Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Hej igen:D

Glömde fråga, vad är skillnaden på fruktan och fruktos?

Lite enkelt förklarat

Fruktos är en enkel sockerart dvs en liten molekyl som består av en enda ring. Fruktan är en lång kedja av fruktosmolekyler som sitter ihop.

Glukos är en annan enkel sockerart som också består av en enda ring. Ett annat namn för glukos är druvsocker. Stärkelse är en lång kedja av glukosmolekyler.

Sackaros är vårt vanliga socker och består av en fruktos och en glukosmolekyl.

Fruktos är alltså socker som bildas i gräset av solljuset.
Om gräset inte kan omvandla detta socker på en gång så lagras det i form av fruktan.

Hästar har svårt att smälta fruktan och om de äter för mkt så ställer det till med obalans i grovtarmen vilket kan starta ett fånganfall.

Hästar har svårt att smälta fruktan och om de äter för mkt så ställer det till med obalans i grovtarmen vilket kan starta ett fånganfall.

Det är inte särskilt konstruktivt att sprida föreställningen att det är fruktan i gräset som orsakar fång. Det är endast i extrema fall detta händer. Den absolut vanligaste orsaken till fång är en hög insulinhalt i blodet. Insulin reagerar på en förhöjd glukoshalt i blodet inte på fruktos. Glukos finns i stärkelse och i sukros.

Stärkelse består av 100% glukos medan sukros innehåller 50% glukos (sukros består av en glukos- och en fruktosmolekyl).

Det man i första hand ska försöka undvika för fångbenägna hästar är höga halter av främst stärkelse men även sockerarter som innehåller glukos.

Det är inte särskilt konstruktivt att sprida föreställningen att det är fruktan i gräset som orsakar fång. Det är endast i extrema fall detta händer. Den absolut vanligaste orsaken till fång är en hög insulinhalt i blodet. Insulin reagerar på en förhöjd glukoshalt i blodet inte på fruktos. Glukos finns i stärkelse och i sukros.

Stärkelse består av 100% glukos medan sukros innehåller 50% glukos (sukros består av en glukos- och en fruktosmolekyl).

Det man i första hand ska försöka undvika för fångbenägna hästar är höga halter av främst stärkelse men även sockerarter som innehåller glukos.

För det första förstår jag inte varför du upprepar vad jag redan skrivit men gärna för mig. Sucrose är det engelska ordet för sackaros dvs vårt vanliga socker.

Sedan vet jag att vi har haft denna diskussionen en gång tidigare. Jag tror jag svarade dig ungefär samma som jag gör nu

Jag antar att du har gjort ditt livs vetenskapliga upptäckt? Vad jag vet så finns det inte visat någonstans i fält varken att fruktan inte kan framkalla ett fånganfall eller att den absolut vanligaste orsaken till ett fånganfall är höga insulinhalter i blodet framkallade av höga blodsockerhalter. Om du har läst ngt annat så tar jag gärna del av det.

Annars har jag nyligen läst att högt intag av fruktos bidrar till ökade blodfetter vilket i sin tur kan leda till ökad insulinresistens vilket är en möjlig orsak till fång.

Jag har också läst att stort intag av fruktan höjer insulinhalten i blodet för ponnyer med anlag för insulinresistens.

Dessutom finns det ett samband mellan högt fruktanintag, obalans i grovtarmen och fång.

Så konstruktivt eller inte så kommer i alla fall jag inte att utsätta min troligen mer eller numera förhoppningsvis mindre insulinresistenta fångponny för höga fruktanhalter.

Senast ändrad:

Tack för ditt svar!

Irriterande att detta skall vara så otroligt invecklat. Kan det inte finnas raka svar och lika enkla lösningar på problemet?

Ställer mitt hopp till forskningen..

Tack för ditt svar!

Irriterande att detta skall vara så otroligt invecklat. Kan det inte finnas raka svar och lika enkla lösningar på problemet?

Ställer mitt hopp till forskningen..

Jag är antagligen helknasig

men jag tycker egentligen att fång är en mkt fascinerande sjukdom att läsa om

om man inte har en fånghäst

vad jag lider med alla hästar som har fång, och verkligen hästägarna!

Ni kämpar så in i norden med era hästar! :bow:

Men jag kan iallafall komma med lite muntrare besked när det gäller min fånghäst. Förhoppningsvis kanske det sprider lite sol i mörkret, för några av er.

Just nu går han i en skogshage med relativt mkt gräs. Han har munkorg på sig (som han har lyckats gjort ett större hål i), och äter det gräs han kommer åt.
Han har knappt kännbar svag puls ovanför kotorna, hovarna är svala/normala, benen likaså. Vi är ute och går 30-40 minuter varje dag. Och han springer och stojjar i hagen och är på allmänt bra humör. jag hoppas att det fortsätter så här, så att jag kanske inom sinom tid kan börja rida honom igen!

Så trevligt! Jag är verkligen glad för din skull!!

Tänk om man hade en skogshage... Här finns bara bördig lerjord, och det växer vitklöver överallt... Boxvila är det som gäller för min del för tillfället, medan solen lyser förföriskt. Höet sinar och halmen hotar ta slut...

Tack :) , Ja det är verkligen en lättnad!

"Skogshagen" han går i nu, är en del av en beteshage. Och i den del jag kallar "skogsdelen" finns det en plan yta på ca 50*10 meter där det bara växer gräs. Eftersom det verkar fungera för honom att leva på gräs *peppar peppar*, så kommer jag utöka hagen ytterligare så att de får hela beteshagen med båda äng och skog. Det är ett naturbete, med massa örter och grejer. Gödsel var det nog årtionden sedan som denna hage fick. Och jag tror att det är en av anledningarna till att det gått så bra hittils.

Men, jag vågar nog inte hoppas för mycket förrän det är höst och vinter och hästen klarat sig utan fler fångattacker.

Hur går det för din häst? Visst hade du också en fångdrabbad häst?
Ibland är det inte bra att ha för bördiga marker.. Men det är inget man tänker på tills man fått en häst som blir sjuk av det.. Jag hoppas du får tag på bra hö och halm snart!

För det första förstår jag inte varför du upprepar vad jag redan skrivit men gärna för mig. Sucrose är det engelska ordet för sackaros dvs vårt vanliga socker.

Sedan vet jag att vi har haft denna diskussionen en gång tidigare. Jag tror jag svarade dig ungefär samma som jag gör nu

Jag antar att du har gjort ditt livs vetenskapliga upptäckt? Vad jag vet så finns det inte visat någonstans i fält varken att fruktan inte kan framkalla ett fånganfall eller att den absolut vanligaste orsaken till ett fånganfall är höga insulinhalter i blodet framkallade av höga blodsockerhalter. Om du har läst ngt annat så tar jag gärna del av det.

.

Du har i så fall missat något ;)

Det finns tester som visar att alla hästar som utsätts för höga insulinhalter utvecklar fång.
http://www.sciencedirect.com/scienc...serid=10&md5=0f58cc2db68fc20ce2d6e284f9d7bab1

Du har i så fall missat något ;)

Det finns tester som visar att alla hästar som utsätts för höga insulinhalter utvecklar fång.

Jag är väl medveten om att höga insulinhalter kan framkalla fång hos vilken häst som helst och har inte påstått annat.
Det är möjligt att jag uttryckte mig oklart igår.

Vad jag vet så finns det inte visat någonstans i fält varken att fruktan inte kan framkalla ett fånganfall eller att den absolut vanligaste orsaken till ett fånganfall är höga insulinhalter i blodet framkallade av höga blodsockerhalter. Om du har läst ngt annat så tar jag gärna del av det.

Annars har jag nyligen läst att högt intag av fruktos bidrar till ökade blodfetter vilket i sin tur kan leda till ökad insulinresistens vilket är en möjlig orsak till fång.

Jag har också läst att stort intag av fruktan höjer insulinhalten i blodet för ponnyer med anlag för insulinresistens.

Dessutom finns det ett samband mellan högt fruktanintag, obalans i grovtarmen och fång.

Detta som ett svar på nedanstående inlägg.
(har precis lärt mig att citera flera st - kan inte låta bli att testa om det fungerar)

Jag anser fortfarande att bara för att man har visat att alla hästar kan få fång av höga insulinhalter så kan man inte dra slutsatsen den vanligaste fångframkallande faktorn är höga insulinhalter pga höga blodsockerhalter. Jag tycker inte heller att man kan tycka att det är fel att påstå att fruktan kan orsaka fång. Jag tycker snarare att det är mkt som talar för att fruktan verkligen är en fångframkallande faktor i synnerhet för hästar med nedsatt insulinkänslighet.

En överviktig kropp producerar för mycket insulin och en kropp med dålig kost och motion får för mycket insulinproduktion. Tänk diabetes typ 2 på människor. Den går ofta att bota med motion, lägre vikt och rätt kost.

Jag kan rekommender att prenumerera på SLUs foderblad.

Nyligen stod där att man gjort undersökningar på sto och föl. Dräktiga ston hade fodrats olika. Detta påverkade fölens framtida känslighet för insulin!!!
20 ston fodrades olika. Hälften med stärkelsefattigt foder och hälften med höga halter stärkelse. När man mätte halten för insulinkänslighet hos fölen så var det stor skillnad i insulinkänsligheten, vilket påverkar framtida känslighet och ämnesomsättning på dessa föl. INTRESSANT!

Som jag ser det så skapar då avelns utfodring fångkänsligare hästar i många fall.

Sedan stod det också att rekommendationer för stärkelserikt foder till häst troligen ligger alldeles för högt idag. Hästen påverkas negativt av mycket mindre mängder stärkelse än man tidigare trott visar undersökningar.

LÄS FODERBLADET FRÅN SLU!

Puffar lite för mina frågor i ett tidigare inlägg;)

Annars, några frågor åt er mer erfarna:

-Hur lång tid efter första anfallet röntgade ni hästen?

-När bör man sko? Vet sa att det i detta skede inte var aktuellt med sjukbeslag utan att jag skulle vänta med att transportera hästen. Det förstår jag men hur länge tro. Sådär i vanliga fall skulle jag sko om två veckor.

-Vad är det man eftersträvar när man skor en fånghäst? Kort tå? Annat?

-Skall man ge biotin åt en fånghäst? Borde ju vara bra för nybildandet av frisk hov men jag har inte givit då jag inte vet om det är skadligt i detta läge. Skall jag ge nu/inte alls/ senare?

-Finns det annat som jag kan göra? Anything?:d

Håller tummarna för allas hästar, inte roligt med sjuka pållar!

/Ida

Ursprungligen postat av Exit

Jag röntgade min häst efter ca 2v när han inte blev av med smärtan och fick även behandling i dropp på sjukhuset för att bli smärtlindrad.

-När bör man sko? Vet sa att det i detta skede inte var aktuellt med sjukbeslag utan att jag skulle vänta med att transportera hästen. Det förstår jag men hur länge tro. Sådär i vanliga fall skulle jag sko om två veckor.
Du bör inte sko din häst förrän du ska börja rida som vanligt vilket är när minst halva hoven har växt ner efter fånganfallet. Däremot verka hovarna ofta och hålla efter trakterna som gärna blir höga efter fång, det och hålla tån kort.
-Vad är det man eftersträvar när man skor en fånghäst? Kort tå? Annat?
Det är inte bra att sko en fånghäst. Jag tror även axel skrivit att strömsholm inte heller tycker man ska sko innan hästen är frisk. Skor man belastas hovväggen och lamellerna mer och de är försvagade, kan förvärra rotation t o m. Men det finns olika skolor och åsikter kring det.

-Skall man ge biotin åt en fånghäst? Borde ju vara bra för nybildandet av frisk hov men jag har inte givit då jag inte vet om det är skadligt i detta läge. Skall jag ge nu/inte alls/ senare?
tillräckligt med protein (inte en massa extra men inte mindre än normalt som vissa är rädda för fortfarande) är viktigt när hästen ska bilda så mycket ny hov och läka skadorna. Rätt mineralbalans likaså. Biotin just är svårt att veta om det behövs

-Finns det annat som jag kan göra? Anything?
Var noga med kosten till din häst. Skynda långsamt.
Håller tummarna för allas hästar, inte roligt med sjuka pållar!

/Ida

Raggsock

Senast ändrad:

Ursprungligen postat av Exit

Jag tror jag röntgade efter ungefär 2 veckor. När han var såpass bra att han kunde klara av transporten någorlunda smärtfritt.

Men det var för att vi fortfarande inte var säkra på vad som var fel med honom. Hade jag vetat med säkerhet att det var fång hade jag nog väntat ett tag till tills läget var mer stabilt. Det hjälper ju ändå inget att röntga om man vet att det är fång, det är ju för att man vill veta hur stor förändring det har blivit och gör man röntgen innan att läget är stabilt kan man ju riskera att man ändå har gjort det i onödan eftersom det kan bli värre igen. Men jag skulle nog göra det precis innan hästen ska verkas första gången efter fånganfallet.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka