Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Nu har hovslagaren varit här (kl 23 på kvällen, kvällspigg hovis), och det visade sig bara vara en hovböld *pustar ut*.

Knapplån: Hur länge kan det ta innan man kan förvänta sig att värmen i hovarna och pulsen ska avta?

Det kan ta jättelång tid. Enligt min hovslagare ska man inte stirra sig blind på värme och puls, utan istället titta efter hur hästen rör sig. För som sagt, värme och en svag puls kan dom ha ett bra tag efter anfallet..

Om det stämmer blir jag glad för han rör sig verkligen helt som vanligt nu. Åtminstone vad man kan se inne i boxen. Inga problem med att vända och så längre.

Det låter förfärligt att gratulera till en hovböld! Men det kan man ju faktiskt göra i ett sånt här läge, eller hur! ;)

Så skönt att höra :), nu får vi bara hoppas att jag har samma "tur"! Vad bra att du har en hovis som kommer ut och hjälper dig, den lyxen har tyvärr inte jag...

Min har stått med våtvärmande sedan kl 14 igår. Tog av det nyss, men tyvärr hade ingenting hänt. Dock verkar hon piggare och gladare idag, även om hon fortfarande helst inte använder den hoven. Det kanske ändå lindrar med våtvärmande omslag? Ska lägga ett nytt om en liten stund, och sedan kontakta vet igen. Vi åker in imorgon (ej öppet idag) om inget hänt tills dess...

Men visst hjälper väl medicinen till att häva själva inflammationen åxå, väl...? hoppas jag....

Man skulle ju kunna tro det eftersom den är antiinflammatorisk. Men jag vet inte egentligen. Jag har nog förstått det som att den inte kan stoppa ett fånganfall. Däremot kan den kanske dämpa det något?

kl

Sällar mig till den dystra skaran av ägare till fånghästar...:(

Kom till stallet igår på förmiddagen och knallade iväg upp till betet. Stallägaren var vid betet när jag kom fram och hon hade tittat till hästarna. När jag kom fram kom mitt halvblodssto genast promenerande mot mig och då såg jag förstås att allt inte var som det ska. Hon skrittade frivilligt men med kortare, stelare steg än vanligt. När jag ledde henne och vände var hennes steg staplande -> fång.

Jag tog in henne direkt, kärrade in massvis med spån i boxen och började jakten på jourhavande veterinär.

Usch,min fina fina tant:cry:

Vet kom inte förrän vid 18-tiden på kvällen. Vet klämde med visitertång på framhovarna, detta reagerade pålle inte på. Vet gav smärtstillande och Finadyne i fem dagar, boxvila såklart också.

Vet sa att fångutbrottet förmodligen kunde bero på ett kraftigt temperturfall under natten. Kylan kunde då bidragit till stora mängder fruktan (pratar jag om rätt sak nu?) i gräset.

Enligt vet hade jag kommit på fångutvecklingen i ett tidigt stadie och hon trodde att prognosen skulle vara god med tanke på rotationer och sänkningar. Men men.. Det kan man inte säga utan röntgen förstås. Jag försöker hoppas allt vad jag kan.

Vet rekommenderade att jag skulle kyla alla ben, gärna hela natten, för att minska cirkulationen lite och på så sätt minska spridningen av toxinerna. Jag har alltså sovit i stallet inatt och med jämna mellanrum bytt bandage med ispåsar på alla ben.

Igår kväll kände jag puls tydligt i båda kotorna fram men inte bak. Imorse kunde jag inte hitta puls varken fram eller bak, bra eller? Intalar mig att det förmodligen är jag som är dålig på att hitta pulsen..

HAr tusen frågor men kommer inte på en enda nu, helt tom i skallen av allt. Hoppas att någon känner för att dela med sig av tankar, erfarenheter och tips även om jag inte kommit på någonting konkret att fråga.

Stön, nu ska jag ta en tupplur, ingen vidare nattsömn i stallet sittandes i en solstol:o

Ida och halvblodet Thyra

Vet sa att fångutbrottet förmodligen kunde bero på ett kraftigt temperturfall under natten. Kylan kunde då bidragit till stora mängder fruktan (pratar jag om rätt sak nu?) i gräset.

Jo, du pratar nog om rätt sak, och frågan är om man någon gång kommer att kunna ha sina hästar på bete igen och känna sig "säker". Det känns hopplöst:crazy:!

Jag har alltså sovit i stallet inatt och med jämna mellanrum bytt bandage med ispåsar på alla ben.

Vilken insats du har gjort:)! Jag tror säkert att det har hjälpt MYCKET att du höll på med detta hela natten!

Igår kväll kände jag puls tydligt i båda kotorna fram men inte bak. Imorse kunde jag inte hitta puls varken fram eller bak, bra eller? Intalar mig att det förmodligen är jag som är dålig på att hitta pulsen..

Om pulsen redan gått tillbaka är det säkert ett väldigt gott tecken:)! Det kan mycket väl vara pga att du har kämpat med att kyla hela natten. Hoppas att din häst fortsätter att förbättras i samma takt.

Om det tar nästan ett år för den att bilda en helt ny hovkapsel så hinner det växa ut 1/5 del på 10 v.

Om det som i ditt fall bara sitter fast högst upp efter 4 mån.så har du kanske fått mer komplikationer.

* Vi får nog ropa på PL eller HH.*

Jag hade ju iofs ett lätt återfall efter någon månad, men det verkar inte som att det skedde någon förändring då. Men däremot tror jag att det kan vara lite lurigt om man bedömer hur långt nya hoven kommit bara genom att titta på utsidan. För när man tittar på Wincents utifrån ser det ut som att den nya hoven är ungefär 1/3 av hela hoven, men på röntgen ser man att det ändå bara har fäste längst upp på hovbenet.

Svårt att förklara... Hoppas ni förstår:crazy:

Jag 2 fångisar. Fick finadyne i 5 dagar till min ena, sen var hon ok. Den andra fick också 5 dagar, men var inte bra alls, så det blev 5 dagar till. Nu är han fortfarande inte bra, men vet. ville inte ge mer för det kan orsaka magsår. Skulle vänta några dagar, blir det inte bättre på måndag så får han en 5-dagars kur till. Då har han haft ett uppehåll med finadyne på 6 dagar.

Varför inte testa med något annat än Finadyne?
När min hade fång första gången svarade han br apå finadyne, men andra gången svarade han inte alls. Då tog vi fenylbutazon i stället och det svarade han på.

Vad bra att du aggerade så snabbt!
Tror du gjorde helt rätt och om du inte hittar pulsen nu är det ett bra tecken.
Lycka till med resten!

Det låter förfärligt att gratulera till en hovböld! Men det kan man ju faktiskt göra i ett sånt här läge, eller hur! ;)

Han höll på hur länge som helst innan han äntligen hittade denna bölden, gissa om jag blev lättad :D. Men samtidigt lite typiskt, jag skulle nämligen flytta henne idag till en kompis ridskola och stå där några veckor för att få hjälp att komma igång med tränandet igen, och hade även siktat in mig på ett KM senare i höst. Och så händer detta, nu blir det semester istället :grin:.

Antar att jag kan läsa längre bak i tråden, men jag blev lite lat :D! Hur länge sedan var det din häst hade fång, och hur illa blev det? Intressant att höra med tanke på att du håller på att sätta igång din häst nu...

Min häst blev behandlad på klinik i april förra året (alltså ca ett år sedan). Där gjorde dom en fullständig hovresektion, alltså högg bort främre hovväggen. Därefter vilade hon till oktober ungefär, sedan igångsättning på klinikens inrådan och allt gick jättebra. Tyvärr fick hon ett lätt återfall efter en vaccinering. Men nu har hon varit frisk sedan januari, efter att jag lärt mig vad vi ska undvika (avmaskning, vaccinering, hösilage.. det är mycket hon inte tål).

När hon vilade, vad gick hon i för hage då? Man är ju alltid livrädd att få ut dem för snabbt:crazy:. Min har ju då äntligen få gå i liten hage (ca 10 x 20 m) denna veckan (sedan i söndags), men bara en timme åt gången. Visst har de sprungit och hoppat lite, men vad gör man??? Min var på klinik första gången i februari och jag har alltså väntat fyra månader med att släppa i den hagen jag har nu. Kan det vara för tidigt? Jag tror inte att min vet tror det, men man blir så osäker... Speciellt när de blir halta igen, som min är nu. Hoppas, hoppas att det "bara" är en hovböld för oss också!

På tal om vaccinering. Jag har skippat hästinfluensavaccinet på min. Hon skulle haft i början på mars, men jag vägde för- och nackdelar och kom fram till att hästinfluensan i regel är mildare än fång. Stelkrampsvaccinet kommer hon dock att få när det är tid för det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka