Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Tror det var biotin som skulle vara så bra för hovarna.

Det hjälper kanske - om hästen har brist på det. Hästar tillverkar själva biotin.
Om man ska ge det så ska man veta att det tar flera månader innan man ser ngt resultat om man nu gör det.

Jag tycker att det är bättre att lägga pengarna på ett bra grovfoder. Men det är vad jag tycker.

Neffi fick magsårsmedicin hela tiden med buttan. Minns inte namnet, men det var inte andapsin. Fick en spruta som vid magsår ska ges hela sprutan (á 300kr) men i förebyggande räckte det med att dosera för 100kg/dag. Det höll hennes mage riktigt bra, hon åt ju butta LÄNGE.

Gastroguard kanske?

Han tyvärr inte förbi kliniken, det var överdjävulsk kö på djurapoteket, och prio ett var ju att få ut metacam åt honom.

På pluskontot så var magen av de högar som inte var nermalda i ströet bättre, och han hade faktiskt lite höstrån kvar med när jag kom hem, sen mamma gett. Så magen tycks hämta sig ganska snabb med buttan bort och ökning av grovfodret.

Och allra mest positivt var att trots att han bara fick 1/3 av den eg buttagivan imorse, och inte fick något alls i smärtisväg på 14 h, så stod han upp när jag kom hem nu sen kväll, var pigg och glad och pulsade inte värre än på fulldos butta =)

Samt att first time ever sen i söndags har fullblodet lämnat grinden. Om det bara var tillfälligt vet jag inte, men han gick ungefär 25 meter från grinden och betade, halleluja!

Jag håller med axel. Nu rör inte hästen på sig alls och får för mycket energi i fodret. Det föder fånganfallet med överskottet på energi i form av sockerarter som hästen inte förbrukar, inget annat. Det är nog enbart buttan som stör magen. Ge annan magbakterie eller minska dosen något.

Annan magbakterie för att? Inte kritik, bara det att jag inte vet hur mkt jag törs 'byta och ändra'. Han fick redan innan anfallet bakteriebalans (protect), sen andra dagen på anfallet har han fått Krafft Mag-Tarm.

Ursäkta men du verkar inte vilja acceptera läget riktigt, samt att i dina trådar låter det som att det lättaste vore att ta bort hästen, om den visar rotation, även om den har goda chanser att bli frisk. Jag vet inte om jag misstolkar dina inlägg men det är det intrycket man får i denna tråden och den andra du har.

Ang inte acceptera läget får du nog utveckla? Jag ställde honom på 5 kg hö direkt i samband med fånganfallet, jag sa inte ett ljud om 'tänker inte ens prova, hans mage har minsann ALLTID kraschat på det innan, så nej provar inte'. Utan jag provade, försökte genom att tussa ut mat varannan timme åt honom, samt magtarmbalans hålla magen i skick. Jag har följt exakt alla vets rek. Inklusive höra av mig om han blir dålig i magen. Och det går ju inte att förneka att en kraschad mage NU är sämsta scenariot. Det är FEM (med idag) DAGAR kvar till klinikbesöket. FEM DAGAR som han ev inte går ner något, jmf med de få kilon han skulle gått ner på 5 kg hö. Att han inte går ner tre kilo dessa fem dagar, är ju betydligt mindre illa än om magen kraschar.

Efter klinikbesöket räknar jag iskallt med att kunna gå ner igen, och se om magen håller utan butta (om NSAID kan sättas ut), eller och se om magen håller på metacam. Om magen skulle krascha ändå, bara av TS, räknar jag med att jag på tisdag kan få erforderliga medikamenter för att minska den risken ( t ex andapsin eller liknande).

Däremot så står jag fortfarande för att har han kraftiga rotationer/sänkningar så tar jag bort honom - ja. Inte för det är lättast för mig, utan för jag anser att då är det ett ovärdigt liv som väntar både på kort och lång sikt, dessutom är det ett fruktansvärt moment 22 då jag under mycket lång tid kommer ha en ponny som behöver röa sig för att gå ner i vikt, men inte får det.

Har han inte kraftiga rotationer/sänkningar (eller av annan anledning jag inte kan komma på nu iaf, dålig prognos) så kommer han INTE tas bort.

Jag begriper ärligt talat inte vad som är så svårt att förstå där? Att man har åsikt, javisst. Men att folk trots att jag skrivit det hundra gånger nu lyckas blunda JUST där jag skriver 'om han har karftiga rotationer/sänkningar så..'?

Det där med att "svälta" fånghästar, iallafall i det akuta stadiet har man ju kommit på att det funkar genom hela förra århundradet- ingen skröna. Rena bondepraktikan.

Fast glöm inte en viktig detalj. Du har en storhäst, jag har en ponny. Att svälta FETA ponnyer är potentiellt livsfarligt.

Det blir ju dock givetvis en balansgång, där man får ställa risken med det ena mot risken med det andra, men man ska inte glömma bort det.

Dock som sagt är rädslan nu inte för hyperlipemi, utan en magtarmstörning, men man får inte glömma - fler läser tråden med - att det ÄR en risk att svälta/alltför häftigt banta FETA ponnyer.

10 veckor är ingenting i sammanhanget. Hade du tänkt likadant med en senskada eller spricka???

Fast man måste ju tänka på smärtan/hur hästen mår med. Lil-sis ponny blev aldrig smärtfri. Samma sak med min gammelponny, han svarade inte ett smack på behandling, blev inte ett uns bättre. Han hade förvisso antagligen (skrivit om det idigare i tråden) ett väldigt smygande fånganfall som till och med vet missade, som sen akutiserades. Men han togs bort 7 - 10 dagar efter det första akuta tecknet, då han helt enkelt inte svarade alls. Och där är det ju rakt i strid mot djurskyddet att fortsätta. 10 v hade övht inte varit aktuellt.

Det är ju skillnad på en sån, och en sån som mår som t ex min, som behandlingen 'tar' på och blir smärtlindrad.

Kan man vattna ur melassen ur betforpellets på samma vis som man kan vattna ur betfor förresten?

Jag har ju som sagt lucern hemma, men med melass. Kan inte få tag i melassfri heller tyvärr. Men kom att tänka på i bilen hem att man kanske kan få ur större delen av sockret ur den på samma vis som med betfor, melass är ju vattenlösligt? Samtidigt blir ju lucern mer gröt, betfor blir ju 'flingor' som inte åker genom durkslaget när man spolar? =/

Du pratar alltid om svält-du om ngn borde veta vad det är:angel:

Det är när man i princip inte äter ngt alls.

Men det är som vanligt med dig.
Du frågar o deklarerar sen att du redan gör allt redan på bästa sätt.
Det går inte för att bla bla bla...........

Jag har fattat att du inte vill ha ponnyn kvar.

Kan man vattna ur melassen ur betforpellets på samma vis som man kan vattna ur betfor förresten?

Jag har ju som sagt lucern hemma, men med melass. Kan inte få tag i melassfri heller tyvärr. Men kom att tänka på i bilen hem att man kanske kan få ur större delen av sockret ur den på samma vis som med betfor, melass är ju vattenlösligt? Samtidigt blir ju lucern mer gröt, betfor blir ju 'flingor' som inte åker genom durkslaget när man spolar? =/

Det ska såklart stå LUCERNPELLETS där jag fetmarkerat, blev fel men hann inte se det innan tiden för att ändra gick ut.

Min häst svarade inte på de första 14 dagars behandling. Veterinär höll koll hela tiden och lyckades till slut få smärtlindring som fungerade. Men det krävdes intravenös smärtlindring innan smärtan vände.
Jag frågade vad som var ok i detta läget då det är svårt att se sitt djur ha ont men veterinären sa att man skulle ge lite mer tid och se. Han var på klinik då. Efter de första mer än en vecka hemma med resultatlös smärtbehandling. De sa att allt hängde på att kunna lindra smärtan under några vecka till med tanke på djurskyddet. Samt att hovbenet inte penetrerade sulan. De lyckades smärtlindra honom under ett par veckor! Tur var väl det för jag har en totalt fångåterställd häst i hagen idag!

Sedan var det bara att fortsätta kämpa med hovar och kvarvarande smärta hemma med butta och vila och god hovvård. Viss smärta satt i flera månader. Men han fick vila i box och sjukhage ute och började röra sig lite när han själv kände det var ok. Olika olika dagar hur mycket under dessa månader. Men obs, detta var mycket svår fång och rotation. Jag var i ständig kontakt med klinik och flera återbesök.
De visade sin uppskattning på kliniken flera gånger att jag läste på och engagerade mig i hästen och sjukdomen.

Jag är glad att vi inte tog något förhastat beslut idag, men det var en jobbig tid. Utan veterinärens stöd hade det inte gått.

Jag förstår ändå att om inte smärtan kan lindras alls, om hästen har hög puls och är svårt smärtpåverkad, inte vill äta. I vissa fall kan det vara humanast att avliva. Men långt ifrån så ofta som sker. Detta enligt veterinärer jag lyssnat till.

(en liten parantes. Hästen fick bara 3kg hö på kliniken när smärtan/anfallet skulle brytas, 400kg islandshäst, inte fet. Jag tyckte det var för lite och ifrågasatte. Det tycker jag fortfarande men 1kg till max. Det är en gammal metod att ge väldigt lite foder några veckor, som har viss effekt i det akut sjuka läget, när ämnesomsättningen har "fått spel")

Senast ändrad:

Fast var kommer du att dra gränsen? Vad är kraftiga rotationer för dig? Mina hästar mår ju BRA (under omständigheterna självklart), trots att de i februari hade kraftiga rotationer!

På tal om mat, så ger jag min shettis ca 3,5 kg hö/dygn (hon äter max 4 kg, om det inte är supersmakligt hö) och 1 kg Happy Hoof. Hon får även bakjäst, 1/4 paket 2 ggr/dag. En tuss halm här och där för att hon tycker det är gott. Ej överviktig ponny, och har aldrig varit.

Haflingern (fd matmonstret) får 4 kg hö/dygn + halm. Hade tänkt att ge 4 kg halm, och min vet reagerade inte på det, men i verkligheten äter hästen inte mer än 2,5 kg ungefär. Hon får även lite Happy Hoof morgon och kväll som krubbskrammel och för att blanda jäst i. Fd överviktig ponny. Veterinären har dock inte reagerat nämnvärt på hennes hull, inte ens i februari vid första besöket. Fast redan då hade hästen bantat en hel del, och sedan dess har det bara gått utför;)!

Jag upplever, faktiskt, att det har gått bra med denna mängd grovfoder. Hästarna mår jättebra i magarna, om det är jästen eller något annat ska jag låta vara osagt.

Haflingern gick inte på butta särskilt länge. Hon fick först en 14-dagars-kur och sedan en 10-dagars-kur. Har haft ett par hovbölder nyligen, och då fått butta i en vecka i taget igen. Shettisen fick butta länge innan vi fick bukt med smärta och puls. Hon åt medicin i princip hela tiden från februari ända till mitten av april ungefär. Men efter att skorna åkt av, jag hade börjat blöta höet och hon börjat få Happy Hoof blev hon helt plötsligt mycket bättre. Hon hade ju bulor över ögonen, var bukig och såg allmänt eländig ut. Men efter att jag ändrat på kosten ändrade allt detta sig också. Veterinären kan inte riktigt förklara det, förutom att säga att det är "mystiskt":D.

Allt som funkar är ju bra, även om det är mystiskt =)

Var jag kommer att dra gränsen är ju omöjligt att säga här och nu, det har ju med flera faktorer att göra, som hur ser rtg ut (för jag kommer bry mig om det, spec sänkningar), hur ser konvalescensen ut, hur mycket finns det man kan göra, hur mår ponnyn osv.

Inget av dem styr ju eg ensamt fullt ut. Hur ponnyn mår styr ensamt om han skulle må APA, men inte om han mår utmärkt på butta men har rot och sänkn runt om t ex. Prognosen styr ensamt om det är pissdålig prognos (det är väl ffa vid kraftiga sänkningar det är aktuellt med en pissdålig progn iofs?), men inte om den är hyfsad. Konvalescensen styr inte heller ensamt, utan spelar in ihop med prognos och 'hur kommer det se ut i framtiden'

Så jag kan bara ge det ex som jag redan gett, kraftiga rot/sänkn med en tveksam/dålig prognos, en konvalescens som innefattar 3 mån på box på svält och sen liten jordhage ensamt och ingen motion på 9 månader t ex och liknande, det är över gränsen utan tvekan.

Om jag inte hade velat försöka alls, eller som vissa så fult påstått, vill bli av med honom, då hade jag ju ringt Lantbrukstjänst redan. Finns inget alls som hindrar mig att ta bort honom här och nu om jag velat det. Skulle jag 'velat bli av med' honom hade ta bort nu varit ett bättre val. Han är försäkrad i bolag som varken ersätter resor eller medicin eller avlivning. Dvs jag har redan betalat över 3000 kr ur egen ficka, och mer kommer det bli. Och om det slutar med avlivning, så oavsett med veterinärstöd eller ej så är det en kostnad på 4000 kr till, ur egen ficka, dvs totalt minst 7000 kr, och den summan ökar så fort jag beträder kliniken. (Och han är lågt livförsäkrad)

Så, hade jag 'velat bli av med' HADE jag redan 'varit av med'. Hade jag bestämt mig för att jag tänker minsann ta bort, han har fång, jag vill inte ha, ja då hade han redan varit borta.

Så, jag skulle uppskatta om man släppte den del av diskussionen som går ut på du gör fel om du tänker si, hur ska du veta att det är ditt, det kan vara datt men ändå. Jag kommer dra gränsen där jag anser att det endera är en för dålig prognos och/eller där hans framtida liv, både det närmsta året och även mer långsiktigt, kommer att vara vad jag anser inhumant. (Eller givetvis om man han skulle må pest och ha smärtor vi inte kunde häva etc, men det tycks tack och lov vara inaktuellt nu, han tycks svara fint)

Inte lätt att veta var man ska dra en gräns, tycker jag. Nu har jag + vet redan dragit den, men visst funderar man när man läser om hästar som blir bättre efter x månaders vila, byte av preparat osv. Fast det kanske gäller hästar som inte haft andra problem innan? Min har ju liksom aldrig kommit igång ordentligt. Inte så att han haft VÄLDIGT allvarliga problem, men det har varit något som inte riktigt stämt hela tiden, eller rättare sagt till och från.

Problemet är att jag tror att det kommer bli svårt för dig att få en stensäker prognos och konvalescens av en veterinär. Jag försöker ibland "pressa" både veterinär och hovslagare lite, men det är nästan omöjligt för dem att säga EXAKT vad min häst håller för nu och om några månader, och hur pass bra hon kommer att bli. Så OM det visar sig att din ponny har rotationer och/eller sänkningar får du nog ställa in dig på ganska många månader av vila (box eller sjukhage) även om rotationerna är relativt lindriga.

Angående "svält". Jag ger ju mina egentligen relativt lite mat nu, i alla fall haflingern. Jag upplever nästan att hon, den senaste tiden, verkar ha anpassat sig till mängden och att hon är mindre av ett matmonster. Visst skulle hon kunna äta mycket, mycket mer om hon fått, men hon verkar hyfsat nöjd med det hon får faktiskt:)!

Står även jag i valet och kvalet på att släppa ut eller inte.

Min verkar ha haft ett mkt lindrigt anfall (ni kan läsa mina tidigare inlägg) med mkt små symtom. Var helt symtomfri första morgonen då han fått första dosen finadyne kvällen innan.

Åt i 5 dagar och boxvila. Slutatde i förrgår kväll, fortfarande symtomfri och börjar klättra på väggarna.

Hovis var här idag och kan inte se ngt som tyder på att hästen haft fång och han ömma inte what so ever.

Vet säger att jag kan börja släppa ut honom. Men jag ser här att flera skriver att de ska vara symtomfria 1 v utan med innan de får börja gå ut igen några timmar i taget.

Vad säger ni i detta fall? hur länge ska jag vänta innan han får gå ute lite?

försöker få komma in med mina problem i diskussionen... ...

Pålle utan finadyne sedan i tisdags - har stått i box tills idag.

Släppte ut honom i den skogsdunge vi har mitt på betet - ung lika stor som en ridvolt med 25% nedtrampat, jord - resten gräs i olika tjocklek, träd och buskar.

Vad tror ni - bör han stå på mindre yta ? Finns det en fara att han går omkring mer? Han svarade som sagt på finadynet första dosen och har sedan dess varit helt symtomfri. Hovis kunde inte se några tecken på fång - ingen fångrand, ingen förändrad lamelrand heller och han ömmade inte alls.

Jag vet att man inte kan se ev rotationer förrän vid en röntgen - men kan inte komma iväg till klinik just nu. Ska ringa och rådfråga på mån - men vad tror ni så länge? Bör han stå mer still (typ boxstorlek) eller är det ok att han går omkring lite i denna skogsdunge stor som en ridvolt?

HJÄLP TACK

Jag tycker att det låter som det är lite för stor yta. Tror att det blir bättre om du minskar ner så att han inte kan gå runt så mycket. Tror att det är risk för bakslag annars...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 332
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 612
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka