haltade ju i några dagar, men då var hon ändå helt okej i boxen.

Cloetta var med och blev verkad hon också. De "sjunkna" strålarna berodde på dubbelsula, alltså var det inte strålarna som sjunkit utan sulan som blivit tjockare! Hon rör sig riktigt, riktigt bra hon också, och småtravar gärna självmant när man leder henne nu.

Var på röntgen med Julie i dag då hon är lite knackig fortf.Visade ingen försämring på v fram,(har 4 graders rotation),en liten aning förändring på h fram,men det var det lilla.Anledningen till att hon går lite illa beror på att sulan är mkt tunn,så nu blir det easyboots på framfötterna.Hon skall även få gå ut i större hage,de rådde mej till att ta på henne en betesreducerare tills gräset tonat ner sig.Men jag släpper henne i en hage med knappt ngt grönt t.v,får bli "munkorg" endå.Längre fram då gräset "gulnat" är planen att hon ska kunna gå med min ridhäst.Känns bra med denna prognos,bara hoppas att det inte blir ngt återfall i framtiden.

Så skönt att det var en hovböld och inte ett fångåterfall!
Har för mig att när mitt sto fick hovböld så blev hon snabbt bra efter att vi skurit sönder den. Hon stod runt 2 veckor på boxvila och hade gipsad hov. Jag fick byta flex-linda varje dag.
Härligt att shettisen blir bättre också! :laugh:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka