Sv: Fångtråd del 2
Jag håller med axel. Nu rör inte hästen på sig alls och får för mycket energi i fodret. Det föder fånganfallet med överskottet på energi i form av sockerarter som hästen inte förbrukar, inget annat. Det är nog enbart buttan som stör magen. Ge annan magbakterie eller minska dosen något.
Annan magbakterie för att? Inte kritik, bara det att jag inte vet hur mkt jag törs 'byta och ändra'. Han fick redan innan anfallet bakteriebalans (protect), sen andra dagen på anfallet har han fått Krafft Mag-Tarm.
Ursäkta men du verkar inte vilja acceptera läget riktigt, samt att i dina trådar låter det som att det lättaste vore att ta bort hästen, om den visar rotation, även om den har goda chanser att bli frisk. Jag vet inte om jag misstolkar dina inlägg men det är det intrycket man får i denna tråden och den andra du har.
Ang inte acceptera läget får du nog utveckla? Jag ställde honom på 5 kg hö direkt i samband med fånganfallet, jag sa inte ett ljud om 'tänker inte ens prova, hans mage har minsann ALLTID kraschat på det innan, så nej provar inte'. Utan jag provade, försökte genom att tussa ut mat varannan timme åt honom, samt magtarmbalans hålla magen i skick. Jag har följt exakt alla vets rek. Inklusive höra av mig om han blir dålig i magen. Och det går ju inte att förneka att en kraschad mage NU är sämsta scenariot. Det är FEM (med idag) DAGAR kvar till klinikbesöket. FEM DAGAR som han ev inte går ner något, jmf med de få kilon han skulle gått ner på 5 kg hö. Att han inte går ner tre kilo dessa fem dagar, är ju betydligt mindre illa än om magen kraschar.
Efter klinikbesöket räknar jag iskallt med att kunna gå ner igen, och se om magen håller utan butta (om NSAID kan sättas ut), eller och se om magen håller på metacam. Om magen skulle krascha ändå, bara av TS, räknar jag med att jag på tisdag kan få erforderliga medikamenter för att minska den risken ( t ex andapsin eller liknande).
Däremot så står jag fortfarande för att har han kraftiga rotationer/sänkningar så tar jag bort honom - ja. Inte för det är lättast för mig, utan för jag anser att då är det ett ovärdigt liv som väntar både på kort och lång sikt, dessutom är det ett fruktansvärt moment 22 då jag under mycket lång tid kommer ha en ponny som behöver röa sig för att gå ner i vikt, men inte får det.
Har han inte kraftiga rotationer/sänkningar (eller av annan anledning jag inte kan komma på nu iaf, dålig prognos) så kommer han INTE tas bort.
Jag begriper ärligt talat inte vad som är så svårt att förstå där? Att man har åsikt, javisst. Men att folk trots att jag skrivit det hundra gånger nu lyckas blunda JUST där jag skriver 'om han har karftiga rotationer/sänkningar så..'?