Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Allt ser så bra ut med min fångis nu. Hon rör sig bra, ingen puls osv. Hon får promenera 30 min ,efter midsommar 40 min och om två veckorbörja ridas. Och så kommer svaret på maskprovet - 800- hon måste avmaskas. Vet tyckte inte det var det bästa som hade hänt och nu är jag jättenervös. Har era klarat avmaskning? Ska iväg imorgon och köpa probimin och ge henne högsta några dagar innan och några dagar efter. Är det något mer man kan göra?

Det börjar ju släppa i kronranden genom blodförsörjningen som då är "förgiftad" o sen fortsätter det neråt. Det är därför som du inte ser ngt upptill förrän det har vuxit ner en bit 4-6 v.

Det blir mer drag i lamellerna nertill då mest när de ska rulla över. Därför kapar man bort den yttre biten i tån. Isärslitningen upphör.

Du ser sen hur mkt det har vidgat sig när den verkas.

Du ser en kant på hovväggen på röntgen- där då hovbenet är parallellt med väggen igen. Har du haft en rotation lutar hovväggen mer från den randen- rotationsgraden.

Det går att se med blotta ögat till viss del.
Du jämför röntgen med hoven o ser hur hovväggen SKA vara o den ska raspas därefter. Titta på den friska utväxten- facit.
Trakten får ej heller vara hög iom att den då belastar tån- hovbenet mer.
Som bekant ter sig trakten att växa sig högre på fånghästar iom att det troligen är drag i böjsenan via strålbenet till hovbenet.

*Nu känner jag att ngn med kompetens får ta över:eek:*

Wow, det var snabba puckar! Min veterinär och hovslagare tycker att jag ska gå mycket försiktigare fram än så. Men inte kunde väl hästen vara "frisk" efter bara fem veckor :crazy:? Jag kommer inte att räkna min stora dam som frisk förrän hovslagaren har gett mig tillstånd att börja skritta igång igen, vilket antagligen inte blir förrän i september/oktober (7-8 mån efter första klinikbesöket).

Ärligt talat, det här med belastning förstår jag inte riktigt. Varför skulle inte hovarna belastas om min "toktant" springer rundor, sparkar bakut och bockar i sin lilla hage? Varför räknas belastning endast om det sitter någon på?
Nu får jag ursäkta mig med att det var 4 år sen o minnet sviker.
Det var efter 15 v. den fick gå ut i vanlig hage- i Sept. då fick den ganska raskt anaplasma:eek::crazy:

I morgon bitti kommer veterinären, hovisen ville höra vad han säger först.
Just nu så känns det så j-a nattsvart, min häst får bara inte vara drabbad av
fång :cry:.......... (han är inte halt åtminstone).

Men OM den har stått still tills det har vuxit fast en bit, så håller det för en viss belastning men inte race- varav att man begränsar ytan.

Men det har väl inte vuxit fast en bit efter 5-10 veckor? Man kan ju inte snabba på utväxten av hoven, så det kommer väl vara det samma oavsett om man konsulterar Strömsholm eller någon annan klinik.

Det hade gått 4 månader sen vi konstaterade rotationen när jag på ÅB sist och då så man att hovbenet bara satt fast i nya hoven allra längst upp.

Eller missförstår jag något nu?:confused:

Om det tar nästan ett år för den att bilda en helt ny hovkapsel så hinner det växa ut 1/5 del på 10 v.

Om det som i ditt fall bara sitter fast högst upp efter 4 mån.så har du kanske fått mer komplikationer.

* Vi får nog ropa på PL eller HH.*

Sen sa hon en annan intressant sak, som jag glömde fråga mera om. "Att man hade upptäckt att metacam inte alltid var så bra...." Tyvärr kom vi bort från det igen pga alla mina frågor, så jag glömde fråga vad det var som inte var bra:crazy:

Det har varit en artikel i förra numret av tidningen islandshästen där man varnar för att ge metacam till islandshästar (och andra kallblod tror jag) .
Det har förekommit starka reaktioner och dödsfall mot medicinen.
Jag ska leta upp tidningen och se vad det stod exakt.

*kl*
Kan det ha ett samband att hästen har hålrum i bakhovarna o sprickor i framhovarna med ev fång? Har skummat igenom tråden lite o det verkar som
om det skulle kunna vara så? Nån som vet säkert?

Olika förstadier av fång(dvs lindrig fång) som ger småblödningar i lammellerna leder till bitvis försvagade lameller som då gärna blir hålrum när lammellerna inte håller ihop.

Tack för svaret! Idag var min veterinär här och kollade honom noga, han
visar inga tecken på fång utan var tvärtom stenfräsch :laugh:! Den "kokande"
värmen ifrån hovarna var som bortblåst, hoppas att det får vara så nu.

Min häst käkade metacam nu när jag fick avliva honom. Våldsam kolik, måhända tarmomvridning.

Det är en veterinär som kommit i kontakt med ett 40-tal islandshästar som fått svåra biverkningar och även dödsfall vid användning av metacam och finadyne.
Det är just mag-tarmsystemet som drabbas :-( En del har fått fång när de behandlats med metacam för annan skada)
Artikelns uppgifter i islandshästen kommer från Veterinär Ulf Selander i Örebro som uppmanar kollegor till försiktighet.

Jag hade ute en vet igår till mitt halvblod.. Hon var halt och stel på båda bak och kunde nästan inte röra baken. Hon var även halt på vf. Ingen feber, ingen puls, inte varm i hovarna.. Hon bara stod och skakade.. Detta visade sig vara fång :( Blev så förvånad för hennes symptom lät inte riktigt som fång..

Ja de kan få lite korsförlamningssymtom. Antagligen iom att de för över så mkt vikt till baken.
Kyl benen!!!!!!!

Törs man säga att man börja skymta ljuset i tunneln? Min gamling är frisk från sitt fång och den yngre hade inga gallor idag, var sval om hovarna och ingen puls i benen! I såfall första pulsfria dagen sen december!!
Blir hon frisk så ska jag vakta henne som en hök resten av hennes liv.

Vad skönt det är att höra om så många hästar som mår bra, och som det går framåt för nu :)! Det känns alltid bra att veta att det finns en väg ut ur fångträsket....

kl.

min är också bra nu :) hade hovslagaren ute igår och han sa att det inte va någon större skillnad på hovarna nu än innan. Men fick fixa lite lite på vänster fram.
Frågade även lite om puls, och berätta att vissa dagar kände jag den och andra inte, så berätta han att hästar pumpar själv ner blod i "benet" typ 5-6 gånger om dagen, och vid olika tillfällen. Så därför kan man ibland känna och ibland inte. Men om man känner pulsen varje dag och alltid så är något galet.
Men att man känner det ibland gör inget.
Nån som vet om det är så?
Min går ute i en lagom stor "gräshage" som just nu är nerbetad och vi rider och håller igång varje dag för att hålla nere vikten på henne.
Märker ingenting alls på henne. Hon är som vanligt pigg och glad.
Och detta har gått snabbt... åtta veckor sen hon fick fång.

Frågade även lite om puls, och berätta att vissa dagar kände jag den och andra inte, så berätta han att hästar pumpar själv ner blod i "benet" typ 5-6 gånger om dagen, och vid olika tillfällen. Så därför kan man ibland känna och ibland inte. Men om man känner pulsen varje dag och alltid så är något galet.
Men att man känner det ibland gör inget.

Jag har också läst ngt liknande tidigare. Men egentligen tycker jag nog att det är lite konstigt att detta bara skulle hända 5-6 ggr om dagen. Sedan kan man undra om det bara gäller när hästen står still som i en box eller även om den rör sig en hel del. Men jag vet inte alls.

Men när det gäller "fångpulsen" så har jag fått för mig att det egentligen ska vara en kraftigare puls än normalt dvs nästan som en mer bultande puls. Ibland kan jag känna en svag antydan till puls. Men jag undrar egentligen om det är ngt att oroa sig för?
Detta med pulsen hos en fånghäst är ngt som man verkligen kan oroa sig för.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka