Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Min vet. sa att ju längre tid du kan vänta med transport ju bättre.

---

Jag vet inte vad jag vill säga med detta riktigt annat än att jag personligen hade väntat, men att du får avgöra själv vad osm känns bra din häst...

Du fick ta del av mina funderingar i alla fall...

Det är så himla knepigt när det är olika bud. Behandlande vet var ju liksom synnerligen bestämd att man absolut bör röntga, och när jag svarade när så var det så snart han var i transportabelt skick, vilket hon bedömde skulle vara om en vecka. Och hon verkligen frågade ju vart jag brukade/tänkta åka med?

Jag har ju aldrig varit i just den här sitsen förr. Ponnyn med fång var det iofs inte tal om att röntga (han var 28, endera blev han besvärfri eller inte var liksom alternativen), men han nådde aldrig ens i närheten av transportabelt skick, han svarade ju inte ett dugg på behandling, och togs bort en vecka (har jag för mig) efter insatt behandling, då var han sämre än när beh startade. (Och hovbenen BF påväg genom sulan så där beh iofs inte ens ngn rtg för att se hur skit det var).

Mitt sto hade ju så lindrigt fånganfall att där var det heller inte tal om att rtga (och jag visste inte att/om man borde ens). Hon röntgades efter att ha fått flera återfall, och inte blivit riktigt heeeelt bra från det sista. Den röntgen var om jag inte minns helt galet 3 v efter det anfallet, men där ringde jag ju inte ens vet, jag kände igen symptomen, hade butta och visste ju vad jag skulle göra. Sen när hon inte blev helt bra igen, åkte jag in till Ultuna, och där ville de röntga (jag åkte inte in för rtg alltså, jag åkte in pga fång som inte blev helt helt bra. Hon var under obelgrad 1 när hon kom in, markerade lite i trav bara)

Men det där att man inte kan säga ngt om prognos med rtg, om man läser så tycks de ju eniga om att det finns en gräns för grad av rotation, och det över den (jag har FÖR MIG det var 11.5 grader men kan minnas fel) är en betydligt sämre prognos. (Även om sådana fall ju kan gå att vända med). Och att det är sämre prognos som jag fattat det om man har sänkning?

Å tredje sidan så läser man vad O.W skrivit/sagt så är 'röntgen för djurägarna mest' och man kan säga en hel del om prognos med ledning av obelgrad, ju högre obelgrad dessto sämre prognos, och vid högre obelgrad HAR man lägesförändring. Samtidigt det bakvänt då han ju som sagt röntgade mitt sto, utan att jag ens andats röntgen, och med extremt små symptom?

Man blir snurrig, helt enkelt. Och just att beh vet var så bestämd med rtg och om en vecka när han var i transportabelt skick...

Men om sagt, kan höra igen med veterinärerna på måndag, vad de tycker då, och avgöra då.

Jag vill ju å ena sidan inte försämra honom med en transport, å andra sidan vill jag ju inte att han riskerar att försämras härhemma för att man inte gör ditt eller datt eller verkar si eller så eller lägger på sådana beslag eller ja - nåt? Och jag vill på ett sätt gärna ha svar, å andra sidan är jag ju rädd för svaren och skjuter gärna upp dem.

Så för rent MIN del är det ganska sak samma så, men när vet sa så bestämt så kändes det ju/trodde jag att det var av vikt att han blev röntgad så snart som möjligt han var transportabel?

Jag är dålig på att se bilder men en manke som har försvunnit är ett exempel. Manken hos min ponny har kommit tillbaka. Jag har sett bilder på din ponny tidigare utan att tycka att han är fet men jag håller med dig. Det verkar nästan så nu. Har du vägt honom på en våg?
Detta med fettnacken är vad jag förstått det viktigaste dvs det allvarligaste varningstecknet.

Mitt i allt det jobbiga så finns det kanske hopp ändå. Om han nu är IR så gäller det att banta honom - sedan är risken för fång vad jag förstått ganska så mkt mindre. Det ger på ngt sätt ngt att jobba mot.

Det går inte att mäta IR hos en häst under pågående fånganfall. Många av landets veterinärer är inte alls insatta i detta. Min veterinär var inte alls intresserad av att ens mäta insulinhalten men jag lyckades övertala henne. Jag är mkt glad över att ha kontakt med henne eftersom hon lyssnar på mig och står ut med min envishet. Hon arbetar på en klinik en bit härifrån. min hemtrakts mest erkände hästvet var hemma hos oss häromdagen för att vaccinera våra hästar. Han bor bara ett par km härifrån och är privatpraktiserande vilket betyder att han inte jobbade i julas och inte har varit inblandad i min fånghäst tidigare. Han undrade hur hon kunde fått fång mitt i vintern. När jag svarade att jag trodde det berodde på ev IR trodde han inte mig överhuvudtaget. Han kunde inte tänka sig att fång kan bero på höga insulinhalter. Detta är en mkt kunnig och mkt repekterad hästveterinär inom ett stort område av skåne. Men jag undrar verkligen vilka vet artiklar han har läst de senaste åren. Jag kan bara konstatera att det inte är samma som jag har läst.
Lite info bara om du vill testa IR. Men jag antar att du har ganska nära till Ultuna? Jag tror att de är de enda som kan analysera insulin. "Min" klinik skickade provet dit efter det att jag hade tagit reda på att det gick.

Tack för svar :bow: Ska ta upp det med kliniken.

Herrn här har ju 'fettnacke' eller vad det kallas? Dvs han har 'hingstnacke', fast han inte borde det. Vad gäller fettdepåer så är han ju ganska jämnfet tycker jag, det är inte jättemarkant någonstans, men han har rejält med fett på sidorna om manken, försökte knäppa kort på det inför andra tråden, lägger in länk här med. Blev inga bra kort dock. Han ser MER fet ut IRL än på bild, han har alltid varit sån, kameran drar av vikt på honom, eller kanske inte drar av men 'stramar upp', han är mer 'fläskig' irl tyvärr. Minns förra året när jag slet mitt hår ang fet, och folk tyckte 'äh, det där, lite rund bara'. Tills en av dessa personer såg honom IRL också och tyckte 'okejdå, han ÄR faktiskt FET'

Minns inte om jag la in bilder här med, men om jag inte gjort det så här är de:

https://sakerlagring.telia.se/user/share.aspx?id=5a6644bc-b2f3-4cac-be02-91c558fbd39c

*Uppdatering*

Nu har veterinären nyss varit här och tittat på henne. Han konstaterade att Kyra hade fått lätt fång pga för hård verkning!

Hon fick idag gå ut i hagen med alla andra :D :bow:

Hon hade lite puls på båda fram, men vi skulle avvakta 2-3veckor så ska han komma tillbaka och se om hon är redo för att skos. Eftersom hon är lite känslig så har jag bestämt att hon får gå med skor året om.

Hur låter detta i era öron??

När en häst har fått fång pga för hård verkning har de då lättare att få fång för huvud taget (som vid för grovt bete)???

Jag skulle ta in hästen igen!!

Fång är fång. Naturligtvis kan det vara lindrigare eller svårare, men fång är alltid fång, och ett lindrigt anfall kan förvärras och bli ett kraftigare.

Så¨oavsett orsak, en häst med fång skulle jag INTE släppa ut alls, förrän den varit symptomfri iaf en vecka utan butta/annan hjälp.

Så, jag förstår att du är jätteglad att hon fick gå ut, men jag vill vara en glädjedödare och tycka: Gå ut och ta in henne och ställ henne på box på mjukt underlag igen. När hon är symptomfri kan hon skos och gå ut.

Dvs, ha henne på box de 2 - 3 veckorna tills nästa koll.

Om man ska tro de som kan så tidigare inflammerade/skadade lameller får aldrig samma hållbarhet, och därför är risken för återfall större för en häst som haft fång. Sen finns det ju hästar som får fång en gång och aldrig mer (även om det är utlöst via magtarm), så det behöver ju absolut inte komma tillbaka. Och jag personligen skulle se risken som mindre än om det var utlöst inifrån, men där KAN jag ha fel.

Men sa veterinären fång, och har hom symptom anser jag inet hon ska gå ute. Fång behandlas ju likadant oavsett vad som utlöst det.

*Uppdatering*

Nu har veterinären nyss varit här och tittat på henne. Han konstaterade att Kyra hade fått lätt fång pga för hård verkning!

Hon fick idag gå ut i hagen med alla andra :D :bow:

Hon hade lite puls på båda fram, men vi skulle avvakta 2-3veckor så ska han komma tillbaka och se om hon är redo för att skos. Eftersom hon är lite känslig så har jag bestämt att hon får gå med skor året om.

Hur låter detta i era öron??

När en häst har fått fång pga för hård verkning har de då lättare att få fång för huvud taget (som vid för grovt bete)???

Nu får du ta detta för vad det är. Jag är inte på ngt sätt expert på hästar.
Men jag hade inte släppt ut hästen i hagen speciellt inte om den har lite puls. Fång är en fruktansvärd sjukdom när den slår till med full kraft. det verkar vara så lite som behövs för att det ska slå över åt ngt håll.

Det finns inte så mkt forskning kring den typen av fång. Det är möjligt att de är mindre känsliga för ex bete. Men jag undrar verkligen om det gäller för en häst som är sjuk just nu.

Jag hade ställt in hästen i en box med mjukt underlag och följt alla andra rekommendationer som säkert står flera ggr om i ex denna tråden. Men det är kanske jag som är hysterisk - mkt möjligt. Men det kostar så lite att avvakta några dagar och så otroligt mkt mer om den verkligen får ett riktigt allvarligt fånganfall!!!!!!

Jag har sett bilder på din ponny tidigare utan att tycka att han är fet men jag håller med dig. Det verkar nästan så nu. Har du vägt honom på en våg?

Inte nu, men han är vägd förra vintern, 390 kg =/ Så kan ju bara gissa vad han väger nu. Han får butta för 450 kg och det är nog inte i direkt i överkant.

Mitt i allt det jobbiga så finns det kanske hopp ändå. Om han nu är IR så gäller det att banta honom - sedan är risken för fång vad jag förstått ganska så mkt mindre. Det ger på ngt sätt ngt att jobba mot.

Jag vet inte, det skulle naturligtvis vara skönt med mindre återfallsrisk, men jag är ju kvar i samma läge som innan, det där med HUR man ska lyckas banta honom utan att krascha honom helt och behålla ett humant hästliv? Börjar kännas som nobelprisnivå på det?

Om du orkar, så hur 'behandlar' man det sen? Som jag begripit det så om de har IR (skriver det för det är lättast) och så lyckas man få ner dem i vikt. 'Vänder' man det som gått snett då, och de sen i framtiden INTE är lika hysteriskt lättfödda?

Dvs om vi låtsas att Lillen har IR, och jag blundar i säg 2 månader, och understödjer magen så gott det går, struntar i att han mår psykiskt blä av för lite TS och får ner honom i vikt (vi önsketänker nu). Kan det då, om man lyckas häva/kontrollera, bli så att han INTE är lika hysteriskt lättfödd då? eller kommer han ändå vara lika lättfödd som nu?

Eh, hängde du övht med hur jag menade?
Hur 'håller man det i schack' sen IR, för det går inte att bota väl så de blir som 'vilken häst som helst'?

Lite info bara om du vill testa IR. Men jag antar att du har ganska nära till Ultuna? Jag tror att de är de enda som kan analysera insulin. "Min" klinik skickade provet dit efter det att jag hade tagit reda på att det gick.

Ungefär samma tid till Ultuna som till 'min' klinik, så inga problem. Jag jobbar ju dessutom i Uppsala, så kan t ex utan problem åka in själv med ett prov taget hemma och lämna på Ultuna (eller antar det är SVA som analyserar men sak samma).

Han har ju behandlat så många fånghästar och kan branschen så det känns ju som att jag litar på honom, och han har bra rykte om sig.

Jag ger sista dosen finadyne idag sen skulle jag inte ge något mer.

Senast ändrad:

Hittade detta, Djursjukhuset Strömsholm är författare:
Om hästen har kvarstående symptom efter cirka 10 dagar bör hovarna röntgas.

Då kan det ju inte vara helt knas rtg efter 11 dagar som det blir för herrn, eller?

Han har ju behandlat så många fånghästar och kan branschen så det känns ju som att jag litar på honom, och han har bra rykte om sig.

Fast det går helt emot all forskning och alla rekommendationer som finns ang fång.

Fånghäst med symptom ska stå still på mjukt fast underlag, det är de eniga om´inte bara i Sverige.

Det är ju din häst, och det kan ju gå bra ändå, men jag personligen skulle ta in henne. SPECIELLT om hon fortfarande står på finadyne, det är absolut no-no släppa ut dem med smärtis i kroppen.

Så, du frågade vad vi tyckte, och jag tycker stalla in henne igen, ge hö, fast mjukt underlag, boxvila. Och så¨ser du dels vad som händer när finadynet sätts ut (hon kan bli sämre tyvärr), och var pulsen tar vägen. När hon slutat ha förstärkt puls, vänta en vecka till, och börja sen ha henne ute försiktigt (dvs ta det gradvis, inte pang poff ut igen bara).

Om hon inte slutar pulsa, inte ut förrän ny koll.

Min ponny typ maxad C vägde 460 kg i början av januari. jag trodde jag skulle svimma!! Nu gissar jag med hjälp av måttband och hoppas verkligen att det stämmer på 400 kg. Målet är ca 370.

Klart jag orkar - jag hatar denna sjukdom även om den är intressant.
Det är fettvävnaden speciellt dessa fettansamlingar i ex nacken som orsakar IR. Om fettvävnaden minskar så ökar alla de reaktioner i cellerna som svara på insulinets signal dvs insulinkänsligheten ökar och IR försvinner. Det är ofta inte så att IR är ett och samma tillstånd hela tiden utan hästarna är mer eller mindre IR utifrån årstid och då vad de äter.
Det finns två sätt att öka insulinkänsligheten. Det ena är att banta den och det andra att motioner den. När den rör sig så sker det reaktioner i kroppen som ökar förmågan att känna av insulinet. Sedan så gäller det naturligtvis att möta upp med utfodringen dvs att minska de snabba kolhydraterna. Gräs/hö/ensilage med så lite av dessa som möjligt. Inget kraftfoder som innehåller stärkelse osv. Det är därför jag har gett min ponny lusern och halm. Det ger ett lågt GI (som hos människor). Energin ska alltså vara i form av fibrer eller lite olja och inte som lättlösliga kolhydrater och sedan ska hästen motioneras. Det sista är ju en del av den onda cirkeln. Man kan ju inte motionera en fånghäst.

Jag tror och hoppas innerligt att detta går att "bota" på det sätt att det går att hålla IR borta. Detta har jag läst mig till i vetenskapliga artiklar. ---- Men man kan inte vänta hur länge som helst. Till sist blir hela systemet utmattat, hästens buskpottkörtel orkar inte producera insulin och hästen får diabetes. Detta är ovanligt bland hästar och tar nog flera år att uppnå. Din ponny är ung så jag antar att det går att vända det. Min ponny är 8 år och ganska mkt äldre. Men jag hoppas att jag kommer att lyckas att vända det även i hennes fall.

Allt jag har skrivit är naturligtvis med reservation för att jag har missuppfattat ngt. Jag hoppas i så fall att ngn rättar mig.

Insulinprovet måste centrifugeras!!
Om du orkar, så hur 'behandlar' man det sen? Som jag begripit det så om de har IR (skriver det för det är lättast) och så lyckas man få ner dem i vikt. 'Vänder' man det som gått snett då, och de sen i framtiden INTE är lika hysteriskt lättfödda?

Dvs om vi låtsas att Lillen har IR, och jag blundar i säg 2 månader, och understödjer magen så gott det går, struntar i att han mår psykiskt blä av för lite TS och får ner honom i vikt (vi önsketänker nu). Kan det då, om man lyckas häva/kontrollera, bli så att han INTE är lika hysteriskt lättfödd då? eller kommer han ändå vara lika lättfödd som nu?

Eh, hängde du övht med hur jag menade?
Hur 'håller man det i schack' sen IR, för det går inte att bota väl så de blir som 'vilken häst som helst'?

Ungefär samma tid till Ultuna som till 'min' klinik, så inga problem. Jag jobbar ju dessutom i Uppsala, så kan t ex utan problem åka in själv med ett prov taget hemma och lämna på Ultuna (eller antar det är SVA som analyserar men sak samma).

Om hästen har fått fång pga för hårt verkade hovar, ska man inte göra något för att minska trycket på hovarna då?

Finns inte risken att det kommer tillbaka om hon får gå ut igen med fortsatt ömmande hovar?

Supertack!

(Ang vikt, så Lillen är ju liten D skulle jag tro, ett tag sen jag mätte. Kan både mäta mankhöjd och mäta med viktmåttbandet, jag vet inte om det talar sant på honom dock, jag är tveksam, han har ju inte jättemage utan fläsk överallt) nu när jag ska tussa hö igen dock.)

Kan unga får IR? Det LÅTER ju onekligen som han skulle kunna ha det, han har ju fettansamlingarna, och som sagt den här uppgången nu i sommar KAN jag inte förklara, han borde gå NER, eller allraminst stå still. Det känns liksom som ngt är knas.

Då borde klöver vara illa för en IR-häst mao, iom stärkelsen..

Men när man ökar insulinkänsligheten, påverkar det hur lättfödda de är? Det känns som en viktig fråga, och jag ber om ursäkt om du försökt svara på det men jag inte fattat det :crazy:

Okej, jag får åka till hemmavet med kraken, han får centrifugera och jag får åka in med det då ;) Nä, men då kan jag ju åka direkt till Ultuna. Men när kan man ta sånt prov då, om man inte kan ta det när de har fång, hur långt efter?

För OM det är så att när man får ordning på insulinkänsligheten så BLIR de mindre lättfödda - då skulle jag nog kunna höja nivån nåt snäpp för hur mkt jag anser det är sjysst att utsätta honom för nu iom fånget. Men kan jag inte få svar om IR sålänge han har fång, så måste man ju bli av med det först, och sen vänta hur länge?

För hans största problem är ju eg inte extrem hunger, det har han inte. Utan extrem lättföddhet, och kan man inte ändra den (vilket jag aldrig ens tänkt tanken man kan, men så mötte jag begreppet IR för typ några veckor sen, för första gången) så är man ju fast i samma rävsax =/

Jag är medveten om att man bör följa sin veterinärs råd.
Men jag har insett att det inte är så lämpligt alla ggr.
Jag hade inte släppt ut en fånghäst som fått smärtstillande. Risken är stor att den rör sig för mkt och då går hovarna sönder inuti.

Ett annat exempel:
Mitt i vintern var jag på återbesök på kliniken med min fånghäst. Jag var tvungen att boka om tiden eftersom dragbilen gick sönder. Vi fick då chefsveterinären på kliniken.Han är mkt respekterad i trakten och många kör långt för att han ska se deras hästar. Men han tyckte att jag skulle börja rida min ponny. Jag tyckte inte det alls, sa inget utan struntade bara i det. När jag sedan var på återbesök ett par månader senare hos den veterinär jag har haft mest kontakt med så tyckte hon att min ponny hade blivit väldigt mkt bättre men hon tyckte att jag skulle vänta ett tag till med ridningen. Detta var på samma klinik.
När jag läser i artiklar på internet om fångbehandling så blir det ganska klart att det finns inga säkra råd.

Men det där att man inte kan säga ngt om prognos med rtg, om man läser så tycks de ju eniga om att det finns en gräns för grad av rotation, och det över den (jag har FÖR MIG det var 11.5 grader men kan minnas fel) är en betydligt sämre prognos. (Även om sådana fall ju kan gå att vända med). Och att det är sämre prognos som jag fattat det om man har sänkning?

Å tredje sidan så läser man vad O.W skrivit/sagt så är 'röntgen för djurägarna mest' och man kan säga en hel del om prognos med ledning av obelgrad, ju högre obelgrad dessto sämre prognos, och vid högre obelgrad HAR man lägesförändring. Samtidigt det bakvänt då han ju som sagt röntgade mitt sto, utan att jag ens andats röntgen, och med extremt små symptom?

Man blir snurrig, helt enkelt. Och just att beh vet var så bestämd med rtg och om en vecka när han var i transportabelt skick...

Ja det är inte lätt när alla säger olika. Min vet. sa att man brukade säga att gränsen låg runt 14 gr om jag inte minns fel och min hade 16 gr på alla fyra hovar!!:eek: Och han måde riktigt dåligt nr det var akut. Jag hade knappt aldrig fått in honom från hagen. Han hade hög feber, ville inte dricka, låg mest ner och stönade. Men svarade ändå (precis som din) ganska fort på medicinen när han väl fick butta.

På senaste ÅB (4 mdr efter första röntgentagning), syntes ingen rotation längre:bow: Och då han han klarat av boxvila och sjukhage i ensamhet över all förväntan. Det har varit mycket jobb, men absolut värd det. Han har dessutom gått ner ungefär 90 kg hittills, men inte färdigbantat.
Alla var mycket förvånade att bilderna numera såg så bra ut.

Så jag tror inte att man skal hänga sig för mycket i grader etc. Men se på hästen och hur den mår. Min har varit förvånansvärd positiv under hela förloppet:love:

(Ang vikt, så Lillen är ju liten D skulle jag tro, ett tag sen jag mätte. Kan både mäta mankhöjd och mäta med viktmåttbandet, jag vet inte om det talar sant på honom dock, jag är tveksam, han har ju inte jättemage utan fläsk överallt) nu när jag ska tussa hö igen dock.)

Okej, jag hoppas VERKLIGEN viktmåttbandet ljuger, det sa nämligen 500 kg... :eek:

143 cm får jag honom till i mankhöjd för dagen, nyverkad. Dock är jag aldrig säker på om jag mäter på rätt ställe.

Röntgen avklarad. Min vet bedömde det som lätt till måttlig rotation på båda fram. Inget bak. Men han får gå i utebox med sand om ca en vecka. Han rör sig bra och villigt i både skritt och trav, vänder ua och vet sa att han absolut inte hade kunnat gissa på fång om han inte sett röngenbilderna. Så jag är lite mer hoppfull!

Åh så skönt ändå, naturligtvis hade rena plåtar varit bäst, men skönt ändå det inte var värre och ffa att han rör sig bra!

Nyfiken, hur länge ska han boxvila (inne eller ute)?

Ok, som det är nu så verkar han riktigt bra, går helt normalt. De ska ta ut honom på en liten promenad imorgon för att testa och så att han får röra sig lite. Men det kan ju vara medicinen som gör att han verkar bättre med.

Idag hade de köpt en betesreduserare, vilket jag tror kan vara jättebra. Men de får ju vänta med att släppa honom på gräs. Jag hoppas bara att de inser att de måste vänta. Ska prata med vet imorgon ang min egen häst och tänkte då passa på att fråga vad han anser om boxvila och bete. Jag vill veta vad han kan ha sagt till ägaren, för det verkade som att de var inne på att släppa ut honom redan nu till veckan några timmar åt gången. Men han har ju inte ens ätit färdigt sin medicin, har ett par dagar kvar. Trodde det var ganska noga med vad de får i sig efteråt och att man verkligen ser till att hästen är bra innan man låter dem äta gräs igen.

Hur länge har det tagit innan era har börjat gå på gräs? Och hur illa var det med dem? Denna verkar ju inte ha haft så kraftigt, var stapplig de första 2 dagarna, sen blev han bättre men fortfarande lite stapplig. Och sen fick han medicin och då har han gått helt som vanligt.

Jag är lite osäker på detta med åldern. Jag antar nästan att det är ovanligare ju yngre de är men antagligen inte omöjligt.

Alla dessa kolhydrater som socker, stärkelse och även fruktan är vad jag förstår ej nyttiga i för stor mängd för en IR häst. Det finns studier som talar för att även fruktan höjer insulinhalten. Jag tror därför inte att klöver är speciellt farligt för dessa hästar.

Jag förstår hur du menar med ökad insulinkänslighet och hur det påverkar lättföddheten, har försökt lista ut det den senaste tiden men inte lyckats.

Jag tror och hoppas verkligen (men är ganska säker) att när de verkligen kommer ur situationen med IR så minskar fångrisken. Då måste man naturligtvis vara superförsiktig att de inte blir feta igen men inte lika hysterisk som i alla fall jag lätt blir för detta med fångfaktorer.
Min veterinär menar ( det är nog vad hon tror - inte vad hon vet) att det tar ganska lång tid för allt att stabilisera sig dvs några månader. Jag vet egentligen inte. Jag har inte lyckats hitta någonstans där det står. Men jag antar att det är rimligt med några månader.

Visst är det en rävsax man hamnar i!! Med fånghovar som måste vara i stillhet . fångmage som måste vara i lugn och ro - mediciner som utmanar magen - metaboliskt tillstånd (eller vad man nu kallar det) som kräver rörelse och minskad mat osv.
Man får gå ngn sorts balansgång. Men jag ser en väg ut ur det.
Jag tror att de vänjer sig vid att äta mindre och hoppas att man hittar ngt som fungerar. Min ponny tycks ha vant sig vid att äta mindre. Det kan borde ju vara så att om insulinet fungerar bättre så ökar förbränningen - kanske? - och lättföddheten minskar.

Jag inser att det inte blev några speciellt bra svar denna gången.

Hade visst missat en sida och hittade svaret mitt framför ögonen. Då var det alltså som jag misstänkte, att han iaf ska äta färdigt medicinen och sen får vi se om han fortfarande är bra och eventuellt börja vänja in honom lite försiktigt. Får höra vad vet säger och prata med ägaren, för har vi haft sån tur och fått ett lindrigt fall (förhoppningsvis) så vore de ju tusan också om de släpper ut honom för tidigt och riskerar att han får återfall och kanske drabbas värre.

Bra tråd det här. Många duktiga rådgivare:bow:

Kom på en sak till. Det här med nacken? Hur ser det ut egentligen?

Hästen har ju en väldigt tjock och hård nacke, och hårdnaden går en bra bit över manranden eller vad man ska kalla det. Vet att jag frågade om det i en annan tråd förra året, men hittar det inte nu. Då var det iaf många som nämnde fång. Enligt dåvarande hovslagaren så var det pga av ålder, att de kan bli lite knotiga på äldre dagar. Och den vi har nu hade aldrig hört talas om det.

Någon som har bild? Och varför får de det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kan det verkligen stämma?
  • Pusseltråden
  • Burkmat

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar