Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Min dam var som vanligt i morse. När jag kom på eftermiddagen såg jag på långt håll hur hon stod och lyfte på frambenen, ett i taget. Springer gråtande fram till henne och får bokstaligen bogsera in henne. Ringer vetten som lovar komma om en halvtimme och mamma och ber henne åka förbi mig och hämta passet. Jag tycker inte det är rätt att ha kvar henne när hon fått fång tre gånger på ett halvår. Det är inte tid och pengar det handlar om utan för hennes bästa.

Medan jag väntar kollar jag puls och kratsar hovarna. Sen är det bara att vänta. Jag berättar för vetten att jag vill inte ha henne kvar om hon får återfall så ofta. Vet vill titta hur hon rör sig. Ut i stallgången kliver en pigg och glad häst. Inte ont någonstans! Jag ser ut så här:eek:

Vi kommer fram till att det måste bero på att leran trycker på tån och när jag kratsat så försvinner värmen och pulsen ganska omgående.

Är det någon som kan komma på något sätt att sko utan att det blir tryck i tån vare sig av lera eller något annat

kl.

Måste bara skriva av mig lite.

Igår (fredag) så flyttade jag hästarna till en liten hage hos mina föräldrar. Jag har alla mina beteshagar i närheten av dem, och tyckte att om hästarna står bakom deras hus de första dagarna så kan man hålla koll på fångvalacken.

Sval i hovarna och benen och ingen fångpuls.

Han fick direkt ha en hink-modell-betesreducerare för att inte sätta i sig för mkt gräs (han har inte riktigt lärt sig äta med den ännu..). Några timmar senare avgränsade jag hagen till ca 5*5 meter, tog av honom reduceraren och gav han hö att äta.
Kommer ut en 20-30 minuter senare, då är hästen ngt varmare i ben och hovar. Ingen fångpuls. Jag blev skitskraj och orolig och tänkte att han får ett återfall, att han inte klarade att äta ens några tuggor gräs... Men, eftersom det inte var någon direkt värme, och ingen puls, så satt jag till hans stora förtvivlan på reduceraren igen och släppte ut honom i hagen igen.. Bära eller brista.
Senare mot kvällen var det dags för hö igen, och då var han svalare i ben och fötter.

Sen i eftermiddags så hade jag gjort i ordning en mindre beteshage bara en 70-100 m från mina föräldrars hus, släppte hästarna där, och nu hoppas jag att valacken låter munkorgen sitta kvar. Han har börjat lyckas äta något grässtrå då och då med den iallafall.
Någonstans mellan sval och obetydlig värme i hovar. Ljummen på baksidan frambenen. Ingen puls.

Enl mamma så var han kall om ben och hovar vid 22 tiden. Det har regnat mkt, och jag tror det är bra eftersom det kyler ner. Ifall att...

Jag hoppas verkligen att han kan fungera att strosa runt på bete med betesreducerare. Det är lycka för honom, att få vara ute på bete med sin bästa vän :)

Vi kommer fram till att det måste bero på att leran trycker på tån och när jag kratsat så försvinner värmen och pulsen ganska omgående.

Är det någon som kan komma på något sätt att sko utan att det blir tryck i tån vare sig av lera eller något annat

Jag blandar lätt ihop alla fånghästar i tråden (ursäkta).

Jag är inte speciellt bra på detta med verkning och skoning. Därför är min erfarenhet av detta och fånghästen att det gäller att hitta veterinär och hovslagare som jag känner att jag litar på och sedan får de avgöra vad som är bäst. Men om jag ändå ska tycka ngt om din häst så undrar jag om det ska vara så att den får ont i tån av att leran trycker på ngt sätt? För mig så låter det som en häst som i så fall inte bör röra sig så mkt.
Har du röntgat den? (vanlig fråga i denna tråd - jag vet). Men annars vet man ju inte hur det ser ut inuti.
Jag hade ringt till hovslagaren och bett dvs krävt av honom/henne att göra om det. Jag har för mig att din häst är nyskodd. Om den inte är röntgad hade jag börjat med det.

Vet att en ATG klinik i närheten ibland rekomendrat en specialsko. Liknar en vanlig som sitter bakofram. Öppen i tån alltså. Vet ej vad det heter.

Hur är hon skodd nu? Kan väl annars tänka mig tåöppna skor (kan det packas lera då?) eller hel sula (så länge inte den trycker i stället).

KL

AARRGGGHHH!
Vad är det som händer egentligen? Jag har gjort på samma sätt med mina hagar i många år nu. Förra året fick ena hästen fång, var försiktigare i år och ändå fick hon ett lindrigt anfall. Nu har den andra OCKSÅ fått fång! Jag fattar ingenting... Förr i världen fick bara små feta ponnyer fång, men nu verkar alla få det.

Usch, jag vet inte. Men tröttsamt är det:mad:! Man känner sig inte så lite maktlös, när man ALDRIG kan vara säker på om man gör det "rätta"...

Sitter ju själv med två fånghästar och kan bara gissa vad orsaken till att de båda fick fång var. Jag misstänker att mitt väldigt tidigt skördade hösilage (skördat under "knäppa" väderförhållanden = stort fruktaninnehåll?) kan ha kombinerats med lite frostgräs, och också ett väldigt stelfruset och knöggligt underlag i hagen i flera veckor i sträck. Jag tror alltså på en kombination av olyckliga omständigheter. Ska också tillägga att bara en av mina hästar var överviktig när de blev sjuka...

han var öm i hovarna och ville inte gå på grus sen är han öm och har ont i benen så vet trodde det var fång.

Nu går hästkraken på gräs.
Han såg så glad ut, och när jag kollade så lyckades han äta med betesreduceraren! Men så kikade jag närmare, då hade han lyckats göra ett hål :rofl:
Hovarna var kalla och svala, benen lika med (förutom lite ljummen vid senorna), ej fångpuls. Så jag lät honom ha betesreduceraren kvar, får åka in imorrn och köpa en ny.

KL

Inte för att det är aktuellt för mig, men det är något jag funderat på... Kan man ha en fånghäst på lösdrift? Om en häst går ute dygnet runt, året runt, kommer den ju att utsättas för frostgräs, gräs som är "stressat" pga temperatur, torka etc och liknande. En fånghäst "borde" ju inte klara av detta. Eller är det så att hästar som går på lösdrift vänjer sig, och att dessa inte har så lätt för att få fång pga att de utsätts för, och vänjer sig vid, allt?

Bara lite funderingar :)!

Det säger jag med, men tänk på också att de flesta hovslagare inte tar någonting på sulan när de verkar fånghästar. Det betyder ju att sulan kommer närmare marken efter en verkning och hästen kan därför ömma mer.

Ja hon är nyskodd men haft likadana skor perioden innan. Men faktum är att inte har regnat lika mycket som förra veckan sen hon fick fång. Pratade med en annan hovis som sa att vissa fånghästar måste ha stöd i tån så hon föreslog vanliga skor med sidokappor. Hon får ha dom hon har nu till vetten kommer på torsdag så får vi se vad han säger. Tanken är att hon ska börja longeras och ridas lite smått så att hon går ner i vikt. Hon är inte direkt tjock men motion är alltid bra om inte annat tror jag att man kan minska risken för återfall med en igångsatt häst

Nej hon är inte röntgad. Har pratat med två olika vettar som säger att det inte behövs. Funderar på om jag ska börja tjata.

Nej hon är inte röntgad. Har pratat med två olika vettar som säger att det inte behövs. Funderar på om jag ska börja tjata.

Tjata ska du väl inte behöva göra. Det är väl bara att ringa en klinik och säga att du vill komma in och röntga en fånghäst?

Hej hej alla fångexperter!

Jag har inte haft någon fånghäst ännu *peppar peppar* men nu har jag ett rätt kraftigt bete och har en fråga:

Kan fång komma efter flera veckors betande eller visar det sig direkt?

Jag kollar mina hästar nästan varje dag för värme, puls, hur de går, står och springer osv för att hitta tecken på fång. De har nu betat dygnet runt i över två veckor och visar absolut ingenting (mer än att de nästan suckar varje gång jag kommer till hagen för att jag ska klämma o känna på dem...)

Jag är supernojjig! Kan man någonsin andas ut eller får jag sitta på nålar resten av sommaren?

Mitt sto går på lösdrift, har gjort i flera år. Men då har hon ju inte haft fång innan. Får se hur det går denna vintern nu när hon har haft fång.....

KL
Inte för att det är aktuellt för mig, men det är något jag funderat på... Kan man ha en fånghäst på lösdrift? Om en häst går ute dygnet runt, året runt, kommer den ju att utsättas för frostgräs, gräs som är "stressat" pga temperatur, torka etc och liknande. En fånghäst "borde" ju inte klara av detta. Eller är det så att hästar som går på lösdrift vänjer sig, och att dessa inte har så lätt för att få fång pga att de utsätts för, och vänjer sig vid, allt?

Jag har en fånghäst på lösdrift i en tre hektar stor skogshage med gräs, bark och rötter hon äter på. Hon klarar av att äta sådant, men vad hon INTE klarar av är fri tillgång på hösilage trots att vi provat ge riktigt magert. Det är synd, för man vill ju gärna att lösdrifthästar ska kunna äta hur mycket dom vill för att reglera temperaturen själva :(. Men som sagt; gräs, växter, bark o.s.v. har aldrig varit några problem för magen hennes och hon står JÄMT och äter på något :angel:. Men jag är numera jättenoga med att hålla henne smal, rida ofta och hon får även bakjäst i fodret dagligen sedan två år tillbaka.

KL

Bara lite funderingar :)!

Det var rejäla funderingar. Ska fundera lite djupare över det när jag inte har jobbar 13 h nattskift 4 dagar på raken :p

Jag tror att min häst fick fång pga vila (efter sjukdom) så han gick upp för mkt i vikt, plus för kraftigt hösilage. Just min häst måste gå på lösdrift, annars får han kolik, så jag har inte mkt till val...

Just min hage är rätt förskonad från frostgräs, det är en stor skogshage. Det finns en del grässtrån här och var, men jag har haft fri tillgång på grovfoder så oftast har de valt att äta det.

Han hade ju ingen fång förra vintern, när han också gick på lösdrift...

oj så osammanhängande det här blev... som sagt, lite vila så kanske jag kan få ordning på tankarna :D

men vad hon INTE klarar av är fri tillgång på hösilage trots att vi provat ge riktigt magert. .

väldigt intressant eftersom min häst fick fång i samband med fri tillgång på hösilage (som jag började ge ist för hö då vi trodde han var känslig mot damm eller hö, nu var ju inte höet som var problemet visade det sig senare)

Tänkte berätta lite om hur det har gått med mina fånghästar. Min gamling fick lättare fång för ca ett år sedan, vilket behandlades med smärtlindring en vecka plus boxvila/sjukhage och verkning. Hon har tillfrisknat helt och enligt hovis så är hennes hovar återställda.
Den yngre fick fång i december och fick då ganska kraftig reaktion. Fick tre omgångar med smärtstilllande och boxvila sex veckor och därefter sjukhage med mjukt underlag fram till våren.
Jag upptäckte anfallet nästan omgående och man satte på henne tofflor på kliniken som första åtgärd. Har sedan åkt in med henne var femte vecka och fått henne skodd med vanliga skor som man sätter bak och fram, så att tån är öppen.
Enligt veterinären så var det inte intressant att röntga eftersom anfallet var pågående och processen i hoven inte var "färdig". Man kan tydligen se på hoven när den sk fångranden börjar bli synlig hur det är ställt inne i hoven.
Han kunde dock konstatera omgående vid första besöket att det fanns en rotation och sänkning i hoven.
Har tyvärr tvingats att göra tre foderbyten under tiden, men hon har klarat det ganska bra. Har tagit bort allt kraftfoder och dylikt och hon får sex kilo magert hösilage om dagen.
Har mina fånghästar ute dygnet runt i en hage som jag utökar lite med en veckas mellanrum för att vänja dom sakta vid gräs.
Det som oroar mig är att pulsen aldrig riktigt vill försvinna trots att hon rör sig bra och visar inga tendenser till ett nytt anfall och att hon har sin fula fettnacke kvar trots att hon är kraftigt nedbantad.
Ska in med henne idag igen på klinik och ev så ska hon skos med vanliga skor.
Det har varit en väldigt orolig tid och man har funderat många gånger över nyttan med att överhuvudtaget ha kvar en fånghäst. Det känns lite som att spela "rysk roulett" med dom när man måste göra foderbyten eller ändra på något annat i deras miljö.
Hoppas att allt är ok med henne idag när vi ska till kliniken, annars vet jag inte hur jag ska göra!! Hon kanske klarar ett anfall till men jag vet inte om JAG klarar det :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka