Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Det var ju tur att hästen blev bra så snabbt!
Men egentligen så undrar jag hur pass klokt det är att sätta en fånghäst på svältkost. Om fånganfallet har utlösts av rubbningar i tarmfloran är det väl inte så bra att inte stoppa ngt i den?

Med svältkost menar jag att ge lite mindre giva av magert hö :). Svältkost är för att rensa ur hela systemet så att säga. En del ger även parafinolja.. Många gånger räcker faktiskt detta för att häva fången.

Tack för allt stöd och alla råd.

Igår släcktes en stjärna, Oskar blev akut sämre, kunde inte gå alls.
Han togs bort 11.45, med munnen full av gräs och med kel från sin familj

R.I.P Oskar 1998-06-30 - 2009-05-22

Med svältkost menar jag att ge lite mindre giva av magert hö :). Svältkost är för att rensa ur hela systemet så att säga. En del ger även parafinolja.. Många gånger räcker faktiskt detta för att häva fången.[/QUOTE]

Har du lust att utveckla detta?

En del veterinärer ger hästen paraffinolja, det är för att täppa till porerna i tarmen så att gifterna inte tas upp av kroppen. Om det nu var det du undrade över :).

Tack för allt stöd och alla råd.

Igår släcktes en stjärna, Oskar blev akut sämre, kunde inte gå alls.
Han togs bort 11.45, med munnen full av gräs och med kel från sin familj

R.I.P Oskar 1998-06-30 - 2009-05-22

Beklagar verkligen. Jag fick själv ta bort min cushing/fång ponny i slutet på april. Hon fick med ett kraftigt fånganfall så hon var varm upp på benen. Oskar och min Prudence har det bra uppe i himlen nu och slipper lida. Många styrkekramar till dig. Jag vet vad du går igenom just nu. Vi hästägare som är kvar här på jorden lider mer av saknaden av våra älskade hästar.

Vad händer om man släpper sin fångponny för tidigt i en stor hage? Min fångis har gått i sjukhage i snart en månad och är otroligt pigg nu.

Vad händer om man släpper sin fångponny för tidigt i en stor hage? Min fångis har gått i sjukhage i snart en månad och är otroligt pigg nu.

Jag tror att risken att den får ytterligare ett fånganfall är ganska stor. Jag tänker i alla fall inte släppa min på gräs denna sommaren. Men det är vad jag tror. Det beror antagligen på varför den fick fång.

Jag tänker inte heller släppa min på bete i sommar. Det jag menade var hennes vanliga hage med sina kompisar.

Det beror väl lite på. Om det finns gräs så är det ju risk för fånganfall, men det kan också vara storleken i sig själv som är problem. Mina håller nog inte för särskilt mycket bus ännu, men det är ju beroende på hur allvarligt fånget har varit, skulle jag tro.

Jag tänker nog ungefär likadant. Min går kvar i en egen liten hage inuti den minsta hagen vi har. Jag stänger in de andra i denna hage när hon är i sin minihage så hon inte ska känna sig ensam. Ibland har hennes kompis varit hos henne inne i minhagen. Men han står inte ut där så länge.

I den större av dessa mindre hagar (hoppas ngn fattar vad jag menar) finns det en hel del gräs och dessutom kan de springa ganska mkt i den. Jag tror jag väntar ett tag med att låta henne gå i denna hage, ngn månad kanske. Men då med betesreduceraren på. Jag tycker att hon har hämtat sig så pass bra så jag vågar inte riskera ngt. Det hade varit hemskt att börja om från början igen.

Men målet är att hon till nästa sommar ska ha bantat ännu mer och att hon då ska kunna gå i vår stora vinterhage tillsammans med sin ponnykompis. I den finns det några små naturbetesängar, en stor damm och lite annat men inget odlat gräs. Hon kanske inte kan gå där dygnet runt men på dagarna i alla fall. Någon betesvall med massor av gräs behöver hon inte utsättas för.

kl.
uppdatering med min fånghäst...

Nu har jag vant in hästen så han får gå i hela vinterhagen. Det finns en del strån med gräs i den, men det verkar gå ganska bra, trots allt. Igår och idag har han inte mer puls än vad andra hästen har, dvs svag-normal-puls som jag får LETA efter.
Han kommer galopperande när jag ropar på honom :) .
Jag hoppas verkligen att det fortsätter gå så här bra *peppar peppar*

På onsdag kommer hovis och slås på skor, sen ska jag börja skritta med honom (enl veterinärens råd).

kl.
En häst som går bra utan några problem alls men som har en tydlig kännbar puls inte ökad men kännbar vad är der ett tecken på? hon har ahft fång alltså, gått på "butta" men den försvann inte då heller, och nu när hon har gått ifrån "buttan" så hae det inte blivit värre? funderar på att försöka få ut vet?

Den ena, russet har haft fång otaliga ggr, nu vet jag faktiskt inte anledning på henne. Min D-poony harhaft tidigare och min lilla shettis fick för första gången nu, dom sist nämda är antagligen väldigt fint och kraftigt hö + det lilla gräs som var i hagen men sen kom det en ordentlig nattfrost då var det kört :( båda har tyvärr fettdepåer :crazy:

D-ponnyn svarade snabbt som vanligt och är helt normal igen börjar få gå ut på större hage nu, dock utan gräs, ska nog få gå ut på avbetad mindre hage med betesbegränsare vissa perioder, funderar även på att börja skritta henne igen.

Shettis fick som sagt för första gången nu, hon är 13. Hon blev snabbt "ögon" smärtfri, hoppas du fattar vad jag menar, men den kännbara pulsen är kvar har doc´k varit utan "butta" i 2dagar nu men går lika bra men pulsen har inte blivit snabbare eller mera kännbar än vad den var under behandling, hon gör mig lite confused :confused: funderar på att be vet komma och kolla på henne eller åka dit.

Det är där jag står nu, hur går det för dina stackare då?

Jag har en russ valack som är 15 år han har aldrig haft fång och har gått på gräs varje år. Igår när jag var i stallet så upptäckte jag att hans nacke hade svullnat samt att den var stenhård sk "fångnacke".. Jag red ut honom en sväng i skogen och han var lika pigg o glad som vanligt. Han har blivit väldigt tjock i år vet inte varför..

Vad skulle ni göra ?
Jag har funderingar på att begränsa hagen så att han bara kan gå i skog där det bara växer lite gräs, men frågan är om det blir för stora rubbningar då om man går över så tvärt..
El ska jag köpa en greenguard och låta honom gå kvar?
Jag vet inte vad som är bäst då jag aldrig har haft en fång häst..

Jag har en russ valack som är 15 år han har aldrig haft fång och har gått på gräs varje år. Igår när jag var i stallet så upptäckte jag att hans nacke hade svullnat samt att den var stenhård sk "fångnacke".. Jag red ut honom en sväng i skogen och han var lika pigg o glad som vanligt. Han har blivit väldigt tjock i år vet inte varför..

Vad skulle ni göra ?
Jag har funderingar på att begränsa hagen så att han bara kan gå i skog där det bara växer lite gräs, men frågan är om det blir för stora rubbningar då om man går över så tvärt..
El ska jag köpa en greenguard och låta honom gå kvar?
Jag vet inte vad som är bäst då jag aldrig har haft en fång häst..

Jag hade tagit bort ponnyn från gräs eller i alla fall minskat tillgången på gräs betydligt speciellt om hästen är tjock. Fång är en fruktansvärd sjukdom!! Att hästen är pigg och som vanligt betyder nog inte att den inte kan få ett fånganfall. Jag tror att det att den har fått en fångnacke bara är ett tecken på att den definitivt kan vara i riskzonen för att få ett fånganfall. sedan hade jag bantat hästen. När den blivit smal igen hade jag nog försökt låta den gå på bete igen.

Jag tror inte att det kan innebära ngn "farlig" förändring att minska från en vanlig beteshage till en mer skogshage med mindre bete. Men jag är inte helt säker. Det viktiga är nog att se till att den får tillräckligt med fiberrikt foder att äta. Tex låta den stå inne några timmar och äta hö, halm och eller lusern. Det beror ju på hur hagen ser ut. Men om det hade varit så pass mkt gräs att det är tillräckligt att äta undrar jag om jag hade vågat låta ponnyn gå där. Det beror kanske på hur pass fet den är osv. Nu har jag nog lite fångnoja och är mkt rädd för ett återfall hos min häst. Hon har en betesreducerare som är mkt effektiv så pass att jag har klippt upp hålen lite. men hon är inte ute i hagen när jag inte är hemma. Risken med en sådan måste vara att de kan lyckas få av sig den. Vi har en hel del stora träd i våra hagar och dessutom är de inte vana vid grimmor i hagarna så jag kan tänka mig att kompisarna tuggar på den (kanske). Om den lossnar kan det ju bli helt galet. Annars tycker jag att det är OK med en betesreducerare, har inte tyckt det innan. Jag köpte min på City Gross för 150 kr. Den verkar alltså funka bra.

KL

Kan ju uppdatera om min pålla. Nu har vi varit hos hovslagaren tre gånger på tre veckor...:crazy: För tre veckor sedan dränerades och gipsades hovbölden, i förra veckan var vi iväg och fick nytt gipsbandage och idag skoddes hon om som planerat. Hon är lite halt fortfarande. Hon har varit helt ohalt fram till i söndags. I söndags kväll hörde jag plötsligt ett "bankande" från stallet och hittade en häst med ett gips som var lite blött. Antagligen har hon stått och lekt med vattenbaljan på något sätt. Men bölden såg bra ut idag när vi var nere, och hovis trodde att det "bara" var en lokal inflammation i hoven pga att hon stått och bankat rejält med den. Hon är öm, men inte på något specifikt ställe. Hon får butta i några dagar, och får vila foten, och då trodde han inte att det skulle vara några problem sedan. Hon var faktiskt mer halt igår kväll, och jag ringde och frågade om råd, och redan mycket bättre idag.

Ja, det har jag ju till viss del. Men nu har det börjat ny självriskperiod på Belle, så 2800 kr måste jag betala ur egen ficka först innan jag får ersättning på henne igen.

Jag har precis lämnat in alla fångpapper till mitt försäkringsombud. Än så länge (peppar peppar ta i trä), så har inte kostnaderna rusat alltför mycket. DV som konstaterade fång + medicin =3500:-, röntgen 1500:-. Blir 5000:-. Självrisken ligger på 2500.- , och får inte betalt för medicinen (ca 1200:-). Då borde försäkringsbolaget ge tillbaka några hundralappar iaf, mer än välkommet kan jag lova.

Hur gör man med hovslagaren, står försäkringsbolaget för fångskoning också? -brukar ha min barfota-

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar