Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Tackar, bilderna på din var mer lik. Han har ju ingen sån tydlig rand längs med mankammen, utan det tonar mer in i rullen. Han har ju stubbman (fjording) så det känns tydlige och syns rätt tydligt med tycker jag. Kan se om jag hittar någon bild eller kanske lyckas fota honom imorgon.

Hon blev verkad för ca 3veckor sedan.

Eftersom hon fortfarande har puls borde man då inte fortsätta med smärtstillande? Han tittade ju inte ens på hur hon gick kom jag på!

Jisses (ang veterinären alltså). Om man ska fortsätta med butta eller ej är knepigt att gissa såhär. Men har hon haft sina symptom i 3 veckor med, kom de direkt i samband med verkningen? (Ursäkta om jag frågar fast du skrivit tidigare, men jag blandar så lätt ihop folks hästar i tråden, och så lååång att gå bak och titta i hela tiden) Hur länge ätit butta, och hur länge stått på box?

Om hon haft symptom i 3 v och inte blivit märkbart bättre skulle jag fundera på klinik. Samtidigt, har hon knallat ute med sina onda sulor i 3 v så är det ju inget som går bort av sig själv förrän man får bort grundorsaken.

Jisses (ang veterinären alltså). Om man ska fortsätta med butta eller ej är knepigt att gissa såhär. Men har hon haft sina symptom i 3 veckor med, kom de direkt i samband med verkningen? (Ursäkta om jag frågar fast du skrivit tidigare, men jag blandar så lätt ihop folks hästar i tråden, och så lååång att gå bak och titta i hela tiden) Hur länge ätit butta, och hur länge stått på box?

Om hon haft symptom i 3 v och inte blivit märkbart bättre skulle jag fundera på klinik. Samtidigt, har hon knallat ute med sina onda sulor i 3 v så är det ju inget som går bort av sig själv förrän man får bort grundorsaken.

Jag märkte det iallafall efter verkningen. Hon är ju bättre, hon ömmar inte när man trycker på sulan längre och den är inte lika mjuk. Hon har väl stått inne i ca 2veckor och fått finadyne i 6dagar.

SKulle ha henne inne ja. Risken, oavsett om det är fång eller 'bara' sulömhet är att det förvärras om hon går ute. Om sulan är såpass tunn, så om hon kliver på stenar etc, så kan du ju dra igång nya processer/få nya stengallor osv. ÄR det fång ska hon ju def inte röra sig.

Sen är väl haken hur man ska bli hyfsat säker på vad det är, men om jag fattade vad vet sagt rätt ansåg han att det inte går att sko henne nu, vad gav han för anledning?

Bra är väl inte min häst än, men jag hoppas att hon blir det! Jo, man måste vara "jäkligt försiktig" med att anstränga en häst med hovbensrotation för mycket, säger min hovslagare. Min har därför mestadels stått på boxvila sedan februari. Det låter HEMSKT, men det har gått mycket bättre än man kunnat tro. De har anpassat sig bra.

Angående smärta, kan jag också säga att vet berättade om en häst som kom in på kliniken med "bara" 6-7 graders rotationer. Den kunde knappt gå från transporten. Min, däremot, med 10-15 graders rotationer knallade på riktigt bra:crazy:. Så bara för att din ponny ser ut att må väldigt dåligt, och rör sig väldigt illa, behöver det inte betyda att rotationerna är jättekraftiga!

Delvis KL
Det verkar mer som att det är vi som lider med hästar på boxvila.
Vanedjuret- vänjer sig fort. Däremot vänjer de sig även fort igen när de börjar få gå ut igen. Vanedjuret.
Min val. har tydligt visat att han vill gå in när han mår dåligt av en eller annan anledning. Han gillar sin box helt klart.

Det jag såg på mina hästar är att de är oerhört lojala. Den friska hästen stog dagarna i ända utanför den sjukes box, men de är ju bara 2- som syskon.

Bettysmatte - nej, så mkt har jag förstått att symptomen inte är direkt kopplade till 'allvarlighetsgraden'.
Och jo, visst vänjer de sig (de som klarar det, finns ju undantag som inte funkar på box, men de är få), har ju haft hästar på boxvila i både 2 och 3 månader, och de - och man själv med - kommer ju in i rutinerna sas.

Haken brukar vara när de ska hållas lugna på lite störr yta sen bara, fast där är ju hungriga individer lättare. 'Titta här vilken fin sjukhage du fått, och titta här vilken god MAT jag lägger här' :devil:

Ringde DV, som vill att buttan sätts ut iom magen, och att vi byter till metacam istället. Jag var lite skeptisk till och byta så tvärt från en NSAID till en annan (man får ju inte blanda samtidigt iaf) men det var okej sa hon. Och valen är ju kanske inte så många heller..

Hade sån tur så det var behandlande vet som svarade.

En vecka till inne tyckte veterinären. Sen ut i liten "box-hage" - helst misnt en månad. Som tur är har jag sandhagar så jag ska förminska en av dom. Känner mig vid gott hopp. Det märkliga är att min kille måste ha haft fång ett bra tag eftersom breddningarna redan syntes i lamellranden. Ingen - jag lovar ingen, inte ens på kliniken - hade gissat på fång när han bara kändes lite stel och markerade på höger bak. Var i övrigt lika glad å pigg som alltid. Det var först på midsommarafton vi förstod vad som var fel. Så fång kan verkligen komma smygande och då är ofta skadan i hoven redan skedd. Jag kommer hädanefter att behandla minsta lilla hälta, stelhet, seghet som tecken på fång och handla därefter....

Ja det kan verkligen komma smygande.
På min började det också i HB och ingen trodde det skulle vara fång, men gissade på sulömhet, låsningar i korset och allt möjligt annat...
Så himla lurig sjukdom:mad:

Sen, nu KAN jag ha helt snurrat ihop det, men som jag fattat det så rotationen gör 'bara' ont i akut skede. Sen kan det vara roterade rejält men med inga/bara små symptom. Däremot borde det väl vara himla dumt att släppa ut en sådan häst? Och om man då röntgar säg efter 10 dagar, och det är rejäla rotationer, men hästen är rätt obekymrad, då kan man väl redan där säga att innan X veckor får du absolut inte tänka på att släppa ut, utan ny koll om Y veckor först.

Borde inte risken annars kunna vara att hästen äter butta i säg 10 dagar, den mår prima på butta och verkar må fint utan med. Så phu, det gick ju bra det här, nu har den stått inne utan butta i 10 dagar och är symptomfri och gör caprioler i boxen, nu kan den få börja gå ut. Vilket den väl INTE ALLS ska om det är rotationer, eller?

Jo det är nog ofta att det går så! Jag tycker det är väldigt viktigt att röntga, men tycker som sagt inte att det finns någon mening att göra det för tidigt.

Apropå caprioler i boxen gjorde ponnyn här ett bocksprång med tillhörande snurr och pip när jag släppte ut fbl nu ikväll..

Ha ha! Min över på levad i boxen:crazy: Han lutar sig mot boxväggen med rumpan och reser lite grann på frambenen:o;)

Du menar att sak samma om han inte går ner 3 kg i vikt just under buttakuren, det kan man ta sen? Det är ju en poäng. Samtidigt, ska jag ge honom TS såsom han behövt innan, så ska han ju ha nästan 7 kg hö. Om det innehåller 8 MJ/kg så är det 56 MJ, dvs han får som innan i MJ ungefär..

Jag har funderat på att blötlägga, men TÖRS man det i den här tropiska hettan?

Är det jag som är snurrig eller pratade du inte om typ 6 MJ/kg innan?

Vad menar du? varför skulle man inte våga blötlägga?

Är det jag som är snurrig eller pratade du inte om typ 6 MJ/kg innan?

Vad menar du? varför skulle man inte våga blötlägga?

I mitt silage ja, är det 5.7 MJ/kg

Men kan ju inte ha silage i den här hettan/sommartid, så då får de hö. Och jag har inte den blekaste aning vad höet innehåller dessvärre. Jag brukar köpa ett lass fjolårshö av grannbonden varje år vid midsommar ungefär, och så får de 'en tuss' av det när de står inne dagtid för insekterna. Är ju sak samma då vad det innehåller iom att de bara får det som 'terapi' så de inte ska stå med tom mage hela dagen de är inne. Jag brukar för ponnyns skull dock be om, och få, sent taget, gärna ängshö, eller när han slagit nån mark som är i träda/inte uppodlad, för att förhoppningsvis få lägre MJ.

Men jag har ingen aning, iom att det inte är analyserat. Men hö brukar ju ligga på 7 - 8 MJ nästan oavsett, under 7 är det SVÅRT att få, märkte jag på den tiden jag bara fodrade hö. SRP kan vara tragiskt lågt, men energin är mer svårpåverkbar.

Just värmen jag tänkte på ang blöta, minns höinfusionerna i skolan, blött hö blir det snabbt tillväxt i. HUR snabbt vet jag inte i den här hettan, men det jag varit lite 'nojig' över, kanske i onödan?

Du menar att sak samma om han inte går ner 3 kg i vikt just under buttakuren, det kan man ta sen? Det är ju en poäng. Samtidigt, ska jag ge honom TS såsom han behövt innan, så ska han ju ha nästan 7 kg hö. Om det innehåller 8 MJ/kg så är det 56 MJ, dvs han får som innan i MJ ungefär..

Jag har funderat på att blötlägga, men TÖRS man det i den här tropiska hettan?
Nu!! om ngn gång är det väl dags att ta i med hårdhandskarna ang. vikten. Det är av största vikt- OM du nu verkligen vill få honom bra.

Nästan 7 kg hö till en fet ponny- som just har blivit fet av denna foderstat, som nu dessutom har fång.

Har han "behövt" det för att hålla ...ÖVERhullet.

Jag trodde att folk lärde sig av sina misstag. :crazy:

Nu!! om ngn gång är det väl dags att ta i med hårdhandskarna ang. vikten. Det är av största vikt- OM du nu verkligen vill få honom bra.

Nästan 7 kg hö till en fet ponny- som just har blivit fet av denna foderstat, som nu dessutom har fång.

Har han "behövt" det för att hålla ...ÖVERhullet.

Jag trodde att folk lärde sig av sina misstag. :crazy:

Har du inte läst tråden, eller har du bara tittat för djupt i flaskan?

Han har stått på FEM KILO hö sen fånganfallet. Och 'av denna foderstat' så han har stått på SILAGE i vintras, skräpbete med MUNKORG plus ett par kilo hö/silage när de stått inne hela dagarna nu i sommar. Han har aldrig haft ngn foderstat med 7 kg hö som gjort honom fet. Det fungerar inte med hö med så lågt MJ-behov, så du får nog läsa igen.

Men han har fått 5 kg hö sen fånganfallet. Och igår började magen balla ur. Av kombinationen för lite TS + butta.

Och det freslogs då i tråden att öka TS, för att hindra att magen brakar, då det är väldigt illa om den gör det just nu. Jag tyckte att 'ja fast då går han ju inte ner??', och det är det du citerat.

Så, du får nog läsa om, läsa rätt tror jag? Jag är fullt medveten om att han inte kommer gå ner på 7 kg hö, och det bekymrar mig. Samtidigt är jag lika fullt medveten om att en magkrasch nu är sämsta tänkbara scenario.

Så jag har faktiskt höjt höet nu. Dels håller jag med Forest Autumn i sak, om att just de dagar han får NSAID är ganska få, och de dagarna är det viktigare hålla magen hyfsad än att han kanske går ner 3 kg. När buttan är borta kan man prova dra ner igen. Dels så sa veterinären omedelbart samma sak - att 'ge mer grovfoder, och ta bort buttan och byt till metacam, det är värre om magen kraschar, det i sig kan utlösa ett nytt fånganfall/förvärra fången, än om han går ner lite långsammare just de här DAGARNA det handlar om'

Hade inte magen börjat packa ihop, hade han ju stått kvar på sina 5 kg. Men just nu fungerar inte det, och konsekvensen av att stå kvar på 5 kg är mycket värre än om han går ner långsammare.

Ger du ingenting för att stabilisera magen? Du kanske har skrivit det innan men jag minns inte:grin:

Ger du ingenting för att stabilisera magen? Du kanske har skrivit det innan men jag minns inte:grin:

Jo, han får mag-tarmbalanserande med. Har han fått hela tiden. Alltså redan innan fånget med, men jag ökade det efter, och så ökade jag ännu mer när första ostabila högen kom, fast det hjälpte inte tyvärr.

Vårt fångsto har fått andapsin av vet för att magen ska palla. Ska tydligen vara effektivare än andra mag-tarm-medel.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka