Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Tillägg.
I o m att den är så ung är den troligen inte permanent IR, utan är den bantad blir den frisk o då ej heller lika hungrig.

Du kan inte räkna på hans övervikt när du räknar TS, utan dens optimalvikt.

Säg nu inte att det här kom som ngt oväntat. En smällfet ponny som inte motioneras ska inte gå på gräs alls.
Den hade ju dessutom tagit av sig munkorgen ett antal gånger.

Det räcker.

En IR-häst är konstant hungrig. Det innebär inte att man kan ge den mer mat för att ytterligare förvärra fetman som sen ger ekorrhjulet.
Det man kan göra är att se till att den motionerar- innan den FÅR fång.
Det är insulinet som ger hungerkänslan. Får du ner den med motionen, så......

Jag räknade på idealvikten.

Den har inte tagit av sig munkorgen på över en månad. Så det är knappast (TYVÄRR; jag hade föredragit det) det som utlöste tyvärr.

Motionera en tvååring låter sig ju tyvärr inte göras hur mkt som helst, om man inte vill riskera andra problem. Det jag ev kunde ha gjort hade väl varit att sko honom, strunta i att han biljarderade med skor, och haft honom som handhäst och liknande. Jag bedömde ju där och då att det var större nackdel/risk att sko honom och låta honom biljardera, än att inte kunna motionera lika mycket. Såhär i backspegeln kanske det var ett felval, kanske inte. Är ju tyvärr svårt att säga.

Och kanske skulle jag gjort det i våras, skott, och haft som handhäst. Istället för att låta honom ha en mer normal motionsnivå för åldern? Eller så hade det gett andra problem, jag vet inte.

Och nej, fånget kom inte oväntat. Samtidigt så vet du mkt väl problemet, det är ältat nog nu. (Det hö han få nu har med största sannolikhet åt helsike för lite protein, så hö hela våren & sommaren hade inte hjälpt mkt heller, det hade blivit för mkt MJ det med, men kanske han varit några kg tunnare då?) Jag har ju varit LIVRÄDD för fång ända sen förra året, och gjort det som gått för att minska risken. Och hoppats att vi skulle klara oss till i höst, då han om allt gått som det skulle (det är ju rätt kört nu..) hade kunnat motionerats och ridas mer, och hålla kaloriintag och kaloriuttag i schack mer så, och förhoppningsvis fått NER vikten i vinter. Och den kunnat möta betessäsongen 2010 med en normal matchvikt till att börja med, munkorg, magert bete och MOTION hela sommaren.

Varför ska du åka och röntga i ett så tidigt stadie i fånganfallet? Om nu ponnyn är så mycket bättre redan varför inte låta honom stå på fortsatt vila hemma i stället för att riskera ett bakslag av transporten och klinikbesöket. Har du bråttom att se om någon rotation skett för att du snabbt vill ha honom utdömd i så fall? ( tråkigt i så fall på en så ung ponny.....)
Om det inte är så är det bättre att vänta lite med röntgen rotation eller ej.

Har hästen fortfarande symptom på Butta så fortsätt med medicinen tills han går någorlunda bra före du börjar trappa ner.

De första symptomen man brukar se vid ev. biverkningar ( som trots allt är mkt ovanliga ) är en minskad eller upphörd aptit.

Det är på veterinär rekommendation han ska röntgas. Kliniken höll med. Veterinärens ord från pappret:

Rekommenderar röntgen för bedömande av prognos när han är mindre smärtpåverkad och stabiliserad. Borde kunna transporteras om ca 1 vecka.

Jag frågade inte ens om varken röntgen eller prognos. Utan det hon sa när hon var på plats var att 'den här är det absolut läge att röntga när det stabiliserat sig'. Jag sa 'okej, när bör det göras, om hur länge?' och vet svarade att det beror på hur han mår och om han kan transporteras, men om 7 - 10 dagar. Jag frågade om han kunde stå på butta när det skulle åka och röntgas och hon sa ja.

