Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Hur går det för din häst? Visst hade du också en fångdrabbad häst?
Ibland är det inte bra att ha för bördiga marker.. Men det är inget man tänker på tills man fått en häst som blir sjuk av det.. Jag hoppas du får tag på bra hö och halm snart!

Jag har två :( Min hage är inte heller gödslad och det växer allehanda ogräs där, men det hjälper visst inte heller...

Annars, några frågor åt er mer erfarna:

-Hur lång tid efter första anfallet röntgade ni hästen?

-När bör man sko? Vet sa att det i detta skede inte var aktuellt med sjukbeslag utan att jag skulle vänta med att transportera hästen. Det förstår jag men hur länge tro. Sådär i vanliga fall skulle jag sko om två veckor.

-Vad är det man eftersträvar när man skor en fånghäst? Kort tå? Annat?

-Skall man ge biotin åt en fånghäst? Borde ju vara bra för nybildandet av frisk hov men jag har inte givit då jag inte vet om det är skadligt i detta läge. Skall jag ge nu/inte alls/ senare?

-Finns det annat som jag kan göra? Anything?:d

/Ida

De flesta frågor om fång finns det inte några svar på eller kanse snarare många olika svar på. :confused:
Jag kan inte allt om detta men kan göra ett försök - alla tycker sedan inte som jag.

Jag röntgade min ponny en månad efter fånganfallet hade börjat. Hon blev dålig på lucia och var sjuk hela jul och nyårshelgen när det inte fanns några veterinärer. (Tur att buke fanns den tiden!)
Min häst skoddes i samband med detta klinikbesök men inte för att jag skulle rida henne.
Fånghästar bör ha korta tår ngt mer tips lämnar jag till den som kan mer.
Hästar kan bilda biotin själva. Om den har brist på biotin vilket jag tror är ovanligt så är det säkert bra annars nog mest onödigt. Men jag trorinte det är farligt. Däremot bör man se till att den får tillräckligt med proteiner (och alla andra näringsämnen) så att allt som har gått sönder kan repareras igen.

Det är alltid bra att ge fånghästar ngt som är bra för mikroorganismerna grovtarmen som ex bakjäst, linfröolja, betfibrer (utan melassen)..
Lusern är också bra för fånghästar det innehåller kalk som neutraliserar tarmen, proteiner och inte så mkt "farliga" kolhydrater.
Jag ger min ponny mat ofta men inta så mkt på en gång.
Man bör alltså vara försiktig med socker, stärkelse och fruktan speciellt om man misstänker att den är insulinresistens.
Banta hästen om den är tjock.

Till sist så tror jag att man ska vara medveten om att det tar tid för en fånghäst att bli bra igen.

Det är inte särskilt konstruktivt att sprida föreställningen att det är fruktan i gräset som orsakar fång. Det är endast i extrema fall detta händer. Den absolut vanligaste orsaken till fång är en hög insulinhalt i blodet.

Nja det vet jag ingen fångforskare som skulle skriva under på. Visst är det så att man kan framkalla fång gm att ge höga doser insulin. Precis som man kan göra det gm att ge dem fruktan att äta eller ställa dem på svart valnötströ. Det är ju samtliga experimentella situationer

Men vore det så enkelt som att insulin toppar gav fång skulle ju massor av hästar få det varje dag! Det krävs en ärvd eller förvärvad defekt i hur organismen svarar på glukostillförseln för att fångattacken ska sätta igång. Asplins arbete tyder ju på att förloppet sker i blodet. Dvs att insulinrelaterad fång inte behöver gå via ngn feljäsning i grovtarmen eller något bakterietoxin. Fructan däremot har sin effekt efter att ha förändrat tarmfloran.

Frank m fl, JAVMA maj 2009, gav hästar fruktan i kontinuerlig låg dos motsvarande den som man kan få på ett tidigt rikligt bete.
7 av 12 hästar fick fång, ingen hade ngn påverkan på insulinnivåerna. Denna studie talar också för att det är 2 helt skilda mekanismer vid betesutlöst resp IRutlöst fång. Sen kan ju vissa hästar kanske drabbas av båda mekanismerna!.
HH

Lite knapplån.

Sedan barfotaverkaren var hos mig och försökte "omvända" mig, har jag läst på lite om hur fånghästar ska rehabiliteras enligt barfotaverkarna. Så här ska man göra:

Läkeprocess för fånghäst
Börja med ett nytt synsätt

På senare tid, anses fång vara rena katastrofen. Förr i tiden, tog man av skorna och släppte hästen på bete ett år; satte den åter i arbete när den var frisk igen; och livet gick vidare.

Fång har blivit ett mycket skrämmande tillstånd, eftersom konventionell medicin har blivit väldigt high-tech och ignorerar hästens utmärkta läkningsprocess. Hästen behöver inga specialbeslag eller mellanlägg; han behöver inga moderna medikamenter som förvirrar hans system eller överbelastar hans lever; och han behöver absolut inte "boxvila".

Hästar har gott läkekött. Hästen kan bli bra igen genom att vara utan skor, verkas på vanligt mustangvis, och mycket promenerande. Ju mer behandling, med för hästkroppen främmande ämnen, desto mer hindras hästens egna läkeprocess.

Därför:

-- ta av skorna
-- ge honom 24-timmars utevistelse, helst tillsammans med en eller flera hästar

-- fodra med gräshö (inte luzern) tillgängligt under dygnets alla timmar.

-- på verkningssidan, har hästens komfort för stunden högsta prioritet så bort med utflytningar och minska trycket från hovbenet på sulan i tåpartiet.

Vidare:

Skötsel av fånghäst

Alla förkämpar av barfotametoden är överens: Vid rehabilitering av fång, är det a och o att hästen får röra på sig Det är viktigare än att få hovarna exakt rätt verkade

Hästen skall ha 24-timmars utegång och ständig tillgång på gräshö. Om hästen inte förflyttar sig frivilligt måste den ledas i det skrittempo den klarar, flera gånger om dagen. (Att ta bort utfluten hovvägg brukar öka villigheten att gå.) Under rörelse cirkulerar blodet inuti hoven och för med sig näring som vävnaderna behöver för att läka. Om möjligt skall hästen ha sällskap av en eller flera hästar som får honom att förflytta sig och att han inte känner sig ensam. Se till att höet och vattnet befinner sig så långt i från varandra som möjligt för att uppmuntra till förflyttning.

Det är skönt för en fånghäst att få ligga ner och vila sina fötter.

Fortsätter:

F&aringnghästars omvårdnad

Den konventionella medicineringen av fånghästar är oftast motsägelsefull och därför förvirrande för hästens system och borde därför upphöra. Smärtstillande medel kan man ta till om hästen vägrar att äta, dricka eller röra på sig frivilligt. Man trappar sedan ner doseringen gradvis över några dagar. Homeopatiska medel och örter kan också verka smärtlindrande.

Fodret bör vara gräshö (inte luzern) 24-timmar om dygnet. För att utöka variationen av vitaminer och mineraler, erbjud kålrot, rovor, grönkål, fodermärgkål, sötpotatis, vanliga ogräs och löv från träd hästarna gillar, olika sorters frukter, likväl som morötter och äpplen.

För att undvika brist på protein som krävs så väl för kroppens funktioner som för återbildning av horn, kan man tänka sig Hi-Pro Mix (utan havre) på www.vitaroyal.com . klicka på "Equine Health" knappen och sedan på den första understrukna titeln "How to Use Vita-Royal's Program" scrolla ner till:
"Hi Pro Grain Alternative" (Detta ger jag mina hästar, förutom tillgång till gräshö dygnet runt.)

Sluta använda täcke på hästen för att stärka hästens immunsystem. Till skillnad från hästens egen hårrem så kan inte täcket justera sin tjocklek efter temperaturens växlingar. Hästen blir antingen för kall eller för varm, vilket ökar belastningen på immunsystemet.

Fånghästar står ibland i vatten långa stunder. Du kan erbjuda ett frivilligt fotbad i en vatten- eller lerpöl, eller ställa fötterna i blöt i vatten med tillsats av äppelcidervinäger.

Jag blir MÖRKRÄDD när jag läser att fånghästen ska vara ute 24 h/dygn och RÖRA på sig så mycket som möjligt. Ska helst inte få smärtlindrande, utan bara om den inte äter och dricker. Ska inte äta lucern, men gärna morötter och äpplen.

Snälla gör inte denna tråd till en smutskastning mot barfotaverkare. Man kan inte dra alla barfotaverkare över en kam lika lite som man kan gör det med hovslagare. Det finns olika åsikter hos båda grupper.

Varför skulle jag smutskasta barfotaverkare:confused:? Jag har,tidigare i tråden, redan sagt att jag inte har något emot barfotaverkning. Jag träffade så sent som igår en hel grupp med hästar som barfotaverkas och de mådde och fungerade alldeles förträffligt! Däremot tror jag INTE på barfotametoden vad det gäller fångbehandling. Det är mycket möjligt att rörelse är bra för många hovåkommor, och för att hålla den frisken hoven frisk, men vid hovbensrotation tror jag absolut inte på att man ska ut och röra på hästen och släppa ut den i hage på heltid. Och vad jag har förstått går "naturlig hovvård" ut på detta, att hästen ska hållas i rörelse för hovarnas bästa. Eller har jag fattat fel?

Senast ändrad:

Frank m fl, JAVMA maj 2009, gav hästar fruktan i kontinuerlig låg dos motsvarande den som man kan få på ett tidigt rikligt bete.
7 av 12 hästar fick fång, ingen hade ngn påverkan på insulinnivåerna. Denna studie talar också för att det är 2 helt skilda mekanismer vid betesutlöst resp IRutlöst fång. Sen kan ju vissa hästar kanske drabbas av båda mekanismerna!.
HH

Jag inser att detta inte stämmer med vad jag har skrivit tidigare idag, intressant att få veta. Jag undrar om jag har läst den du refererar till (i så fall har jag förträngt den), antar att den inte går att länka till? Jag har läst en tidigare artikel av Frank mfl från jan 08 där jag förstod det som att de kom fram till att det skulle kunna vara så att fruktan kan orsaka fång gnm en höjning av insulinhalten pga endotoxiner i blodet. Men jag förstod antagligen artikeln fel - eller så var det en teori som sedan inte stämde?

Hörreni som kan det här med fång. Vi vet inte riktigt om mitt varmblod har fått fångkänningar men behandlas för fång iallafall. Hon fick första kuren av Finadyne idag.
Hennes symtom:
*Lite värme i hovarna
*Ömmar
*Lite puls i alla hovar
*Tar man hovtången på "sulan" så är den mjuk!! Blir det så om de har fång????

Jag ringde våran vett men han var bortrest men han tyckte vi skulle börja med pulvret på en gång så han skrev ut det.

Är det bra om jag tar korta promenader med henne, eller bör hon bara stå i sin sjukhage?

Om det inte är fång, ska den verkas bättre o även strålen o stå på fast underlag för att få markkontakt.

Jag har två :( Min hage är inte heller gödslad och det växer allehanda ogräs där, men det hjälper visst inte heller...

:( Åh så tråkigt. Lider med dig och Bettysmatte som har två stycken fånghästar... Tycker det har varit nog med jobb med min enda... Som ändå blev bättre snabbt.

Knapplån: Uppdaterar läget för min häst: Insjuknade akut på midsommarafton. Inte mycket puls och/eller värme men kunde knappt gå. Fenylbutta sattes in. Boxvila. Hade turen att få tag i äldre sent skördat hö som han faktiskt får nästan fri tillgång på för att inte påverkas för mycket psykiskt av sin "instängdhet". Dagen efter insjuknandet kom pulsen och värmen. Idag - 8 dagar senare - fortsatt puls men mindre stark. Värmen kommer och går på mera "normalt" vis. Rör sig utan svårighet i boxen och inga teckne på smärtor. Ska skos på tisdag. Från tisdag inget mer smärtstillande. Torsdag ATG för kontroll och röntgen. Glad att min häst är bättre men jätteorolig för torsdagen....

Jag är också nyfiken på om sulan blir generellt mjukare av fång, puttar lite för din fråga

Och jag hade följt veterinärens och hovslagarens rekommendationer:). Min häst var inne på kliniken den 19 feb. och skoddes för första gången den 2 mars. Hon visade inga smärtsymtom vare sig vid skoningen eller efter. Så, som med allt annat vad det gäller fång, är är väl även detta individuellt... På ATG-kliniken var de av den uppfattningen att hästen behövde stödet från sjukbeslagen för att förhindra att ytterligare rotationer kunde uppstå, därför var det "bråttom" (skulle skos så fort hästen klarade av det). Jag är fullt medveten om att man resonerar annorlunda på andra ställen ;)!

Jag hade inte skott hästen så nära det akuta läget. Det är stor risk att hästen får ökad smärta.

Det är märkligt att det ska vara så svårt att förstå, inte bara av dig, betydelsen av att ben måste läka fast i rätt läge och hindras att flytta på sig mer än det ev redan gjort.

Tänk dig själv om det yttersta benet i din stortå lossnar från sin vidhäftning till omgivningen och kantrar eller är löst och rör sig vid varje steg du tar. Skulle du då inte vilja ha ett stadigt förband, gips eller skena för att det dels inte ska göra så väldigt ont i varje steg och dels kunna läka fast på rätt ställe.

Det är precis det man vill uppnå med sjukbeslagen vid fång vare sig materialet är järn, trä, plast eller en blandning av dem. HH

När ska du fatta att lameller som en gång släppt inte läker fast utan att nya lameller och hov måste bildas. Det är därför man väntar minst 6 mån med att sätta igång en fånghäst för den nya hoven lyfter upp hovbenet igen.

Ja just därför! Om hovbenet ligger fel när lamellagret bildas så läker ju benet fast på fel ställe/i fel läge och du riskerar en kronisk fånghov. HH

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka