Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Du har gett dig fasen på att kritisera alla mina inlägg trots att jag inte skriver någonting konstigt alls.

Att blötlägga hö en halvtimme gör stor nytta. Det var det som fick min häst fånganfall att vända.

Vissa hästar tål butta bra, som min och din enligt dig, men för det så finns det många hästar som blir dåliga i magen av det. Troligare av det än för lite hö om man ger minst 5 kg till en pony som står på box.

Läs själv lite nogrannare vad folk skriver. Du har flera gånger tidigare feltolkat mina inlägg (medvetet?)

Denna tråden blir man ju nästan yr i huvudet av i alla fall i denna värmen!
Jag blandar lätt ihop alla fånghästar men har försökt att läsa lite vad du skrivit. Vad jag förstår så mår din häst ganska bra trots allt? Om det var min häst hade jag gett den lite bakjäst för magen bara för säkerhets skull. Om hon ska ha ngt annat beror väl lite på värdena på höet, om hon är tunn osv. Men jag antar att det kan vänta tills nästa veterinär kommer. Däremot så tycker inte jag att du ska ge henne ngt kraftfoder som innehåller spannmål - om det nu är fång hon har så är det inte bra. Vad jag har föstått så vet du egentligen inte riktigt vad som är fel?

Nej jag ger henne inge kraft, gav henne lite betfor förut för att få ner pulvret men det bytte jag ut och blandade ut pulvret med vatten i en stor spruta.

Hon har fint hull, så ingen nöd där. Det är fjolårets hö som aldrig fått en regndroppe på sig, o det är grönt o fint.

Ska jag ge bakjästen i spruta med vatten också, hon äter den inte som den är. (kan jag förstå! :p )

Nej jag litar inte riktigt på att han kunde fast ställa diagnosen "lätt fång" bara efter att han kännt pulsen på fram hovarna! Därför vill jag ha en "second appinion".

10v MED konstant smärta utan lindring eftersom smärtstillande inte tog. Och det blev sämre eftersom damen blev tyngre. Började ligga ner mer och mer.

Utan smärtan hade jag resonerat helt annorlunda. Det hade nog alla de veterinärer som tittade på henne också gjort.

Förstår dig verkligen. Jag tvingades ta beslutet att avliva min fångis nu när hans mage pajade. Idag stod jag och diskuterade med en granne som är djursjukvårdare och har hand om fånghästar. Hon gratulerade mig till beslutet och sa att även om det är hårt finns det många som skulle behöva ta det för hästarnas skull. Men tro mig, jag vet hur svårt det är.

Blåmärken kan alla hästar få, enlig min vet. Vet inte om fånghästar kanske är känsligare men troligen. Min häst gick absolut inte på tårna, tvärtom. Han satt i ballarna först, s k dubbelslag, vilket tydligen är typiskt för fånghästar, enl vet.

Det är ju lite annorlunda med dräktighetsfång, som det låter som du menar, eftersom hästen blir tyngre, och mycket annat spelar in, som är svårt att reglera, hormoner osv.

Senast ändrad:

Det vet vi inte om det var. Dräktighetsfång. Att det solklart var just fång tog flera veckor att lista ut, för hon reagerade inte på visistertång och det var inga problem att sko om. Och säkert blev det först när jag röntgade efter ca nio veckor. Och då såg jag även svart på vitt hur ont hon hade, då de släckte hovarna på plats. Då sjönk mitt hjärta långt, långt. Boxvilan spelade ingen roll, madame trivdes väldigt bra i boxen. Det hade hon alltid gjort. Men smärtan :(

Jag följde dina trådar (visst var det två st?). Jag tyckte redan då att du fattade rätt beslut och tänkte på det sedan när min ponny fick ett jobbigt anfall. Jag tycker absolut inte att du ska lasta dig för det, tror inte du gör det heller.

Får fång hästar blåmärken på sulorna? Och går de på tårna när de går?

Min fångponny hade lite blödningarna i sulorna. Hovis på kliniken förklarade det med att det var trycket på sulan som ökade men inte att det var så mkt att stirra upp sig på ( han tröttnade kanske på alla tusen frågor jag hade).

Du har gett dig fasen på att kritisera alla mina inlägg trots att jag inte skriver någonting konstigt alls.

Att blötlägga hö en halvtimme gör stor nytta. Det var det som fick min häst fånganfall att vända.

Vissa hästar tål butta bra, som min och din enligt dig, men för det så finns det många hästar som blir dåliga i magen av det. Troligare av det än för lite hö om man ger minst 5 kg till en pony som står på box.

Läs själv lite nogrannare vad folk skriver. Du har flera gånger tidigare feltolkat mina inlägg (medvetet?)

Jag tolkar inte dig medvetet fel eller har inte gjort det tidigare i all fall.
Men om du hade läst mina inlägg så hade du vetat om att jag föreslog blötläggning av höet redan igår och dessutom har gjort det tidigare i denna tråd.

bara ett exempel

Vad bra!
Men tråden är så lång så det skadar inte att upprepa det eftersom nya fånganfall tillkommer hela tiden.
Jag tror inte många har tid att läsa hela lååååånga tråden. Sedan ser man att samma frågor återkommer hela tiden. Vad kan/ska min häst äta.

"Kan" man ge betfor och lucern + vitamin speciellt för hovarna? Eller är det kanske ingen bra blandning :)

Min fångponny hade lite blödningarna i sulorna. Hovis på kliniken förklarade det med att det var trycket på sulan som ökade men inte att det var så mkt att stirra upp sig på ( han tröttnade kanske på alla tusen frågor jag hade).

Jo Kyra hår också lite blödningar, ser ut som små ådror här o där.. Är det "bara" vid fång som de kan få det eller?

Nej jag ångrar ingenting. Eller jo en sak, att jag inte lyckades övertala ägarna före mig att betäcka henne redan som sexåring när hon ändå inte gjorde något. Men det är det enda.

Vad bra!
Men tråden är så lång så det skadar inte att upprepa det eftersom nya fånganfall tillkommer hela tiden.
Jag tror inte många har tid att läsa hela lååååånga tråden. Sedan ser man att samma frågor återkommer hela tiden. Vad kan/ska min häst äta.

Jag håller med dig - den är hur lång som helst!!

"Kan" man ge betfor och lucern + vitamin speciellt för hovarna? Eller är det kanske ingen bra blandning :)

Betfor (gärna urvattnad) och lusern är bra för fånghästar. Vad det är för vitaminer som skulle behövas har jag inte en aning om. Hästar kan tiiverka många vitaminer själva.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka