Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

KL

jag har en fång fråga.. eller vad det kan vara
Och då passar ju den här tråden perfekt då alla fång experter är här :D

ett 5årigt sto korsning arab/fullblod går lite försiktigt på hårt underlag.
Hovslagaren kommer och verkar den rejält. (blev väldigt låg i trakterna)

hästen har aldrig varit skodd.

2 dagar efter verkning upptäcker veterinär förstärkt puls i alla 4 kotorna. Hästen går väldigt ömt och markbundet.
Hästen har gått i stor vinterhage där det funnits gräs fast de har hunnit betat vartefter hela tiden.dvs kort nyuppvuxet gräs hela tiden

har gått ut på bete med högt gräs 2 veckor innan veterinären är där,
hästen är inte varm i hovarna, inte stel eller hängig.

springer obehindrat i full galopp i hagen, men går jätteförsiktigt på grus eller hårt underlag.

veterinär ska komma tillbaka om 2-3 veckor för att se om det är bättre.

Det här är en häst som jag ville köpa och det här upptäcktes vid vet.besiktningen.
veterinären tror att det KAN vara fång eller att hon är ömfotad

hon har fått gå tillbaka till hagen där det är kortare gräs nu.
OM det är fång... skulle hon väl blivit sämre nu?

besiktningen gjordes i fredags

Om man tar ned en häst för fort i trakten kan den bli väldigt halt. Alla ligament är anpassade för hur det var och helt plåtsligt bryts det i leder. Du brukar de svullna också

PÅ mjukt underlag så kan den få mer stöd, och är mindre halt

Låter som det är det mer - men rätt diagnos är viktigt - vore det fång skall den inte gå på gräs

Du kan testa genom att kila upp den bak.

Den borde vara ovillig att lyfta fötterna på.

Skaffa kilsulor be någon duktig hjälpa dig och ställ den på en kilsula och prova om den är villigare att lyfta det andra

Diagnos är viktig - för den behöver hjälp med sitt problem oavsett vilket det är...

Fler kan säkert mer än mig men försöker ändå

Man delar in fång i akut fång och kronisk fång

Det är hur som en inflammation i lamellläderhuden - det som håller hoven fast på benet. Hoven är inte hov rakt igenom utan som en sko - faktiskt en kapsel ca 1,5 cm tjock

- innanför hornet finns mjukdelar som kallas kötthov

När det blir inflammation i det som håller ihop dessa så börjar det svullna - det gör fruktansvärt ont och om det svullnar för mycket så kan faktiskt hovbenet lossna från tåväggen

det är därför man inte skall chansa.

Händer det så kan det växa fast igen men det tar ett helt år - och då måste hästen stå på box - för det blir för stora påfrestningar om hästen rör på sig - då kanske det inte växer fast

man skall ta fång på STORT allvar

En häst kan ha ett akut fånganfall som ägaren missar helt -det är alls inte ovanligt - sedan kan den få ett till och ett till och så händer det.. Det svullnar så mycket så att det släpper framtill och då har man kronisk fång

Hur allvarligt anfallet är ser man inte förrän hoven växer ned

Den kan då antingen få fångränder = kronisk fång hoven har kollapsat mer eller mindre

- eller så ser hovslagaren när den verkar att lamellranden varit breddad och har blödit = den har haft ett akut fånganfall

Senast ändrad:

Ett stort tack även till dig. Det vore svårt att klara sig utan Buke. Här hittar jag faktiskt mycket stöd i min sorgeprocess.

Skulle precis skriva att jag lider med er alla - det är en fasansfull sjukdom.

och övrhuvudtaget att mista hästar - det tar jättetid.

jag började faktistk buka när jag var tvungen att ta bort en med "halvt bruten nacke": Buke blir terapi

Jag var djävligt rädd när en mina fick symptom från fötterna - men det var inte fång - Gud ske pris!

jag har inte köpt hästen...

men sen tänker jag på att nu har det gått 5 dagar. Visst borde hon bli sämre OM det var fång :confused:

Men har du inte ansvar för den? Vill ägaren ha tillbaka en halt häst

Mycket indikerar på att det inte är fång - det som du skiver men säker kan man inte vara förrän du tagit reda på vad det är istället

Oavsett skall hästen inte ha ont

Om den är ömfotad skall den ha skor
Om den är felverkad skall det rättas till

Jo visst, den ena var något överviktig, men äter fel, kan jag inte påstå att någon av mina gör. Den som hade fång förra året var jag verkligen försiktig med i år, men det hjälpte visst inte :-(
Jag kan förstå om hästar som blir iproppade både det ena och det andra till slut får fång, men när de bara får hö och en näve krafft om dan, så förstår jag faktiskt inte...

Händer det så kan det växa fast igen men det tar ett helt år - och då måste hästen stå på box - för det blir för stora påfrestningar om hästen rör på sig - då kanske det inte växer fast

man skall ta fång på STORT allvar

Hur allvarligt anfallet är ser man inte förrän hoven växer ned

Jag håller helt med dig om att man ska ta fång på stort allvar.
Det bästa sättet att ta reda på hur pass allvarligt det är måste vara att röntga den.

Men däremot så undrar jag om hästen verkligen måste stå stilla i en box ända tills det har vuxit ut en helt ny hov. Att ha sin häst på boxvila ett helt år är ganska häftigt! Jag tror och hoppas verkligen att de kan och bör röra på sig en del under denna tid. Naturligtvis under förutsättning att det har stannat av och att det har börjat läka ihop en del. Och att hästen är rätt verkad och skodd om det behövs.

Ja, jag börjar undra så smått när man kan tänka sig att få skritta lite grann på hästen. Nu har mina stått inne i princip sedan februari, med små korta promenader och/eller väldigt kort utevistelse i boxhage. Men när ungefär kan det tänkas att man får börja sitta på hästen igen? Hovslagaren pratade om att i alla fall 2/3 hov ska ha växt ut innan man så smått kan börja belasta hästen igen. Vad blir det då? Cirka 8 månader? Antar att jag får vänta ända tills oktober kanske? Vad har ni hört?

Ja jag tycker också det låter häftigt - vet att det är de de rekomenderar på Strömsholm nu

jag hade mina på boxvila 8 veckor efetr en operation - var inte roligt...Därför så fick jag verklig skräck när min hade ont i fötterna - men det var fång

Hur är råden ni andra får, ni som talat med klinikvet??? Såger all nuför tiden boxvial ett år om hovebenet släppt

förr var det ju visserligen slakt som gällde då

Ja jag tycker också det låter häftigt - vet att det är de de rekomenderar på Strömsholm nu

Fast det står ju inte så i rekommendationerna som man kan läsa på Strömsholms hemsida. Det står: "Hästen ska stå på boxvila inomhus de första fem veckorna. Resterande tio veckor kan hästen stå i en utebox dagtid under förutsättning att det inte är lerigt och blött ute". Jag tycker att boxvila i ett år låter väldigt, väldigt häftigt...:crazy:

Det är väl om det konstaterat med röntgen att hovbenet släppt som det gälelr ett helt år

Det andra verkar vara akut fång - för säkerhets skull - skall läsa på...

Nej, de råden gäller efter att man konstaterat en lägesförändring av hovbenet. Här kan du läsa: http://www.hastsjukhusetstromsholm.se/stromsholm/info.asp/id/703017

Till alla: Vad gör ni när det är blött i marken? Får era komma ut då? Igår hällregnade det här, likaså har det regnat mycket idag. Mina fick komma ut i sina boxhagar nu i kväll i 30-40 min. Så fort de kom in kratsade jag ur hovarna för att få bort det blöta. Är det okej?

Jag tycker inte att det är så länge sedan du skrev i tråden och var orolig över ponnyn, bara några dagar sedan. Ska den verkligen ridas så snart efter detta?

Kul att den mår bättre igen. Jag är kanske helt hysterisk med min men jag tar det mkt lugnare.

Jo,jag har varit mkt orolig & hysterisk för Julie,därav jag röntgade henne en tredje gång 13 maj för att utesluta ytterligare rotation,men visade inget mera än i jan,4 grader v fram och lite lite på h fram,anledningen till att hon rörde sig lite knepigt för några veckor sedan beror på att hon går på sulan,(hovarna har sett förskräckliga ut),nu är hon verkad av en hovsl med erfarenheter av s.k fånghästar och går redan mkt bättre,rör sig mera i hagen nu då hon fått lite större hage,inte lika stel som tidigare.Går även med på små promenader.
Jag hoppas att allt detta "håller i sig",men en gång fång alltid fång.Blir det ett återfall har vi bestämt oss för att ta bort henne.Nu har väl Julie turen att inte ha fått så mkt rotation.Har förstått att de kan bli mkt mkt värre.

En fråga,hur länge har era hästar varit dåliga,blivit medicinerade,boxvila?.Har era veterinärer "satt ngn gräns" för er häst?.....

Jag beklagar sorgen :( Det är aldrig roligt att behöva släppa ifrån sig en vän :cry:

Fång borde utrotas från jorden! :mad:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka