Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

http://spah.se/assets/docs/bestallnings_material/finadyne_fang_hos_hast.pdf

Här finns en väldigt tydlig bild på sid 5 hur ny hov börjat bildas vid hovbenet i överkanten. Restan kan aldrig växa fast vid gamla lamellerna och hovkapseln men det nya i överkanten kan ges bra förutsättningar med rätt verkning att växa ner och bli ny stark hov.
Om man tittar på bilden med det roterade hovbenet så verkar inte bara böjsenan vara påverkad utan även tåsträckaren. Om man nu via sjukbeslag vill få större belastning av trakten- hur påverkas dessa o vad ger det större trycket på elastiska putan- strålbenet? Hästen själv vill ju ofta luta sig bakåt- inte bara för att inte belasta tån, utan oxå för böjsenan slackar.
Får den borra ner tån å slackar den ännu mer- såvida att trycket i tån är avlastat. Draget slutar o hovbenet kan växa fast- rätt.

HÖRRENI!!! Släpp det där nu!! Ni får acceptera att ni tycker och läst olika. Ni kan ju annars pm:a varandra om era åsikter etc. :devil:

Kände på Kyras hovar förut och de är inte varma längre! Yäääääy :bump: . Men det kan ju 1: vara pga finadynen hon får, eller 2: Hon har stått inne.

När jag känner på hästarna i hagen så har ju de varma fötter, men de måste de väl få för att det är varmt, eller?

axel och jag är inte oense - eller? :confused:
Även om jag inte fattar ett ord av hennes senaste inlägg Men det är jag som inte riktigt är med på detta med senor och annat i en hov.
(ursäkta kunde inte låta bli)

Men detta är ju ett diskussionsforum så jag tycker inte att diskussioner ska föras via pm. Dessutom är detta en nålad tråd utan ts.

De andra hästarna är säkert varma eftersom det är varmt. Det tror jag i alla fall. Det är säkert inte ngt fel på alla de andra.

HÖRRENI!!! Släpp det där nu!! Ni får acceptera att ni tycker och läst olika. Ni kan ju annars pm:a varandra om era åsikter etc. :devil:

Jag tycker inte alls att vi ska släppa diskussionen angående skor/inte skor vid fång. Det är en intressant diskussion, och jag vill inte alls att den tas via PM eftersom jag vill hänga med också. Tror inte att någon av oss som diskuterar anser att vi är osams på något vis.

När jag känner på hästarna i hagen så har ju de varma fötter, men de måste de väl få för att det är varmt, eller?

När det är så här varmt har båda mina hästar varma hovar och puls på eftermiddagen, och är i regel svala med lite/ingen märkbar puls på morgonen. Jag har "tvärdrag" i stallet, men det blir aldrig jättesvalt där inne ändå, så det är nog värmen de känner av.

Ang. skickliga hovisar- går det att läsa på Strömsholms hemsida att det var svårt att finna riktigt skickliga hovisar till deras nya "pool" av även kringresande adepter till Westberg. 8 st fann de.

Har även sett en som har varit lärling till Berg som skor fantastiskt bra o är numera klinikhovslagare han oxå.

Var någonstans på hemsidan står det om detta? Tycker väl ändå att "min" hovslagare borde räknas till de skickligare. Han en av de, relativt, få hovslagare som står med på SHFs lista över "Matrikel fortbildade hovslagare". Han har grundutbildningen, gesällbrev samt alltså ytterligare fortbildning. Dessutom är han ju också klinikhovslagare i Helsingborg.

Spänning i djupa böjsenen drar hovbenet ur läge.
I en frisk hov så sitter ju hovbenet fast i tåväggen så den spänningen är inget problem, men om hovbenet inte sitter fast som vid en rotation så gör spänningen i djupa böjsenan det svårare för hovbenet att läka fast.

Ju högre trakt ju mindre spänning i djupa böjsenan

Det större trycket på strålen ger hovbenet stöd underifrån - därför heartbar eller helt enkelt det mjuka och djupa underlaget spån, sand = mottryck underifrån = ungefär samma

Hästen lutar sig bakåt för att avlasta framdelen = flytta vikt inte för att spänna böjsenor

Böjsenorna blir spända när kotan trampar igenom - det vill sällan fånghästar. En högre trakt = trampar igenom mindre

En hög trakt belastar inte trakten mer, tvärtom, men som alltid med hovar så är det en balansgång.

Senast ändrad:

Din hovis är säkert riktigt bra, men.. Westberg tycks ju ha funnit a winning formula;) när det gäller just fångbehanding.

Om man tittar på statistiken o även liten egen/ o ävens andras erfarenheter så tycker jag att han verkar att ha kommit på ngt som verkligen fungerar på i princip alla:bow:
Sen att folk inte följer råden kan man inte lasta honom för.

DU!! har ju varit minutiös.:bow:
Att du bara orkar:eek::love: Jag har ju bara haft en.

Min egen läxa är att inte skaffa övervikt på hästarna:mad:

Jag önskar att den läxan fanns att lära för mig också. Men jag har bara EN som varit överviktig, den andra fick fång ändå. Och henne kan man räkna revbenen på... Svårt att veta orsaken då!

Håller med dig vi bantar fortfarande. Det är snart inget kvar av min häst!
Jag har nu dragit ner på grovfodret inne till ett minimum (vet allt detta med minsta möjliga osv) och låter henne gå ute i en hage ganska mkt med ganska lite gräs men med munkorg så hon äter lite hela tiden. Det ger resultat!

Det där modesnacket att hästar ska äta minst 16h / dygn gäller inte de flesta o inte på en sdn fullgod kvalité som t o m vårat grovfoder innehåller. Bara att stå still o FROSSA.
Stora ädla rasers avel o växande djur- ja

Om det är magra tider- ja då måste de leta strå för strå- vilket en IR-häst ska ha som sysselsättning:devil:

Har du fått bort depåerna?

Det räcker med en dags frosseri för att den ska bulla upp som en ballong.
Jag har satt en figur som det optimala o nu ingår det i det övriga av fångestmänniskans betéende.

Senast ändrad:

Jag önskar att den läxan fanns att lära för mig också. Men jag har bara EN som varit överviktig, den andra fick fång ändå. Och henne kan man räkna revbenen på... Svårt att veta orsaken då!
Men när det gäller 2 som får fång samtidigt o är helt olika naturer kan man nästan tro på ngn form av förgiftning- fruset gräs.

Om det är magra tider- ja då måste de leta strå för strå- vilket en IR-häst ska ha som sysselsättning:devil:

Jag är övertygad om att det finns inprogrammerat i IR genen (om det nu finns ngn sådan) - leta mat - leta mat - allt går att äta - idag åt hon upp en pinne som låg på vägen!

Min ponny är ganska lustig för tillfället. När jag går promenader med henne vilket jag gör ganska ofta nu för tiden så kan hon inte riktigt fatta att hon inte får äta ngt. Men jag har börjat tömköra henne. Det förknippar hon uppenbarligen mer med ridning för då skulle hon aldrig få för sig att försöka stanna och äta ngt.

Men hon har alltid varit så hela tiden jag har haft henne. Om jag tex släpper alla fyra ut i snön på vintern så är det en häst som sparkar upp maten de andra bryr sig inte. Det står liksom leta mat stämplat i pannan på henne. och då hade hon tidigare alltid halm i boxen.

Jag måste översätta för att fatta själv

Och jag fattar inte varför det inte är en självklarhet att en kroppsdel som lossnat eller riskerar att lossna från sin plats behöver stöd för att fastna på rätt plats under läkningen. Jag tar hjälp av 2 citat. Det första från David Rendle; Equine laminitis Management in the acute stage In Practice (2006) 28, 434-443

“Damage to the laminae renders the foot unstable and susceptible to further damage. Prompt, effective mechanical support can prevent structural changes and decrease pain, allowing a reduction in analgesic medications. Displacement (either rotation or sinking) of the
distal phalanx usually occurs over a period of days or weeks, but can occur within hours of the onset of clinical signs. The objectives of mechanical support are to prevent further laminar injury by:

Skada i lamelllagret medör ostabilitet och gör den motaglig för ytterligare skada. Snabb effekti mekaniskt stöd kan hindra strukutella förändringar och minska smärta, och dämred tillåta en minskning av smärtlindrande medicin. Rotation och eller sänkning är oftast en process som pågår under flera dagar elelr veckor, men kan också ske under ett par timmar under det att anfallet startats och gett synliga tecken. Att använda mekaniska medel göres för att hindra ytterligare skada i lamelllagret

_ Decreasing ambulation;
_ Transferring load away from the affected laminae;
_ Supporting the sole without causing solar vascular
compromise;
_ Reducing the moment about the distal interphalangeal
joint;
_ Reducing tension in the DDFT.” (DDFT är den djupa böjsenan som drar i hovbenet.)

- minska/förhindra vidare sänkning/rotation
- avlasta den infallamerade lamelllagret
-Ge stöd åt sulan utan att skapa sultryck(?) det står utan att skap kärl förhindring... (rakt översatt :angel: )
-Minska rörelsen i hovleden (?)
- minska på spänning i djupa böjsenan

Om hoven läker med hovbenet i ett tippat eller nedsjunket läge uppstår den kroniska fånghoven beskrivet av beskrivet av Cripps och Eusatce i EVJ 31;99 s433 så här;

“Changes included a broken back hoof-pastern axis, over-grown or concave dorsal hoof walls, stretched white lines from quarter to quarter, and divergent growth rings on the hoof walls with the rings being wider at the heels than the toes. There was relative over-growth of the heels and the soles were flat or convex.”

HH

förändringar inkluderande en bakåt bruten tåaxel - högväxta eller konkava traktväggar, (stretched whitelines) breddad lamellrand? divergerande foderränder dvs bredare i trakten. överväxta trakter och platt eller konvex sula

Har jag översatt korrekt?

jag är hovis sedan 80 talet och det har alltid varit "vilda diskussioner" dvs olika åsikter hur en fånghäst skall skos

Av veterinär har jag hört att vi legat efter på fång länge i Sverige

det vettigaste jag har hört nu är heartbar dvs stråltryckarsko ( hetter det på min tid :angel: ) med öppen tå och balans mellan trakt och tå

samt hovreduction dvs raspa väggen framifrån in till lamelllagret

Angående att ge sulan stöd - då måste man lägga på en sula - silikon?

vad är dina tankar?

Senast ändrad:

Jag vet PRECIS vad du menar :crazy:! Min haflinger är likadan... Hon äter allt - löv, rötter, bark etc etc etc. Ni skulle sett hennes väldigt konfunderade min när vi släppte henne i flis/grushagen:D. Det enda som fanns att äta var lite, lite rötter runt en gammal brunn (som hon fick sparka fram = senaste hovbölden?) samt lite löv som hon kunde nå över staketet. Hon MÅSTE äta till varje pris...:crazy: Shettisen är inte alls så - hon står gärna och vilar i solen eller hittar ett riktigt bra ställe att rulla sig på. Det är hennes prioriteringar.

Nej, jag vet inte vad det var när de BÅDA två fick fång. Men, som jag sagt innan, så misstänker jag det väldigt tidigt skördade hösilaget. Energiinnehållet var relativt högt (för högt för mina hästar), men jag befarar att sockerinnehållet var ännu värre. Jag tror att de fick fång pga detta, men helt säker är jag ju inte.

Din hovis är säkert riktigt bra, men.. Westberg tycks ju ha funnit a winning formula;) när det gäller just fångbehanding.

det presenteras av någon anledning som "hans metod", men man har gjort så utomlands (i alla fall scottland /england) i många år

Ja jag är mkt skeptisk till silaget. Om jag kunde skulle jag helt klart använda bara hö, men tyvärr finns det knappt ngn som håller på med småbalshantering.

Om det inte är fång, ska den verkas bättre o även strålen o stå på fast underlag för att få markkontakt.

Vet inte hur du tänker här heller

fast underlag ger inte markkontakt, mjukt underlag tjockspånbädd eller sand ger markkontakt

Vid minsta misstanke om fång så är det första åtgärden

Torrt spån mycket bättre än torv

Jag är övertygad om att det finns inprogrammerat i IR genen (om det nu finns ngn sådan) - leta mat - leta mat - allt går att äta - idag åt hon upp en pinne som låg på vägen!

Min ponny är ganska lustig för tillfället. När jag går promenader med henne vilket jag gör ganska ofta nu för tiden så kan hon inte riktigt fatta att hon inte får äta ngt. Men jag har börjat tömköra henne. Det förknippar hon uppenbarligen mer med ridning för då skulle hon aldrig få för sig att försöka stanna och äta ngt.

Men hon har alltid varit så hela tiden jag har haft henne. Om jag tex släpper alla fyra ut i snön på vintern så är det en häst som sparkar upp maten de andra bryr sig inte. Det står liksom leta mat stämplat i pannan på henne. och då hade hon tidigare alltid halm i boxen.
Nu har du myntat ett nytt begrepp:bow::rofl:

Ja min gick idag loss på en rosenbuske- i brist på annat när de tas från betet dagtid.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30