Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Usch, inte du också:(!

Ja, det är verkligen en mardrömsdiagnos, säger bettysmatte som haft hästar på mer eller mindre boxvila sedan februari...

Har du tagit ut veterinär ännu? Uppdatera när du vet mer! Du har kanske tur och kommer undan med "bara" ett lindrigt anfall? Jag håller tummarna hårt!

Jodå, veterinären är ringd, men inte kommit än. Hon var på sitt TREDJE fånganfall för dagen, jag är nummer fyra.. Första hon sa när jag tyckte att 'hej, jag tror jag har en ponny med fång' var 'du är inte ensam, kan jag ju säga..'

Förbaskade värmeböljan som bara exploderade.

Jag har ju haft två (äldre dock, den här är tre) med fång, båda gick åt skogen, den ena 'direkt', den repade sig aldrig, den andra tog jag bort av humana skäl tillslut, hon fick iofs bara lindriga, lindriga, men fjärde återfallet fick både hon och jag nog, det fanns ingen livskvalitet kvar för henne att vara hagpensionär i jordhage. Hon levde för att jobba och att äta i den ordningen, och båda var ju borta.

Usch, sen i februari, stackare. Lovar uppdatera när vet varit här, kommer inget akut emellan trodde hon hon skulle vara här vid tvåtiden. Går ingen större nöd på ponnyn, han ligger och snarkar i boxen.

Japp, har två hästar med rotationer. Haflingern är värst - hon hade 15 resp. 10 graders rotationer på fram när vi var på ATG-kliniken i februari. Tror att det gick så långt som det gick pga MYCKET smärttålig häst samt feldiagnos av veterinär som kom ut (som trodde att hästen hade en muskelskada i bogen).

I april hade rotationerna gått tillbaks till ca 6-7 grader, och hon mår riktigt bra nu. Förutom att hon haft två hovbölder de senaste veckorna, och vi har varit tvungna att åka iväg en gång/vecka antingen till klinik eller hovslagare (båda ca 6 mil enkel resa). Det är tröttande, men jag hoppas på att få en ridbar häst igen i slutänden. Hoppas på att kunna sätta igång henne i september/oktober.

MEN jag är mycket medveten om hur allvarligt det är, och jag bär med mig att veterinären sa till mig att gränsen för att få tillbaks en ridbar häst ofta ligger vid ca 14 graders rotation...:crazy: Sedan är det ju, som alltid med fång, väldigt individuellt. Det här är en häst som är smärttålig (på gott och ont:crazy:) samt med en väldigt positiv inställning. Jag trodde aldrig att hästarna skulle finna sig i boxvilan som de har gjort. De har anpassat sig extremt bra...

Veterinären kunde inte göra annat än att konstatera att min diagnos var korrekt. Dessvärre är även bakhovarna drabbade. Att det var ett rejält kunde jag ju se själv, men det var än värre än så alltså.

Min känsla är inte bra, alls. Tyvärr. Men röntgen om en vecka lär väl ge svar =/

Usch och fy:(! Ja, min shettis har fång på alla fyra, med vb som värst drabbat:confused:... Men hon mår, tack och lov, jättebra nu. Pigg och glad, och hade det inte inte varit för haflingern med sina hovbölder och allmänt "sköra" hovar så hade de nog kunnat vara ute mer nu.

Det låter inte kul alls. Läskigt med så många fånganfall hos er dessutom.

Men välkommen till tråden!
Denna tråden (och resten av buke) har stöttat mig mkt de senaste månaderna.

Vad tror du det var som utlöste fånganfallet?

vad är de för skillnad om hästen haft "fång" eller "akut fång"? är de värre om den haft akut fång?

Vad tror du det var som utlöste fånganfallet?

Som vanligt en olycksalig kombination av flera faktorer. Rejäl övervikt, slutet av skoperioden och så explosionsartad värmebölja efter kyla och regn.

'Sista droppen' som utlöste var mest troligt att vi först hade kallt som fan, men torrt. Sen ösregnade det fyra dygn i sträck, och så PANG kom det tropisk värmebölja på det, började i månadags.

Jag var livrädd och justerade betet, tog in mer, la på magtarmbalans etc, just för vädret vände så. Hade faktiskt börjat slappna av nu - dumt nog...

vad är de för skillnad om hästen haft "fång" eller "akut fång"? är de värre om den haft akut fång?

En häst som har haft fång och där hovarna har läkt ordentligt är inte sjuk på ngt sätt. Det är förhoppningsvis inte ngn skillnad på den och vilken annan häst som helst. Annat än att den antagligen lättare får fång igen. Men man kallar dessa hästar för fånghästar. Alla fånghästar har alltså haft akut fång. Det är det stadiet av fång när hästen är synligt sjuk dvs den har ont i sina hovar mm.

Ganska förenklat förklarat.

Usch och fy:(! Ja, min shettis har fång på alla fyra, med vb som värst drabbat:confused:... Men hon mår, tack och lov, jättebra nu. Pigg och glad, och hade det inte inte varit för haflingern med sina hovbölder och allmänt "sköra" hovar så hade de nog kunnat vara ute mer nu.

Mmm, skönt att höra att hon är bättre =)

Min 'gräns' kommer nog vara rätt låg dock, angående när jag anser att gränsen för livskvalitet är överskriden, så känslan är inte bra alls som sagt. Men, vi får se vad rtg säger, men är det rotationer och/eller sänkningar så är det nog över där är jag rädd...

En fråga till dig som ger Happy Hoof; :)
Upplever du att hovarna blir "bättre"? Läste just på lite om fodret och då stod det att det stärker + bygger upp hovarna.

Har inte din gått med munkorg/betesreducerare hela tiden?
(Jag undrar bara - kan vara bra att veta)

Inte 100% av tiden, men 99%. Han har haft munkorg sen betessläpp, men dock 3 - 4 ggr plockat av munkorgen någon gång under natten, och ätit 'vanligt bete' i upp till 6 h (svårt säga exakt) utan problem, för ungefär en månad sen, dvs inte nyligen.

Sen när det var rena syndafloden och bara regnade gick han munkorgslös 4 dagar (de dygn regnet vräkte ner, de var ute ungefär mellan 10 - 18 då, de var inte så roade av vädret de heller), de var tvugna att gå i vinterhagen då pga att betets underlag inte tål sådana regnmängder utan att bli kletigt. I vinterhagen växer 75% oätligt ogräs och 25% kvickrot och maskrosor, och det växer ganska dåligt, dvs inget frodigt, långt ifrån. Båda herrarna kastade sig över grovfodret när de kom in (dvs HUNGRIGA).

Sen gick han strax efter syndafloden en halv dag (4 h) i en sjukruta med kraftigt övervuxen kvickrot. Det var för 10 dagar sen dock. Sen dess har det varit munkorg 100% av tiden igen, och inga gånger han fått av sig den eller något.

Så, han har lyckats få fång trots munkorgen =/

Lite frågor:
Vad tycker ni är bra foder speciellt för fånghästar??

Hur stort bete ska en fånghäst gå på (stor häst), enligt er?

Inte 100% av tiden, men 99%. Han har haft munkorg sen betessläpp, men dock 3 - 4 ggr plockat av munkorgen någon gång under natten, och ätit 'vanligt bete' i upp till 6 h (svårt säga exakt) utan problem, för ungefär en månad sen, dvs inte nyligen.

Sen när det var rena syndafloden och bara regnade gick han munkorgslös 4 dagar (de dygn regnet vräkte ner, de var ute ungefär mellan 10 - 18 då, de var inte så roade av vädret de heller), de var tvugna att gå i vinterhagen då pga att betets underlag inte tål sådana regnmängder utan att bli kletigt. I vinterhagen växer 75% oätligt ogräs och 25% kvickrot och maskrosor, och det växer ganska dåligt, dvs inget frodigt, långt ifrån. Båda herrarna kastade sig över grovfodret när de kom in (dvs HUNGRIGA).

Sen gick han strax efter syndafloden en halv dag (4 h) i en sjukruta med kraftigt övervuxen kvickrot. Det var för 10 dagar sen dock. Sen dess har det varit munkorg 100% av tiden igen, och inga gånger han fått av sig den eller något.

Så, han har lyckats få fång trots munkorgen =/

Ursch va tråkigt!! Det känns som om det inte hjälper vad man än gör i vissa fall, det kommer tillbaka ändå :cool:

Lider med dig, du som har kämpat så!!

Grovfoder, med hänsyn till fruktanhalt. Helst undvika kraftfoder helt om det går. Vad gäller bete så beror det ju helt på vad hästen klarar av.

Jag aktar mig mycket noga för att släppa fånghästar eller fångbenägna på hårt nedbetat, dels för de börjar äta sånt de annars ratar när betet tryter, dels för kort, hårt betat gräs är väldigt stressat.

Grovfoder, med hänsyn till fruktanhalt. Helst undvika kraftfoder helt om det går. Vad gäller bete så beror det ju helt på vad hästen klarar av.

Jag aktar mig mycket noga för att släppa fånghästar eller fångbenägna på hårt nedbetat, dels för de börjar äta sånt de annars ratar när betet tryter, dels för kort, hårt betat gräs är väldigt stressat.

Finns det inget "nyttigt" foder man kan ge förutom hö?

Jag har märkt att min fångis brunstat sista dagarna. Kan det ha utlöst hennes fång? Min man trimmade runt hagen i måndags. Funderar på om nåt åkt in i hagen som hon sen ätit. Hur många dar ta det att utlösa fång?

Det finns inget foder som sas förebygger fång. Däremot om du måste ge kraftfoder av någon anledning finns det ju de som är bättre och sämre. Melassfri lucern t ex, och om du nu vill ha någon form av kraftfoderblandning, så leta efter en med mycket fiber och lite socker. Urvattnad betfor är utmärkt om du måste ha att blanda medicin eller så i. Rårivna morötter. Osv.

Men, vad menar du med 'nyttigt'? Vill man ge för att ge för det är 'synd om hästen' som inte får kraftfoder när de andra får? För att ge mineraler i etc? ELler för den behöver mer protein? Orsaken påverkar ju svaret =)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka