Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Det finns forskare som menar att vissa individer av framförallt naturrraserna bär på anlag för att utveckla insulinresistens. Risken för att dessa hästar får fång är betydligt större än hos andra.

Jag ska se om jag hittar ngn artikel som jag kan länka till om detta.

Men jag satt senast igår och läste en rapport från SLU om skillnader mellan hö, hösilage och ensilage och hur de påverkade tarminnehållet. Det visade sig ingen skillnad direkt på fodersorterna och inte heller i tarminnehållet. Deras slutsats var ju att det borde forskas mer kring betesrelaterad fång för det är den som är problemet för många. De tog upp olika teorier bland annat den om insulinet men alla eorier verkar ju inte fullständiga och slutgiltiga. De jämför hästar med råttor en del av forskarna bland annat???

Men jag tror ju också som du säger att raser so avlats för att klara sig på små mängder mat är de som löper störst risk. MEN de drabbas ju lika enkelt som andra raser. Det engelska fullblodet är den ras som löper minsk risk skrivs det. Alla andra raser får fång. men att ponnies och andra naturraser får det är ju för att ägaran fattar inte att de ska inte gå på vanligt vedertaget bete! Där är problemet ju. Det är inte hästarna som är problemet, vi ska bara lära oss hur de funkar så vi kan bättre om hur att släppa dem på bete.

Varför måste alla släppa hästar på bete varje sommar? Varför inte vinterbete? Jo för att vi ägare vill inte åka till stallet under sommaren utan vi tvngar ut våra hästar bland mygg och skit för att själva kunna lapa sol på playa del sol typ.... Haha, jag skojjar lite men så kan man faktsikt se på det.

Det finns forskare som menar att vissa individer av framförallt naturrraserna bär på anlag för att utveckla insulinresistens. Risken för att dessa hästar får fång är betydligt större än hos andra.

Jag ska se om jag hittar ngn artikel som jag kan länka till om detta.

Det låter som en ganska vettig orsak. Har även hört att många ponnyer och kallblod inte kan lagra socker i blodet som t.ex ett fullblod, halvblod kan.

kl

Måste ställa lite frågor som jag undrar över...

När anses ponnyn kunna gå ut i hage igen efter att stått inne?
Är det när hon kan gå helt okej igen och ingen puls?
Skillnaden på ett svårare och lättare fånganfall?
Kan en betesreducerare sättas på när man börjar släppa ut henne igen, har ingen hage helt utan gräs....
Måste man behandla hovarna eller får man kolla detta sen?

Har inte haft en ponny med fång under mina 20år som hästägare och har tyvärr inte läst på innan om detta så nu fick man lite panik att lära sig "allt".

Idag är det dag 2 och hon går ligger står som vanligt i sin vistelse i boxen men har samma puls kvar i ena fram och andra är den mkt mindre i.

De jämför hästar med råttor en del av forskarna bland annat???

Det finns mkt i kroppen som är ganska lika för olika slags djur och även människor. Om man är insatt i skillnaderna mellan de olika arterna, vilket jag inte är, så kan man säkert dra slutsatser/paralleller med andra arter. Många av de processer som sker i kroppen är i stort sett samma.

Här är en länk till det jag skrev om tidigare.
Vissa hästar har anlag för en minskad insulinkänslighet dvs de blir lättare insulinresistenta än andra individer. Detta är antagligen vanligast bland de reaser som kommer från klimat med lite växtlighet. Insulinresistenta hästar är i riskzonen för att få fång.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/7/2090S

För mig är det en självklarhet att hästar ska äta gräs på sommaren. Det är helt klart det bästa foder de kan få. Sedan kan kanske inte alla gå på ett kraftigt bete dygnet runt utan att motioneras. Mina ponnyer brukar gå i en naturbeteshage med inte alltför mkt gräs. De stora går på gräsvall. Men fånghästen får avstå i år.

Senast ändrad:

KL

Är det någon som har en länk till en svensk studie (SLU?) angående att blötlägga hö för att laka ur fruktan/stärkelse? Min veterinär tycker att det är toppen att jag gör det, och toppen att det kanske är det som hjälpt min shettis, men hon har aldrig hört talas om att detta skulle fungera och det skulle vara kul att skicka henne en artikel eller två. Jag har den från USA (Watts), och tänker skriva ut den, men någon här har pratat om en svensk studie också. Länk?

Jag undrar om man kan få ut stärkelsen genom blötläggning. Den är inte särskilt vattenlöslig. Jag har inte sett ngn svensk studie på detta men däremot några utländska. Men det finns inte så mkt stärkelse i hö i och för sig, bara i fröna om jag har förstått det rätt.

Fast menar jag fruktan då, för Watts säger att: "Sugar is soluble in
water, and at least the shorter chain fructan are soluble". I Watts-studien (http://www.safergrass.org/pdf/SoakReport.pdf) fick de ju bort ca 30% av fruktanet vid blötläggning 60 min i kallt vatten eller 30 min i varmt vatten.

I den artikeln står andra väldigt intressanta saker, som att:

"Hay that dries quickly will have more sugar than the same hay dried slowly. This is because cut forage will continue to respire and metabolize sugars until the moisture levels are below about 40%. The drought in 2002 created conditions that both caused more accumulation of sugars in the hay during growth, and the extreme low humidity created optimum conditions for maintaining the high sugar levels during hay drying in the field".

Det känns om om det är sådana somrar vi har haft på senare år. Förstaskörden har varit väldigt tidig och säkerligen torkat väldigt snabbt också.

Watts avslutar med att säga att: "Both sugar and potassium can be leached out of all types of hay in significant amounts by soaking for at least 60 minutes in clean, cold water, or 30 minutes in hot water, and draining.
The average reduction in sugar over 15 samples of a variety of hays was 31%. As the amount of sugars dissolved increased over time, this suggests that a longer soaking period may allow more even more sugar to be leached".

Ja, inte vet jag! Jag är av naturen en VÄLDIGT skeptisk människa, men Watts-artikeln är skriven på ett väldigt seriöst och vetenskapligt sätt, och resultaten är presenterade på ett sakligt vis. Min lilla pålle verkar må så mycket bättre sedan jag påbörjade detta, så vad ska man tro?

Varför ska du inte tro på det?
Den artikeln du har med tas upp i den långa fångrapporten skriven av Pollitt. Den som finns länkad på flera ställen här i forumet.

Det skulle väl kunna vara så att ditt hö innehåller en hel del socker som nu försvinner.

Tänkte på just skördetid när jag läste på lillhågnas hemsida om olika fruktanhalter vid olika väderlek.
Tänk om man kunde få höbönderna att skörda vid lägst risk?

En annan kuriös sak hörde jag på tv idag; att man inte skulle skörda vad det nu var för exotisk växt under fullmåne, för då gör månens dragningskraft att det är extra mycket fukt i växterna.
Oavsett det vetenskapligt belagda i det, så borde det väl ha betydelse för fruktanhalten när höet tas?

Apropå feta islandshästar tycker jag man ser väldigt många feta hästar av alla de slag... Sedan att islänningen har längre tarm kanske inte gör saken bättre.

kl

Håller på att sätta igång min fångis nu,men undrar lite om det här med puls.
Tar ju pulsen varje gång vi har varit ute och varje gång så har han ju mer eller mindre rätt bra med puls. Har man "överansträngt" då eller hur mkt puls är "normalt"?

Det är nog ingen som vet egentligen men samtidigt så behöver de ju röra på sig. Jag diskuterade detta med min veterinär för ett tag sedan. Hon menade att det kan vara så att de får puls när de har rört på sig men att det viktiga är att den går ner igen. Om den inte gör det så får man backa i planeringen och ta det lugnare. Min ponny får ibland lite puls när vi har gått på promenad men den försvinner ganska snabbt igen. Men hennes blir inte så kraftig.

Egentligen går det inte att svara på sådana frågor. Det tycker i alla fall inte jag. Det beror antagligen på hur pulsen har förändrats och en massa annat som jag inte kan tänka ut. Men om jag ska tro ngt och det är ju det vi gör hela tiden egentligen.:cry:

Jag tror att det kan få ta längre tid ngn timme i alla fall. jag brukar inte kolla pulsen hela tiden. Men om den blir mkt starkare alltså från ingenting till bultande typ ungefär så ska man nog vara försiktig.

Inget riktigt svar kanske tyvärr.

KL

Får fånghästar alltid s.k. fångränder? Hur lång tid tar det innan man kan se dem?
Syns det något under själva hoven efter ett fånganfall? Vid sulan, strålen?

KL

Hur är det med era hästars puls nu när det är varmt? Jag tycker att min häst kan få varmare ben och även lite puls t o f mitt på dagen. Man kan känna att ådrorna vid kotorna är mer ifyllda.

Jag är så himla orolig för henne. :crazy:

KL

Hur är det med era hästars puls nu när det är varmt? Jag tycker att min häst kan få varmare ben och även lite puls t o f mitt på dagen. Man kan känna att ådrorna vid kotorna är mer ifyllda.

Jag är så himla orolig för henne. :crazy:
Jag tycker att mina bensolskydd även skyddar mot värmen. Har dem på för att skydda den förstörda huden- fläckvist hårlöst sen hudnekrosen p g a solsensitiviteten av leverskadan. De vita benen.

Kan kanske vara ngt för hästägare med fångest.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar