Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

kl (fast jag har aldrig fattat varför man skriver så?! Vaddå knapplån.....?;)
En fråga till alla som är pålästa om fruktan. Torka sedan midsommar. I går 30mm regn i dag varmt/fuktikt= kanontillväxt. Ska jag släppa min ponny (med betesreducerare) i naturhagen med mycket och högt gräs eller i den nedbetade vinterhagen. Han brukar få gå i ca 3 timmar med sina kompisar och hade en lindrig känning för en månad sen. Altså, stiger fruktanhalten även i det redan höga gräset eller är det bara så att det nya snabbväxande gräset är som farligast vid sådana här tillfällen?

Problemet är att jag tror att det kommer bli svårt för dig att få en stensäker prognos och konvalescens av en veterinär. Jag försöker ibland "pressa" både veterinär och hovslagare lite, men det är nästan omöjligt för dem att säga EXAKT vad min häst håller för nu och om några månader, och hur pass bra hon kommer att bli. Så OM det visar sig att din ponny har rotationer och/eller sänkningar får du nog ställa in dig på ganska många månader av vila (box eller sjukhage) även om rotationerna är relativt lindriga.

Angående "svält". Jag ger ju mina egentligen relativt lite mat nu, i alla fall haflingern. Jag upplever nästan att hon, den senaste tiden, verkar ha anpassat sig till mängden och att hon är mindre av ett matmonster. Visst skulle hon kunna äta mycket, mycket mer om hon fått, men hon verkar hyfsat nöjd med det hon får faktiskt:)!

Håller med Bettys matte om ovanstående. En säker prognos kan vara svår att ge i tidigt skede på enbart en röntenbild. Det finns hästar med grav rotation som blivit bra med rätt behandling och då ffa hovvård. Men räkna med att det inte går på bara ett par månader.

Det som oftast avgör prognosen och om man väljer att fortsätta behandla är om det går att smärtstilla någorlunda samt hästägarens inställning. Det sista är nog så viktigt vilket man kan utläsa av denna tråden....

Någon skriver här att hästen inte alls svarade på smärtstillande. Då undrar jag HUR kan man då ha åkt till en klinik och röntgat? Kan man ställa hästen på en transport och ta sig till klinik borde den rimligen vara helt acceptabelt smärtstillad för det den ska göra under konvalescens d v s stå stilla på mjukt underlag..... Bara en tanke.

Många hästar som har fång första gången blir faktiskt bra i dag trots att röntgenbilderna kan se "hemska ut" Därför kan det faktiskt vara en nackdel att röntga tidigt om ägaren mer tittar på röntgenbilden än på hur hästen mår.

Nu är ju alla olika men själv tycker jag nog att 3-9 månaders konvalescens på en ung häst eller ponny inte är så långt i förhållande till ett långt hästliv....

Lättfödda ponnyer av alla raser är potentiella fångrisker då de tillåts bli för feta eller går på fel beten. De klarar sig oftast utmärkt på mycket magra beten och att enbart gå efter fodertabeller då man räknar ut foderstat är inte alls lämpligt för dessa.
En bantad smal ponny som fått fång av fetma behöver inte alls bli drabbad igen med rätt skötsel....

Ja, det brukar jag försöka göra. Är ju inte mer än mänsklig, så det händer väl att jag glömmer någon dag ibland, men annars försöker jag göra det.

Problemet är att jag tror att det kommer bli svårt för dig att få en stensäker prognos och konvalescens av en veterinär.

Jag behöver ingen stensäker (det är en omöjlighet). Jag tror ni andra är mer oroade än mig ang hur jag ska kunna fatta ett beslut =)

Jag försöker ibland "pressa" både veterinär och hovslagare lite, men det är nästan omöjligt för dem att säga EXAKT vad min häst håller för nu och om några månader, och hur pass bra hon kommer att bli. Så OM det visar sig att din ponny har rotationer och/eller sänkningar får du nog ställa in dig på ganska många månader av vila (box eller sjukhage) även om rotationerna är relativt lindriga.

Och då är valet inte svårt.

Angående "svält". Jag ger ju mina egentligen relativt lite mat nu, i alla fall haflingern. Jag upplever nästan att hon, den senaste tiden, verkar ha anpassat sig till mängden och att hon är mindre av ett matmonster. Visst skulle hon kunna äta mycket, mycket mer om hon fått, men hon verkar hyfsat nöjd med det hon får faktiskt:)!

Lite för tidigt säga med ponnyn, men tidigare när magen börjat balla ur pga lågt TS innan har det tagit ungefärligen två veckor, och det har tagit ungefär lika lång tid innan herrn själv blivit sådär fixerad, grävt boxen etc. Men fram tills att magen pjade ur (och om det beror/berodde på enbart buttan, enbart för lite TS eller den otrevliga kombinationen är ju omöjligt att säga) så verkade han acceptera svältkosten. Dock som sagt, magen pajade efter 5 dagar, så för tidigt med ledning av tidigare erf att eg se några av humörtecknen. Dagen efter magen pajat hade han grävt ett djuuupt hål rakt ner genom bäddbottnen till betongen, men i övrigt har han verkat nöjd av tussandet.

Men iom att magen pajade, så gick det ju inte att fortsätta ge så lite och se om han höll sig nöjd. Utan det får bli ett nytt försök sen när magen är återställd.

försöker få komma in med mina problem i diskussionen... ...

Pålle utan finadyne sedan i tisdags - har stått i box tills idag.

Släppte ut honom i den skogsdunge vi har mitt på betet - ung lika stor som en ridvolt med 25% nedtrampat, jord - resten gräs i olika tjocklek, träd och buskar.

Vad tror ni - bör han stå på mindre yta ? Finns det en fara att han går omkring mer? Han svarade som sagt på finadynet första dosen och har sedan dess varit helt symtomfri. Hovis kunde inte se några tecken på fång - ingen fångrand, ingen förändrad lamelrand heller och han ömmade inte alls.

Jag vet att man inte kan se ev rotationer förrän vid en röntgen - men kan inte komma iväg till klinik just nu. Ska ringa och rådfråga på mån - men vad tror ni så länge? Bör han stå mer still (typ boxstorlek) eller är det ok att han går omkring lite i denna skogsdunge stor som en ridvolt?

HJÄLP TACK

Även jag skulle minska den. Om han stått i box innan skulle jag ge typ max 2 ggr boxstorleken i första skedet. Dvs har han haft 3 * 3 meter box, ge honom 6 * 6 m sjukhage, och så succesivt utöka. Så de inte går från stått stilla på mjukt underlag till ut och gå omkring på 'hårdare' underlag.

*KL*
Uppdaterar om mitt sto som fick fång i maj 08. Nu i helgen 9 månader efter fånganfallet, så har jag börjat rida henne. :bump:
Trodde aldrig att jag skulle rida henne mer när hon var så dålig av fången samt fick många kolikanfall av boxvilan.
Hon är fräsch, pigg som en spigg och bockar och sparkar bakut som en galning fast det är tänkt att vi ska skritta igång under första veckan. Blev tvungen att låta henne trava lite i dag (fjärde dagen). Hon är så glad, och jag med. Hon kommer i full galopp till grinden för att få bli riden.
Håll nu alla tummar att min glada och bantade ponny klarar våren med lömska grässtrån som kan slinka ner!

*KL* Oj, vad lång tid det tog för din polle att bli frisk... Min fick 4:de gradens fång (utbröt på 4 timmar, Daglig kontroll gjordes vid en tid och 4 timmar senare ligger han ner helt hjälplös) Han fick det i Juni. I September så fick jag rida 5 min skritt uppsuttet som jag sedan ökade. I Januari började vi hoppa och i April var vi ute på tävling på 110 cm (ponny) med mycket bra resultat! :bump:

Å andra sidan hade han inga rotationer, inga kolikanfall eller liknande.

Håller tummarna för dig :laugh:

När de står inne för boxvila kratsar ni hovarna dagligen?

Ja, två gånger/dag. För att hjälpa sulan att torka ut, så det inte ligger t ex intrampat bajs eller annat fuktigt där.

Jag har kratsat sen när han hyfsat accepterade att lyfta på fötterna igen, han får stå i boxen när jag gör det btw, dvs på det mjuka underlaget.

Ja, två gånger/dag. För att hjälpa sulan att torka ut, så det inte ligger t ex intrampat bajs eller annat fuktigt där.

Jag har kratsat sen när han hyfsat accepterade att lyfta på fötterna igen, han får stå i boxen när jag gör det btw, dvs på det mjuka underlaget.

Ja Kyra låter mig nu få ta upp hovarna, vi står också såklart på mjukt underlag.

Jag har lagt upp bilder i min tråd om mjuka sulor. Alla där säger att hennes stråle är röten etc etc. Alla hovslagare som varit här har inte sagt något om den (inte ens den utbildade) och inte veterinärer heller..

Kan inte ni lägga upp en bild på era pålles hovar :)

Håller med Bettys matte om ovanstående. En säker prognos kan vara svår att ge i tidigt skede på enbart en röntenbild. Det finns hästar med grav rotation som blivit bra med rätt behandling och då ffa hovvård. Men räkna med att det inte går på bara ett par månader.

Och som jag sa, det behövs inte säker prognos, det är ett sammanvägande av prognos, konvalescens och framtid (inte bara framtid i meningen brukarhet, utan sammantaget).

Dvs, rotationer med okej prognos men där man redan innan kan säga att det är 3 månader på box och sen Y månader i sjukhage, och motion tidigast nästa vår - där är valet enkelt. För där är konvalescensen inte human för honom, även om prognosen är okej. Dessutom så är oddsen att få honom smal (vilken han ju behöver, både som 'behandling' nu, och förebyggande framöver) minimala under den perioden.

I ett sådant scenario skulle jag ta bort honom.

Däremot om prognosen är okej, konvalescensen är 8 veckor på box och sen liten hage, och vad man kan bedömma för dagen så kan han börja motioneras lätt till hösten, ja då är det ett annat läge.

Osv.

Det är en sammantagen bild. Det är inte enbart prognos. En säker prognos i tidigt skede är det i princip ALDRIG möjligt att ge (annat än i rent nattsvarta fall få, då är det ju å andra sidan inte något val kvar att fundera på)

Någon skriver här att hästen inte alls svarade på smärtstillande. Då undrar jag HUR kan man då ha åkt till en klinik och röntgat? Kan man ställa hästen på en transport och ta sig till klinik borde den rimligen vara helt acceptabelt smärtstillad för det den ska göra under konvalescens d v s stå stilla på mjukt underlag..... Bara en tanke.

Finns ju iofs portabel röntgen på vissa ställen i landet. Vår ponny som inte svarade alls på beh nådde dock aldrig transportabelt skick. Hade det varit några år senare hade samma distriktsveterinärer dock portabel röntgen, men inte då.

Nu är ju alla olika men själv tycker jag nog att 3-9 månaders konvalescens på en ung häst eller ponny inte är så långt i förhållande till ett långt hästliv....

Det anser inte jag heller, men det har att göra med HUR konvalescensen ser ut med. I ponnyns fall är den springande punkten 'svält', samt att det ändå kommer vara ett moment 22, då han behöver motioneras för att tappa vikten, men inte kan motioneras. Dvs 9 månader konv t ex, innebär då 9 månader på 'svält'.

Jmf med valacken med senskada, som kunde stå där och mumsa hö hela dagarna, vars mage inte behövde ta stryk av för lite TS, eller som behövde stå och vara hungrig i sin box större delen av dygnet. DOCK, det var inte solklart ang den heller, av den enkla anledningen att han hade spatt, och det var ett enormt chanstagande att boxa en spatthäst så länge (nu behövde han inte så lång boxvila dock, å tredje sidan fick han ett nytt spattanfall sedermera, under hagvilan, men..). Där var de ju två diagnoser som hade raka motsatserna i 'behov'. Spatten behövde röra sig, senan behövde stå still.

Hade exakt samma häst fått exakt samma senskada med exakt samma prognos och konv, men med tillägget att han bara fick äta 5 kg hö per dag, då hade han också tagits bort. Nu kunde han ju dock äta fritt hö (eller han åt hösilage men skitsamma)

Är en ENORM skillnad där för mig, och det är det som gör att jag lägger så stor vikt vid hur konv kommer se ut, för den kommer innefatta 'svält' (minimigiva TS), och det är något ponnyn tidigare både fått psykiskt och fysiskt dåligt av.

Lättfödda ponnyer av alla raser är potentiella fångrisker då de tillåts bli för feta eller går på fel beten. De klarar sig oftast utmärkt på mycket magra beten och att enbart gå efter fodertabeller då man räknar ut foderstat är inte alls lämpligt för dessa.
Nu har den här ju gått på magert bete MED munkorg utan att det hjälpte.
Och tabeller använder jag inte till honom. Han har ett MYCKET högre energibehov enligt tabell än i verkligheten. Men det är ju det verkliga behovet som styr, och det jag räknar på. Dock löser jag inte nobelprisfrågan HUR jag tillgodoser hans behov av TS och ättid med att ge max 40 MJ (men täcka protbehovet givetvis) Jag tar fortfarande tacksamt emot svar på den frågan.

En bantad smal ponny som fått fång av fetma behöver inte alls bli drabbad igen med rätt skötsel..
Absolut inte. Hade han blivit fet och fått fång för han gått på ett frodigt bete, hade jag haft en helt annan tolerans för lång konv och svält etc. Men nu är ponnyskrället fet trots insatser. Dvs att få NER honom i vikt ('rätt skötsel') innebär fortfarande svält, jordhage och hela kittet. Permanent. Just att det inte är en 'del av bantningen, och sen när vi nått vikten så kan han gå på magert bete med munkorg' är AVGÖRANDE.

För det ÄR på magert bete med munkorg han BLIVIT såhär. Osv.

Senast ändrad:

Jag tycker mig minnas att det var du som hade ett rent klöverbete och att jag sett bild på ponnyn där i och för sig med munkorg men ändå, han får i sig klöver med den också... ( minns det väl för att jag har skräck för klöver+ fet ponny som för mig betyder fång till slut....)

Jag har själv ponnyer och vet hur svårt det är att hålla dem i normalt hull. Har de blivit överviktiga under vintersäsongen så är det omöjligt att banta dem på gräs.
Jag tycker att ett sent skördat grovt fiberrikt gräshö är det bästa att ha på vintern för att de både ska bli mätta och hålla vikten någorlunda, ev blandat med halm (Nu talar jag om vuxna ej dräktiga eller växande ponnyer )

(Har man ingen halm kan t e x Happy Hoof vara ett bra tillskott att ge
för att öka på växttråden i foderstaten )

Jag har inte läst allt om din men jag skulle var MKT försiktig med rörelse ganska länge. Speciellt "okontrollerad" sådan i hage. Boxhage, javisst. Men inte direkt ut i "vanlig" hage så snart inpå förbättring. Och motion för hand, lite i taget och hålla noggrann koll. Även fast det var ett litet anfall.

Den togs till klinik för det behövdes ett besked om huruvida det var fång eller inte. Hur illa smärtlindringen faktiskt fungerade syntes först när hovarna släcktes på kliniken. Och det var ungefär då jag fick nog.
Jag upprepar även att jag lastade själv utan problem och hon åkte "bekvämt" = visade ingen stress under resan (har kamera i släpet) och var heller inte stressad vid framkomst (bodde ganska nära kliniken, det var en förutsättning för resan). Och det var INTE en ponny som hade klivit på släpet om hon hade haft för ont. Saker som inte passade gjorde hon inte.

Min fick heller inte fång på frodigt gräs utan i snöig hage på senvintern. Och var inte fet. "Lagom dräktighetshull".

Ang portabel röntgen så var jag på dem hela tiden. Vet inte varför de aldrig kom till oss (vi diskuterade det ganska tidigt).

Senast ändrad:

Jag tycker mig minnas att det var du som hade ett rent klöverbete och att jag sett bild på ponnyn där i och för sig med munkorg men ändå, han får i sig klöver med den också... ( minns det väl för att jag har skräck för klöver+ fet ponny som för mig betyder fång till slut....)

Förra året ja, gick han i början av säsongen på klövern. I år har han bara sett klöver (möjligen kan någon enstaka slunkit igenom) på andra sidan stängslet. I år har han gått i vinterhagen på det som vuxit upp (kvickrot & maskrosor till 25%, till 75% oätligt ogräs, hundkex och måra och skit).
Sedan har han gått i en förstörd sommarhage. Jag har sen förra hösten medvetet gått in för att sabotera den, och det växer kvickrot och typ kvickrot där, möjligen någon klöver kan funnits kvar. Sen har jag låtit fbl beta ner den, och så har ponnyn gått där med munkorg, och fbl har gått på klövern, men del av tiden gått och hjälpt till att sabba.

Det HÄR har han alltså gått på, MED munkorg. Och det är det här han på något sätt jag verkligen inte begriper gått UPP på (det + 2 kg hö alt 3 kg silage dagtid när de stått inne).
Betänk att botten i munkorgen är cirkus 5 mm, så han får bara tag i det gräs som är ca 1 cm eller mer, dvs som kommer in genom hålet, når över botten och kan bitas av.

Thumbnail.aspx

Närbild där det är mest gräs:
Thumbnail.aspx

Min ursprungliga tanke var att kunna TA AV munkorgen, och så kunde han få gå och gnaga av det där, och förhoppningsvis gå ner. Dit kom vi ju dock aldrig.

Jag har själv ponnyer och vet hur svårt det är att hålla dem i normalt hull. Har de blivit överviktiga under vintersäsongen så är det omöjligt att banta dem på gräs.
Jag tycker att ett sent skördat grovt fiberrikt gräshö är det bästa att ha på vintern för att de både ska bli mätta och hålla vikten någorlunda, ev blandat med halm (Nu talar jag om vuxna ej dräktiga eller växande ponnyer )

Fast halm innehåller ju cirkus 5 MJ/kg foder, i princip inget protein. Hö innehåller mer MJ. Jag har ju silage med 5.7 MJ/kg, dvs det är marginell skillnad mot halm. Jag hade gärna bytt ut ett par kg mot halm iofs, mer struktur, men gick inte få tag i halm i år. Men MJ-mässigt hade 2 kg halm gett en diff på 1.4 MJ, dvs det är som att pissa i Nilen.

Ett hö, om vi låtsas man hittar ett sent hö med tillräckligt med protein, ligger ju i princip ändå på strax under 7 MJ, dvs det blir ännu värre.

Där har ju silaget fördelen att det blir lite mer mängd för samma TS, och det är lättare få lite mer ättid, och ffa kunna servera såpass/mål att tuggtiden blir okej. Nackdelen är att det är mindre fiberrikt. Samtidigt så är han nöjdare på 10 kg silage än 7 kg hö (det blir samma TS, 1.25 kg TS/100 kg), han reagerar antagligen på tuggtid där? Under 10 kg tycks vara någon magisk gräns, då den är densamma oavsett hö eller silage, och 8 kg hö ger faktiskt mer TS än 10 kg silage, men han blir sådär rabiat på 8 kg hö (MAGEN håller dock). Samtidigt ger 8 kg hö överskott det med, på MJ.

Jag har inte fått årets analys än, men förhoppningen är att få ner MJ ännu lägre, och att kunna ligga kvar på 10 kg silage, behålla samma TS & tuggtid - men minska kaloriintaget. Samtidigt, vi måste ner på 4 MJ/kg foder med bibehållen TS_halt i silaget för att få till en fullträff. Och det är hart när omöjligt.

Men skulle jag få ner MJ till 5/kg foder, med bibehållen TS-halt, så skulle det innebära en minskning med 7 överskottsMJ iaf. Sen visar ju analysen hur man lyckas i år, jag har inte hört ngt än.

Varför menar du att det skulle vara farligt med klöver?

Många fångfrågor finns det inga bra svar på. Dina är några av dem.
Vad jag förstår så kan du ha en sådan tur att det blev ett mkt lindrigt fånganfall utan ändring av hovbenet Jag vet egentligen inte alls hur försiktig man måste vara då.
Men jag skulle gissa att det i så fall kanske är gräset som är det farligaste, kanske speciellt om hästen är tjock. Den kan vara mer känslig för ett nytt anfall.
Om det är så att lamellerna inuti hovarna är lite skadade ändå så kan nog lite rörelse trigga igång ett nytt anfall. Sedan beror det nog på hur mkt han rör sig, om han bara går omkring lite eller om han hoppar runt i hagen.

försöker få komma in med mina problem i diskussionen... ...

Pålle utan finadyne sedan i tisdags - har stått i box tills idag.

Släppte ut honom i den skogsdunge vi har mitt på betet - ung lika stor som en ridvolt med 25% nedtrampat, jord - resten gräs i olika tjocklek, träd och buskar.

Vad tror ni - bör han stå på mindre yta ? Finns det en fara att han går omkring mer? Han svarade som sagt på finadynet första dosen och har sedan dess varit helt symtomfri. Hovis kunde inte se några tecken på fång - ingen fångrand, ingen förändrad lamelrand heller och han ömmade inte alls.

Jag vet att man inte kan se ev rotationer förrän vid en röntgen - men kan inte komma iväg till klinik just nu. Ska ringa och rådfråga på mån - men vad tror ni så länge? Bör han stå mer still (typ boxstorlek) eller är det ok att han går omkring lite i denna skogsdunge stor som en ridvolt?

HJÄLP TACK

Ett litet instick:

Jag läser i "hästägarens örtabok" och där står det bla att maskrosblad är bra för fång hästar. Den stödjer lever, njurar och lymfsystem. De kan äta bladen färska.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 612
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar