Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du kan inte räkna på hans övervikt när du räknar TS, utan dens optimalvikt.
Säg nu inte att det här kom som ngt oväntat. En smällfet ponny som inte motioneras ska inte gå på gräs alls.
Den hade ju dessutom tagit av sig munkorgen ett antal gånger.
Det räcker.
En IR-häst är konstant hungrig. Det innebär inte att man kan ge den mer mat för att ytterligare förvärra fetman som sen ger ekorrhjulet.
Det man kan göra är att se till att den motionerar- innan den FÅR fång.
Det är insulinet som ger hungerkänslan. Får du ner den med motionen, så......
Varför ska du åka och röntga i ett så tidigt stadie i fånganfallet? Om nu ponnyn är så mycket bättre redan varför inte låta honom stå på fortsatt vila hemma i stället för att riskera ett bakslag av transporten och klinikbesöket. Har du bråttom att se om någon rotation skett för att du snabbt vill ha honom utdömd i så fall? ( tråkigt i så fall på en så ung ponny.....)
Om det inte är så är det bättre att vänta lite med röntgen rotation eller ej.
Har hästen fortfarande symptom på Butta så fortsätt med medicinen tills han går någorlunda bra före du börjar trappa ner.
De första symptomen man brukar se vid ev. biverkningar ( som trots allt är mkt ovanliga ) är en minskad eller upphörd aptit.
Jag tycker också att det verkar tidigt att köra iväg honom för röntgen men kan inte uttala mig om det alls. Sedan kan jag kanske tycka att det är tufft att ge upp en så ung ponny med detsamma. Samtidigt förstår jag dig om du bestämmer dig för att ta bort honom.
Nu kan man ju bara gissa men han verkar ungefär lika dålig som min var i julas. Hon hade måttlig sänkning och lindrig rotation på båda fram och lite rotation på hbak. Rotationen var nog 5-6 grader, sänkningen fick jag nog aldrig ngt mått på. Jag har egentligen bara ett suddigt minne av alltihop. Men hon har blivit mkt bättre så jag menar det behöver nog inte se helt hopplöst ut.
Sedan håller jag med axel. Ponnyn bör bantas. Jag vet hur det är att ha en sådan där luftlevande liten varelse och vet också att vi har diskuterat det förut. Men det är kanske dags att sätta allt på ett kort och se om det håller. Om du nu ändå är inne på att det kanske inte kommer att göra det. Jag ger min ponny minsta möjliga ts giva.
Nej men i år när den är 3 klarar den en hel del. Även förra året oxå- utan ryttare.Motionera en tvååring låter sig ju tyvärr inte göras hur mkt som helst, om man inte vill riskera andra problem. Det jag ev kunde ha gjort hade väl varit att sko honom, strunta i att han biljarderade med skor, och haft honom som handhäst och liknande. Jag bedömde ju där och då att det var större nackdel/risk att sko honom och låta honom biljardera, än att inte kunna motionera lika mycket. Såhär i backspegeln kanske det var ett felval, kanske inte. Är ju tyvärr svårt att säga.
Nej men i år när den är 3 klarar den en hel del. Även förra året oxå- utan ryttare.
Du såg ju hur den såg ut förra sommaren o kunde ha motat Olle i grind betydligt bättre med att ha den igång i år..
att de biljarderar man man leva med o kan leva ett långt liv utan att det behöver bli ngt elände alls.
Jag tycker det är bättre att försöka få hästen i ett stabilt läge, för en prognos säger ändå inget i detta läge om resan förvärrar allt. Så länge hästen har smärtor är det bästa man kan göra för den att hålla den still på djup strö och kyla hovar+ben.
Det finns ingen mening att röntga förrän det är dags för hovslagarbesök enligt mig.Nu ett knapprån...
Hur är det med klöver till fånghästar?
..Och svingel?
Minsta möjliga sett till vad, typ tabeller, dvs 1 kg/100 kg (idealvikt). Jag har ju provat det med den här. Problemet är att han tolererar det dåligt. Magen klappar ihop, och humöret med. Han mår skit helt enkelt på 1 kg/100 kg.
Halm innehåller 0,7 MJ mindre än silaget i vintras, årets silage kommer få ännu lägre MJ. Förhoppningen är att om jag kan dra ut ättiden, kanske han HUMÖRmässigt kan acceptera minimiTS. Jag har inte räknat ut hur jag ska lösa magen än dock (det gör ingen skillnad på magen om TS kommer via hö eller silage)
Jag menar typ 1kg/100 kg idealvikt. Nu är det lite svårt att veta eftersom hon går lite på gräs nu, ganska så begränsat.
Men för att vara lite envis så är det där lusernet kommer in i bilden eftersom det höjer pHvärdet i tarmarna. Betfor, bakjäst och linfröolja är också bra för mikroorganismerna.
En häst med nedsatt insulinkänslighet svälter egentligen i alla fall delvis eftersom den inte kan utnyttja sockret effektivt. Ibland undrar jag om det inte är därför de alltid är hungriga. Men det kan vara fel, orkar inte riktigt tänka mig in i hur detta regeleras i denna värme, är dessutom osäker på om jag vet det riktigt. Men hur som helst så hamnar man lätt i en ganska så omöjlig situation med en sådan häst och man måste jobba för att komma ut ur den.
Ang IR frågade jag ju i annan tråd (tror det var axel som skrev något jag blandade mig i och ställde en fråga) men fick inget svar. Men vad är symptomen just på IR?
Du nämnde alltid hungrig, är det bokstavligt alltid hungriga, dvs hur mkt du än ger dem är de hungriga? Eller är det 'bara' mer hungrig än de annars skulle?
Men han kan alltså bli mätt, därför jag var nyfiken ang det där med IR och mättnad?