Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hej igen
Glömde fråga, vad är skillnaden på fruktan och fruktos?
Hästar har svårt att smälta fruktan och om de äter för mkt så ställer det till med obalans i grovtarmen vilket kan starta ett fånganfall.
Det är inte särskilt konstruktivt att sprida föreställningen att det är fruktan i gräset som orsakar fång. Det är endast i extrema fall detta händer. Den absolut vanligaste orsaken till fång är en hög insulinhalt i blodet. Insulin reagerar på en förhöjd glukoshalt i blodet inte på fruktos. Glukos finns i stärkelse och i sukros.
Stärkelse består av 100% glukos medan sukros innehåller 50% glukos (sukros består av en glukos- och en fruktosmolekyl).
Det man i första hand ska försöka undvika för fångbenägna hästar är höga halter av främst stärkelse men även sockerarter som innehåller glukos.
Tack för ditt svar!
Irriterande att detta skall vara så otroligt invecklat. Kan det inte finnas raka svar och lika enkla lösningar på problemet?
Ställer mitt hopp till forskningen..
För det första förstår jag inte varför du upprepar vad jag redan skrivit men gärna för mig. Sucrose är det engelska ordet för sackaros dvs vårt vanliga socker.
Sedan vet jag att vi har haft denna diskussionen en gång tidigare. Jag tror jag svarade dig ungefär samma som jag gör nu
Jag antar att du har gjort ditt livs vetenskapliga upptäckt? Vad jag vet så finns det inte visat någonstans i fält varken att fruktan inte kan framkalla ett fånganfall eller att den absolut vanligaste orsaken till ett fånganfall är höga insulinhalter i blodet framkallade av höga blodsockerhalter. Om du har läst ngt annat så tar jag gärna del av det.
.
Du har i så fall missat något
Det finns tester som visar att alla hästar som utsätts för höga insulinhalter utvecklar fång.
Vad jag vet så finns det inte visat någonstans i fält varken att fruktan inte kan framkalla ett fånganfall eller att den absolut vanligaste orsaken till ett fånganfall är höga insulinhalter i blodet framkallade av höga blodsockerhalter. Om du har läst ngt annat så tar jag gärna del av det.
Annars har jag nyligen läst att högt intag av fruktos bidrar till ökade blodfetter vilket i sin tur kan leda till ökad insulinresistens vilket är en möjlig orsak till fång.
Jag har också läst att stort intag av fruktan höjer insulinhalten i blodet för ponnyer med anlag för insulinresistens.
Dessutom finns det ett samband mellan högt fruktanintag, obalans i grovtarmen och fång.
Det är inte särskilt konstruktivt att sprida föreställningen att det är fruktan i gräset som orsakar fång. Det är endast i extrema fall detta händer. Den absolut vanligaste orsaken till fång är en hög insulinhalt i blodet. Insulin reagerar på en förhöjd glukoshalt i blodet inte på fruktos. Glukos finns i stärkelse och i sukros.
Finns det ngt medel mot hög insulinhalt?
Finns det ngt medel mot hög insulinhalt?
Annars, några frågor åt er mer erfarna:
-Hur lång tid efter första anfallet röntgade ni hästen?
-När bör man sko? Vet sa att det i detta skede inte var aktuellt med sjukbeslag utan att jag skulle vänta med att transportera hästen. Det förstår jag men hur länge tro. Sådär i vanliga fall skulle jag sko om två veckor.
-Vad är det man eftersträvar när man skor en fånghäst? Kort tå? Annat?
-Skall man ge biotin åt en fånghäst? Borde ju vara bra för nybildandet av frisk hov men jag har inte givit då jag inte vet om det är skadligt i detta läge. Skall jag ge nu/inte alls/ senare?
-Finns det annat som jag kan göra? Anything?
Håller tummarna för allas hästar, inte roligt med sjuka pållar!
/Ida
Ursprungligen postat av Exit
Annars, några frågor åt er mer erfarna:
-Hur lång tid efter första anfallet röntgade ni hästen?