Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Jag är övertygad om att det finns inprogrammerat i IR genen (om det nu finns ngn sådan) - leta mat - leta mat - allt går att äta - idag åt hon upp en pinne som låg på vägen!

Min ponny är ganska lustig för tillfället. När jag går promenader med henne vilket jag gör ganska ofta nu för tiden så kan hon inte riktigt fatta att hon inte får äta ngt. Men jag har börjat tömköra henne. Det förknippar hon uppenbarligen mer med ridning för då skulle hon aldrig få för sig att försöka stanna och äta ngt.

Men hon har alltid varit så hela tiden jag har haft henne. Om jag tex släpper alla fyra ut i snön på vintern så är det en häst som sparkar upp maten de andra bryr sig inte. Det står liksom leta mat stämplat i pannan på henne. och då hade hon tidigare alltid halm i boxen.

Min är exakt likadan! Jag håller nu på att lära honom begreppet "matte bestämmer när man får äta!", det ger honom lite att tänka på när vi promenar och det går därför åt mer energi på ganska kort promenad.

natursand är rund - den blir djup

Kolla om det finns något sandtag på orten - kan man kanske få köpa av ägaren

Tack för svar, fast det var länge sen.

Vi håller på att grusa hagen nu, men det tar lite tid, för att stallägaren, som ska köra ut gruset, är i väg mycket.

Men vi har lagt typ 0-30 i botten för att det ska dränera och ska nu lägga på 0-8 naturgrus. Sen får vi se hur det funkar. Finns möjlighet att få på lite finare sand sen om vil vill, men vi får se först hur det funkar. Vad tror ni?

*kl*

Har någon här koll på om man bör avvakta med att ta ut kiropraktor när hästen haft fångkänning?

Glömde självklart fråga vet om de idag när jag ringde och frågade alla mina andra 1000 frågor.
Annars tycker jag kiropraktorn borde ha koll på det....Man frågar hellre en gång för mycket..!

Min erfarnhet av natursand är att grövre blir ännu djuppare den blir "rullig". Gjorde misstaget att ha det på en ridbana

Vad menar du? Att det blir tillräckligt djupt med 0-8? Han vi köpte av sa att han trodde att sandet vi hade tittat på innan skulle bli för hårt när det regnade - typ som sandstrand.

Det är meningen att hagen ska användas som rundcorral också. Tror du det blir för djupt för det nu?

*Knapplån*

Måste bara dela med mig av vad som stod i senaste numret (nr 2 09)av "Foderbladet häst" (ges ut av SLU med Jan Erik Lindberg som ansvarig utgivare och Anna Jansson som redaktör)

Texutdrag:
I en alldeles ny undersökning visar man att stoets utfodring under dräktigheten påverkar fölets framtida känslighet för hormonet insulin(1). Tjugo dräktiga fullblodsston delades upp i två grupper och fodrades under slutet av dräktigheten med antingen en låg-stärkelse diet (LS) eller en diet med högt stärkelseinnehåll (HS). När fölen var födda övergick alla till att äta LS-dieten. Fölens insulinkänslighet mättes regelbundet och efter 160 dagar visade det sig att de föl vars mödrar hade fodrats med HS-dieten under dräktigheten hade sämre insulinkänslighet än de andra fölen. Detta är mycket viktiga och intressanta resultat och antyder att det dräktiga stoets utfodring kan ha avgörande betydelse för sin avkommas ämnesomsättning och framtida hälsa.

(1). George, L.A. med flera. 2009. Domestic Animal Endocrinology, doi: 10.1016/j. domaniend.2009.01.003

Då jag inte har följt hela tråden så ber jag om ursäkt om jag upprepar nått som redan tagits upp! Tyckte det var en intressant o tankvärd studie..

Min ena ska röntgas i morn, fick fång för 3,5 veckor sen, fått tre omgångar finadyne, inte helt ok än.

Man brukar byta preparat om den inte svarar tillfredställande.
min svarade ej på F. men på butta- som de flesta, som det verkar.

Min fick ett nytt fånganfall i lördags. Stapplig och lite temp. Lite puls men inte så hög och varm om hovarna. Fått butta sen lördags. Nu har hon knappt kännbar puls. Brukar den gå ner så fort eller kan jag har haft sån tur att det var ett lindrigare anfall?

Hur går det med ponnyn idag?

Kan ju uppdatera med lite nya bilder på mina. Vi tog ut dem och gick med dem i några minuter (vågar inte släppa med gipsbandaget).

P6210011-1.jpg

P6210003.jpg

P6210006.jpg

P6210013.jpg

kl

Vad är det för näringsvärden på Happy Hoof?
Jag tycker jag har letat överallt,men kanske har missat det.

Hur det går, tja fan vet ungefär? Bokat tid för röntgen idag, den blir på tisdag nästa vecka.

I övrigt sköter han sig som det A-barn han är, han står i sin box och ser söt ut. Och idag just står han mer. LIgger fortfarande mycket, men inte lika mycket som igår då han nästan bara låg. Är ju tudelat, bra han känner sig bättre, men bättre för fossingarna om han ligger egentligen. Åt snällt sin urvattnade betfor med butta osv.

Herrn pulsar fortfarande runt om dock. Så, vi får se.. Ironiskt är att det är BAK han avlastar, han ställer under sig med fram, gräver ner tårna (BRA), och avlastar bak. Är säkert bra för baktassarna, men vill inte riktigt tänka på vad det gör för framtassarna..

Jag har inte velat ens ta ut honom på stallgången, så ingen aning om han är bättre eller sämre. Han var ju obelgrad 3 :crazy: igår, möjligen är han lite bättre av buttan, tycker inte han stapplar lika illa i boxen, å andra sidan badar han i strö nu, jag vräkte in mer strö igår, så..vem vet igen =/

Fullblodet däremot, stackars lilla vän. Hela nätterna står han dikt an vid grinden till hagen. Går inte därifrån en sekund, och med jämna mellanrum kommer en djup 'var är duu?' gnäggning. Jag var tvungen att lägga ut hö vid grinden igår, han går inte ens iväg och äter. Hade petat lite i höet iaf, ätit kanske 2 kg mellan 18 - 06. Lilla vännen, det skär i mattehjärtat.

Hur snabbt efter fånganfallet har ni röntgat?

Distriktsvet rekommenderade röntgen efter 7 - 10 dagar på min. Kliniken protesterade inte.

GIVETVIS är det under förutsättning att han är såpass okej då (han kommer fortfarande stå på butta) att det är lämpligt att transportera, och i välströad transport.

Jag bokade tid idag, och han kommer röntgas 9 dagar efter första symptom.

Distriktsvet tyckte att det var angeläget att röntga, då det är runt om och såpass rejält (även om det givetvis kan vara värre)

Min fick ett nytt fånganfall i lördags. Stapplig och lite temp. Lite puls men inte så hög och varm om hovarna. Fått butta sen lördags. Nu har hon knappt kännbar puls. Brukar den gå ner så fort eller kan jag har haft sån tur att det var ett lindrigare anfall?

Kan det inte vars som så att pulsen går ner för att hästen får butta.Julie hade lindrigt anfall i feb,men har fortf lite puls till och från.Men jag tror iof att det beror på att hon är så sulöm ännu.

KL

Försökte leta igenom de första sidorna, och sökfunktionen hjälpte mig inte pga av dum dator som hoppar lite som den vill.:mad:

Jag undrar iaf lite vad ni har fått för behandlingsråd. Stallkompisen har fått fång och hovslagaren hoppades att det kunde gå att häva. Jag förstod det som att det var i ett tidigt stadie. (om det nu finns några stadier)
Rådet de fick var att hålla hovarna kalla och mycket stör i boxen. Har gjort våtomslag med svampar och kallvatten som kyls ner emellanåt (på natten är det inte mycket att göra tyvärr)

Men när vi var där så sa ägaren att hon för tidigare hört att de skulle stå på hårt underlag, för att förebygga rotation. De gör såklart som hovslagaren föreslog, men jag undrar lite hur ni andra gjort?

Imorgon ska de ringa tillbaka till vetrinär för att få antiinflammatoriskt. Men vad gör man i övrigt? Har för mig att jag läst om något man kan ge för att hjälpa magen komma i balans, och jag läste tidigare i tråden om någon sorts bakterie. Vad är detta och bör man ge detta? Några förslag?

Vill veta så mycket som möjligt så att jag kan vidarebefodra så mycket info som möjligt.Vill ge honom de bästa chanser att bli bra, för han har hängt med i familjen länge (grannens häst)

hej ! nedan är dom rekommendationer jag fick med min fångis i första skedet.
*djupt strö, gärna spån sulan ska hållas torr
*spola benen från knä och nedåt, inte under hoven
*ta av skorna och hitta en hovslagare som "fångverkar" hovarna
*ta bort allt kraftfoder
*fodra med hö / halm (gärna energifattigt), om hästen har mkt ont använd hönät
*om hästen är överviktig dra ned på mängden grovfoder, små mål många ggr
*om du behöver blanda medicin i något kan du tex använda lite lucern eller betfor (som du sköljer innan du ger)
*självklart boxvila tills du får klartecken från veterinär

finns säkert massor mer att tillägga , men hoppas du fick lite klarhet i denna djungel:cry:

något första-veterinär-på-plats sade när min häst fick sitt fånganfall, var att det var superviktigt att kyla benen, ändå uppifrån has/knä och ner. Helst en bit över knän och haser. Jag fick ordinationen att kyla benen 3*20 minuter varje dag i 2 veckor (eller om det var 10 dagar, kommer inte ihåg)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka