Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

På hemsidan, och även på säcken, står det:

Nutrient HAPPY HOOF®
Digestible Energy (MJ/kg) 8.8
Oil (%) 4
Protein (%) 8
Fibre (%) 25
Starch (%) 4
Vitamin A (iu/kg) 10,000
Vitamin D3 (iu/kg) 1,500
Vitamin E (iu/kg) 200
Copper (mg/kg) 15
Selenium (mg/kg) 0.1

Tack så mycket för tipsen.

Vi har bara halm, men har lagt ett djupt lager så att de ska vara tätt överallt. Han är ganska bra på att flytta runt halmen så att det blir tomma fläckar, men det såg ut att hålla sig bra. Han får bara lite hö, lite åt gången. Förra årets hö.
De får aldrig något kraftfoder, så det är inga problem.

Vi fick inte höra att det skulle spolas från knä. Ska medela detta.

Ska hovarna hållas torra? Eller är det bara att det inte ska komma urin på dem? För vi gjorde våta omslag till honom. Det kanske är bättre att ta ut och sploa honom med vatten då istället?

Byt halmen mot spån (om du inte kan ha sand). Det ska vara så att de kan sticka ner tårna och avlasta, mycket svårare med halm, även djup bädd, än med spån.

Hovarna ska hållas torra, sulan ska torka ut, då blir den hårdare. Väta ger mjukare sula, så inga omslag på undersidan hoven. Däremot kan man om man vill t ex lägga handdukar i isvatten och linda kring ben och utanpå hovväggen (inte undersida, inget vatten på något du inte kommer åt när hästen står på benet är en enkel tumregel).

Och för att få effekt måste du kyla skenbenet och ner, över has/knä känns lite i överkant anser jag, men det skadar inte.

I AKUT skede så skit samma om sulan blir blöt ett tag, kan man ställa hovarna i isvatten så gör det. Men om man håller på och kyler länge, så ska det inte vara på sulan helst, utan sulan ska torka ut. Vilket är en av avledningarna till spån framför halm och torv, den andra är att de ska kunna gräva ner tårna men få stöd för resten av hoven, och på så sätt avlasta.

Om det står i procent så kan du ju bara ta den mängd som du tänker mata med, och räkna ut hur mycket det blir... Om du, t.ex, ska ge 1 kg Happy Food, så innehåller det ju 0,25 x 1000 g = 250 g fiber.

hej igen..
anledningen till att man ska ha hästen på spån eller t om sand är att dom ska få möjlighet att gräva ner tån så mkt som möjligt , halm är lite svårare att få samma funktion på som du märkt.
ang kylningen är det inga problem med vattnet på utsidan av hoven , men sulan ska hållas så torr som möjligt , det håller hovbenet på plats och minskar risken för en ev penetration .
gå gärna in på strömsholms djursjukhus sida och läs, finns mkt bra info där vad man ska göra i akutskedet och efterföljande tid.

hoppas det varit till hjälp //mvh

något första-veterinär-på-plats sade när min häst fick sitt fånganfall, var att det var superviktigt att kyla benen, ändå uppifrån has/knä och ner. Helst en bit över knän och haser. Jag fick ordinationen att kyla benen 3*20 minuter varje dag i 2 veckor (eller om det var 10 dagar, kommer inte ihåg)

Den kylordinationen fick jag med.
att kyla bara hov eller kot o/ skena gör att den snart är varm igen.

Dum fråga kanske men, snubblar fånghästar när de går? Kyra går vanligt men snubblar till ibland där det är lite grusigt.

Jag VILL INTE att det ska vara fång!!!!!!

Pratade med hennes ägare nyss och hon sa att Kyra var van att bli släppt på grovt bete.
Men hon är inte van att gå barfota för hon har känsliga hovar sa hon. Så HOPPAS HOPPAS att det bara är att hon har såpass känsliga hovar att hon behöver skor året om!!!

Kan de bli mjuka i sulan efter de har gått barfota en tid och varit lite öm utan att ha visat det???

Tänkte på det här med maten också. Jag ger ju betfor fast häller bort vattnet. Istället för kornkross kan man kanske blanda med lucern eller? Hon tycker det är tråkigt med bara betfor..

jag kan omöjligt svara - jag har inte mått på mina sandsorter

det jag vet är att tillverkat grus (krossat) är kantigt så det blr inte lika löst - medan natursand då är rund och därmed blri djupare, eftersom kornen kan rulla undan.

En del säger att de ska ha hästarna på grus - jag hopas att de bara säger fel - för grus är ju helt annat än sand

Men det var en parantes

Även om sand "sätter sig" när det regnar - (behöver en hel säsong) så du behöver nog inte vara orolig för det, för det går ju att luckra upp igen. har man för grov sand så sätter den isg inte - men det går ju att lösa genom att ha på ett finare lager eller blanda in stenmjöl

Jag vet att en bra ridhusbotten består av en blandning sandlådesand (0-4 tror jag) och stenmjöl ( hindrar rulligheten)
en ridhusbotten skall ju hålla för hoppning också

Jag tror jag har någonstans 0- 4 mm det är jättebra att stå på och rida på

Om du ska ha en rundcorall så kommer galopperande gräva - så inte lär det bli hårt längre stunder

Lånar sista....
Vad räknas som fångställning? Är det bara när det står med bakbenen under sig och frambenen framför sig eller finns det andra sätt att stå på vid fång.

Lånar sista....
Vad räknas som fångställning? Är det bara när det står med bakbenen under sig och frambenen framför sig eller finns det andra sätt att stå på vid fång.

Det borde bero på vilka hovar hästen har ont i. Den som står som du beskriver det avlastar framfötterna (om jag tänker rätt). Min stod så men hade också nästan bara ont fram. Om de har mest fång i bak så står de säkert på ett annat sätt. Nu är det nog vanligast i framhovarna.

Sedan tyckte jag att det var lika tydligt att hon hela tiden flyttade vikten från vänster fram till höger fram och om igen. Hemskt att se!!!!!

Hur stog hon då när hon flyttade vikten på fram. Det ena framför det andra,om du förstår, eller som ett vaggande från sida till sida.
Stod hon still någon gång eller var det hela tiden, vilade hon någon gång på bak, stog hon normalt nån gång. Svamligt hoppas du förstår.

Vi blir nämligen inte kloka på vår häst.
Hon står med ena frambenet framför de andra men växlar inte om hela tiden. Ingen stor lucka men lite grann.
Ibland står hon med bakbenen bakom sig, ingen lång stund. Det är en frieser så hon är ju lång i sig själv.
Det är bara en vette som tittat på henne och han sa att det måste vara ett väldigt lindrigt anfall. Hon har ingen puls, inte varm, inte haft någon feber, vänder på en femöring och är hur pigg och glad som helst. Står nu på box och äter andra omgången butta. Vi kommer att åka in med henne för att kolla om det verkligen är fång. Råden vi fått har kommit via telefon.

Ibland stod hon med det ena benet framför det andra men ibland eller snarare oftast stod hon med dem parallellt och vägde över från ena sidan till den andra. Hon flyttade vikten men lyfte inte på benen, gungade mer fram och tillbaka (vet inte om det blev tydligt - fråga gärna igen). Hon kunde knappt röra sig alls runt om i boxen. Bara att flytta sig från ena delen till den andra var svårt. Att kratsa hovarna var i stort sett omöjligt, hon kunde inte lyfta ett ben så länge. Hon låg ner mkt - kom man då in till henne la hon sig på sidan och stönade - i stället för att resa sig som en vanlig häst. Nu var hon alltså ganska så dålig och då var det så här tills hon fick tillräckligt mkt butta för att bli smärlindrad. Men eftersom hon blev sjuk ca fem dagar före julafton (denna jul med bara helgdagar :cry:) så var dt svårt att få tag i veterinärer. Men tii sist kom det hem en vet. Då hade hon varit dålig i en vecka. Han var trots det jag beskriver ovan ändå inte riktigt helt säker på att det var fång. Men han gav henne en spruta med ngt NSAID och höjde buttadosen. Med tillräcklig buttados var hon mer som vanligt. Röntgenbilderna visade sedan rotation och sänkning båda fram och lindrig rotation bak.

Idag mår hon ganska bra.

Det är ju bra om det bara är ett lindrigt anfall - hoppas det!
ta det lugnt med hästen ändå. Jag tror att man ska göra det i alla fall.
Lycka till!

Hur stog hon då när hon flyttade vikten på fram. Det ena framför det andra,om du förstår, eller som ett vaggande från sida till sida.
Stod hon still någon gång eller var det hela tiden, vilade hon någon gång på bak, stog hon normalt nån gång. Svamligt hoppas du förstår.

Vi blir nämligen inte kloka på vår häst.
Hon står med ena frambenet framför de andra men växlar inte om hela tiden. Ingen stor lucka men lite grann.
Ibland står hon med bakbenen bakom sig, ingen lång stund. Det är en frieser så hon är ju lång i sig själv.
Det är bara en vette som tittat på henne och han sa att det måste vara ett väldigt lindrigt anfall. Hon har ingen puls, inte varm, inte haft någon feber, vänder på en femöring och är hur pigg och glad som helst. Står nu på box och äter andra omgången butta. Vi kommer att åka in med henne för att kolla om det verkligen är fång. Råden vi fått har kommit via telefon.

Senast ändrad:

kl. Uppdaterar om läget.

Thyra har stadigt blivit bättre. Gav sista dosen Finadyne i fredags och i söndags provade jag ta ut henne en liten stund för att se hur hon gick. Då en vecka sedan anfallet (har alltså snabbt blivit mycket bättre även om hon var tydligt smärtpåverkad då vet kom förra söndagen). Hon gick bra, kanske liite kortare, försiktigare steg än vanligt. Svårt att säga vad som är fång och vad som är styvhet pga boxvilan. Var inte ute lång stund men tyckte att hon gick ännu bättre mot slutet. Det handlar alltså om sådana små nyanser att någon annan säkert skulle tycka att hon skrittade bra.

I alla fall, röntgen på fredag. Vet trodde att jag hunnit motverka det värsta så att rotationer/sänkningar inte nödvändigtvis behövde finnas, får hoppas på det! Tänker i alla fall röntga så att jag vet säkert hur läget är. På plats finns även klinikens hovslagare som skall fixa hennes hovar och ge direktiv åt min egen hovslagare här hemma.

Köpte Thyra i oktober ifjol så detta är min första betessäsong som hennes ägare. Innan jag köpte henne så hade hon blivit sparsamt riden ett tag bl.a. på grund av tidigare ägares graviditet. På kliniken nu på fredag skall de dessutom ta blodprov för att kolla upp hennes muskelvärden så jag bättre vet hur/när hon i övrigt går att börja motionera igen sedan. Skall bli intressant.

Får stå inne tills på fredag, jag hoppas bli klokare efter klinikbesöket.

/Ida

*Lånar*

Måste få stilla min fångest och få höra era tankar - så snälla svara.

Jag tar inte upp hela historien - det är för långt. Jag har ingen erfarenhet av fång, men har fått läsa på ordentligt de senaste dagarna.

Ringde vet i lördags då min häst varit stel om morgnarna och allmänt slö - han ville prova att sätta in finadyne och vi började i lördags em med boxvila och med. Söndag morgon hade jag en helt annan häst utan spår av stelhet eller ömhet.

Han står fortfarande inne - och får sista dosen ikväll, men är hyperpigg och markerar inget alls. Imorgon kommer hovis så han kan kolla också.

Jag kan inte se några tydliga fångränder, men jag är så orolig för hur pålles hovar ser ut inuti. Han var lite slö och stel några veckor innan jag kontaktade vet nu - inte mycket alls och ingen direkt feber, har inte känt puls eller värme i hoven någon gång - men jag har ju inte fattat vad det var frågan om.

Nu har jag sån ångest för om det har gått för långt - kommer han kunna gå på betet igen - när kommer jag kunna rida honom igen?

Har ni några bra, lyckliga historier att komma med eller tips om hur jag får bort denna ångest. Sitter och läser på buke och nätet dagarna i ända och tycker bara att det är elände överallt. :cry:

KL
Röntgen visade rotation. Boxvila 3 mån, inget arbete förrän om 9 mån. Häststackarn har knappt gjort nåt än i sitt korta liv. Diffus hälta som tvååring, en omgång till som treåring, kotledsinflammation som fyraåring och nu fång med hovbensrotation. Korta perioder mellan hältorna och vintervila (p.g.a. dåliga ridmöjligheter) har jag hunnit rida in och starta igångsättning några gånger. Hur länge orkar man hålla på? Är han en porslinshäst som borde stå på en hylla och tittas på?

Fång är ett elände - inget att göra åt - bara att acceptera att det är så!

Nu är det kanske inte säkert att din häst har fång. Jag vet en hel del om fång men i stort sett inget om ngt annat så jag har egentligen inte en aning.
Men fång kan börja på så många olika sätt så det kan naturligtvis vara ett fånganfall.

Om vi nu antar att det är fång så
De blir ofta "bra" när de får NSAID medicin men det betyder inte att allt är över för det även om det är positivt att den piggnar till.
det är inte säkert att din hovis kommer att kunna avgöra om det är fång. min hovis har stor erfarenhet av fånghästar, han såg min ponny när hon hade fånganfall men han var inte helt säker. Fångränder och förändringar när man verkar hästen kommer inte efter en vecka. det tar längre tid.
de kan få feber men den varar nog inte så länge.

Jag tror och hoppas att en häst som har haft fång kommer att kunna gå på bete så småningom. I alla fall de flesta fånghästar och i alla fall på begränsat bete. Det har jag läst på många ställen.

Hur lång tid det tar innan du kan rida igen beror på hur pass mkt hovbenet har ändrat sig.

Det största eländet med fång är nog ångesten över att det ska komma tillbaka igen. Jag har inget tips om hur man blir av med den - tyvärr!
Inget annat än att det känns tryggare att veta så mkt som möjligt om sjukdomen.

Nu finns det tyvärr inte svar på alla frågor.

Hoppas att det går bra med din häst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Barn som inte sover
  • Baka matbröd - enklare än du tror!
  • Headset

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?