Sen såg jag på pappret att hon skrivit just 'för bedömning av prognos'. Så jag ANTAR att vet är lika bekymrad som jag över om han roterat, och att hon om han har det anser det angeläget med ev ytterligare åtgärder så snart det är möjligt om han har det? Hon frågade specifikt vilken klinik jag brukade använda, det kändes lite som det var för att verkligen försäkra sig om att jag tänkte röntga? (Vilket jag dock hade oavsett om hon sagt det behövdes eller ej, och oavsett om det varit ett betydligt lindrigare fall).

Så, det jag 'vill med röntgen' är se hur det är ställt, och få en prognos. Förhoppningsvis en god en, men är det kraftiga rotationer/sänkningar står jag vid att jag inte kommer fortsätta - oavsett försäkring eller ej. Av rent hästhumana skäl. Dessutom vill jag gärna att man efter röntgen, om det är en okej prognos, med ledning av rtgbilderna gör det så optimalt för honom som möjligt. Vad DET är vet jag inte, om det är verkning, beslag eller vad det är, men du fattar hur jag menar.

Och det vet vill med röntgen är ju tydligen ett bedömande av prognos, med ledning av lappen. Vad hon befarar/inte befarar vet jag inte, vi talade inte ett ord om prognos eller något. Det enda jag frågade var hur hon graderade anfallet, då det är det värsta JAG sett, men hon har ju sett fler. Och hon svarade bara att det varken är det värsta eller det lindrigaste, det är ju helt klart ett kraftigt anfall, men det kunde varit värre. Och så frågade jag (mest för att kunna säga till klinikvet) vad hon bedömde det som för Obelgrad, och hon svarade.

Jag tycker också att det verkar tidigt att köra iväg honom för röntgen men kan inte uttala mig om det alls. Sedan kan jag kanske tycka att det är tufft att ge upp en så ung ponny med detsamma. Samtidigt förstår jag dig om du bestämmer dig för att ta bort honom.

Nu kan man ju bara gissa men han verkar ungefär lika dålig som min var i julas. Hon hade måttlig sänkning och lindrig rotation på båda fram och lite rotation på hbak. Rotationen var nog 5-6 grader, sänkningen fick jag nog aldrig ngt mått på. Jag har egentligen bara ett suddigt minne av alltihop. Men hon har blivit mkt bättre så jag menar det behöver nog inte se helt hopplöst ut.

Sedan håller jag med axel. Ponnyn bör bantas. Jag vet hur det är att ha en sådan där luftlevande liten varelse och vet också att vi har diskuterat det förut. Men det är kanske dags att sätta allt på ett kort och se om det håller. Om du nu ändå är inne på att det kanske inte kommer att göra det. Jag ger min ponny minsta möjliga ts giva. Hela vintern och våren fick hon endast lusernpellets, lite lusernhack (dyrt), lite urvattnad betfor och halm, bakjäst och lite linfröolja. Hon fick lusern så att det täckte proteinbehovet. Sedan gav jag henne minsta möjliga mängd halm. Hon fick mat sju ggr per dygn mellan 5.30 och 23.30. Hon åt också upp maten ganska snabbt. Hennes mage har klarat sig hela denna tiden. Hon klarade också ca tre veckor med butta varav en period i mitten med ganska så stor dos.
Jag har läst tillräckligt mkt om insulinresistens och hur höga insulinhalter kan framkalla fång för att göra allt för att få igång hennes insulinkänslighet igen. Hon har bantat så pass mkt att jag hoppas att hon kommit utanför riskzonen. Men planen är att få ner henne en del till.
Lusern innehåller inte så mkt av de farliga kolhydraterna men mkt proteiner. det innehåller också kalcium som buffrar i tarmarna och minskar surhetsgraden. Halmen innehåller inte heller dessa kolhydrater.
Nu är det ju inte säkert att din ponny är IR, alla ponnyer är nog inte det men en del. Han är ju dessutom ganska ung. Men då gäller det ju som ngn annan skrivit att få ner honom i vikt så att han blir bättre.

Senast ändrad:

Röntgen talar om hur det är på insidan men det säger inte mycket om prognosen enligt "mina" veterinärer som skötte min häst när han hade mycket rotation och sänkning nära penetrering, sulan buktade.

Det viktigaste är hur hästen mår och klarar smärtan. I så fall ger man hästen den tid den behöver med rätt hovvård för att återställa rotation och sänkning. Det går nämnligen!!! Inte alls omöjligt utan troligt om hovvården är rätt.

Idag syns inga spår av rotation eller sänkning på röntgen på min häst, och då har han ändå haft rotaton två gånger i sitt liv, med 3 års mellanrum. Nu frisk i 3,5 år

Jag tycker också att det verkar tidigt att köra iväg honom för röntgen men kan inte uttala mig om det alls. Sedan kan jag kanske tycka att det är tufft att ge upp en så ung ponny med detsamma. Samtidigt förstår jag dig om du bestämmer dig för att ta bort honom.

Nu kan man ju bara gissa men han verkar ungefär lika dålig som min var i julas. Hon hade måttlig sänkning och lindrig rotation på båda fram och lite rotation på hbak. Rotationen var nog 5-6 grader, sänkningen fick jag nog aldrig ngt mått på. Jag har egentligen bara ett suddigt minne av alltihop. Men hon har blivit mkt bättre så jag menar det behöver nog inte se helt hopplöst ut.

Kan ju höra med DV och kliniken igen på måndag, och se hur dagsformen är då, och omd e tycker man ska skjuta på rtg eller om man ska röntga som tänkt.

Jag tror ni kanske övertolkat lite, eller kanske inte? Jag tänker INTE ta bort 'bara för att röntgen inte är perfekt'. Men om det är KRAFTIGA rotationer/sänkningar då kommer jag 99% säkert (svära kan man aldrig, men som det känns nu) ge upp. Samma sak om vi börjar prata konvalescenser som innefattar '3 månader på boxvila och tveksam prognos'

Sedan håller jag med axel. Ponnyn bör bantas. Jag vet hur det är att ha en sådan där luftlevande liten varelse och vet också att vi har diskuterat det förut. Men det är kanske dags att sätta allt på ett kort och se om det håller. Om du nu ändå är inne på att det kanske inte kommer att göra det. Jag ger min ponny minsta möjliga ts giva.

Minsta möjliga sett till vad, typ tabeller, dvs 1 kg/100 kg (idealvikt). Jag har ju provat det med den här. Problemet är att han tolererar det dåligt. Magen klappar ihop, och humöret med. Han mår skit helt enkelt på 1 kg/100 kg.
Halm innehåller 0,7 MJ mindre än silaget i vintras, årets silage kommer få ännu lägre MJ. Förhoppningen är att om jag kan dra ut ättiden, kanske han HUMÖRmässigt kan acceptera minimiTS. Jag har inte räknat ut hur jag ska lösa magen än dock (det gör ingen skillnad på magen om TS kommer via hö eller silage)

Men att han behöver, eller MÅSTE, ner i vikt har ju jag ansett sedan han var två. Haken är ju bara hur. För mesig eller ej, men jag kan inte se magen krascha och hur han blir grinig, äter upp boxen (trots pinnar), gräver sönder den, och är hysterisk om han ser ett hösilagestrå på stallgången när vi går förbi och kastar sig över det.

Han fodras vintertid var fjärde timme, de går ut lite olika beroende på hur jag jobbar, men grunden är 8 - 12 - 16 - 20, och han får ett extramål senare med så det inte ska vara så långt till morgonen. När det blir beror på jobb och sånt, och om det är jag (kvällspigg) eller mamma (kvällstrött) som fodrar, men det blir oftast mellan 22 - 00.

Under 'betessäsong' står de inne del av dygn, och då får han oliak beroende på hur länge de står inne, står de inne halvdygn får han 3 kg silage alt 2 kg hö uppdelat över tiden inne.

Som de flesta andra här ser jag ingen mening med att röntga så tidigt heller. Det finns risk att förvärre situationen och det är hursomhelst rätt långt att transportera hästen i två timmar i detta tillstånd om det bara är för att få en prognos.

Jag tycker det är bättre att försöka få hästen i ett stabilt läge, för en prognos säger ändå inget i detta läge om resan förvärrar allt. Så länge hästen har smärtor är det bästa man kan göra för den att hålla den still på djup strö och kyla hovar+ben.

Det finns ingen mening att röntga förrän det är dags för hovslagarbesök enligt mig.
Jag vet hur det är. Man vill gärna ha något bevis på hur det ligger till egentligen, jag kune knappt vänta på att komma i väg till klinik med min hellre. Men min vet. fortsatte säga att jag absolut inte skulle transportera om det var jobbigt och påfrestande för hästen, då läget kunde bli värre.

Nu ett knapprån...

Hur är det med klöver till fånghästar?
..Och svingel?

Senast ändrad:

Motionera en tvååring låter sig ju tyvärr inte göras hur mkt som helst, om man inte vill riskera andra problem. Det jag ev kunde ha gjort hade väl varit att sko honom, strunta i att han biljarderade med skor, och haft honom som handhäst och liknande. Jag bedömde ju där och då att det var större nackdel/risk att sko honom och låta honom biljardera, än att inte kunna motionera lika mycket. Såhär i backspegeln kanske det var ett felval, kanske inte. Är ju tyvärr svårt att säga.
Nej men i år när den är 3 klarar den en hel del. Även förra året oxå- utan ryttare.
Du såg ju hur den såg ut förra sommaren o kunde ha motat Olle i grind betydligt bättre med att ha den igång i år..

att de biljarderar man man leva med o kan leva ett långt liv utan att det behöver bli ngt elände alls.

Nej men i år när den är 3 klarar den en hel del. Även förra året oxå- utan ryttare.
Du såg ju hur den såg ut förra sommaren o kunde ha motat Olle i grind betydligt bättre med att ha den igång i år..

att de biljarderar man man leva med o kan leva ett långt liv utan att det behöver bli ngt elände alls.

Det var inte bara biljarderingen, utan att sko en tvååring övht, mer än om absolut nödv (som när han fick sulinflammation). Men som jag sa, kanske jag gjorde ett felval där, och borde valt att sko, och haft som handhäst. Dvs motionerat mer än tömköra de perioder det funnits vettigt barfotaunderlag.

Jag tycker det är bättre att försöka få hästen i ett stabilt läge, för en prognos säger ändå inget i detta läge om resan förvärrar allt. Så länge hästen har smärtor är det bästa man kan göra för den att hålla den still på djup strö och kyla hovar+ben.

Det finns ingen mening att röntga förrän det är dags för hovslagarbesök enligt mig.Nu ett knapprån...

Hur är det med klöver till fånghästar?
..Och svingel?

Klöver är inte bra. Svingel vet jag inte.

Vad gäller klinik och röntgen, så vad räknas med att hästen är i 'stabilt läge' då? Är ju där jag känner att jag inte har en aning? Han är på butta VÄLDIGT mycket bättre, och i boxen och på gummimattan rör han sig helt okej. Han mår humörmässigt eller hur man ska säga tusen ggr bättre med, är pigg och med igen, står 9 av 10 ggr jag kommer (jmf med låg 9 av 10 innan), imorse var första gången han tyckte han skulle med ut. Han avlastar inte märkbart varken fram eller bak nu, kan lägga in hullbilden här med, han har ställt sig själv, och stod lite hursom. Det är inga större problem lyfta hovarna, men visst lika lätt som frisk är det inte.

Han pulsar fortfarande, pulsen bak har minskat, jag TROR fram minskat med men vill inte svära på det. Jag lägger bara fingrarna löst emot, hitills har jag direkt och utan tvekan känt puls så. Idag så fick jag flytta fingrarna en stund innan jag kände den bak, och den var svagare än innan. Fram går inte att missa, men jag TROR den dunkade mindre frenetiskt idag. Vill dock inte svära ang fram, bak är den dock märkbart mindre.

Dock har jag ju ingen aning alls om det är så att han är bättre, eller om han 'bara' är smärtstillad av buttan sas? Men än så länge blir det bättre för var dag, men pulsen vill inte ge sig. Allt annat är det STOR förbättring på. (Varm har han inte varit varken nu eller då).

Det är 5 dagar kvar till bokad rtg (så sker en fortsatt förbättring borde han vara ännu bättre då).

Men är det att räkna som 'stabil', om han är såhär eller fortsatt bättre på tisdag? Eller vad är stabil, ska det vara utan butta?

Det tar förresten inte 2 h, jag har inte lärt mig vad motorvägen kortar än, men det tar ändå 1½, dvs ganska lång transport ändå. Jag har för avsikt att ströa transporten rejält. Han är van åkare och åker bra och lugnt, om det spelar roll.

Hur menar du med dags för hovslagarbesök? Hovis var här i onsdags, det var ett redan inplanerat besök för verkning, dvs det var dags att verka då (4 v sen sist), fång eller ej. Hovis verkade, och kapade av tårna in till lamellranden på alla fyra. Det är ingen superfinish på tvärningen dock, då vi inte vill ha honom stå och belasta mer än nödvändigt (trots att han snällt stod, men man såg på ögonen att det besvärade).

Vet rek ju just korta tårna så fort det var genomförbart, och det passade ju perfekt att jag redan hade hovis inbokad 3 dagar senare. Övrigt göra med hovarna tyckte vet de fick bedöma efter röntgen. Min hovslagare ska jag kontakta när jag röntgat, det beror ju på vad röntgen visar och så vad man vill göra härnäst så att säga.

Så menar du när det enligt 'intervall' är dags att verka nästa gång, eller hur? (Det är det om 4 v isg, dvs slutet på juli, den tiden är redan bokad redan innan fånget kom)

Senast ändrad:

Minsta möjliga sett till vad, typ tabeller, dvs 1 kg/100 kg (idealvikt). Jag har ju provat det med den här. Problemet är att han tolererar det dåligt. Magen klappar ihop, och humöret med. Han mår skit helt enkelt på 1 kg/100 kg.
Halm innehåller 0,7 MJ mindre än silaget i vintras, årets silage kommer få ännu lägre MJ. Förhoppningen är att om jag kan dra ut ättiden, kanske han HUMÖRmässigt kan acceptera minimiTS. Jag har inte räknat ut hur jag ska lösa magen än dock (det gör ingen skillnad på magen om TS kommer via hö eller silage)

Jag menar typ 1kg/100 kg idealvikt. Nu är det lite svårt att veta eftersom hon går lite på gräs nu, ganska så begränsat.
Men för att vara lite envis så är det där lusernet kommer in i bilden eftersom det höjer pHvärdet i tarmarna. Betfor, bakjäst och linfröolja är också bra för mikroorganismerna.

En häst med nedsatt insulinkänslighet svälter egentligen i alla fall delvis eftersom den inte kan utnyttja sockret effektivt. Ibland undrar jag om det inte är därför de alltid är hungriga. Men det kan vara fel, orkar inte riktigt tänka mig in i hur detta regeleras i denna värme, är dessutom osäker på om jag vet det riktigt. Men hur som helst så hamnar man lätt i en ganska så omöjlig situation med en sådan häst och man måste jobba för att komma ut ur den.

Varför är inte klöver bra? Det innehåller mindre av de farliga kolhydraterna än vad gräs gör och lagrar in socker som stärkelse i ställer för fruktan. vad jag har förstått kan det möjligtvis bara vara olämpligt sent på hösten.

Senast ändrad:

Det är just ATT det lagrar in stärkelse jag hört som nackdel?? Nu blev det knepigt?

Största problemet är väl annars är fruktansvärt bra drag i klöver, dvs det blir ofta alldeles för bra bete, och hästen blir för tjock. Dock på en häst som hullmässigt tål det gör ju det inget, men då har det där med stärkelserikt påpekats?

Jag har ju fullblodet på rent klöverbete, insådd vall. Folk har förfasat sig mer än en gång. Och inte då ang hullet, han är jättefin i hullet - han är ju svårfödd rackare, men just att han går på KLÖVER, hur törs jag..

Av HH:s tidigare inlägg får jag samma uppfattning som du. Jag var skeptisk mot klöver då vi hade det i vår fånghästhage men förstod av ett inlägg att det inte innehåller fruktan i alla fall.

Jag menar typ 1kg/100 kg idealvikt. Nu är det lite svårt att veta eftersom hon går lite på gräs nu, ganska så begränsat.
Men för att vara lite envis så är det där lusernet kommer in i bilden eftersom det höjer pHvärdet i tarmarna. Betfor, bakjäst och linfröolja är också bra för mikroorganismerna.

En häst med nedsatt insulinkänslighet svälter egentligen i alla fall delvis eftersom den inte kan utnyttja sockret effektivt. Ibland undrar jag om det inte är därför de alltid är hungriga. Men det kan vara fel, orkar inte riktigt tänka mig in i hur detta regeleras i denna värme, är dessutom osäker på om jag vet det riktigt. Men hur som helst så hamnar man lätt i en ganska så omöjlig situation med en sådan häst och man måste jobba för att komma ut ur den.

Ang IR frågade jag ju i annan tråd (tror det var axel som skrev något jag blandade mig i och ställde en fråga) men fick inget svar. Men vad är symptomen just på IR?
Du nämnde alltid hungrig, är det bokstavligt alltid hungriga, dvs hur mkt du än ger dem är de hungriga? Eller är det 'bara' mer hungrig än de annars skulle?

För ponnyn KAN bli mätt. I början av säsongen, MED munkorg men på mer gräs, så när han kom in, så kollade han inte ens åt silaget/höet, utan han åt upp sin betfor, kliade sig lite, ställde sig och filosoferade alt la sig och sov lite. Sen senare åt han grovfodret, långt senare. Dvs han fick tillräckligt med strå för att inte reagera, och var inte hungrig.

När de gick i vinterhagen då när regnet öste ner 4 dygn i sträck gick de ju ute kortdagar, och han gick utan munkorg. Då ställde han sig direkt och åt en stund när han kom in. Då fick han 4 kg silage inne, och de stod inne nattetid. Han åt INTE upp. Dvs även där fick han tillräckligt strå och var mätt också.

Sen nu senaste veckorna (när han ironiskt ändå gått upp) när han gått på skräpbete MED munkorg och knappt fått i sig något, DÅ har han ju varit tvärhungrig när han kommit in, och KASTAT sig över höet som en bulimiker, dvs där har han inte fått TS nog/varit mätt.

Men han kan alltså bli mätt, därför jag var nyfiken ang det där med IR och mättnad?

Ang IR frågade jag ju i annan tråd (tror det var axel som skrev något jag blandade mig i och ställde en fråga) men fick inget svar. Men vad är symptomen just på IR?
Du nämnde alltid hungrig, är det bokstavligt alltid hungriga, dvs hur mkt du än ger dem är de hungriga? Eller är det 'bara' mer hungrig än de annars skulle?

Men han kan alltså bli mätt, därför jag var nyfiken ang det där med IR och mättnad?

Symptomen på IR är oftast feta hästar med speciella fettansamlingar dvs fettnacke och fett ovanför svansen. De kan vad jag har förstått även ha fettsamlingar på andra ställen. Alla IR hästar är ej feta och alla feta hästar är ej IR.

Man kan också mäta insulinkänsligheten gnm blodprov. Detta är lite komplicerat. En IR häst har oftast i stort sett normala blodsockervärden men förhöjda insulinvärden. Insulinet kan ju påverkas av stress, sjukdom osv så det räcker egentligen inte med att bara ta blodprov och mäta insulin och socker utan man måste göra ngn sorts toleranstest under en längre tid än bara ett enstaka prov.

Min ponny har/har haft fettansamlingar även om de inte varit jättemkt. Hon har också haft höga socker och insulinvärden men jag har inte gjort ngt riktigt test - inte än.

Jag tror inte att man kan säga att hästar som alltid är hungriga alltid är IR. Det var bara en fundering jag har haft ganska länge. Min egen ponny har alltid ätit upp allt foder hon har fått men hela hösten stod hon på halm utan att äta den. Nu äter hon halmen vilket jag tror beror på att jag har minskat ner på fodret. Hon har alltid så länge jag har haft henne, i snart sex år, alltid letat efter i mat när jag släppt ut henne. På vintrarna sparkar hon undan snön, äter mossa, grenar osv. Jag har aldrig varit med om ngn häst som har varit så programerad på att leta efter mat som hon. Men det kan ju tillhöra den typ an naturraser framförallt bland ponnyerna där minskad insulinkänslighet (tycker det är ett bättre ord änIR) är ganska vanligt eller i alla fall mer vanligt än bland andra raser.

Men om det finns en direkt koppling mellan insulinresistens och brist på att känna sig mätt alltså regelring av mättnad det får gärna ngn annan svara på.

Tack för svar :bow: Ska ta upp det med kliniken.

Herrn här har ju 'fettnacke' eller vad det kallas? Dvs han har 'hingstnacke', fast han inte borde det. Vad gäller fettdepåer så är han ju ganska jämnfet tycker jag, det är inte jättemarkant någonstans, men han har rejält med fett på sidorna om manken, försökte knäppa kort på det inför andra tråden, lägger in länk här med. Blev inga bra kort dock. Han ser MER fet ut IRL än på bild, han har alltid varit sån, kameran drar av vikt på honom, eller kanske inte drar av men 'stramar upp', han är mer 'fläskig' irl tyvärr. Minns förra året när jag slet mitt hår ang fet, och folk tyckte 'äh, det där, lite rund bara'. Tills en av dessa personer såg honom IRL också och tyckte 'okejdå, han ÄR faktiskt FET'

Minns inte om jag la in bilder här med, men om jag inte gjort det så här är de:

https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=5a6644bc-b2f3-4cac-be02-91c558fbd39c

Om han redan har fått tårna kapade finns det ju egentligen inget skäl att röntga redan nu, eftersom röntgenbilderna mestadels är till för hovslagarens skull samt att se åt vilket håll det går. Så jag hade nog tagit det lugnt och låtit honom stå inne tills kanske en vecka innan nästa verkning och sen åkt och fotat. Då kan man kanske åka i väg med en häst som mår bra och inte behöver få smärtstillande längre. Min vet. sa att ju längre tid du kan vänta med transport ju bättre.

Men visst det låter ju som att han mår någorlunda nu och att det går framåt, så om det inte har blivit några återfall tills på tisdag, men fortsätter gå framåt, så kanske det går bra. Men som du själv säger, så vet du ju inte om det bara är buttan som gör att han ser ut att må bättre.

Min häst blir ofta lite lös i magen dessutom när han ska transporteras och i väg även om han tar allt lugnt, så blir han ändå stressat i magen. Och magstörningar är ju absolut inget man vill ha hos en fånghäst. Nu är det ju inte säkert att din är likadan, men det kan vara värd att tänka på att det inte bara är påfrestande för hovar och ben att stå och hålla balansen i en transport så länge. Det är också psykiskt påfrestande.

Jag vet inte vad jag vill säga med detta riktigt annat än att jag personligen hade väntat, men att du får avgöra själv vad osm känns bra din häst...

Du fick ta del av mina funderingar i alla fall...

KL

Tillbaka till klövern....

Är det någon skillnad på röd och vit klöver i lämplighet för fånghästar?

Jag tänkte mest på klöver i hö, men visst kan det vara intressat att höra om hur det funkar på betet med.

Det var faktisk en del vitklöver på det betet, som gav min häst fång första gången. Fast om det var det eller att gräset hade fryst under natten eller en kombination av båda (samt övervikt och lite andra faktorer), som utlöste det vet jag ju inte...

Ingen som vet något om svingel?

*Uppdatering*

Nu har veterinären nyss varit här och tittat på henne. Han konstaterade att Kyra hade fått lätt fång pga för hård verkning!

Hon fick idag gå ut i hagen med alla andra :D :bow:

Hon hade lite puls på båda fram, men vi skulle avvakta 2-3veckor så ska han komma tillbaka och se om hon är redo för att skos. Eftersom hon är lite känslig så har jag bestämt att hon får gå med skor året om.

Hur låter detta i era öron??

När en häst har fått fång pga för hård verkning har de då lättare att få fång för huvud taget (som vid för grovt bete)???

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka