Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Hovsl sa att hennes hovar ser ut som de gör pga att hon haft fång,(visst har du kikat på bilderna på hemsidan?,blev verkad i mån,så nu är hon fin igen)dvs att hon går på sulan,men att i dagsläget kan man inte sko henne,finns inget att fästa sömmen i.Har köpt easyboots,men de trillar av då hovarna är lite små just nu.Om hon vore halt skulle jag inte fundra över pulsen,men hon går ju klockrent på gräset,men inte riktigt lika bra på grusvägen där det finns lite sten.Hovsl kikade också på henne,rörde sig lika bra eft verkningen som innan.

Jag har kollat hemsidan men jag är urkass på att bedöma hovar och verkning och skoning. Jag börjar känna mig som ett hopplöst fall på den punkten. De ser inte ut som min ponnys hovar. Det är min enda kommentar. Min ponny får lite starkare puls när jag är ute och går med henne. I vanliga fall känner man den inte. Men när hon har gått en halvtimme delvis på stenig väg så kan jag märka pulsen även om den inte är jättestark. Det tar bara en eller två timmar sedan är den försvunnen igen. Jag vet inte hur man ska tolka det heller egentligen.

Ursäkta ett svar som inte blev ngt riktigt svar.

Forest AutumnDet finns kanske inte några rätta svar.
men de kan nog få fång mkt lindrigt bara över en dag.
Alla fånganfall startar inte med att tarmarna slås ut, inte vad man tror i alla fall. Ett fånganfall kan även startas av ex att de springer omkring. Om det startas i magen så tar det ett antal timmar minns ej exakt tid men kanske upp mot ett par dygn innan det blir ett fånganfall. Ett par veckor måste vara för läng tid.

Menar du efter att dom redan har haft ett fånganfall så kan dom få det igen om dom springer för mycket? Från början är det väl alltid nån form av rubbad tarmflora eller förlossningsfång?

Menar du efter att dom redan har haft ett fånganfall så kan dom få det igen om dom springer för mycket?

Från början är det väl alltid nån form av rubbad tarmflora eller förlossningsfång?

Jag har förstått det som att även om det kanske inte alltid blir ett helt nytt anfall så kan det i alla fall släppa lite till inuti hovarna. det vanligaste är antagligen då att det blir ngn sorts lokal inflammation. Men tillståndet i hovarna förvärras. Det är därför det är viktigt att ha dem i stillhet.

Det behöver inte alltid börja i tarmen även om det kanske är det vanligaste. Det finns massor av faktorer som man tror kan framkalla fånganfall.
insulinresistens, equine metabolic syndrome, fetma, cortison, ojämn belastning .... kan antagligen ge fång utan att tarmfloran rubbas.

Nu är detta ganska så komplicerat. Ovanstående är som jag har förstått det.

Jag har förstått det som att även om det kanske inte alltid blir ett helt nytt anfall så kan det i alla fall släppa lite till inuti hovarna. det vanligaste är antagligen då att det blir ngn sorts lokal inflammation. Men tillståndet i hovarna förvärras. Det är därför det är viktigt att ha dem i stillhet.

Det behöver inte alltid börja i tarmen även om det kanske är det vanligaste. Det finns massor av faktorer som man tror kan framkalla fånganfall.
insulinresistens, equine metabolic syndrome, fetma, cortison, ojämn belastning .... kan antagligen ge fång utan att tarmfloran rubbas.

Nu är detta ganska så komplicerat. Ovanstående är som jag har förstått det.

Det var det jag menade som du har skrivit. Alltid så svårt att skriva förståligt. Fång orsakas av mycket olika faktorer. det ända gemensamma resultatet är att det går ut i hovarna. Min förra ponny hade cushing som gjorde att hon fick fång.

Nu trillade poletten ner och jag förstog vad du menade.
Han var inte halt dagarna innan. Han kan ha varit halt innan jag hittade honom, men de lär jag aldrig få veta.

Vet sa fångsymptom och att det inte var akutfång. Helt ärligt så kommer jag inte ihåg så mycket mer. Alla tankar snurrade för jag trodde hästen hade gått omkull pga allt bus i regnblöt hage och var hundra på att Ulltuna stog på kvällensbesökslista för min del.

Min mamma var hjärnan den kvällen....

Vet inte så mycket mer just nu föutom att hästen är odräglig för han anser sig själv som frisk. Väntar spänt tills på torsdag då det är återbesök....

*kl*

Jag har en liten minishettis med fång som har pågått i 7 dagar. Han gick 4 dygn på butta och blev lite bättre. Sen släppte jag in hans ponnypolare i hagen brevid som sällskap och då sprang fångponnyn ett par varv i gruspaddocken (pigg och glad, buttan verkade hjälpa..). Efter det blev han varmare i hovarna och placerades i en boxhage där han inte kan röra sig så mkt. Går nu på metacam + proequo och är fortfarande stapplig fram men inte särskilt varm. Puls har han fortfarande. Med andra ord är han bättre, men inte smärtfri.
Jag är bortrest så det är min man som är hemma och tar hand om ponnyn, och tanken är att han (ponnyn..:grin:) ska in och röntgas om han inte är smärtfri tills nästa vecka när jag är hemma igen.
Han ska alltså gå utan metacam på söndag och sen ska det hålla sig bra är det tänkt.

Om han inte är bra, och jag måste röntga honom, hur stor är chansen att han ändå blir utdömd? Jag menar, är han inte smärtfri efter två veckor på butta/metacam så är det ju nåt som är riktigt fel. Eller har jag fel? Jag har bara haft ett fall av fång innan och där var det inte ens tal om att röntga - gammal ponny med akut fång på alla fyra, kunde inte ens resa sig upp.

Men jag har också hittat en veterinär som jag är väldigt, väldigt nöjd med. Hon är ung, tillmötesgående, intresserad och LYSSNAR. Hon hade aldrig hört talas om att blötlägga hö t.ex, men tycker inte att jag är knasig för att jag vill göra det. Allt är bra som fungerar, menar hon.

Är det hon som troligtvis var hos mig med?
Jag tycker nästan att man kan se en tendens i att det är de unga veterinärer som är mest insatta i fång. Jag hade också en vet. här, som är mycket uppskattat hos hästfolk och har jobbat med hästar hela livet. Men han trodde absolut inte på fång och när vi väl fick reda på att det var fång, då hade han helt andra rekommendationer än vad man läser annars. Annars är han väldigt duktig och kunnig. Men det känns som att en del av de äldre veterinärerna glömmer att uppdatera sin kunskap ibland.

Jätte fina hagar du har fått. Låter spännande med den flis-/grusblandingen. Själv håller vi ju på att göra grushage. Hoppas det blir bra. Men det tar lite tid eftersom stallägaren åker i väg o jobbar varannan vecka. Så man hinner få ett lassa grus en vecka och sen ska han köra ut det och så hinner man ingenting veckan därpå för dåär han i väg etc. etc.

Ibland önskar man att man hade eget stall, så att man inte var så beroende av alla andra och kunde göra precis så som man själv ville, men samtidigt är det ju rätt skönt att få lite avlastning ibland...

Lånar min egen knapp...

Jag var ju ÅB för en dryg vecka sen. Äntligen kunde klinikhovslagaren vara där, men däremot kunde inte min vanliga vet. närvara, så det blev en kollega till honom. Så det blev två personer som inte har sett hästen innan.

De började med att titta på hur han gick och konstaterade dubbelslag, vilket inte var någon nyhet, det har han haft på varje ÅB. Sen kollade de bilderna från första och andra besöket, för att bedöma vård. Hovslagaren, som har lärt sig fångbehandling av Micke på Strömsholm, tyckte det var onödigt att han hade skor på sig. Det var för tidigt när han ändå inte får röra på sig. Så han drog av skorna igen och verkade. Han lät som att han var ganska orolig över de kraftiga rotationerna och sa att det ofta blev kraftigare rotationer på tyngre hästar. Vi pratade om fickorna/hålväggarna, som nu börjar visa sig när man verkar och risken med dom och viktigheten av att han står torrt så att det inte kommer in för mycket smuts.

Sen gick vi igen och denna gången var det inga dubbelslag:) Sen röntgade vi....
Alla var väldigt förvånade över resultatet... Det fanns knappt någon rotation längre!!!:o:bump: Vilken lättnad! De sa att det troligtvis berodde att han har hållts så still så länge. Men att det fortfarande gäller att hålla honom still, för än så länge har hovbenet bara väldigt lite kontakt med den nya hoven och det kan fortfarande lätt släppa från den gamla dåliga hovkapslen igen. De visade detta på röngenbilden och det blev då lättare att förstå viktigheten av att hästen står still , när man ser hur lite det egentligen är som har fäste i nya hoven:idea:

Nu har det gått en dryg vecka och Wincent har fått stå mer inne än han har gjort på länge tyvärr. Dels för att det har regnat så mycket, men också för att pulsen har blitt så instabil. Innan vi åkte på ÅB hade han inte haft märkbar puls på kanske 2 veckor, men nu pendlar den upp och ner. Den kan pendla över bara några timmar. Ibland är den rätt så kraftig och sen helt plötsligt, så är den svag igen. Jag tror att det har att göra med att han inte har skor längre, men är det verkligen bra???

till dig med haflingern på de första sidorna.. hösilage ska man inte ge fånghästar.

Vi är två med haflinger, men jag antar det är BM du menar eftersom du har svarat till henne.

Jag tror det är ganska individuellt om man kan ge hösilage. Min fånghäst funkar inte på det och jag vågar inte längre ens testa, men det verkar ju funka för rätt många ändå. Men sen beror det nog rätt mycket på kvalitén och värdena samt fukthalten också. Min tål absolut inte när det blir för blött.

Min är ett odrägligt monster just nu. Har absolut inte någon förstålse för boxvilan.
Tog ut herren på gången för att kunna mocka ordentligt efter 5 dagar i box. Han levde rövare och jag fick ställa in honom i boxen som han vanligtvis står i som tyvärr är tömd =(
Har problem att mocka med honom i boxen för han jagar mig med sin kära bakdel. Han vill bli kliad i svansen när han gör så. Igår lyckades han kläma fast mig och grep mellan väggen och sin rumpa. Han är i vägen en hel del.

Idag var han inte svälld alls enligt mig. Mer gallig och normal temperatur i alla ben. Nu utövar han sina största intressen hela dagarna. äta och ligga =)

Vet inte hur bra butta funkar för jag får inte i honom det. Ger finadyn, eller vad det heter, nu och det fukar bra tycker jag.

till dig med haflingern på de första sidorna.. hösilage ska man inte ge fånghästar.

Jag ger inte mina hösilage mer, dock är det ingen som kan säga säkert om hösilage är sämre för fånghästar än hö. Möjligt att det är så, men så vitt jag vet är det inte konstaterat.

Grattis till det fantastiska resultatet :banana:!

Det du skriver gör mig dock nervös för min hästs skull. Hon får ju komma ut lite nu, men även om hagen är liten kan hon hoppa och studsa bra i den om hon vill. Springer en del gör hon också :crazy:. Veterinären tyckte redan i början på april att hon kunde få komma ut i hage (inte jättestor, och en grushage) medan hovslagaren pratade om gasfickor i slutet av april och att jag skulle vara försiktig. Det är ju så svårt att veta hur man ska göra:confused:! Dock har hon bara fått vara ute någon timme åt gången ännu. Undrar om man kan fortsätta med det? Vad betydde "hålla still" för er skull? Får han gå ut? I hur stor hage i så fall? Hur länge åt gången?

Det verkar ju lite mystiskt att pulsen är instabil nu...:crazy: Jag skulle nog ringa och fråga om de tror att det har med att skorna åkte av att göra!

Jag har en liten minishettis med fång som har pågått i 7 dagar. Han gick 4 dygn på butta och blev lite bättre. Sen släppte jag in hans ponnypolare i hagen brevid som sällskap och då sprang fångponnyn ett par varv i gruspaddocken (pigg och glad, buttan verkade hjälpa..). Efter det blev han varmare i hovarna och placerades i en boxhage där han inte kan röra sig så mkt. Går nu på metacam + proequo och är fortfarande stapplig fram men inte särskilt varm. Puls har han fortfarande. Med andra ord är han bättre, men inte smärtfri.

Vet inte riktigt hur jag ska svara, men din ponny bör stå inne på boxvila på mjukt underlag. Så länge ponnyn äter medicin bör den inte vara ute över huvudtaget.

Om han inte är bra, och jag måste röntga honom, hur stor är chansen att han ändå blir utdömd? Jag menar, är han inte smärtfri efter två veckor på butta/metacam så är det ju nåt som är riktigt fel. Eller har jag fel?

Vad menar du med "riktigt fel"? Ja, det är möjligt att din häst har rotationer och/eller sänkningar om den inte är smärtfri efter en medicinperiod. Sannolikheten ökar om hästen är ute och rör på sig i stället för att stå inne på boxvila på mjukt underlag. Sa inte veterinären att ponnyn skulle stå inne :confused:?

*kl*

Jag är bortrest så det är min man som är hemma och tar hand om ponnyn, och tanken är att han (ponnyn..:grin:) ska in och röntgas om han inte är smärtfri tills nästa vecka när jag är hemma igen.
Han ska alltså gå utan metacam på söndag och sen ska det hålla sig bra är det tänkt.

Om han inte är bra, och jag måste röntga honom, hur stor är chansen att han ändå blir utdömd? Jag menar, är han inte smärtfri efter två veckor på butta/metacam så är det ju nåt som är riktigt fel. Eller har jag fel? Jag har bara haft ett fall av fång innan och där var det inte ens tal om att röntga - gammal ponny med akut fång på alla fyra, kunde inte ens resa sig upp.

Att beh en fångponny tar tid,vår ponny fick finadyne i 7 veckor totalt.Man måste ha lite tålamod,det tar tid.Julie som hon heter var så illa i början att hon också låg ner,jag trodde vi sjulle få ta bort henne.Men min vet sa att det tar tid.Det var i feb hon var mkt dålig,och är i dag så pass bra att hon kan skrittas av mitt yngsta barn.Det trodde jag inte i feb månad.

Min vet + andra vet som jag kollade med tyckte i början att det skulle räcka med att vara ensam i sandpaddocken. En vet tyckte tom att jag kunde släppa ut honom med de andra i hagen bara han hade munkorg.. :confused: Ponnyn visade inga tydliga fångsymptom i början så ingen visste helt säkert hur jag skulle göra. Nu står ponnyn i en sjukhage, dvs en bäddad box i ligghallen, och kan alltså inte busa runt längre. De andra står utanför och håller honom sällskap så det funkar bra.

Med riktiga fel menar jag ju rotationer och sänkningar. Om ponnyn inte är smärtfri efter två veckor på metacam så borde det ju finnas sådana röntgenfynd. Och om det finns, vad gör man åt det? Sjukbeslag? Mer sjukbox?

Just nu är jag ganska trött på min fångis. Hon har rymt två gånger igår och ätit gräs. Gång nummer ett vet jag inte hur länge hon varit ute. Andra gången var det nog inte så länge. Märkte ingenting på henne 4 timmar senare. När tror ni faran är över? idag får det bli en annan hage:crazy:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 334
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka