Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Belle mår toppen:)! Visserligen får hon fortfarande butta, men hon rör sig lätt och ledigt i boxen och är glad. Hon fick komma ut i gången idag när jag mockade. Hon hade gärna följt med UT i stället:)! När hon hade ont ville hon inte lämna boxen, så det är en himla skillnad. Det märktes faktiskt skillnad redan i tisdags när vi kom hem efter klinikbesöket. Vi lämnade av hästarna här hemma vid 14-tiden och när vi kom tillbaks två timmar senare rörde hon sig redan då bättre i boxen. Och då hade hon inte hunnit få smärtstillande ännu. Så förhoppningsvis var det "bara" en hovböld den här gången också, och förhoppningsvis läker den ut fint. Men jag hoppas verkligen att det inte blir några fler, för det är supersegt att åka iväg med hästen antingen till klinik eller hovslagare en gång i veckan...:crazy:

Kul att hon mår bättre!
Jag förstår att du vill göra annat än att åka iväg med hästen.

Jag har lagt ner en hel del tid på att jaga rätt på en ny munkorg åt min egen. De är slut överallt och det verkar inte som om de får in några nya heller. Hon har fixat ett extra hål i den hon har.

Bakjäst är väldigt bra att ge för att stabilisera magen på hästar. Mina får 1/2 paket jäst var varje dag. Det har gjort underverk för shettisens mage:)!

"Forest Autumn skrev "Ett kvarts pkt räcker till en stor häst."

Om en shettis får ett halvt paket ska då inte en stor häst ha ett helt paket??

Jag har lagt ner en hel del tid på att jaga rätt på en ny munkorg åt min egen. De är slut överallt och det verkar inte som om de får in några nya heller. Hon har fixat ett extra hål i den hon har.

Hoppas att du hittar en ny munkorg! Jag är glad att jag köpte en i reserv förra hösten till min häst. Den första har börjat bli tunnare i bottnen så det verkar snart vara dags att byta och det verkar inte jättelätt att hitta nya i affärerna just nu.

Vet du vad dina har fått fång av? Jag har ju själv två fånghästar, och jag misstänker vinterns hösilage...

På sätt och vis håller jag med dig också att det är "bra" att ha två fånghästar som kan hålla varandra sällskap. Mina står ju trots allt inne tillsammans och går ut i sjukhagen tillsammans. Nackdelen är att det är dubbelt så DYRT att röntga och behandla två hästar...

Det måste vara betet... Eller vad det kan vara, för ingen har fått fång tidigare. Den ena har jag haft i 8 år och hon fick fång förra sommaren. Den andra är 5 och har väl slutat växa nu så det kanske är därför? Annars, ingen aning...

Det får du göra om du vill. Men jag läser allt jag kommer över om fång och jag håller inte med henne.
Lameller som släpt läker aldrig, nya måste bildas och det gör det runt hovbenet, var det än befinner sig därför får man en fångrand, tex. Det säger t e x vår fångforskare i Sverige Owe Wattle.
Varför skulle strömsholm i så fall rekomendera oskott så länge hoven läker och måste anpassas i verkningen? Vet Helena bättre än dem också enligt dig??

Senast ändrad:

"Forest Autumn skrev "Ett kvarts pkt räcker till en stor häst."

Om en shettis får ett halvt paket ska då inte en stor häst ha ett helt paket??

Det räcker säkert med 1/4 paket per dag. Men jag har börjat med en 1/4 paket morgon och kväll till mina hästar. Det fungerar bra, så jag fortsätter med det:)!

Fast en sko hindrar väl inte att man anpassar verkningen? Skon tas av, hovslagaren verkar, skon sätts på igen. Skon förhindrar ju knappast att hoven växer!

Jag undrar om du läser alla inlägg ordentligt.

Jag är medveten om att det finns olika teorier om hur man ska få en fånghov att läka på bästa möjliga sätt. Vilket av dem som är det bästa kan inte jag avgöra.

Men jag tycker inte att det är så konstigt att ett hovben som har lossnat mer eller mindre från sitt rätta läge måste få maximalt stöd så att det kommer att växa ihop rätt när de nya lamellerna bildas. En hästhov påverkas ju av krafter från olika håll. Lamellernas uppgift är vad jag förstår delvis att hjälpa till med att jämna ut dessa krafter så att hovbenet hålls på plats. Om nu lamellerna har förstörts så måste hovbenet lätt kunna ändra läge inuti hoven. Jag tycker att det står mkt tydligt i den engelska texten i inlägg 1866 hur man kan minska krafterna på hovbenet och då underlätta för lamellerna att växa rätt gnm att ex skon den.

Jag har bara erfarenhet av en fånghäst. Hon skoddes efter röntgenbilder ngn månad efter fånganfallet. De senaste röntgenbilderna visar att att det läker ihop bra inuti hovarna. Jag har diskuterat detta med skoning och olika fångbeslag (eller vad det heter) med veterinärerna på kliniken. De menar att man har kommit ganska mkt längre med detta i andra länder. Här i Sverige är det inte så vanligt att man skor med specialskor eller lägger på andra sorters stöd vilket de på kliniken tyckte var synd.

Jag antar att du känner till de olika sorters ..... (kan inte det svenska ordet) som används. Om inte så finns det några bra exempel i länkade rapporter/artiklar i denna tråd.

Hoppas att du hittar en ny munkorg! Jag är glad att jag köpte en i reserv förra hösten till min häst. Den första har börjat bli tunnare i bottnen så det verkar snart vara dags att byta och det verkar inte jättelätt att hitta nya i affärerna just nu.

Det verkar som om det är stor åtgång på de i hennes storlek. Jag vill helst ha en av samma märke eftersom den fungerar bra. Men nu är det snart ännu mindre gräs kvar i den hagen hon går i så det är kanske inte så farligt ändå. Det går att vända den upp och ner i värsta fall. Men då sitter den nog inte på lika bra.

http://spah.se/assets/docs/bestallnings_material/finadyne_fang_hos_hast.pdf

Här finns en väldigt tydlig bild på sid 5 hur ny hov börjat bildas vid hovbenet i överkanten. Restan kan aldrig växa fast vid gamla lamellerna och hovkapseln men det nya i överkanten kan ges bra förutsättningar med rätt verkning att växa ner och bli ny stark hov.

Jag antar att du är medveten om att det i denna text rekommenderas att man skor hästen?
Texten är faktagranskad av O. Wattle

Jag antar att du är medveten om att det i denna text rekommenderas att man skor hästen?
Texten är faktagranskad av O. Wattle

Om hästen skos som på bilden får den inte ngn hjälp- ej verkad hela vägen i tån.
Undrar hur gammal länken är M.Berg skor ju numera där o han skor riktigt riktigt superbt.

Min fångis är piggare igen. Blev bara en reaktion i hovarna av att komma ut i större hage. Går nu några timmar igen med sina kompisar. Hon blir så lycklig av att få gå med dom.

Fast en sko hindrar väl inte att man anpassar verkningen? Skon tas av, hovslagaren verkar, skon sätts på igen. Skon förhindrar ju knappast att hoven växer!

Men skon sitter fast i det sjuka lamellagret som inte binder vid kötthoven.
Om man då betänker att en fånghäst får drag i hovbenet av böjsenan- trakten åker upp kan det kanske bli en ytterligare brytning någonstans mellan trakt o tå som i sin tur kan ge bölder o hålväggar.
*spånar*

Raggsock
Lameller som släpt läker aldrig, nya måste bildas och det gör det runt hovbenet, var det än befinner sig därför får man en fångrand, tex
Just.

Man delar ju upp hoven i frisk o sjuk hov. får man en ny attack så blir även det nya utväxta sjukt- fler fångränder. läkningen rubbas- om o om igen.

Det optimala är EN fångrand- då har man behandlat den rätt.

Delvis KL

Ang. skickliga hovisar- går det att läsa på Strömsholms hemsida att det var svårt att finna riktigt skickliga hovisar till deras nya "pool" av även kringresande adepter till Westberg. 8 st fann de.

Har även sett en som har varit lärling till Berg som skor fantastiskt bra o är numera klinikhovslagare han oxå.

Det vanligaste man ser är hästar som är låga i trakten- inte sällan understuckna o dessutom har en lång tå- skittråkigt, men hästägare har sällan stort intresse o har inga synpunkter förrän hästen börjar få skador.

När man ser bilder på Coaris o lilla Skutts m.fl bukehovisar skoningar blir man ju lyrisk:bow::banana:

HÖRRENI!!! Släpp det där nu!! Ni får acceptera att ni tycker och läst olika. Ni kan ju annars pm:a varandra om era åsikter etc. :devil:

Kände på Kyras hovar förut och de är inte varma längre! Yäääääy :bump: . Men det kan ju 1: vara pga finadynen hon får, eller 2: Hon har stått inne.

När jag känner på hästarna i hagen så har ju de varma fötter, men de måste de väl få för att det är varmt, eller?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar