Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

With chronic stable laminitis, the goal of therapy is realignment of the coffin bone,
moving the break over point back, providing good heel support, and improving sole
depth. In order to realign the coffin bone, heel must be taken off. The amount of
heel to be removed can be determined from a lateral radiograph.
<<<<
Shoes concentrate the forces
around the periphery of the hoof, thus they can contribute to tearing and shearing
of the laminae. If at all possible, the shoes should be removed and replaced with
sole supports. Shoe removal may be accomplished safely by rasping the clinches
and pulling one nail at a time.
Sole support is an important therapy that aids in transferring the load away
from the hoof wall, thus protecting the laminae.

Kapitel 8
http://www.lloydinc.com/pdfs/Guide_Insulin_Resistance.pdf

Senast ändrad av en moderator:

delvis knapplån

Vet inte om jag vågar mig in i diskussionen.

Men skor eller ej beror väl lite på vilket fångstadium det är frågan om och vad som har hänt med hoven. Jag undrar hur pass vanliga de beslag (rätt ord?) är som finns i länken? Vad jag har förstått på veterinärerna här i skåne så är det inte så vanligt i Sverige.

De gånger jag har varit där, har ingen kommit ut med skor.

Han har oxå varit noga med betoning på att hästen bara ska ha vanliga skor - när det är dags.

Det var inte alls många år sedan som så gott som alla fånghästar skoddes med heartbarskor på Strömsholm och det uppfattades då som det enda rätta.....:angel:

Själv är jag av den uppfattningen att man får prova sig fram då det gäller fånghästar. Vissa fungerar utmärkt utan beslag medan andra behöver ha någon form av sjukbeslag. Har fånghästen en sulsänkning så att den står direkt på sulan brukar det behövas någon form av sko för att den ska bli mer komfortabel.
Man får helt enkelt prova sig fram.

Även Robert Eustace i England , erfaren "fångveterinär" och forskare använder Heartbarskor på sin klinik med goda resultat. Finns att läsa på hemsidan www.laminitisclinic.org

Senast ändrad:

Det var inte alls många år sedan som så gott som alla fånghästar skoddes med heartbarskor på Strömsholm och det uppfattades då som det enda rätta.....:angel:

Själv är jag av den uppfattningen att man får prova sig fram då det gäller fånghästar. Vissa fungerar utmärkt utan beslag medan andra behöver ha någon form av sjukbeslag. Har fånghästen en sulsänkning så att den står direkt på sulan brukar det behövas någon form av sko för att den ska bli mer komfortabel.
Man får helt enkelt prova sig fram.
Ja jag menar att man har bytt metod. De har numera nästan alla typer av hästar att jobba med OCH många:crazy:

Får den verkligen ont i sulan på djupt tjockt spån?
Jag tror att de som skor vill få ut dem fortare, så har iallfall hovisar svarat här, som anledning.

Om man istället är mer strikt i början med att just hålla den stilla på mjukt underlag o NSAID Så verkar strukturerna hålla bättre.

När hoven läker o den är bra verkad, börjar ju hovväggen att växa ut mer rätt o den klarar av att bära tillsammans med sula o stråle. Den kan då gå ut i sjukhage- beroende på komplikationer förstås:angel:

Jag tycker inte heller att man ska spika i onda fångfötter om det inte behövs så håller med dig i stort om allt du säger. :) Det finns däremot individer som mår mycket bättre av skor även i vila och då får man inte låsa sig till att ALLA ska behandlas exakt likadant.

För min egen fånghäst var skillnaden barfota eller limmad sko, skillnaden mellan avlivning p g a smärta och överlevnad. D v s enormt stor skillnad i smärta..... Detta i strikt boxvila på tjock bädd.

Dessutom finns det utländska kliniker vilka också har goda resultat i sina fångbehandlingar som använder sig av t ex limmade heartbarskor.

Senast ändrad:

Det finns däremot individer som mår mycket bättre av skor även i vila och då får man inte låsa sig till att ALLA ska behandlas exakt likadant.

Ja, det är så jag menar också :)!

Att vidhålla att ALLA hästar ska ha samma behandling är ju ungefär som barfotaverkarna som hävdar att alla hästar oavsett hovkvalité, arbete, underlag etc kan gå barfota och må bra...

Har en liten fundering angående det här med skor. Just nu går han på övertid med sina gamla skor som jag inte fick ta av för vet.

Vad har ni satt för skor på era hästar när de börjar frisknatill?
Jag funderar på att ta skor med dubbla tåkappor iställe. Har fått för mej att de inte trycker lite mycket på hoven.

Vet inte riktigt vad du menar med "friskna till", men min har alltså heartbarskor fram och sedan har hon "vanliga" skor med sidokappor bak.

om det inte behövs så håller med dig i stort om allt du säger.
Då är min fråga- NÄR kan det behövas?

Skor eller icke-diskussionen är ngt annat- en häst som brukas.
DÄR är jag helt ense om att det SKA vara efter individ o hur man brukar den.

En känslig häst kan väl behöva skor så fort den får gå utanför stalldörren (till en sjukhage, på en kort promenad etc)? Min har varit skodd sedan hon var 3 år, och hon går INTE bra utan skor. Då blir hon som Isers häst, dvs "tassig" och försiktig, samt reagerar på varje sten.

Quinns häst behövde ju uppenbarligen beslag i boxen också...

Friskna till = dags för skor. En del står ju barfota ett tag.

Ska prata med hovis och se vad han säger. Inte lätt att vara nybörjare i det här ämnet.

Din hästs rotationer har ju faktiskt också förbättrats MED skorna på, eller?

Jag är varken övertygad av det ena eller det andra. Det var helt klart bättre för min shettis att få av skorna. Hon har aldrig varit skodd, och det var INTE bekvämt för henne med heartbarskor på fötterna... Så i det fallet var barfota helt klart bättre.

Jo det får man väl anta, för inte kan det gå tillbaka på bara den verkningen han gjorde på kliniken den dagen, va?

Pratade med vet. i går. Hon började med att ursäkta hovslagarens beteende;)
Hon tror inte själv på att det bara finns en metod. Hon tyckte att jag skulle testa att ge NSAID några dagar och se om det blev bättre och om han sen fortfarande hade puls tyckte hon att jag skulle testa att sätta på skor igen för att se om det blev bättre, då fick vi göra en utvärdering av detta när jag skulle på återbesök den 10.

Hon menade på att om en häst var sulöm så var det kanske inte så bra att stå utan skor. Vissa funkade bättre med tåöppna skor. Det var av hög prioritet att få bort pulsen.

Sen sa hon en annan intressant sak, som jag glömde fråga mera om. "Att man hade upptäckt att metacam inte alltid var så bra...." Tyvärr kom vi bort från det igen pga alla mina frågor, så jag glömde fråga vad det var som inte var bra:crazy:

Vad bra. Hoppas att det löser sig.

Själv håller jag koll på shettisen. De har ju fått vara ute ca 1 timme nu i sin nya hage fyra dagar i rad. Haflingerns puls verkar opåverkad av detta, men shettisens känns lite starkare. När jag pratade med min vet om hur länge de kunde få vara ute, så var det viktigaste väl egentligen att man hela tiden höll koll på puls och anpassade utevistelse och rörelse därefter. Shettisen har ju inte heller varit symtomfri lika länge som Belle har, så hon kanske är ömtåligare fortfarande?

En känslig häst kan väl behöva skor så fort den får gå utanför stalldörren (till en sjukhage, på en kort promenad etc)? Min har varit skodd sedan hon var 3 år, och hon går INTE bra utan skor. Då blir hon som Isers häst, dvs "tassig" och försiktig, samt reagerar på varje sten.

Quinns häst behövde ju uppenbarligen beslag i boxen också...
Min är likadan, men jag fick rådet att då sätta på boots istället för att sko.

Den klarade lätt att gå ute i sjukhage utan. Hoven växte ju under tiden. Promenera gjorde vi inte alls. Den fick ha självmand rörelse tills det vuxit ut så pass att det var stabilt nog att tåla belastning.
Hovis tyckte att i o m att den var IR så behövde den mer motion= med ryttare. Den skulle då skos, men fortfarande gå på mjukt underlag.

Han menade att de är känsliga tills hovkapseln helt har vuxit ut o man får vara lyhörd o "backa" om man märker att den blir mer känslig.

Hm, har ju inte jättemycket erfarenhet av boots, men jag har ett par easyboots till shettisen som varken hon eller jag är särskilt förtjusta i. Det är kanske fel storlek, även om jag mätte så gott jag kunde när jag beställde, men det känns som om de glappar och att hon tycker att det känns märkligt att gå i dem. Men jag får kanske prova att dra på henne dem igen när hon ska gå ut i hagen. Den stora verkar klara det galant än så länge.

Till mina boots fanns det 2 kuddar man stoppar in för att få dem att sitta.
en på vardera sida.

jag har ju samma på mina hästar- fast det skiljer 2 skonummer:angel:
Har dem bara som reservhjul.:grin:

till shettisen kan det räcka om du klipper till en vanlig sula o sen silvertejpa på den.
Eller varför inte limma fast en o kanske klippa upp hål för strålen om det behövs.

Senast ändrad:

Vilka boots är det? Har testat cavallo och tyckte med att de glappade. Däremot epics bare satt bra, men var svåra att få på.

Om du lägger i en tjock sula (kan köpas men kan också göras av t.ex. liggunderlag) i botten kanske de sitter bättre:idea:

Vilka boots är det? Har testat cavallo och tyckte med att de glappade. Däremot epics bare satt bra, men var svåra att få på.

Om du lägger i en tjock sula i bottan kanske de sitter bättre:idea:

Jag har t o m vikt ihop en tjock padd o lagt i. Den håller svikten bättre än t.ex. liggunderlag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III
  • Letar hovkurs

Omröstningar