Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Häststackarn har knappt gjort nåt än i sitt korta liv.

Hur länge orkar man hålla på? Är han en porslinshäst som borde stå på en hylla och tittas på?

Åhhh, så där känner jag också. Min häst var fölsto tills hon var fem och därefter har fånganfall och hovbölder avlöst varandra. Nu har hon fyllt nio och är på samma nivå som en fyraåring ridmässigt :crazy:. Hon är en väldigt dyr prydnadssak!

*KL*

Någon som vet hur mycket man kan gå på det där att känna på kronranden om man har en hovbenssänkning?

Herrn pulsar fortfarande runt om. Mest fram, men han avlastar bak. Försökt käna på kronranden men fan vet jag. Däremot så tycker han inte om när jag trycker på kronranden bak :crazy:

I övrigt ganska status quo - han är ett A-barn på boxvilan, står med sällskap dagtid och solo nattetid. Fbl står dikt an vid grinden hela nätterna, är nu omdöpt till 'Trognast i Världen'. Står där som ett hjon och sörjer, tills på morgonen då han tas in. Suck. Hursom, ponnyskrutt är som sagt ett A-barn. Vågade ta ut honom en jättekortis på gummimattan i stallgången imorse och kratsa hovarna, var tvungen att se om det funkar att hovis kommer imorgon. Rörde sig betydligt bättre de få stegen, men är ju fulltankad med butta.

Magen bra, pulsen kvar, aptiten god och humöret änglalikt dock. Aningens FÖR ängalikt förvisso, han mår inte helt hundra. Och avlastar bak. Rtgtid den 7 juli, och sen kanske man kan få en prognos.. Fick fö underlaget för DV idag, över 50% av det var resa, ersätts ej i försäkring, kul i jul. Vet har skrivit just 'rek röntgen för bedömning av prognos', och känns som den där rtg är avgörande. Usch, jag har ont i magen.

KL
Röntgen visade rotation. Boxvila 3 mån, inget arbete förrän om 9 mån. Häststackarn har knappt gjort nåt än i sitt korta liv. Diffus hälta som tvååring, en omgång till som treåring, kotledsinflammation som fyraåring och nu fång med hovbensrotation. Korta perioder mellan hältorna och vintervila (p.g.a. dåliga ridmöjligheter) har jag hunnit rida in och starta igångsättning några gånger. Hur länge orkar man hålla på? Är han en porslinshäst som borde stå på en hylla och tittas på?

Jag kan bara säga hur jag nu resonerar (vi har rtg 7:e juli. Jag ska köpa en LOTT om han inte har rotation/sänkning..). Men min är tre, iofs varit förskonad från problem mer än några små blessyrer. Men har eksem, lindrigt men tydligt.

Som det känns nu, så skulle jag få ditt besked, då skulle jag ta det extremt svåra beslutet att ge upp. Just för det är fång. Dock har jag i andra fall gett unga hästar (med annan diagnos) chanser trots omfattande konvalescens. Så går ju inte säga att man SKA göra si eller så, man måste känna efter själv. Men i mina ögon gör du inte fel om du känner att du inte orkar mer nu.

Beklagar och tröstkramar!

Det borde bero på vilka hovar hästen har ont i. Den som står som du beskriver det avlastar framfötterna (om jag tänker rätt). Min stod så men hade också nästan bara ont fram. Om de har mest fång i bak så står de säkert på ett annat sätt. Nu är det nog vanligast i framhovarna.

Sedan tyckte jag att det var lika tydligt att hon hela tiden flyttade vikten från vänster fram till höger fram och om igen. Hemskt att se!!!!!

Min, som pulsar och stapplar värst på fram, men har symptom bak med (jag misstänker att symptomen är missledande, att fram har värst symptom för han avlastar bak på fram, men vi får väl se) stod normalt med fram, eller till och med frambenen under sig, och vilade växelvis bak (bytte ofta ofta). Låg helst dock första dygnet.

Andra dygnet låg han mkt, men inte lika mycket. Står normalt med fram, men gräver ner tårna lite. Bak så ställer han gärna ett ben precis bakom det andra, som om han går på lina, och ställer det längst bak i viloställning, byter ofta. Gräver ner tårna bak.

Tänkte på det här med maten också. Jag ger ju betfor fast häller bort vattnet. Istället för kornkross kan man kanske blanda med lucern eller? Hon tycker det är tråkigt med bara betfor..

Strunt i om hon tycker det är tråkigt så länge hon äter. Ska du ge lucern ge melassfri dito.

Sen kan du spola av betforn så du spolar igenom den (i ett durkslag t ex) när du hällt bort vattnet, så får du bort ännu mer.

Och ja, de kan ömma av mjuka sulor, och ha visat bara små symptom innan (linkat till ibland, kortat steget dubbelsidigt, varit lite segare än normalt, rört sig mindre och/eller långsammare i hagen).

Jag trodde ponnyn fick ett fånganfall som 1½ åring, mitt i vintern. Saten stapplade så det var förjävligt, och ville helst inte gå, stannade på stallplan. Påfrusen lera i hagen hade gjort honom (han har plattfötter och tunna sulor) öm, och när hovis kom var sulan så mjuk fram att den sviktade bara man tryckte med tummen. Fick skor med hela plastsulor fram och travade, bockade och brallade ut i hagen.

Dock, alla fyra känns lite mer knepigt, men visst kan det ske.

OBS - innan du VET, ska du inte tycka 'äh jag skor henne med sula och ser om det hjälper', för är det fång i akut stadie vill du INTE varken sko eller sula.

Förresten, ang Happy Hoof. Det är INGET jag skulle ge till en rund fånghäst, det är för mkt MJ/kg anser jag, och man får för lite unikt med det. Kan lika gärna ge melassfri lucern, får man mer protein och fiber med.

KL
Röntgen visade rotation. Boxvila 3 mån, inget arbete förrän om 9 mån. Häststackarn har knappt gjort nåt än i sitt korta liv. Diffus hälta som tvååring, en omgång till som treåring, kotledsinflammation som fyraåring och nu fång med hovbensrotation. Korta perioder mellan hältorna och vintervila (p.g.a. dåliga ridmöjligheter) har jag hunnit rida in och starta igångsättning några gånger. Hur länge orkar man hålla på? Är han en porslinshäst som borde stå på en hylla och tittas på?
Där ser man skillnad på vilken fångpolicy som klinikerna har. På Strömsholm kontrollröntgar man efter 5, 10 o 15v. o ser då utvecklingen. Min hästs rotation- 9 o 11 grader hade gått tillbaka på 5v.

Vet du hur många grader din hade o hur många ben?
håller Tummen för dig o att allt går väl.
Lycka till!

Vet ej grader, det var ca 5-6 mm skillnad på avståndet mellan hovvägg och hovben uppe och nertill. Kollade bara fram, visade ingen ömhet alls bak och mest i ena fram, ingen puls, inte speciellt jättevarma hovar, så puls och värme och ömhet kan man tydligen inte gå efter heller när det gäller rotation. Han har inte varit så öm att han legat ned nångång, men det har hållit i sig ganska länge. Den andra pållan låg ned förra året, men blev ohalt efter en finadyne-kur, så jag trodde inte det var lika illa med denna först, eftersom han "bara" var varm (kunde inte känna nån puls tidigare heller) och gick illa...

Fast jag har inte en RUND fånghäst, jag har en smal som man kan räkna revbenen på. Hon fungerar, av någon anledning, inte alls lika bra på melassfri lucern (det fick hon innan jag började med Happy Hoof) så tydligen är det något "unikt" med det ändå. Min andra, som inte behöver speciellt mycket kraftfoder, får Happy Hoof mest som lite krubbskrammel. Något att blanda jästen i.

Sedan tycker jag väl att mj/kg är rätt likvärdigt om du jämför Happy Hoof och Kvarnbyfoders lucernpellets. Lucernpelletsen har 8,0 mj/kg och Happy Hoof 8,8 mj/kg. Smrp 15% och växttråd (är väl fibermänden?) 28% i lucernpellets. I Happy Hoof är det 8% protein och 25% fiber.

Ja, jag vet alltså inte VARFÖR det fungerar, men det gör det :)!

Senast ändrad:

*KL*

Någon som vet hur mycket man kan gå på det där att känna på kronranden om man har en hovbenssänkning?

Jag försökte känna det på min ponny men lyckades inte alls, blev inte klokare av det. Och då hade hon sänkning. :confused: Men jag har nog förstått det som att om man vet hur det ska vara så är det nog ganska tillförlitligt.

Jag vet precis hur du känner dig. Det bästa är att inte försöka ta ut ngt i förväg. Det är lååååångt till den 7 juli! Men om hästen mår bra är det ett ju ett gott tecken.

Förresten, ang Happy Hoof. Det är INGET jag skulle ge till en rund fånghäst, det är för mkt MJ/kg anser jag, och man får för lite unikt med det. Kan lika gärna ge melassfri lucern, får man mer protein och fiber med.

Det beror naturligtvis på vad man jämför med.
Happy hoof innehåller halm, lucern, gräs, mint, vitlök och sojaolja.
Jag hittade ett fångfoder häromdagen som innehöll havrekli, korn, majs , vete och melass! Om man jämför dessa två fångfoder så måste Happy hoof helt klart bra för en fånghäst medan det andra en mer eller mindre katastrof!

Sedan kan man diskutera om man vill betala en massa pengar för halm och gräs eller om man precis som du skriver vill få ner energin och upp proteinet lite till. Jag ger lusernpellets, halm och hö till min. Det kan jag blanda själv.

Jo, absolut. Jag är tveksam till 'fångfoder' övht, annat än till svårfödda hästar som är fångbenägna.

Gäller man har ett hö medhög kvot med om man ska ge HH, men håller med om att i jmf med andra behöver det inte alls vara sämst, men..

Fast jag har inte en RUND fånghäst, jag har en smal som man kan räkna revbenen på. Hon fungerar, av någon anledning, inte alls lika bra på melassfri lucern (det fick hon innan jag började med Happy Hoof) så tydligen är det något "unikt" med det ändå. Min andra, som inte behöver speciellt mycket kraftfoder, får Happy Hoof mest som lite krubbskrammel. Något att blanda jästen i.

Sedan tycker jag väl att mj/kg är rätt likvärdigt om du jämför Happy Hoof och Kvarnbyfoders lucernpellets. Lucernpelletsen har 8,0 mj/kg och Happy Hoof 8,8 mj/kg. Smrp 15% och växttråd (är väl fibermänden?) 28% i lucernpellets. I Happy Hoof är det 8% protein och 25% fiber.

Ja, jag vet alltså inte VARFÖR det fungerar, men det gör det :)!

Jo, har man en svårfödd fånghäst OCH ett hö med hög proteinkvot så visst (gäller ha rejäl kvot i höet/silaget dock som sagt). Svaret var mer riktat åt sådana som JessicaM som undrar över att ge något mer 'förebyggande'.

Jag försökte känna det på min ponny men lyckades inte alls, blev inte klokare av det. Och då hade hon sänkning. :confused: Men jag har nog förstått det som att om man vet hur det ska vara så är det nog ganska tillförlitligt.

Jag vet precis hur du känner dig. Det bästa är att inte försöka ta ut ngt i förväg. Det är lååååångt till den 7 juli! Men om hästen mår bra är det ett ju ett gott tecken.

Hovslagaren var ju här imorse och verkade och kapade tån. Hade ju ordinarie verkning bokad till idag, så blev ju väldigt lagom. Iaf så frågade jag honom om det där med om man kan känna, och jo det kunde man. Fast man behövde ha något att jämföra med, dvs veta hur hästen brukade känna. Annars var det svårt annat än i ordentliga fall att säkert säga.

Jag bad honomiaf känna, och han tyckte att fram var kanske lite mjukt, bak kändes mjukt, men bak är svårt då ponnyskrutt reagerade på samma sätt som när jag försökte känna, genom att dra undan benet.

Syntes ingen breddad lamellrand, men är ju för tidigt för att se någon sån så.

Jag är inte över mig bekymrad rent så, jag vet ju att det finns inte ett dugg jag kan göra, mer än det som görs/är gjort då såklart (butta, boxvila, tjock bädd, kapa och korta tårna. Det enda jag inte lyckas med är att få honom att äta högt, han drar ur det och äter från golvet), i övrigt är det bara vänta. Roterar/sjunker han så gör han det. Och känns inte så långt alls till tisdag, tvärtom, men mest för jag har sjukt mkt jobb och annat.

Däremot är jag givetvis lite bekymrad över hur det ska sluta, inklusive ev tråkiga diskussioner om han har rejäla rotationer/sänkningar och jag och veterinär sas ska ha 'olika syn'.

Däremot är jag givetvis lite bekymrad över hur det ska sluta, inklusive ev tråkiga diskussioner om han har rejäla rotationer/sänkningar och jag och veterinär sas ska ha 'olika syn'.

Mm, det är jag med... Orkar liksom inte riktigt diskutera, argumentera... Man kan ju bestämma själv, men det underlättar ju att skaffa en annan om man får några slantar över.

Nu är jag kanske trög (mycket möjligt;)), men varför måste jag ha ett hö med en jättehög proteinmängd för att kunna fodra med Happy Hoof? Proteinmängden i Happy Hoof ligger ju på 80 smrp (måste det väl bli:confused:?). Kvoten blir då 9,1.

Har bokat hö. Tyvärr har de inte årets analyser ännu, men förra året låg värdena på 8,5 mj och 59 smrp, dvs kvot = 6,9. Och, ja, jag VET att jag inte vill ha ett hö som ligger så hög i mj, men andra omständigheter kring höet (odlat för hästar med timotej och ängssvingel, skulltorkat löst och balas på beställning etc) gör att jag tror att det är ett hö med otroligt bra kvalitet. Hoppas jag...:)! Kan också hoppas på en något lägre energimängd eftersom de i år tog höet nu i slutet av juni, dvs 2-3 veckor senare än förra årets skörd.

Blir Happy Hoof verkligen en katastrofkombination med detta höet? Jag tänker 3,5 kg hö och 0,5 kg Happy Hoof. Just nu får hon 1 kg, men det hö jag har nu var en nödlösning (ej analyserat, men antagligen magert) som jag köpte några balar av under våren.

Sorry, jag räknade fel i hettan, skyller på kokt hjärna ;)

Så det blir inte alls någon katastrof med ditt hö!

Apropå hö, så jag köpte ju, för att ha att ge 'en tuss av' när de står inne för insekterna, av grannen som vanligt. KRAVodlat, och det jag fick köpa av iår så 75% av det är lieslåtter (dvs slaget med lie och torkat), och taget i JULI. Illgrönt, mkt mkt fina strån, men förhoppningsvis med rätt lågt MJ. Inte analyserat, meningslöst analysera 500 kg de bara äter som komplement. Lite bökigt att han står på oanalyserat hö som 'enda kost' just nu (det kan ju ligga jättelågt i protein med t ex). men det är inte mkt att göra åt.

Iaf, nyss kom nämnda grannbonde och plingade på och undrade om jag ville byta ett till lass hö mot att jag en gång/dag gav fåren vatten och kollade till dem. Passar ju perfekt, för OM ponnyskrutt klarar nålsögat med röntgen, så har han ju en sommar av hö framför sig. (jag ger hellre silage, och har specialbeställt silage även i år, inte lev än, men har beställt MAX 6 MJ/kg foder, och hög proteinkvot, så silaget passar bättre eg, men det går ju inte att ha i den här värmen)

Mm, det är jag med... Orkar liksom inte riktigt diskutera, argumentera... Man kan ju bestämma själv, men det underlättar ju att skaffa en annan om man får några slantar över.

Jo precis.. Mitt nsvsto tog jag ju bort (pga fång) emot veterinärens 'önskan'. Dvs han vägrade skriva livskadeintyg. Men det är ju trevligt om man kan få ut försäkringen och köpa en ny. I mitt fall så ska jag ha häst hemma i eget stall måste jag ju dessutom ha två, alt är att hyra in någonstans (t ex anläggningen med ridhus 2½ mil härifrån...). Summan blir ungefär densamma, men jag har ju hästarna hemmavid just för jag vill det, så... (Även om det gärna kunde gro i de där ridhusfröna och växa upp ett ridhus på vallen *s*)

Men, skulle det bli ett läge där jag tycker 'nu är det nog!' och vet tycker 'inte då, boxvila 3 mån får vi se sen' skulle jag troligen (inte säker, men troligen) göra samma sak igen - skita i försäkringen. Men jag är glad om jag slipper (både ens fundera på utslagning, och isf tjafsa med veterinär).

Sorry, jag räknade fel i hettan, skyller på kokt hjärna ;)

Lätt hänt - jag var inte säker på min egen uträkning heller...;) Nåja, Happy Hoof borde ju vara relativt balanserat, för man kan faktiskt (enligt tillverkaren) fodra med ENBART Happy Hoof om man vill. Antingen som tillägg till hö/hösilage, eller som enda foder alltså. Kanske ett alternativ för folk som har gamla, fångbenägna hästar? Smakligt (det måste det vara för shettisen älskar det!) och säkerligen lättuggat. Veterinären hade precis ett sådant fall, och det var därför hon rekommenderade Happy Hoof till mig när jag undrade vad sjutton jag kunde ge som var "säkert", men ändå fick hästen att lägga på sig lite.

Så det blir inte alls någon katastrof med ditt hö!

Vad bra:)!

Iaf, nyss kom nämnda grannbonde och plingade på och undrade om jag ville byta ett till lass hö mot att jag en gång/dag gav fåren vatten och kollade till dem.

Jisses, sådana grannar vill jag också ha :eek::D! I stället får jag åka och hämta hö och betala 3 kr/kg...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka