Sv: Fångtråd del 2
Nu!! om ngn gång är det väl dags att ta i med hårdhandskarna ang. vikten. Det är
av största vikt- OM du nu verkligen vill få honom bra.
Nästan 7 kg hö till en fet ponny- som just har blivit fet av denna foderstat, som nu dessutom har fång.
Har han "behövt" det för att hålla ...ÖVERhullet.
Jag trodde att folk lärde sig av sina misstag.
Har du inte läst tråden, eller har du bara tittat för djupt i flaskan?
Han har stått på FEM KILO hö sen fånganfallet. Och 'av denna foderstat' så han har stått på SILAGE i vintras, skräpbete med MUNKORG plus ett par kilo hö/silage när de stått inne hela dagarna nu i sommar. Han har aldrig haft ngn foderstat med 7 kg hö som gjort honom fet. Det fungerar inte med hö med så lågt MJ-behov, så du får nog läsa igen.
Men han har fått 5 kg hö sen fånganfallet. Och igår började magen balla ur. Av kombinationen för lite TS + butta.
Och det freslogs då i tråden att öka TS, för att hindra att magen brakar, då det är väldigt illa om den gör det just nu. Jag tyckte att 'ja fast då går han ju inte ner??', och det är det du citerat.
Så, du får nog läsa om, läsa rätt tror jag? Jag är fullt medveten om att han inte kommer gå ner på 7 kg hö, och det bekymrar mig. Samtidigt är jag lika fullt medveten om att en magkrasch nu är sämsta tänkbara scenario.
Så jag har faktiskt höjt höet nu. Dels håller jag med Forest Autumn i sak, om att just de dagar han får NSAID är ganska få, och de dagarna är det viktigare hålla magen hyfsad än att han kanske går ner 3 kg. När buttan är borta kan man prova dra ner igen. Dels så sa veterinären omedelbart samma sak - att 'ge mer grovfoder, och ta bort buttan och byt till metacam, det är värre om magen kraschar, det i sig kan utlösa ett nytt fånganfall/förvärra fången, än om han går ner lite långsammare just de här DAGARNA det handlar om'
Hade inte magen börjat packa ihop, hade han ju stått kvar på sina 5 kg. Men just nu fungerar inte det, och konsekvensen av att stå kvar på 5 kg är mycket värre än om han går ner långsammare.