Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Hoppas:banana:

Som Basic skrev kan ju antiinfl. stoppa böldens process att mogna.

Svårt att skilja på den smärtan o fångsmärta- i synnerhet om det är på fram.
Skura o sätt på spritbandage. Hade den haft skor?
Kan den har blivit sömtryckt o på så sätt fått bölderna:confused:

Var öppnade sig bölderna?
I tåsidan eller mitt fram?

kl

Hade bokat en hingst till mitt sto.... Kan man betäcka ett sto som har fått fång i år utan risk eller skada?

Jag har haft planer på att betäcka mitt sto om ngt år. men jag har bestämt mig för att inte göra det. De kan få fång under dräktigheten.

Jag hade inte betäckt en fånghäst. Särskilt inte om den har haft fång i år. Förflyttningen kan inebära fångrisk. Blir stoet dräktigt så kommer hon att öka i vikt vilket inte heller är bra för fånghästar. Fång kan även vara ärftligt. Nu menar jag inte att fölet föds med fång utan att fånggenerna finns där. Tänk igenom väldigt noga innan du avla på en sjuk häst.

Hade bokat en hingst till mitt sto.... Kan man betäcka ett sto som har fått fång i år utan risk eller skada?[/QUOTE]

fast det där måste ju ändå vara individuellt, för om min pålla nu har fått fång på grund utav en infektion(vilket jag tror), så kan man ju knappast säga att hon kommer nedärva risken att få fång mer än någon annan häst? eller?

fast det där måste ju ändå vara individuellt, för om min pålla nu har fått fång på grund utav en infektion(vilket jag tror), så kan man ju knappast säga att hon kommer nedärva risken att få fång mer än någon annan häst? eller?

Jag tänker faktiskt inte så mkt på att det är ärftligt. Det finns mkt som talar för att det skulle kuna vara ärftligt och jag antar att min fångponny skulle kunna föra det vidare.

Men nej, jag tänkte mest på min lilla häst. Jag skulle aldrig stå ut med tanken på att hon får ett nytt fånganfall pga att jag vill ha ett föl. Då låter jag hellre bli. Jag kan köpa ett föl om jag nu skulle vilja det.

Men nej, jag tänkte mest på min lilla häst. Jag skulle aldrig stå ut med tanken på att hon får ett nytt fånganfall pga att jag vill ha ett föl. Då låter jag hellre bli. Jag kan köpa ett föl om jag nu skulle vilja det.

:bow::bow::bow:

kl

Tack för kloka svar....
Måste förtydliga mig lite så ingen tror att jag planera att avla på min "sjuka" ponny.

Ponnyn är 11år och aldrig tidigare haft fång, hade för en månad sedan bokat hingsten då jag planerade att ta föl på mina 2 ston och så fick hon ju fångkänningar för 10dagar sedan men ser ut som vanligt igen nu. Men tack vare era svar kommer jag antagligen inte ta med henne till hingsten.

En annan fråga, om hon inte får tillbaka någon fång under några år framöver utan verkar kunna leva som vanligt, kan man ta föl under mindre risk då eller sitter den risken i hela livet?

När det gäller fång så finns det oftast inte några svar på frågorna. :crazy:

Men om jag ska tro ngt så tror jag att risken är störst den första tiden efter ett fånganfall. Om det har gått flera år utan ett återfall skulle i alla fall jag tro att risken är mindre.

jag släppte ut min häst på bete för några dagar sen och märkte i förrgår att han var öm i hovarna, jag ringde o kollade med kliniken och dom tyckte jag skulle kolla med en distriktsvetrinär för säkerhetsskull. och hon trodde att det var fång i ett tidigt stadium och han ha boxvila i en vecka samt iniflamatoriskt. Men min fråga är kan det bli värre? även fast jag tagit in honom från bete och han har boxvila. tacksam för svar:)

Menade inte att kritisera ditt avels tänkande. Förlåt. Jag tog själv föl på mitt förra welshsto innan hon fick fång. Har kvar avkomman som även hon har fått fång. Tänker inte avla på henne eftersom det ligger i släkten. Kolla gärna upp din ponnys bakgrund innan du betäcker. Sen är man ju aldrig säker när det gäller fång.

Fick du din ponny behandlat för fång?
Har även hört att en del fånghästar mår bättre av att gå dräktiga.
Däremot om dom har fått rotation eller sänkning så måste det vara oerhört plågsamt och gå med en stor mage. Jag har själv fått barn och vet vilken belastning det är på ben och fötter.

Tack för kloka svar....
Måste förtydliga mig lite så ingen tror att jag planera att avla på min "sjuka" ponny.

Ponnyn är 11år och aldrig tidigare haft fång, hade för en månad sedan bokat hingsten då jag planerade att ta föl på mina 2 ston och så fick hon ju fångkänningar för 10dagar sedan men ser ut som vanligt igen nu. Men tack vare era svar kommer jag antagligen inte ta med henne till hingsten.

En annan fråga, om hon inte får tillbaka någon fång under några år framöver utan verkar kunna leva som vanligt, kan man ta föl under mindre risk då eller sitter den risken i hela livet?[/QUOTE]

För säkerhets skull kan man väl låta hästen undvika gräs ett tag och kolla upp det, men mig veterligen är det ganska vanligt att hästar blir lite varma i hovarna och får lite puls när dom släpps snabbt på bete.Behöver ju inte för den sakens skull vara just fång.

För säkerhets skull kan man väl låta hästen undvika gräs ett tag och kolla upp det, men mig veterligen är det ganska vanligt att hästar blir lite varma i hovarna och får lite puls när dom släpps snabbt på bete.Behöver ju inte för den sakens skull vara just fång.

Man tror gärna att det finns fånghästar överallt.
Men om man märker att hovarna blir varmare och att den får lite puls vid ett plötsligt betessläpp så måste det bero på något. Det troligaste är väl ändå en reaktion på sockret i gräset?

Det kan väl även bero på att dom springer mer i en stor sommarhage. Min tre-åring var varm om hovarna igår. Men dom springer och busar mycket i hagen. Man blir lätt nojig när man en gång har haft fånghäst.

axel:på mån kommer det en hovsl som har mkt erfarenhet av fångisar,smodigare att ta ut ngn än att åka till Micke,vid fundering kan man ju ringa honom.Tejpade på sittunderlägg med en halv rulle silvertejp på framhovarna i gårkväll,jag tycker det såg ut som hon gick bättre då.Ska försöka få i ngn bit i easybootsen.Denna hovsl sa att de KAN få förhöjd puls av att se så illa ut i hovarna.Julie hade ingen förhöjd puls i gårkv,men på fm i går kändes den mera.Pulsen är väldigt fram & tillbaka.Ibland ingen alls och ibland mera :confused:./Sussie

Hade en tvååring i en gräshage med väldigt blandat gräs en timme och den fick puls i hoven direkt efter, ställde på box resten av dagen med lite hö och sen tillbaka till vanliga hagen. Detta var för någon dag sen och igår plöjde hästen runt i vanliga hagen som värsta lyckliga vildhästen. Är det över då?

Tycker det är lustigt för hästen är ju van vid gräset men har gått i hagen intill som hela tiden är nedbetad, den får inget annat foder än gräs nu. Att en timme på lite längre gräs gav puls så fort på en unghäst... Man blir nästan mörk(gräs)rädd ju!

Tror jag håller på att bli galen. Tog in min fångis från hagen idag och tyckte mig se några stappliga steg. In med hästen och fram med hovkratsen och gjorde rent (hon har bakvänd sko med equipak i trakten och inget i tån därför kartsade jag framme i tån) Ingen direkt puls ingen värme i hovarna. Gjorde i flera vändningar. Märkte lite i den ena vändningen men inget annars. Hon får promenera typ 30 min nu och märkte ingenting konstigt. Kanske kanke att hon gick lite långsammare. Travade några steg. Inget konstigt mer än öronen bakåt. Borde jag vidta några åtgärder redan nu

Ps. Hon fick nya skor igår

vigmir;12425703 Ps. Hon fick nya skor igår[/QUOTE skrev:
Jag har visserligen bara skott min på kliniken sedan hon fick fång. Hon har alltså åkt iväg varje gång. Men hon har legat ner mer än vanligt dagen efter. Det kan naturligtvis vara bara som hon är trött. Men jag tror att de kan känna lite i hovarma efter att ha blivit verkade/skodda. Jag brukar ta det extra lugnt med henne dagen efter.

Ja, det kan de absolut. Berättade ju om min som jag trodde hade fång för cirka två månader sedan. "Anfallet" kom precis några dagar efter skoning. Metacam funkade.

I förra veckan skoddes han igen. Precis samma historia. Idag fick jag köra ned till kompisen och hämta Metacam eftersom pålle knappt kan gå igen.

Min hovslagare trodde inte heller på fångdiagnosen förra gången. Hon sa att hon borde kunnat se blödningarna nu när hon skodde. Trodde att han var öm eller vrickat sig förra gången. Nej då, han har nog helt enkelt blivit nedverkad för hårt. Nästa gång ska jag vara med och kolla. Han är extremt kort i hovarna och eftersom han är väldigt platt så medverkar förmodligen en ganska tunn sula till att grusvägen blir väldigt hård och besvärlig.

Nåväl, pålle är glad. Han älskar Metacam och kan inte fort nog få i sig det. Det smakar ju honung.:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka