Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Är det någon av era fångisar som avlastar trakten istället för tån och är öm och varm i ballarna. Jag trodde att det var tån de avlastar men jag kan alldeles för lite om fång för att veta om det är vanligt.

Skall bara tillägga en sak i fång debatten som är fakta:
För inte så lange sedan trodde man att det var proteinerna i gräset som kunde orsaka fång. Fång är en sjukdom, som drabbar hästar framförallt på varen, en period då gräset har gödslats, växer som det knakar och innehäller många proteiner. Det var nästan en självklarhet att skylla på proteinerna, men det har visat sig att det är en kolhydrat som är orsaken.

Hur har man kommit fram till det? Den australiska proffessorn Christopher Pollit vid universitet i Queensland gav hästar 7,5 gram fruktan per kilo kroppsvikt, och inom 48 timmar hade alla hästar fång. Därefter har man forskat mer i detta ämne och man har löst manga mysterier kring ämnet fång. Det har visats att fång knappast har att göra med proteiner, utan med socker, och då framför allt fruktan.

Detta finns att läsa på nätet: www.lillhagna.com kram Tess

Tänkte att jag skulle lägga upp lite hovbilder, om någon är intresserad. De är URKASSA - tagna i boxen på spånbädd, men ni får hålla till godo ändå:p!

Cloetta verkades igår, och Belle verkades och skoddes om för fyra veckor sedan:

P5060011.jpg
Det här är Cloettas hf.

DivRings.jpg

Håller man inte efter trakterna extra mycket efter fång så blir en brant obalanserad hov resultatet. Denna bild visar tydligt hur mycket mer trakten växer efter ett fånganfall.
Det förvärrar lätt läget om det inte hålls efter då hoven och så hovbenet pekar brantare nedåt fram och ger extra belasning på lamellerna och sulan i framdelen av hoven.

bild lånad från http://www.balancedequinenutrition.com/IRArticle.html

Senast ändrad:

Jag förstår hur du tänker, men undrar om det inte finns risk för att hon ska må sämre av det sen?

Min fick fån i höstas och då var det många som avrådde mig från att röntga, för att han ändå såg pig gut och om det skulle finnas någon rotation eller sänkning, så skulle jag ändå se det på fångranden och märka det på honom etc.

Så på inrådan från ett antal hovisar och en vet. började jag lätt att promenera och hade preci börjat på att rida liiite igen när han började bli halt (först på hb) och sen successivt blev sämre och sämre och det visade sig att han hade fång igen och dessutom kraftig hovbensrotation på ALLA fyra!!! Vet. hade aldrig sett något liknande. Så härefter röntgar jag hellre en gång för mycket än en gång för lite.

Därefter har man forskat mer i detta ämne och man har löst manga mysterier kring ämnet fång.

Trots att det finns mycket forskning om fång så har de inte precis lyckats lösa hela gåtan än. Det är nog fortfarande så att det är en bra bit kvar tills forskarna lyckas lägga ihop pusslet så pass bra att de vet hur och vad som utlöser ett fånganfall. Många av de forskningsrapporter jag har läst slutar just med att detta måste utforskas vidare. Men de kommer förhoppningsvis en liten bit närmare lösningen för varje gång.

Har du provat en s.k betesreducerare på din häst?,vad tyckte hästen om den?.Orolig,lugn,började att äta?.

Är det någon av era fångisar som avlastar trakten istället för tån och är öm och varm i ballarna. Jag trodde att det var tån de avlastar men jag kan alldeles för lite om fång för att veta om det är vanligt.

Jo jag har läst en del om det eftersom jag tyckte att min egen häst började dippa ner tån en del trots att skorna avlastade tån och stöttade upp trakten. Att de försöker stå mer på tån är för att senan drar i hovbenet vilket gör ont. Det går att läsa om det hos Pollitt och det finns bl a material publicerat av en engelsk veterinär/hovslagare som arbetar på "fångklinik". Man använder sig där framgångsrikt av frogsupports el liknande(frigolitplattor som stöd under stråle och/eller trakt). Jag läste även om fall där man gått in och opererat. Jag har ingen aning om hur vanligt operation är och jag kan inte idag såga om jag läste om just det hos Pollitt el hos den engelske veterinären. I det jag läste förstod jag det som att det fanns allvarligare fall än de "vanliga" där hästarna ju gräver ner tån i underlaget. Som du märker är jag inte jättebra på att förklara det här och det var några månader sedan jag läste om det. Men titta i Pollitts rapport https://rirdc.infoservices.com.au/downloads/08-062.pdf som beskriver det bättre.

Men det är inte bara så att din häst försöker gräva ner tån i underlaget? Det är tillräckligt med mjukt strö?

Har du provat en s.k betesreducerare på din häst?,vad tyckte hästen om den?.Orolig,lugn,började att äta?.

Jag har köpt en till min ponny. Den är otroligt effektivt nästan lite för bra så jag har klippt upp hålen lite. Jag hade tyckt det var mer lagom om hon fick i sig några strån än nästan inget alls. Men hon tycker nog att det är något så när OK. det var en gång när det kom en massa insekter som hon blev stressad. Men jag vågar inte lämna henne ur sikte ngn längre stund. Jag är rädd att hon lyckas ta den av sig. Sedan vill jag inte släppa henne i för stor hage heller. det väntar jag lite med.

Jag inköpte en åt min gubbe också. Första gången lyckades han få av sig den. När jag satte på den för några veckor sedan försökte han olyckligt få i sig något. När det misslyckades stod han i tre timmar och såg ut som "hjälp mig att dö".

Detta får mig att åka i skytteltrafik till stallet för att släppa in och ut och minimera timmarna. Dessutom har jag skav i ändan av allt ridande och släpande på häst i grimskaft. Han måste ju få röra på sig också när han står mer i box.

Jag har köpt en till min ponny. Den är otroligt effektivt nästan lite för bra så jag har klippt upp hålen lite. Jag hade tyckt det var mer lagom om hon fick i sig några strån än nästan inget alls. Men hon tycker nog att det är något så när OK. det var en gång när det kom en massa insekter som hon blev stressad. Men jag vågar inte lämna henne ur sikte ngn längre stund. Jag är rädd att hon lyckas ta den av sig. Sedan vill jag inte släppa henne i för stor hage heller. det väntar jag lite med.

Och min häst är väldigt effektiv med sin betesbegränsare. :) Jag har funderat på om jag kan göra hålet aningens mindre istället. Hon har inga problem med den alls utan hon plattar ner gräset mot marken och sedan drar hon munkorgen "mothårs" mot gräset så att det åker in, även långt gräs. Allt går snabbt också. Jag är fortfarande jätterädd för ett återfall så det blir bara 20 min/dag men ändå.

Apropå maskrosor, så kanske det är som med gräset, att det är olika mängd fruktan beroende på tex nattemperatur, soligt etc?

Skrammel i hinken löser jag med mineralpellets tillsammans med lite kortklippt hö plus foderjäst och Evit/selen - hon njuter lika bra av det som hon gjorde tidigare av krafftpelletsen...

kl

Vågar man avmaska sin fångponny?:crazy:
Hur stor risk kan det vara att något händer?

Han har nollat flera år på träckprovet men nu kommer jag
säkerligen behöva avmaska. Blir ju lite orolig..

Min har inte kommit på det än. Jag ska nog inte göra dem ännu större. Men det finns inte så mkt gräs där hon går och inte mer än max 2 X 1timme per dag. Sedan får hon äta lite utan den också ca 10min på högt gräs. Sedan vågar jag inte mer just nu.
Jag tror ju att hon är IR, i alla fall lite och har läst att de ej ska gå på bete alls föränn de bantats och fått ner insulinet.

Jag tror ju att hon är IR, i alla fall lite och har läst att de ej ska gå på bete alls föränn de bantats och fått ner insulinet.

Ibland är det bättre att släppa hästen på lite längre, mer bete än att ha den i en hage där lite kort gräs kommer upp hela tiden. Det korta nya gräset innehåller mer koncentrerat socker än det längre uppväxta gräset. Kan vara värt att tänka på när man försöker hålla en IR-häst "borta från bete"!

Bästa alternativet om man inte har en totalt gräsfri hage är betesreducerare och begränsa tiden ute, tyckte OW när jag var på Ultuna sist.

/Lewina

Ja precis, det jag är rädd för också.
Men blir hon minsta halt eller oren så kollar jag upp den på en gång.
(Jag är ute hos henne 2-3 gånger om dagen fortfarande, och sköljer fortfarande alla ben och hovar med kallt vatten en bra stund 2 gånger om dagen. )
Och har alltid gjort, under 7 år som jag haft henne har jag aldrig, peppar peppar, behövt åka iväg med henne till vet eller klinik. Varit halt två gånger pga en spark och en hovböld.
Två gånger har vet kommit ut och det varit när det varit fång.(första för 5 år sen och andra den 22 april i år)
Och raspning och vaccinationer och sånt såklart :)
Jag vet vad som utlöste att hon fick fång så jag kan förhindra det om man säger så.
Jag vet problemet och därför så mycket lättare för mig att se till så hon inte får det igen.
Men ska höra med min hosvlagare också.

För även om du hade röntgat din häst första gången så hade det inte förhindrat hennes andra anfall? Eller jo du hade ju varit mycket försiktigare och fått andra behandlingar i och för sig..

Och dessutom. min ponny har alltid varit hög i sina hovar, växer liksom mer uppåt, även när jag fick hem henne och då hade hon aldrig haft fång.
Ser nu att "fång hovar" liknar hennes fast hon alltid varit så. :confused:
men inte exakt lika dan men mer platå hovar än plana.

Jag har avmaskat min fångis för några dagar sen. Veterinären tyckte inte det va nån risk med det. Hon har inte visat nån fångsymtom än. Rådgör med vet om du är osäker. Min hade fång i början av april senast.

*KL* Jag slipper inte fång den här sommaren heller, kände litelite puls i ett ben på mitt sto igår och i morse när jag kom till stallet så hade hon puls i alla fyra. Bara ringa ut veterinären...

Våran valack hade fång förra sommaren och i vintras, han har klarat sig bra *peppar peppar* Men han har ju sin munkorg han går med.

Just nu sitter jag och är förbannad på denna lömska sjukdom!

Jag har gjort vad jag kunnat för att det inte skulle bli fång (vilket jag inte är 100% säker på att det är men efter fångskoningen beter han sig mer och mer som att det skulle vara fång iallafall).

Han har inte gått på gräs, inte fått något kraftfoder och inte bytt hö på hela vintern. Han är inte heller särskilt överviktig. Vi hade precis börjat köra honom igen.

Det känns för jävligt, för att inte tala om hur tråkigt det är för hästen. Han har givetvis ont eftersom han haltar ordentligt men humöret är precis som vanligt.

Ringde vet som skrev ut butta så det är bara att köra nästa kur igen...

Jag hoppas hoppas hoppas att ägarens hovslagare som kommer ut idag säger att det inte är fång utan en böld!

Man blir ju lite nojjig av allt man läser som kan ge fång:crazy: Men va skönt att det inte var några problem för dig! Jag får höra med vet jag oxå innan!

Ingen böld hittad, men fångskon är omlagd och fylld med silikon så vi får hoppas att han tycker att det blir skönare.

Så länge vi inte hittar något annat så får vi behandla som att det är fång antar jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar