Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Funderar...

Kan man se om hoven börjar bli dålig eller på vilket sätt blir hoven dålig när dom får fång???

Var ute och gick med min ponny för första dagen (5dagar sedan det hände), hon är väldigt mkt bättre, går med bjudning/vill framåt, ingen hög puls.
Kan man börja släppa ut henne med betesreducerare på dåligt bete någon timme varje dag?

ska man röntga om man inte har gjort det någon gång fast hon är så mkt bättre?

Hovbenet lossnar mer eller mindre från hovkapseln (den delen av hoven som syns). Detta leder ofta till att hovbenet ändrar läge och sjunker nedåt inuti hoven. Det är mkt viktigt att få stopp på detta och få hovbenet att gå tillbaka så mkt som möjligt. Om det inte stannar av kan hovbenet till sist tränga igenom sulan på hästen. Det är nog ganska ovanligt men är vad jag förstått det värsta scenariot. Detta syns inte utanpå föränn efter några (?) veckor. Man bör alltså låta de vara stilla i början. Jag hade inte släppt en häst som nyligen haft fång på gräs överhuvudtaget. Betesreducerare är jättebra men dels tycker jag det är svårt att veta hur mkt de äter och delas kan de få av sig den.

Om fånghästen plötsligt blir blockhalt på ett ben (eller bara mer halt på ett ben) skulle jag misstänka hovböld. De är inte alltid så lätta att hitta som de vanligtvis är, och enligt min erfarenhet tar det längre tid för dem att utvecklas om hästen står på smärtstillande. Hovböld är en rätt så vanlig komplikation efter fång.

Jag har en häst som haft mycket svår fång men är på bättringsvägen, han fick en böld i förra veckan på ena framhoven.
En av mina andra hästar som haft lindrigare fång (men med separation i lamellranden) stod med en jättestor böld i vardera bakhov som 4 veterinärer (den ena jag själv, två var kliniker) samt klinikhovslagare inte kunde hitta. Först rejält halt på ena bakbenet och så fort den bölden dök upp i kronranden och öppnades underifrån så blev hon dunderhalt på andra bakhoven där nästa böld satt. Hon reagerade inte på visitertång på någon av hovarna, hade inte ökad puls jämfört med de andra benen (lite fång samtidigt), lite lite feber (som också kan skyllas på smärta). Smärtstillande hjälpte inte överhuvudtaget på hältan.

Så ha hovböld i tankarna när du letar orsak till hältan. I och med att de avlastar benet som gör mest ont så överbelastas de andra som redan är ömma av fången, detta kan göra att fångsymtomen från övriga ben ökar.

Du skriver först att det var ganska mkt separation på båda fram och sedan att det inte var så stor skillnad. :confused:

Jag tycker alltså att det verkar som om du har satt igång hästen för snabbt. Det är naturligtvis svårt att veta när man inte sett hästen och inte själv är veterinär.

Nej skrev jag det?? :confused: Det var konstigt. Det jag menade i så fall var att röntgenbilderna visade ganska stor förändring, dvs separation, men att utanpå hovarna ganska fina ut; inga tydliga fångränder, ingen jätteskillnad i vinklarna osv.

Ja, det är hemskt svårt att veta vad man skall göra! :( Jag ledde honom för att jag trodde det kunde vara bra för honom - alltså för att påskynda läkningen.

Mycket intressant det du skrev! Skall tala med veterinären. Tänkte just på att han hade ju vitalinjen separationen för ett tag sen så det kan ju ha trängt upp grus i och med dem också som kanske ger sig tillkänna nu?

De står inte i fångställning av bölder*Sorry*

Du måste veta hur mkt HOVBENET har roterat eller/ och sänkt sig.
Det är därför som man röntgar.
en separation kan man se utan röntgen- efter ett tag.

Jag har haft problem med min häst där butta inte hjälpte henne när hon blev dålig i december. Hon svarade inte alls på buttan och eftersom hon inte egentligen visade några fångsymptom då enl hemmaveterinär så körde vi faktiskt ner henne till klinik. Vi var oroliga för bl a fraktur (blockhalt ena benet). Hon fick stå kvar på kliniken 1-2 veckor och fick injektioner ist. Metacam var det som sedan fungerade jättebra.

Kan du ringa någon klinikveterinär som är bra på fång och rådfråga? Jag vet inte om du skrev hur länge din häst varit så här dålig, alltså hur länge sedan det var veterinären trodde att det var sulinflammation? Men det gäller ju att få din häst så bekväm som möjligt och försöka häva det akuta förloppet. Jag hade helt klart ringt till klinik för att höra vad som är bäst. Sedan är det väl bra att du gör som du gör just nu: boxvila med mkt mjukt strö, inget kraftfoder osv osv. Kanske hjälper det om du kan kyla benen och hovarna eftersom det lindrar lite. En del hästar mår bättre av sjukbandage som höjder trakten och belastar strålen mer vilket gör att dragningen av senan i hovbenet minskar. Man kan då lägga material som sittdyna el liknande under delar av hoven.

Hoppas verkligen att det går bra för er. Det är som allra tyngst innan de svarar på behandling så hoppas att ni kan hitta något som hjälper snabbt.

Min vet sa att hon hade haft massor av goda resultat av Metacam senaste gången hon var hos min gubbe. Det är säkert olika vilket som funkar.

Tack för informationen!!

Ursäkta om jag är lite seg men menar du att ALLA som får fång ska röntgas?
Bör jag åka in och röntga fast min ponny har blivit så mkt bättre på några dagar utan smärtstillande?

Om sulan buktar neråt är det nog ett kvitto på att den har rotation.
Är den röntgad?

såg nu att du har varit på Strömsholm:bow:

Vad sa de?

Min fick inte börja "motionera" förrän den fick skor.

själva hovväggen måste få växa ner när den är bra o den sliter inte på hoven när den bara står.

Hon är röntgad senast 13 maj,och Micke (hovsl) på Strömsholm sa att det inte var värre än i jan.Har 4 graders rotation på v fram och lite på h fram.
Enl honom har hon inte ngn dubbelsula vilket en annan hovsl hävdade ngn dag innan 13 maj,och denne sa att det var bara att verka.Micke sa att det var en himla tur att jag inte lät den andra hovsl göra det,då hade de gått illa för Julie.Och som framhovarna ser ut i dag går det inte att sko,finns inget att slå sömmen i.

Svårt att säga. JAG hade inte vågat ha mina hästar en timme på gräs i nuläget. Möjligtvis att de kan få äta några minuter i taget senare i sommar.

Är du säker på att hon inte har dubbelsula? Min shettis hade de sist när vi var hos hovslagaren och jag trodde att henne strålar höll på att försvinna. Men det visade sig att det inte var strålarna som blivit speciellt mindre utan att det var sulan som blivit förtjockad. Dubbelsulan verkades bort och nu ser hon näst intill normal ut under hovarna!

Enl hovsl på Strömsholm har hon inte dubbelsula.Var där senast 13 maj.Ska inte låta henne äta ngt gräs nu på ett tag,tyckte i dag att hon började svajja lite fram å tillbaka på sina framben,vill avlasta.Men jag vet ju inte om det beror på gräset eller om det beror på att hovarna ser ut som de gör.Har lite starkare puls än tidigare.Men det är från och till varje dag :confused:.
Vet inte i nuläget hur jag skall göra,hur det än är anser jag att det inte är ngt liv för en häst att stå i en grushage och vänta på att hovarna skall växa ut,vilket i Julies fall kommer ta mkt lång tid,och att hon verkar bli dålig av det lilla gräs hon petar i sig är ju inte heller ngt plus direkt.Det är inte lätt det här.

Ursäkta om jag är lite seg men menar du att ALLA som får fång ska röntgas?
Bör jag åka in och röntga fast min ponny har blivit så mkt bättre på några dagar utan smärtstillande?

Jag vet inte.
Smärtstillande tar visserligen bara bort symptomen. Det finns nog de hästar som kan ha det mkt lindrigt så pass att det inte blir några förändringar i hovarna. Min ponnys första fånganfall var så lindrigt så det märktes aldrig. Men hon fick ändå förändringar i lamellerna i hovarna vilket upptäcktes av hovslagaren. Det syntes sedan en mkt svag fångrand på hovarna när de växte ut. Jag visste inte mkt om fång då och röntgade inte henne. Idag hade jag nog gjort det. Det är på ngt sätt bättre att veta vad som har hänt.

Men veterinärerna här hemma hos oss tycker inte att man måste röntga alltid. Det är nog upp till var hästägare tex hur mkt man använder hästen och till vad, hur rädd man är om den, hur mkt pengar man vill lägga ner osv.

Tack för svar! Skall ta och höra mig för i morgon.
Ja usch det är så hemskt att se honom ha såhär ont... Veterinären kom ut i onsdags, sen stod han på metacam tills igår. Men svarade inte alls.

Det är så konstigt bara för han står mycket bättre på hårt/fast underlag. På mjukt underlag skjuter han fram framhovarna alldeles extremt långt (och bakbenen också - ser ut ungefär som att han sträcker sig). Han borrar inte ner tån som jag har hört de 'skall' göra på mjukt underlag :confused:

När du säger dubbelsula, så kommer jag ihåg när min först fick sin "smygande fång". var inne på klinik, men kom bara hem med ett sprutat bakknä. sen till ET som korrigerade SI-leden.

Iallafall så såg hoven hög ut på utsidan, men det fanns inget att verka under:confused: Ej skålad sula.
Den verkades som tur var inte där o har för mig att sulan antog en gulare ton.

Vad det beror på kanske man skulle fråga:angel: Är det ett övertryck som gör att sulan sjunker eller vad????? Blödning under?
Micke ville ha sulan torr,tjock o hård för att förhindra hovbenet att sjunka mer- den håller emot(kanske:angel:)

När min häst blev frisk, så släppte det döda hornet av sig själv.

Du kommer att märka skillnad. Håll inte på att peta o kratsa.

jag tar sista knappen här och ställer min fångrelaterade fråga i den tilltänkta tråden, i hopp om att någon vill svara.
hemkommen från klinik med min pålla, fång och rotation på tre ben.
hon gick i hage med gräs tills vi åkte, och blev inne på kliniken hysteriskt mycket sämre än hon varit innan, är det någon ide att ge henne ricinolja(stavning?) för att så att säga skölja ut eventuella gifter ur tarmarna på henne nu(läs imorgon), eller är jag för sent ute?

Har 0 koll på tiden, men... kyl benen så mkt du orkar. Det kan förhindra mer gifter till hovarna.
Hur mkt rotation hade den innan nya anfallet?

vet inte om det är ett nytt anfall direkt, vad jag vet så är det hennes första.. kyla vet jag, men jag tänkte, apoteket hann stänga innan jag kom dit idag, så hon kommer inte få metacam förens i morgon när jag har hämtat ut det, och då tänkte jag om man skulle hälla i henne en liter olja eller så innan jag börjar ge henne medusinen, för när man ger den så kanske det inte är så smart att tarmskölja henne?

Fast om det är akut fång brukar inte ngn rotation ha hunnit ske.

att inte kliniken slangade eller gav metacam i.v.:confused:

hur det än är anser jag att det inte är ngt liv för en häst att stå i en grushage och vänta på att hovarna skall växa ut,vilket i Julies fall kommer ta mkt lång tid,och att hon verkar bli dålig av det lilla gräs hon petar i sig är ju inte heller ngt plus direkt.Det är inte lätt det här.

Fast egentligen är ju den tid det tar för hoven att växa ut en väldigt KORT tid i en hästs liv! Tro för den delen inte att jag inte lider varje dag av att mina hästar står inne (i väntan på att grusen ska komma, schaktningen av matjord är nu klar :banana:), för det gör jag. Men på något sätt måste man försöka se sjukdomen långsiktigt och planera för varje dag som kommer, fram tills att de är friska. Jag tror att om man ger dem ett långt gräsuppehåll, så att allt hinner "stabilisera" sig, så kan de klara att gå på gräs igen i framtiden.

Vet inte i nuläget hur jag skall göra,hur det än är anser jag att det inte är ngt liv för en häst att stå i en grushage och vänta på att hovarna skall växa ut,vilket i Julies fall kommer ta mkt lång tid,och att hon verkar bli dålig av det lilla gräs hon petar i sig är ju inte heller ngt plus direkt.Det är inte lätt det här.

Jag håller med bettysmatte det tar inte ett helt hästliv för en hov att växa ut! Dessutom har i alla fall jag fått för mig (läst mig till) att de oftast är mest känsliga för gräs i början. det är då man måste vara jätteförsiktig dvs inte ha dem på gräs alls. Sedan hoppas jag att det går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka