Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Tack för dina svar FA. Jag har haft en liten diskusion angående denna ponny som varit halt sedan i vintras när det var fruset i backen. Ägarna påstår att det är belastningsfång men jag tror att det är att de bytte höleverantör.....Jag har svårt att tro att hästen fortfarande kan ha besvär efter underlaget och menar att sjukdommen är i hela kroppen om den pågått så här länge....

Så har man fått fånghäst =(
Haft hästen ute dygnet runt på bete i tre veckor men i onsdags var det klar. Trodde han hade gåt omkull i hagen och slagit sig rejält men vet konstaterade fång...Hagbyte och för mycket rörelse....suck.
Ska man ta bort saltstenen när hästen har fång?
En del sidor på internet säger de andra inte. Väntar på samtal från vet nu så tänte ändå rådfråga honom.

Nå bra allmäna tips till en som aldrig varit med om fång på sin egen häst?

Min rörde sig normalt redan dagen efter..Upptäckte hans fång inom 4-5 timmar.

Du har kanske fått reda på svaret nu men man ska ta bort saltstenen under det akuta fånganfallet för att hästen ej ska samla för mkt vätska i kroppen.

Det står nog en del tips i trådarna här.
Men boxvila på mjuk bädd, foder och vatten högt och ta bort anledningen till anfallet om man kan. I ditt fall så är det antagligen gräset. Hö, halm, lusern och något som hjälper tarmarna att stabiliseras ex vanlig bakjäst, inget kraftfoder.

Som utlovat, här kommer lite uppdaterade bilder tagna idag:

P6040028.jpg

P6040024.jpg

Och, ja, jag väntar fortfarande på min större, bättre hage. Jorden är schaktad och killen som ska köra flis (det blev flis i stället för grus pga ofantligt pris på stenmjöl...:crazy:) har lovat att komma i morgon. Vi får hoppas att han gör det!

Fina hagar ! Men jag förstår att du vill att de ska bli större. De kan antagligen vara i lite större nu. Det är svårt det här med hur mkt man ska våga.

Min står ju inne en hel del. Hon har gjort ett hål i sin betesreducerare. Denna veckan har jag inte hunnit köpa ngn ny, har jobbat dag och natt (utan överdrift). Men i och med det så vågar jag inte ha henne ute för mkt.

Tack för dina svar FA. Jag har haft en liten diskusion angående denna ponny som varit halt sedan i vintras när det var fruset i backen. Ägarna påstår att det är belastningsfång men jag tror att det är att de bytte höleverantör.....Jag har svårt att tro att hästen fortfarande kan ha besvär efter underlaget och menar att sjukdommen är i hela kroppen om den pågått så här länge....

Jag undrar om en häst verkligen får belastningsfång av att gå på hårt underlag. Men jag är inte ngn expert på detta. Men däremot så kan säkert både det frusna gräset och byte till ett annat hö trigga igång ett anfall. kanske speciellt om man kombinerar det med knaggligt eller på annat sätt jobbigt underlag.

Enligt vet kunde jag ha saltstenen kvar. Men han hade inte akutfång kanske är därför.

Nu har han nästintill fri tillgång på hö och får betfor när det är medicin dags enl vet rek.

Enligt vet kunde jag ha saltstenen kvar. Men han hade inte akutfång kanske är därför.

Nu har han nästintill fri tillgång på hö och får betfor när det är medicin dags enl vet rek.

vad har han för sorts fång efter endast ett par dagar om det inte är akut? Jag vet inte hur pass viktigt det är med att ta bort saltstenen. Men jag hade tagit bort alla faktorer som kan tänkas förvärra situationen. Min ponny var lite dålig i en hel vecka innan det plötsligt övergick till ett akut fånganfall.'

Jag hade alltså tagit bort saltstenen ändå. Alla veterinärer är inte helt uppdaterade.

Men det är så jag hade gjort. Jag är mkt rädd för ett återfall och vill aldrig mer i hela mitt liv se en häst akut sjuk i denna fruktansvärda sjukdom.

Jag hade tagit bort saltstenen ändå för säkerhets skull. Det gör ju ingen skada för hästen att vara utan den ett litet tag. Jag har alldeles precis börjat införa salt till mina hästar igen. Inte saltsten dock, för jag vill ha lite mer koll på vad de får i sig. Haflingern får därför en matsked grovsalt (utan jod) varje morgon. Hon verkar nöjd med det (slickar mindre på mig numera :D).

Det är så härligt nu när det är grönt ute, härliga bilder! :)

Alla andra, fram för fler bilder på era fånghästar

Jag skulle nog ha släppt dem i en paddock 10 x 10 för ett bra tag sen.

Hur stor ska du göra?

Får de inte snart vara ute i stor hage?

Jag har ingen paddock och håller ännu på med att fixa en hage utan gräs. Valet föll på "flishage" för alternativen med grus blev alldeles för dyrt. För 15000 kr kunde jag få grus som inte packade sig, dvs fungerar inte. Och för att få hit stenmjöl, som skulle bli bra, skulle jag få lägga uppemot 25000 kr för en 20x25 m hage.

Fast sedan har jag inte haft någon jättepanik ändå, för hovslagaren har tyckt att jag skulle ta det väldigt lugnt. I och med att jag har en häst som kan trava och hoppa i en normalstor box, ska man nog vara försiktig med hur stort man släpper på. Men, ja, tanken är att det ska bli en större hage, och kommer killen som ska köra flisen som lovat, så blir det redan nu i helgen.

KL

Måste skriva av mig för jag är arg så jag nästan skakar :mad:!

Fick precis "påhälsning" av en märklig person. Jag vet vem han är, men känner honom inte. Han började med att säga att han sett att det står en häst i stallet och hans nästa fråga var om den var "instängd". Ja, den har fång, säger jag då. Då stirrar han på mig och säger nästan inget. Jag förklarar att veterinärerna har sagt att det ska vara så. "Hur ska du hantera detta?", undrar han. "Håller på att fixa en hage bak huset", säger jag. Jag känner mig mer och mer upprörd över att bli ifrågasatt, eftersom jag vet vad han är ute efter. Han har, eller har haft, en "naturlig hovvård service". Han brukade köra runt i en bil som hade en hästsko med ett streck struket över på sidan. Vidare säger han att han "forskat om fång i hela sitt liv" och "vill jag låna en bok om fång". Nej, tack, säger jag, jag litar på veterinärerna på ATG-kliniken. Då avslutar han med att han tycker att jag ska "tänka om", eller någon liknande fras.

Nu ska ingen tro att jag tycker illa om alla hovvårdare, och att jag tycker att alla hästar ska ha skor, men om jag står med en fånghäst kommer jag ALLTID att lita på veterinärer och utbildade hovslagare i första hand.

USCH :mad:!!!

Ja hur ska man hantera en sådan situation? :mad:

Jag har lärt mig att det inte är ngn ide att diskutera fång med de hästmänniskor jag träffar - då blir jag bara trött av allt de "vet" om denna sjukdom. Jag brukar säga mkt snabbt ngt som att jag har koll på läget och sedan struntar jag i vad de säger.

Men jag förstår precis hur du känner det. Det är ju dessutom inte alltid man är beredd på ett påhopp och lyckas hitta alla bra svar, inte jag i alla fall.
Om det är ngn tröst så tycker jag att du lägger ner massor av tid och omsorg på dina två fånghästar.

Glöm honom nu och ha en trevlig helg i stället. i morgon ska det kanske bli lite sommar.

Jo, du har 100% rätt! Jag förstår bara inte hur man kan ha mage att stå och säga något så dumt som att man har studerat fång i hela sitt liv?! Det är då man önskar att man kunde hålla sig lugn och komma med ett riktigt dräpande svar, som t.ex.: "Jaha, vid vilket universitet då?", alternativt "Jaha, och var studerade du till veterinär då?" :D.

En trevlig nyhet är att min flis/grusblandning kommer idag :)! Den stackars killen som skulle hämta det hade, av någon konstig anledning, fått för sig att han skulle hämta ETT lass åt mig. Tänk hur överrumplad han blev när han förstod att det skulle bli minst fem lass eller så... Hoppas att det fungerar bra. Det enda som oroar mig är att det ligger en del lite "större" stenar i också och kanske Cloettas fötter inte tål det? Men då får jag prova att strö torv eller spån ovanpå. Jag har varit ute och "provgått" lite, och jag gillar att underlaget är fast och sviktande redan. Det måste väl bli bra som grund i alla fall, även om man sedan kanske måste lägga något mjukare ovanpå?

Släppte min fångis med dom andra några timmar idag. Hon blev så glad. Ikväll var hon varm i hovarna och hade puls:(. Hoppas bara det är för hon har sprungit lite. Ställde henne i box. Hon får stå där över natten. Om hon fortfarande har puls och värme i morgon kan det vara fång igen? Hon gick bra när jag tog in henne.

Jag vet egentligen inte.
Men min veterinär menar att så länge pulsen försvinner ganska snabbt är det inte så farligt. Sedan beror det nog på hur pass kraftig den är. Värme har vi inte diskuterat.
Hon menar också att rörelse och påfrestning kan sätta igång det på nytt.

Jag hade tagit det mkt lugnt med hästen ett tag, kylt ben och hovar om de fortfarande är varma.

Jag skulle nog göra som Forest Autumn, "backa" lite och se vad som händer. Kanske bara släppa ut lite grann i dag i en liten hage (om puls och värme har gått ner) och låta stå inne i box resten av dagen.

Hur mår hästen idag?

Dagen han fick det så ringde medryttaren mej vid 11 och sa att hon inte fick in honom för de busade i hagen och inte hade tid att jaga längre pga läkartid. Men hon skulle åka ut senare igen. Jag åkte dit vid 16 och då var han halt och svullen.
Han hade haft det max 5 timmar innan vi märkte något.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka