Fångtråd del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Fångtråd del 2

Okej, inget vet nämnde.

Jag är ju förtjust i Bakteriebalans som 'förebyggande', när det redan är klippt ger jag helst ProEquo - det har so far varit oslagbart. Dock vetefan om man törs det när det gäller fång, men tänkte fara förbi kliniken och höra när jag ska åka och jobba snart.

roligt att föra resonemang med sig själv... ingen som orkar läsa mina inlägg?

Jag håller med axel. Nu rör inte hästen på sig alls och får för mycket energi i fodret. Det föder fånganfallet med överskottet på energi i form av sockerarter som hästen inte förbrukar, inget annat. Det är nog enbart buttan som stör magen. Ge annan magbakterie eller minska dosen något.

Ursäkta men du verkar inte vilja acceptera läget riktigt, samt att i dina trådar låter det som att det lättaste vore att ta bort hästen, om den visar rotation, även om den har goda chanser att bli frisk. Jag vet inte om jag misstolkar dina inlägg men det är det intrycket man får i denna tråden och den andra du har.

Till alla som är bekymrade i tråden. Gör man rätt med kost och hovvård så blir de allra flesta hästar friska igen!
Det hänger faktiskt mycket på ägaren, att den har tålamod och ger hästen tid, minst ett halvår!!!
Det säger även Owe Wattle i sina föreläsningar!!

Ytterligare fråga ang mat till häst som står på boxvila:

Hur är det med linfrön? Vi kokar alltid linfrön till gamlingarna i stallet med jämna mellanrum för det håller magarna igång på dem - hur är det till en häst med fång?

Hej
Jag hade inte gett linfrö under boxvila vid fång,då det ändå är ett ganska kraftigt foder. Senare är det ett bra tillskott med proteiner.

Min fånghäst tålde inte linfrön. Diarré ganska omgående. Dock kunde man spilla i liiite linfröolja ibland utan att han reagerade.

Neffi fick magsårsmedicin hela tiden med buttan. Minns inte namnet, men det var inte andapsin. Fick en spruta som vid magsår ska ges hela sprutan (á 300kr) men i förebyggande räckte det med att dosera för 100kg/dag. Det höll hennes mage riktigt bra, hon åt ju butta LÄNGE.

Står även jag i valet och kvalet på att släppa ut eller inte.

Min verkar ha haft ett mkt lindrigt anfall (ni kan läsa mina tidigare inlägg) med mkt små symtom. Var helt symtomfri första morgonen då han fått första dosen finadyne kvällen innan.

Åt i 5 dagar och boxvila. Slutatde i förrgår kväll, fortfarande symtomfri och börjar klättra på väggarna.

Hovis var här idag och kan inte se ngt som tyder på att hästen haft fång och han ömma inte what so ever.

Vet säger att jag kan börja släppa ut honom. Men jag ser här att flera skriver att de ska vara symtomfria 1 v utan med innan de får börja gå ut igen några timmar i taget.

Vad säger ni i detta fall? hur länge ska jag vänta innan han får gå ute lite?

Skönt om det bara varit lindrigt. Jag hade gjort en liten utehage hos de andra hästarna så hästen får gå själv några dagar eller veckor. Den kommer då ändå att få sällskap på andra sidan tråden.
Då kan du utöka hagen efter hand och det är ingen annan häst som tvingar din att röra på sig om han ändå har ont. Lite rörelse är ändå bra för läkningen men bara vad hästen klarar och i begränsad omfattning när det akuta läget är över.

Fortsätt att vara försiktig med gräs och foder under hela sommaren(livet). Det blir lätt återfall.

Men alla blir inte friska igen... Och hur länge ska man plåga ett djur som har ont för att det kanske blir bättre om ett halvår eller så?

Jag håller med axel. Nu rör inte hästen på sig alls och får för mycket energi i fodret. Det föder fånganfallet med överskottet på energi i form av sockerarter som hästen inte förbrukar, inget annat. Det är nog enbart buttan som stör magen. Ge annan magbakterie eller minska dosen något.

Nu tror jag inte att du har läst hela diskussionen.
Jag tror fortfarande på att öka grovfodergivan igen - bara just nu under buttakuren. Men egentligen under förutsättning att det inte innebär en ökning av socker eller fruktaner. Det skrev jag redan igår.

Jag hade gett den lusern och halm men AW hade inte möjlighet till det. Hur kan du vara så säker på att det är buttan som orsakade lite problem med magen? Min ponny åt butta lång tid och ganska hög dos utan problem. Men hon hade inte ngt problem alls med magen, trots pågående fånganfall.

roligt att föra resonemang med sig själv... ingen som orkar läsa mina inlägg?

Det blir ofta så när folk är uppe i sina diskussioner... Det gäller att komma med rätt fråga på rätt tidpunkt;) Ingen som har svarat på mina frågor om klöver och svingel heller...:o:crazy:

Ang linfrö:
Jag är ju ingen foderexpert direkt. Men när min var akut sjuk fick han (och får fortfarande) St Hippolyts "Irish Mash" som bl.a. består av linfrön och det var inget problem. Det hjälpte honom dels att få i sig vätska (av någon orsak vägrade han dricka när han mådde som sämst) samt att hålla ordning på magen.

När det gäller utsläpp skulle jag fortfarande vara ytterst försiktig.
Det är ju jätte skönt att det faktisk verkade vara ett lindrigt fall. Men jag uppmanar till försiktighet i alla fall. Vänta några dagar ytterligare så att du ser att läget är stabilt och det inte "pendlar", sen kanske du kan ta ut hästen bara lite grann o titta på omgivningarna, utan att gå för mycket, några dagar i rad.

Öka successivt som Raggsock skrev. Bra med en sjukhage/boxhage, men börja inte med att låta hästan stå där hela dagen. Kanske bara en halv timme till en början, sen öka successivt och sen öka hagen, som Raggsock skrev.

Så skulle nog jag gjort i alla fall. Även om det verkade vara ett lindrigt fall. Bättre att vara för försiktigt än få återfall tycker jag.

Håll koll på pulsen och om du märker någon ökning kan du backa lite och kyla.

Var det du som kylde så mycket första natten?

Senast ändrad:

Vad jag har kommit underfund med är, att min DÅ tjocka häst blev sämre i magen av boxvilan.
När den sattes på bantning o sen blev smal blev även magen bra.

Jag gav Probimin i månader innan utan ngt vidare resultat. Märkte heller ingen skillnad av buttan trots lång behandlingstid.

Det är ju magen som ställer till fångeländet. Min teori är att just tjocka o då kanske tillfälligt IR även får en påverkan på magen- inte direkt ner till hovarna:grin:
Så banta- magen blir OK.

Det där med att "svälta" fånghästar, iallafall i det akuta stadiet har man ju kommit på att det funkar genom hela förra århundradet- ingen skröna. Rena bondepraktikan.

Senast ändrad:

Nu!! om ngn gång är det väl dags att ta i med hårdhandskarna ang. vikten. Det är av största vikt- OM du nu verkligen vill få honom bra.

Nästan 7 kg hö till en fet ponny- som just har blivit fet av denna foderstat, som nu dessutom har fång.

Har han "behövt" det för att hålla ...ÖVERhullet.

Jag trodde att folk lärde sig av sina misstag. :crazy:

Men ge dig nu. Just nu är det viktigast att häva fånganfallet utan att paja magen. Sen kan man börja banta.

Ganska mkt förenklat - orkar inte tänka riktigt klart i värmen men..
Man tror att en del hästar har anlag för insulinresistens. Om dessa hästar blir feta så ökar fettvävnaden insulinresistensen. Om de sedan äter för mkt av fel sorts kolhydrater så kan det lätt utlösa ett fånganfall.
Det finns teorier om hur detta sedan går till. Antingen så höjs insulinhalten i blodet pga IR och det i sin tur utlöser fpnganfallet eller också är de bara mer känsla för tex för stort intag av fruktan som leder till tarmstörningar.

Slutsatsen blir alltså att en fet häst med anlag för insulinresistens löper stor risk att få fång om den tex får äta mkt gräs.

Senast ändrad:

Det kan lika väl gälla sockerrikt hö.
Blötlagt hö är därför att rekommendera till fånghäst, särskillt under boxvilan.

Min häst åt också butta under lång tid utan problem, men det är ändå inte ovanligt att buttan ger dåliga magar, fråga vilken veterinär som helst.

Men alla blir inte friska igen... Och hur länge ska man plåga ett djur som har ont för att det kanske blir bättre om ett halvår eller så?

Det är ca 10%-15 idag som inte blir friska och då är de ägare som inte orkar med hästens sjukdom med i beräkningen.
Owe Wattle säger på sina föreläsningar att ibland är det bättre att ta bort hästen och att det görs för ägarens skull. Ägaren vill inte lägga den tid och pengar som det tar att få hästen frisk.

SKulle ha henne inne ja. Risken, oavsett om det är fång eller 'bara' sulömhet är att det förvärras om hon går ute. Om sulan är såpass tunn, så om hon kliver på stenar etc, så kan du ju dra igång nya processer/få nya stengallor osv. ÄR det fång ska hon ju def inte röra sig.

Sen är väl haken hur man ska bli hyfsat säker på vad det är, men om jag fattade vad vet sagt rätt ansåg han att det inte går att sko henne nu, vad gav han för anledning?

Han sa bara att vi skulle avvakta 2-3veckor och se hur det ser ut då, o så prata han om man ev skulle sko fram hovarna med skorna bakofram licksom. Men jag tänkte på en sak. När hon går så sätter hon tån i först!!?? Hon gjorde det mer förut men lite fortfarande.

Har henne inne i boxen nu. Kan hon komma ut någon halvtimme per dag i sjukhage eller är det bara box som gäller?? Kanske kan släppa ut henne medans jag mockar iaf.

Stackars gumman har blåmärken på sulorna :cool:

Men du.
Om veterinär och hovslagare är ute minst varannan vecka (ja utbildad och i kontakt med Ultuna hela tiden), det medicineras (minst fyra ggr/dygn), hästen på box strikt och det händer inte ett SKIT på tio veckor, hur länge ska man hålla på då... Det är djurplågeri.

Det har inte alltid med vare sig tid eller pengar att göra.

Jag föreslår fortfarande att du läser de senaste inläggen en gång till. I alla fall mina om du nu ska argumentera mot mig, Blötlagt hö har vi redan diskuterat (igår). Jag har aldrig påstått att butta inte kan påverka magen. Tvärtom det är ju därför det gäller att vara extra snäll mot mage och tarmar under butta kuren och då ge lite mer att tugga på.

Sedan så skrev du själv så här
Det är nog enbart buttan som stör magen. Ge annan magbakterie eller minska dosen något.

Hur ska du ha det?

Det kan lika väl gälla sockerrikt hö.
Blötlagt hö är därför att rekommendera till fånghäst, särskillt under boxvilan.

Min häst åt också butta under lång tid utan problem, men det är ändå inte ovanligt att buttan ger dåliga magar, fråga vilken veterinär som helst.

En annan veterinär kommer hit o tittar på henne nästa vecka, på torsdag. Så får jag en "second appinion". Hon får stå inne tills dess o gå ut i sjukhagen medans jag mockar bara.

Just nu ger jag henne enbart hö, ska jag ge något annat??

En annan veterinär kommer hit o tittar på henne nästa vecka, på torsdag. Så får jag en "second appinion". Hon får stå inne tills dess o gå ut i sjukhagen medans jag mockar bara.

Just nu ger jag henne enbart hö, ska jag ge något annat??

Denna tråden blir man ju nästan yr i huvudet av i alla fall i denna värmen!
Jag blandar lätt ihop alla fånghästar men har försökt att läsa lite vad du skrivit. Vad jag förstår så mår din häst ganska bra trots allt? Om det var min häst hade jag gett den lite bakjäst för magen bara för säkerhets skull. Om hon ska ha ngt annat beror väl lite på värdena på höet, om hon är tunn osv. Men jag antar att det kan vänta tills nästa veterinär kommer. Däremot så tycker inte jag att du ska ge henne ngt kraftfoder som innehåller spannmål - om det nu är fång hon har så är det inte bra. Vad jag har föstått så vet du egentligen inte riktigt vad som är fel?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 333
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
2 224
Senast: Rosett
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 617
Senast: zassoo
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter Just nu kan du se gamla trådar och diskussioner från 1998, jag tycker det är lite intressant att se tillbaka på vad som är lika och vad...
Svar
4
· Visningar
1 462

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Konstiga drömmar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar