Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Då har det iaf inte gått så lång tid. Hoppas att du kan få några bra råd idag av veterinär. Min häst har inte någon gång borrat ner tån i underlaget men däremot stått mer på "tå" . Det berodde då på att senans drag i hovbenet gjorde ont och hon ställde sig så för att minska draget. Annars brukar de ju avlasta tårna. Men det kan alltså se olika ut.

Jag tror att det kommer att ordna sig bara ni kan hitta rätt preparat o s v så att din häst blir mer bekväm. Ni hade skott ganska nyligen också va? Kanske gör det att det blev värre. Men det bästa är nog om du får råd av någon kunnig klinikveterinär. Sen tar det ju tid, men man får fokusera på en ska i taget försöker jag tänka för annars blir det så mkt för en själv att oroa sig för.

Senast ändrad av en moderator:

När du säger dubbelsula, så kommer jag ihåg när min först fick sin "smygande fång". var inne på klinik, men kom bara hem med ett sprutat bakknä. sen till ET som korrigerade SI-leden.

Iallafall så såg hoven hög ut på utsidan, men det fanns inget att verka under:confused: Ej skålad sula.
Den verkades som tur var inte där o har för mig att sulan antog en gulare ton.

Vad det beror på kanske man skulle fråga:angel: Är det ett övertryck som gör att sulan sjunker eller vad????? Blödning under?
Micke ville ha sulan torr,tjock o hård för att förhindra hovbenet att sjunka mer- den håller emot(kanske:angel:)

När min häst blev frisk, så släppte det döda hornet av sig själv.

Du kommer att märka skillnad. Håll inte på att peta o kratsa.

Ngt sånt nämnde han inte för mej,bara att hon ska gå med easyboots.Det som växt ut nu på hennes hovar ser ut som torrt "fnöske",mkt torrt är det,ngn kronrand finns knappt.Och nu har jag sovit på saken.Jag låter henne inte äta ngt mera gräs from i dag,bygger en ny hage med mest grus och jord.Och där kan hon gå med easybootsen på utan att de trillar av,om inte annat ser jag dom lättare ifall de åker av ;).jag upplever att hoven går sönder vartefter så det är väl som så att bootsen måste vara på.Hur lång tid tar det innan hoven vuxit ut igen & hur blir kvaliten när det som växer ut ser ut som "torrt trä" :crazy:.

Nu hade min pappersfötter innnan jag började med S J för många år sen, men efter det så är de bra.

nu menade jag inuti hoven. Båda mina blev fnasiga i utväxten i vinter, men jag har "behandlat" det som vanligt- smort ibland o ibland satt på hovbalsam o det ser nu bra ut. Jag upplever att kyla torkar ut hovarna mest. Vi hade nästan ingen snö heller- 0 fukt.
Har du såna däringa gelésulor i bootsen?

Nu hade min pappersfötter innnan jag började med S J för många år sen, men efter det så är de bra.

nu menade jag inuti hoven. Båda mina blev fnasiga i utväxten i vinter, men jag har "behandlat" det som vanligt- smort ibland o ibland satt på hovbalsam o det ser nu bra ut. Jag upplever att kyla torkar ut hovarna mest. Vi hade nästan ingen snö heller- 0 fukt.
Har du såna däringa gelésulor i bootsen?

Vad är SJ?.Har inga gelesulor i bootsen,blev lite snål och köpte de billigaste,men blev dyrt iallafall :angel:.Jag får börja smörja in hovarna på henne,det är ett heltidsgöra med att ha en s.k fånghäst.Har bilder på hennes hovar,men vet inte hur jag lägger in dom här,men finns from i kväll på min hemsida,kika på mina kontaktuppg.

Hej alla!
Jag behöver hjälp... Det är så att jag köpte ett russ för 3 veckor sen som nu har kliat av sig både man och svans. Han har också en hård nacke!
Hovslagarn var här igår och verkde hästarna, han såg nacken och sa att de såg ut som en typisk fångnacke men sa att hovarna inte har påverkats än.. Pga. att han kliat bort all man också så lider han av någon slags exem, går nu med exemtäcke och det har gjort att han slutat klia sig :) , Men den hårda nacken finns fortfarande kvar. Är nacken hård utav exemen (eftersom att det gått så långt att han kliat sår m.m.) eller är det en fångnacke?
Hur ser era fångnackar ut? Hans är liksom hård och svullen (svellen pga. exemet tror jag) och sen går det som streck neråt eller vad jag ska säga.. Ska försöka ta kort på honom så att jag kan visa, det är svårt att förklara.

Han har gått ner massor här eftersom att han fått röra på sig, istället för att stå i en hage och inte göra nått. Kan det vara en bidragande faktor till att han inte fått fång än? Han är inte öm eller nånting sånt när man är ute och går med honom eller rider.
Han gick på lite bete tillsammans med 3 russ till och ett bruksföl när vi hämtade honom men här hemma har han inte gått på bete alls. Han går i samma hage varje dag tillsammans med ett varmblod och gräset hinner därför inte växa så mkt. I Grovfodervägar får han ca 5-6 hö om dagen (dåliga värden), Varmblodet får desto mer + krafftfoder.
Vad ger ni era hästa för mat?

Är det fångkänningar han har?

Hm, nu kommer jag dragandes med min saltfråga igen ;)!

När är det "säkert" att börja ge salt till en fånghäst igen efter ett anfall? Jag har inte vågat ge mina något salt förrän igår, när jag tillsatte 1/2 tsk till haflingerns morgonmål av lucernpellets. Jag gjorde likadant i morse. Hon behöver ju salt, det förstår jag också, men NÄR är det säkert att börja ge igen? Hur mycket salt behöver en vuxen häst, som väger ca 500 kg, per dag egentligen? Det känns bättre att tillsätta dagsbehovet i maten än att ge fri tillgång till saltsten i nuläget. Då kontroller i alla fall JAG mängden hon sätter i sig. En saltsten i min uttråkade hästs box skulle nog vara ungefär lika länge som en isbit i Saharaöknen...:angel:

Jag har förstått det som att det bara är under själva fånganfallet som man bör undvika det. Det ökar mängden vätska i kroppen och då också i ben och hovar.
Men när den väl har hämtat sig antar jag att det inte är ngt farligt. Min ponny hade ju ont ganska länge men ett tag efter det att jag hade slutat med butta så fick hon tillbaka saltstenen. Det behöver inte vara rätt förstås. :confused:

Du har säkert helt rätt i att man kan ge tillbaka saltstenen efter den akuta fasen :)! Det är nog bara jag som är extra hypertramsig ;)... Dock tror jag att jag fortsätter med att tillsätta salt i maten, för jag misstänker starkt att pållan annars kommer att "missbruka" saltstenen. Hon är liksom känd för att inte kunna låta bli någonting när hon har tråkigt...:D

Man blir nog lite extra hysterisk av att ta hand om en fånghäst. Jag var på Granngården idag och köpte spån. Deras balar hade ngt mörkt inslag i spånet. Det såg ut som om det hade kommit pyttelite jord med i balarna. I vanliga fall hade jag nog tagit dem ändå. Men med tanke på hästen där hemma fick de ta fram en annan sändning. Jag fick nästan panik vid tanken på att ge henne ngt som kanske möjligen skulle kunna vara farligt.

Så jag håller med dig. Det är nog bättre att ge lite salt. Min fångis har en saltsten men hon gör inte precis av med några mängder.

kl

läser att en del här använder viktmåttband.. vart mäter ni?? direkt bakom frambenen och manken som det står att man ska?

mäter jag där så väger min häst lika mkt som i vintras, och det kan inte stämma eftersom revbenen börjar försvinna (efter att han fick ny hage)..... :p

*knapplån*
En sak förstår jag inte med fång - vad är det som gör att hästarna får så ont? Är det själva inflammationen, alltså att det blir en slags sprängningskänsla i hoven när mer blod strömmar dit?

Varför skall man hämma inflammationen - det är ju en 'riktig' reaktion från kroppens sida? Gör inflammationen vid fång mer skada än nytta, eller är hämningen av inflammationen en bieffekt av smärtlindringen? Skulle man kunna tänka sig att hästen kunde reparera skadan om man inte gav den smärtlindring, vid ett lindrigt fånganfall? Vid smärtlindring - är det inte risk att hästen belastar tådelen för mycket?

Och en sak till, varför sker inflammation endast i det akuta stadiet? Borde inte inflammationen även ske under det kroniska stadiet? Kroppens reaktion mot det skadade området borde väl bestå? Och om det gör det, varför har hästen inte lika ont under det kroniska stadiet? Har man dämpat cirkulationen till hovarna så mycket att inflammationsprocessen inte kan ske?

Oj så många frågor :o :angel:

I dag har Julie stått endast i lillhagen med easyboots på och inte ätit ngt gräs alls,hade ingen förhöjd puls i kväll som hon hade i går efter ngn timmes gräsäta och en dag utan boots.Kan de få förhöjd puls av att ha ätit gräs i ngn timme endast?,& kan de få förhöjd puls av att "gå på sulan" som Julie gör.
Nu har vi byggt en hage som mestadels består av sand grus & jord,lite gräs i kanterna,men det har hon nog ätit upp snart.Nu har hon lite mera yta att röra sig på,& så hoppas jag att bootsen sitter kvar hela dagen :angel:.

bettysmatte:min vet sa också att de inte ska ha tillgång till salt i det akuta skedet pga vätskeansamling.Men sen är det ok att ge.Jag la in en saltsten till Julie i slutet av mars,hade sitt akuta skede i början av feb.

Senast ändrad av en moderator:

Tänk dig att du skulle gå på tå på riktigt- på bara naglarna o så släpper dem.
Vad ska bära upp dig:eek: köttet o en liten benbit. du försöker att gå på baksidan av tån-jmf trakten o belastar då böjsenorna som sitter infästade vid strålbenet o ger mer drag i hovbenet som då kan börja ändra läge lättare.. *lite förenklad jämförelse:angel:*

Om det får fortsätta får du som en blödning(inte bara i lamellerna utan runt om hovbenet) i hela kapseln som ej kan ta sig ut- som en böld. varav kyla kan ge lindring. blodflödet till hoven bromsas upp. Kyla i tidigt skede kan i vissa falla hindra att fånganfallet eskalerar.

Har läst tidigare om hur NSAID är viktigt för läkeprocessen plus att det inte är "humant" med sådan fruktansvärd smärta.

Får nog ropa på PL eller HH:grin:

Varför skall man hämma inflammationen - det är ju en 'riktig' reaktion från kroppens sida? Gör inflammationen vid fång mer skada än nytta, eller är hämningen av inflammationen en bieffekt av smärtlindringen? Skulle man kunna tänka sig att hästen kunde reparera skadan om man inte gav den smärtlindring, vid ett lindrigt fånganfall? Vid smärtlindring - är det inte risk att hästen belastar tådelen för mycket?

Och en sak till, varför sker inflammation endast i det akuta stadiet? Borde inte inflammationen även ske under det kroniska stadiet? Kroppens reaktion mot det skadade området borde väl bestå? Och om det gör det, varför har hästen inte lika ont under det kroniska stadiet? Har man dämpat cirkulationen till hovarna så mycket att inflammationsprocessen inte kan ske?

Fång är en ganska intressant sjukdom eller hade varit om den inte var så otäck och man har en fånghäst. :crazy: Men ganska svår att förstå. Det finns de här på forumet som kan detta mkt bättre än vad jag kan (tex de som axel nämner). men jag kan göra ett försök

Så här har jag förstått det:
Det är inflammationen som orsakar anfallet. Den gör att den vävnad som fäster hovbenet vid hovkapseln bryts ner. Man måste alltså få stopp på detta så snabbt som möjligt. Jag tror att veterinärerna är lite oeniga om det hjälper att ge NSAID preparat just med tanke på att dämpa inflammationen. Jag är inte bra på medicinska förlopp alls. Men man vill ju naturligtvis minska smärtan. Enda nackdelen med smärtlindring kan nog vara att hästägaren tror att hästen är bra och låter den röra sig vilket inte är bra i det akuta stadiet.
I det akuta stadiet är det oftast en obalans/störning i hela kroppen som utlöser inflammationen. Men sedan kan den fortsätta/komma tillbaka lokalt i hoven om den utsätts för påfrestningar. Det är i alla fall en av anledningarna till att de lätt får puls igen.
Jag tror att det läker ihop en del och att det är det som gör att smärtan försvinner efter ett tag.

kl

Nu kommer jag med mina funderingar igen....

Igår och idag lät jag mitt lilla sto gå ut 1-2 timmar, det är då precis 8dagar sedan hon fick symtom. Gick på smärtstillande 3dagar och har efter det rört sig utan bekymmer. Så jag satte på betesmask och släppte henne med sin kompis i vinterhagen där det är väldigt lite gräs än plus att hon har mask.

Min undran är om det är farligt att släppa ut fast man inte ser någon ömhet eller stelhet och ingen puls. Nu gick hon ju inte precis lungt och stilla i hagen utan hoppa och bocka och for runt ibland och kunde plocka några strån gräs ibland. Men är det för tidigt att gå ut i hage och röra sig?

Ja, det är för tidigt. I och med att de hoppar och bockar riskerar hovarna att gå sönder och hästen får ont igen. Ska du släppa henne ska det vara så smått där att hästen inte kan rusa iväg. En sjukhage, alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka