Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

En liten uppdatering på Oskar då.

Åkte in akut igen eftersom han är MKT sämre, går riktigt illa, vänder illa.
Hög puls/förstärkt.
Bråkade som f-n med veterinären som tyckte att han var mkt bättre, jag grinade massor för jag kan inte för mitt liv förstå hur hon kunde bedöma honom som mkt bättre när jag tydligt kan se och vet att han är sämre.
Jag tycker inte han funkat alls på <metacam vilket jag också sa till vet, ändå vägrade hon ge mig ngt annat.

Enligt henne är han så bra så han kan stå utan medicin och även utöka hagen:eek:

Har begärt ut hans röntgenbilder + journalerna och bytt veterinär.
Just nu ger jag honom på den nya veterinärens inrådan fenylbutazon igen för det blev han ju iaf bättre på.
Fortfarande boxvila.

Tycker att det låter bra att du bytt veterinär! Det som jag nog uppskattar allra mest med min veterinär är att hon lyssnar väldigt mycket på vad man berättar om hur hästen mår, och att hon gärna tar emot förslag.

Om han är så dålig som du säger ska han ju verkligen inte vara utan medicin, och inte heller röra på sig alls...:crazy: Konstiga råd du fick :mad:!

Förresten, har du gjort några ändringar i kost eller dylikt? Har du provat att blötlägga höet 2 x 15 min? Jag är mer och mer övertygad om att det hjälpt min shettis! Visst, det kanske var väldigt bra för henne att få av skorna, men bulorna över ögonen kan ju knappast ha försvunnit av det... Om du inte provat, så gör det! Det står någonstans att det kan ta upp till två veckor innan man ser resultat, så ge inte upp med en gång om det inte fungerar genast. Jag tror dessutom att Happy Hoof har gjort henne bra i magen. Har aldrig sett henne så bra nämligen!

KL

Kan man ge ca 3-4 maskrosor eller mer som "skrammel i krubban" till en shettis med pågående fång, eller finns det något dåligt i det? Jättetacksam för svar :)

Vårt extremt fångkänsliga sto som haft ett anfall nyss gick lite på ridbanan. Den var full av maskrosor vilka hon åt. Ingen reaktion så det borde inte hända något, tycker jag.

Vårt extremt fångkänsliga sto som haft ett anfall nyss gick lite på ridbanan. Den var full av maskrosor vilka hon åt. Ingen reaktion så det borde inte hända något, tycker jag.

Tack för svar :) Då den stora pållen fortfarande får krafftfoder måste jag ju ge lite skrammel till den lilla, och maskrosor växer här i mängder så det vore perfekt :) Plus att hon ÄLSKAR maskrosor :)

Jag googlade lite och några få avråder. En del rekommenderar maskros som kur vid fång. Våra älskar också maskrosor och söker konsekvent upp dem. Eftersom stoet är fruktansvärt känsligt och knappt tål någonting tror jag att man kan se henne som en värdig representant för fånghästar och hade det funnits något i som varit skadligt hade garanterat förbättringen inte fortskridit vilket den gjort.

Jag googlade lite och några få avråder. En del rekommenderar maskros som kur vid fång. Våra älskar också maskrosor och söker konsekvent upp dem. Eftersom stoet är fruktansvärt känsligt och knappt tål någonting tror jag att man kan se henne som en värdig representant för fånghästar och hade det funnits något i som varit skadligt hade garanterat förbättringen inte fortskridit vilket den gjort.

Kan ju vara värt att testa.. Om man ger 2-3 st 2 ggr om dagen så kan hon iaf inte dö av det tycker man! Har en vän som spolar benen 20 min om dagen på sin fångponny, vet du vad det skulle kunna göra för nytta? Förlåt att jag är frågvis men detta är sista frågan :P

Att spola benen ger bland annat smärtlindring. Åtminstone i början av ett anfall kan man tydligen stoppa anfallet om man är tillräckligt ambitiös. Jag gjorde nog det denna gången. Anfallet kom av sig liksom. Han hade jätteont och efter att jag spolat hovar och ben i cirka tio minuter ställde han sig och åt på ett avslappnat sätt. När vet kom tyckte hon att det var perfekt. Spolning av ben tror jag mycket på.

Att spola benen ger bland annat smärtlindring. Åtminstone i början av ett anfall kan man tydligen stoppa anfallet om man är tillräckligt ambitiös. Jag gjorde nog det denna gången. Anfallet kom av sig liksom. Han hade jätteont och efter att jag spolat hovar och ben i cirka tio minuter ställde han sig och åt på ett avslappnat sätt. När vet kom tyckte hon att det var perfekt. Spolning av ben tror jag mycket på.

Tack så hemskt mkt för svar! :bow:
/Johanna som i denna stund redan är halvvägs till vattenslangen med pållan!

Blodkärlen drar ihop sig o kan förhindra ytterligare "gifter" att komma ner i fossingarna.
Vet man om den har ätit ngt olämpligt är paraffinolja alltid bra att ha hemma.

Yepp, tack, jag var ute efter det också men tappade det i min allmänna iver att prisa spolning med kallvatten.

Jag skulle nog avråda från att ge maskrosor till en häst med pågående anfall, efter vad jag läst. Om jag inte minns fel så innehåller maskrosor ganska mkt fruktan.:crazy:

Lusern är det ju många som ger som krubbskrammel. Solrosfrön tror jag också är ganska "säkert". Jag har haft aspbarkspellets innan men ger nu lusern till min häst.

Läste det någonstans också. Å andra sidan är det ännu fler som rekommenderar det. Blir inte riktigt klok på detta ibland. Våra har dock bara verkat må bra av maskrosor.

Lucernpellets använde jag sist när jag lastade, för det är det enda "godis" som jag litar helt och fullt på att min haflinger tål!

Fast min fånghäst mådde absolut bäst på maskrosbete o blev heller inte tjock.
Nu var det 2 o 3-e året efter fånget.

Jag orkar inte leta efter fruktaninnehåll just nu men har läst om det på flera ställen. Citerar HH istället vilket jag hoppas är OK för henne genom att jag snabbsökte på forumet:

"En del växter, t ex maskrosor innehåller ca 3 ggr så mkt lättlösliga sockerarter inklusive fruktaner som gräset vid sidan om. Att tänka på för fångbenägna hästar."

Sen vet vi ju alla att man inte kan veta säkert varför den egna hästen får fång. Men att ge maskrosor till en häst med pågående anfall skulle jag iaf inte rekommendera som sagt. Om man nu måste välja så är det väl bättre att ge en liten näve gräs, men jag skulle alltså satsa på något mer "säkert".

KL

Mätte min häst med viktmåttbandet nu ikväll och, jisses, vad hon gått ner i vikt :eek:! Ca 500 kg väger hon nu, enligt måttbandet, och det kan väl nästan sägas vara normalvikt för en haflinger på ca 145 cm i mankhöjd?

Härligt! Har hon gått ner många kg alltså?

Jag fick spänna in täcketgjorden 2 dm när jag åkte till veterinären med min häst, han har också gått ner några kg :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka